@article { author = {بناهان, مریم}, title = {}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {22}, number = {23}, pages = {-}, year = {2014}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین مبانی ارزش شناسی سند ملی آموزش و پرورش در رویارویی با بحران اخلاقی}, abstract_fa = {طرح پژوهشی سند ملی آموزش و پرورش اولین اقدام در جهت تدوین نظام‌مند فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران است که در این مقاله بخش مبانی ارزش شناختی آن در جهت سنجش میزان واقع‌نگری و توانایی آن برای رویارویی با چالشهای جهانی همچون بحران اخلاقی، مورد نظر قرار گرفته است. تبیین نسبیت گرایی اخلاقی به عنوان یکی از مبانی ارزش شناختی موجد بحران اخلاقی و سنجش توانایی سند ملی آموزش و پرورش به عنوان نمونۀ مدونی از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در رویارویی با چالشهایی این چنین محور اساسی بحث است که با روش تبیینی ـ تحلیلی انجام شده است. حاصل بحث بیانگر این است که چون مبانی ارزش شناختی سند ملی آموزش و پرورش ناظر بر غایت تعالی روحی و معنوی و تکوین کمال وجودی انسان و تحقق حیات طیبه است، توان لازم را برای پیشگیری و اصلاح پاره‌ای از اوضاع مخاطره انگیز اخلاقی و ارزشی داراست؛ هرچند توان پیشگیرانه سند ملی آموزش و پرورش در حوزه مخاطرات اخلاقی بیش از توان اصلاحگرایانه آن است.}, keywords_fa = {فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و نسبیت گرایی,بحران اخلاقی و جمهوری اسلامی}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200875.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200875_a4f3a8f23427d6a81063055295458498.pdf} }