@article { author = {خنکدار طارسی, معصومه and سلحشوری, احمد and وکیلی, هادی}, title = {S}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {24}, number = {33}, pages = {67-94}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {S}, keywords = {}, title_fa = {بررسی انتقادی سبک فرزندپروری مقتدرانه بر اساس دیدگاه ائمه اطهار علیهم السلام}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، بررسی و نقد سبک فرزندپروری مقتدرانه بر اساس دیدگاه ائمه اطهار(ع) است. سبک فرزندپروری مقتدرانه دارای دو حالت کنترل و پذیرش زیاد و شامل سه مؤلفه ارتباط، نظم و خودمختاری است. والدین مقتدر قانونمند هستند و بر استقلال و خودکارامدی فرزندان تأکید دارند و نسبت به آنها بازخورد مثبت نشان می‌دهند. روش این پژوهش تحلیلی ـ استنتاجی است. نتایج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه بر بازخواست و تنبیه فرزندان در موقعیت-های تشخیصی از سوی والدین، توقع رفتار معقول و سنجیده بدون در نظرگرفتن توانایی فرزند، کنترل و پذیرش زیاد والدین، معرفی معیارهای زندگی از سوی والدین و رسیدن به اهداف مدنظر آنها، اعمال کنترل مستقیم بر فرزندان و تحمیل پیوسته قوانین با حساسیت به پذیرش برای اجرا تأکید دارد؛ اما دیدگاه ائمۀ اطهار بر عدم خشونت و تنبیه سخت، وادار نکردن فرزندان و پذیرش کارهای در حد توان آنها، ترسیم اهداف الهی و انتظارات روشن برای تخلق به اخلاق و رسیدن به قرب الهی، نظارت منطقی و حتی‌المقدور غیر مستقیم بر محور تعادل و حق‌محوری و عدم تحمیل و امر و نهی به فرزندان اشاره دارد.}, keywords_fa = {سبکهای فرزندپروری,سبک فرزند پروری اسلامی,تربیت فرزند,تعلیم و تربیت اسلامی}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200932.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200932_17be2bc75d74555e76f1dec9fe90185b.pdf} }