@article { author = {عسگری, زهرا and نوروزی, رضا علی and محمدی چابکی, رضا}, title = {S}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {24}, number = {33}, pages = {9-30}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {S}, keywords = {}, title_fa = {مفهوم شناسی محرومیت در قرآن کریم و نقش آن در رشد و تربیت انسان}, abstract_fa = {از آنجا که قرآن کریم بهترین پناه است در این پژوهش، فلسفه وجودی محرومیت و تأثیر آن در رشد و تربیت انسان از دیدگاه این کتاب آسمانی بررسی می‌شود؛ بدین منظور ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوا آیات مرتبط با محرومیت به عنوان واحدهای تحلیل مشخص می‌شود؛ سپس واحدهای تحلیل در سه مقوله اصلی و نه مقوله فرعی مورد بحث قرار می‌گیرد و در نهایت تأثیر محرومیت در رشد و تربیت انسان بیان می‌شود. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد از دیدگاه قرآن کریم، یگانه مسیر بالفعل کردن استعدادهای بالقوه آدمی تلاشی آمیخته با رنج و سختی است که لزوما بر بستری از محرومیت شکل می‌گیرد. چنین تلاشی هویت انسان را شکل می‌دهد و چگونگی شخصیت او را مشخص می‌کند. همان گونه که ورزیدگی تن تنها در نتیجه ورزش و سختی دادن به جسم به دست می‌آید، رشد معنوی و تربیت انسان هم لزوما در رویارویی با سختی‌ها پدید می‌آید.}, keywords_fa = {محرومیت و انواع آن,رویارویی با محرومیت و آثار آن,فلسفه محرومیت در قرآن}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200930.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200930_a0f3f2eb7df3ae2be3c2d1cf29cead7c.pdf} } @article { author = {فروزان, حامد and نقیب السادات, سید رضا and خانیکی, هادی and مهدی زاده, سیدمحمد}, title = {S}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {24}, number = {33}, pages = {31-66}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {S}, keywords = {}, title_fa = {طرحواره (مدل) شبکه‌ ارتباطی تربیت محور مبتنی بر اندیشه اسلامی در ایران}, abstract_fa = {هدف این مقاله، ارائه پاسخی متقن بدین سؤال اساسی است که شبکه ارتباطات تربیت‌محور مبتنی بر چه مؤلفه‌هایی است و در ادامه تحقق شبکه ارتباطات تربیت‌محور در نظام اسلامی (ایران) دارای چه پیامدهای تربیتی، فرهنگی و ارتباطاتی خواهد بود. نتایج پژوهش، که بر اساس روشهای کتابخانه‌ای، پرسشنامه‌ای و در نهایت تحلیل نخبگی تدوین شده است، 89 مؤلفه اصلی را در راستای طراحی الگوی شبکه ارتباطات تربیت‌محور مشخص کرده است. الگویی که در نهایت مبتنی بر نگاشت نهادی است.}, keywords_fa = {ارتباطات,شبکه‌سازی,تربیت,جامعه اسلامی,تحلیل نخبگی}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200931.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200931_98ed8254180c0b0fc97d16d501f5712b.pdf} } @article { author = {خنکدار طارسی, معصومه and سلحشوری, احمد and وکیلی, هادی}, title = {S}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {24}, number = {33}, pages = {67-94}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {S}, keywords = {}, title_fa = {بررسی انتقادی سبک فرزندپروری مقتدرانه بر اساس دیدگاه ائمه اطهار علیهم السلام}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی و نقد سبک فرزندپروری مقتدرانه بر اساس دیدگاه ائمه اطهار(ع) است. سبک فرزندپروری مقتدرانه دارای دو حالت کنترل و پذیرش زیاد و شامل سه مؤلفه ارتباط، نظم و خودمختاری است. والدین مقتدر قانونمند هستند و بر استقلال و خودکارامدی فرزندان تأکید دارند و نسبت به آنها بازخورد مثبت نشان می‌دهند. روش این پژوهش تحلیلی ـ استنتاجی است. نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه بر بازخواست و تنبیه فرزندان در موقعیت-های تشخیصی از سوی والدین، توقع رفتار معقول و سنجیده بدون در نظرگرفتن توانایی فرزند، کنترل و پذیرش زیاد والدین، معرفی معیارهای زندگی از سوی والدین و رسیدن به اهداف مدنظر آنها، اعمال کنترل مستقیم بر فرزندان و تحمیل پیوسته قوانین با حساسیت به پذیرش برای اجرا تأکید دارد؛ اما دیدگاه ائمۀ اطهار بر عدم خشونت و تنبیه سخت، وادار نکردن فرزندان و پذیرش کارهای در حد توان آنها، ترسیم اهداف الهی و انتظارات روشن برای تخلق به اخلاق و رسیدن به قرب الهی، نظارت منطقی و حتی‌المقدور غیر مستقیم بر محور تعادل و حق‌محوری و عدم تحمیل و امر و نهی به فرزندان اشاره دارد.}, keywords_fa = {سبکهای فرزندپروری,سبک فرزند پروری اسلامی,تربیت فرزند,تعلیم و تربیت اسلامی}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200932.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200932_17be2bc75d74555e76f1dec9fe90185b.pdf} } @article { author = {مصباحی جمشید, پرستو and سرمدی, محمدرضا and فرج اللهی, مهران and میردامادی, سید محمد and اسماعیلی, زهره}, title = {S}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {24}, number = {33}, pages = {95-126}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {S}, keywords = {}, title_fa = {وضعیت عقل، دین و علم در عصر پست مدرن و ملاحظات آن در تربیت معنوی با رویکرد انسانشناسانه}, abstract_fa = {در این پژوهش که با راهبرد کیفی به صورت کتابخانه‌ای و با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده، نخست سیر تاریخی سه مفهوم عقل، دین و علم در چهار دورۀ قبل از قرون وسطی، دورۀ میانه، دورۀ مدرنیسم و پست مدرنیسم بررسی شده است؛ سپس تأثیرات، ملاحظات و مداخلات تربیتی این سه ابر مفهوم در حوزۀ گستردۀ معنویت مورد مداقه قرار گرفته و با تأکید بر انسانشناسی پست‌مدرنی به وضعیت تربیت معنوی در عصر حاضر پرداخته شده است. نتایج تحقیق حاکی است رویارویی انسان پست مدرن با مقولۀ معنویت فارغ از اتصال و اتکای معرفتی و وجودی به این مفاهیم است؛ زیرا انسانشناسی پست‌مدرنی ماهیتی را برای انسان درنظر می‌گیرد که طبق آن غایت و روش معنویت نیز همچون ذات انسانی ماهیت سیال دارد و تناقض‌پذیر است.}, keywords_fa = {عقل و دین و علم در پست مدرنیسم,معنویت در پست مدرنیسم,عصر پست مدرن و دین}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200933.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200933_ea9d341790f5cd4c7de1a7b70f9de3c1.pdf} } @article { author = {دهدست, کوثر}, title = {S}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {24}, number = {33}, pages = {127-158}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {S}, keywords = {}, title_fa = {تبیین الگوی مقابله در مشاوره و روان درمانی از نگاه اسلامی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف ارائه الگویی مفهومی در حوزه مقابله در مشاوره و روان‌درمانی مبتنی بر ادبیات پژوهش دینی (اسلامی) صورت گرفت. در راستای این هدف در وهله نخست به مطالعه متون غربی در حوزه مقابله دینی پرداخته شد. سپس با مطالعه متون اسلامی یعنی آیات و روایات در موضوع مقابله با تنیدگیها و مشکلات در زندگی، مفاهیم نزدیک به موضوع استخراج، و با استفاده از روش گراندد تئوری به شناسه‌گذاری اقدام شد تا عوامل اصلی مقابله دینی در مشاوره و روان‌درمانی بر اساس ادبیات پژوهش دینی (اسلامی) به دست آید. یافته‌ها بیانگر این است که چگونگی اسناددهی افراد دربارۀ منشأ و حکمت کارها و ماهیت و واقعیت دنیا، تحت تأثیر سازه‌های شناختی و فکری افراد بر چگونگی شکل‌گیری فرایند مقابله دینی و راهبردهای به کارگیری در افراد تأثیر فراوانی دارد که در نتیجه زمینه‌ساز آرامش و یا عدم آرامش هنگام رویارویی با مشکلات و تنشها در زندگی خواهد شد که همین امر لزوم توجه درمانگران را به اهمیت این فرایند می‌رساند. البته در این زمینه توجه به تفاوت در اهمیت و قطعیت چهارچوبهای مذهبی ـ دینی در ذهن و باور مراجعان مختلف در جریان درمان راهگشا است.}, keywords_fa = {ساختارهای مقابله دینی,مشاوره مبتنی بر نگرش اسلامی,نظریه زمینه‌ای}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200934.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200934_aba67d3567d99c52e12c66e55e3d9eaf.pdf} } @article { author = {فیاض, ایراندخت and شرفی, حسین}, title = {S}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {24}, number = {33}, pages = {159-176}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {S}, keywords = {}, title_fa = {جایگاه پژوهش تربیتی در پرتو رویکرد پسا ساختار گرایی}, abstract_fa = {ظهور و نشر اندیشه پسا ساختارگرایی با جهتگیریها و رویکردهای خاص خود در رویارویی با شناخت در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی، از جمله علوم تربیتی از طریق سنتهای فرهنگی و زبانی، روش‌شناسی‌های متعدد و گوناگونی را پیش پای پژوهشگران حوزه‌های یاد شده قرار داده است به‌گونه‌ای که ظاهراً نوعی آشفتگی روش‌شناختی را به دنبال داشته است؛ لذا در این مقاله، که با روش تحلیلی و توصیفی صورتبندی شده است، پس از تحلیل و تشریح رویکرد ساختارگرایی به عنوان زمینه پیدایش جنبش پسا ساختارگرایی، اشتراکات و افتراقات آنها تبیین شده است. در نتیجه آن ، فضای پژوهش تربیتی در پرتوی نگرش پساساختار و از دریچه الگوی واسازی دریدایی و نیز الگوهای انتقادی و ساخت‌زدای فوکو یعنی ، "دیرینه شناسی"، "تبار شناسی" و "تحلیل گفتمان انتقادی" ترسیم شده است.}, keywords_fa = {پسا ساختارگرایی,ساختارگرایی,پژوهش تربیتی,واسازی,اندیشۀ فوکو}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200935.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200935_d5efb9d86b4f4549ae442b429e95f140.pdf} }