الگوی استخراج نظام مسائل آموزش و پرورش کشور مبتنی بر بیانات حضرت امام خامنه‌ای حفظه‌الله‌تعالی

نویسندگان

دانشگاه امام صادق

چکیده

اولین گام در راستای تحول بنیادین و کنار گذاشتن نظام کهنه و تقلیدی نهاد آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی ایران، شناخت دقیق از مسائل پیش روی آموزش و پرورش کشور است؛ هدف این پژوهش ارائه‌ الگویی نظام‌مند به‌منظور استخراج نظام مسائل انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب است؛ بدین منظور سعی شد تمام سخنرانیهای مرتبط با حوزه آموزش و پرورش معظم له مطالعه و فیش‌برداری، و الگو با روش دلالت‌پژوهی استخراج شود. در پایان مشخص شد که الگوی مورد نظر مبتنی بر دو رکن الگوهای توصیفی و الگوهای هنجاری نظام مسائل آموزش و پرورش تشریح شده است.

کلیدواژه‌ها


  1. اکبری، احمد؛ گلابگیر نیک، سلیمه سادات؛ حسینی، معصومه (1395). سیاست‌گذاری آموزش و پرورش در دوران معاصر. تحقیقات جدید در علوم انسانی.
  2. امام خامنه‌ای، سید علی. بازیابی از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای: http://www.khamenei.ir
  3. پارسانیا، حمید (1389). روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی. قم: کتاب فردا.
  4. خندان، علی اصغر (1391). طول و عرض علوم انسانی. سوره اندیشه. ش 64 و 65: 162 تا 166.
  5. دانایی فرد، حسن (1395). روش‌شناسی مطالعات دلالت پژوهی در علوم اجتماعی و انسانی: بنیان‌ها، تعاریف، اهمیت، رویکردها و مراحل اجرا. روش‌شناسی علوم اجتماعی. ش 86: 39 تا 72.
  6. دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (1388). روش‌شناسی پژوهش‌های کمی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار.
  7. دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ خانی، علی (1394). فهم اولویت‌های راهبردی تحول نظام آموزش و پرورش از دیدگاه امام خامنه‌ای. مدیریت اسلامی. ش 9: 105 تا 136.
  8. رحمتی، محمد حسین؛ خنیفر، حسین؛ رستمی پور، علی؛ نوید ادهم، مهدی (1391). مبانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، مبتنی بر دیدگاه حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای و صاحبنظران تعلیم و تربیت. تهران: نورالثقلین.
  9. فرامرز قراملکی، احمد (1385). روش‌شناسی مطالعات دینی. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
  10. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. (1384). قم: لاهیجی.
  11. قنبری، حمیدرضا؛ مظاهری، مهرداد (1392). تبیین تحول نظام آموزش و پرورش در فرایند آنتروپیک فازی. پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت. ش 6: 151 تا 172.
  12. مطهری، مرتضی (1392). آشنایی با علوم اسلامی. ج 1. تهران: صدرا.
  13. منشور فرهنگی انقلاب اسلامی (1): علم و فناوری. (1389). تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  14. نوروزی، محمد (1390). طراحی مدل شبکه‌ای مؤلفه‌های فرهنگی ـ اجتماعی انتقال فناوری در افق چشم‌انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت. دانشگاه امام صادق(ع).
  15. نوید ادهم، مهدی (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزش و پرورش. راهبرد فرهنگ. ش 17 و 18: 295 ـ 323.