@article { author = {فلاح پور, مجید}, title = {}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {21}, number = {20}, pages = {-}, year = {2013}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معناشناسی علم در قرآن کریم و مکاتب بشری}, abstract_fa = {در این نوشته کوشش شده است نخست معنای لغوی و عرفی این واژه بررسی و بیان، و سپس معنای اصطلاحی آن در میان مکاتب گوناگون علمی به ویژه مکاتب فلسفی مطرح شود و در نهایت معنای آن که اصالتاً لغتی عربی و قرآنی است از دیدگاه قرآن کریم و نگرش این کتاب الهی تبیین گردد. در تبیین نگاه قرآن به این نتیجه می‌رسیم که نه‌تنها معانی گوناگون علم با این کتاب الهی ناسازگاری ندارد، بلکه عالیترین ارزشها در آن برای علم و اهل علم لحاظ شده و به شکلهای گوناگون، بشر در آن به فراگیری و تحقیق در علوم مختلف دعوت و ترغیب شده است. در نگاه قرآن، علم واقعی، آدمی را از ظاهر پدیده‌ها عبور می‌دهد و به علل و اسباب باطنیِ آنها یعنی عالم غیب و خدای تعالی رهنمون می‌سازد.»}, keywords_fa = {علم و دانش در قرآن,واژه علم در نگاه قرآن,علوم و قرآن}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200855.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200855_091a6ff3a0bee5c85a383ebb82687f6c.pdf} }