@article { author = {قلندری, زهرا and نوروزی, رضاعلی and گلستانی, سیدهاشم}, title = {S}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {25}, number = {36}, pages = {53-72}, year = {2017}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {S}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی روش‌شناسی دیدگاه فلسفه شیخ اشراق و تبیین دلالتهای آن برای برنامه درسی}, abstract_fa = {این پژوهش، که با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی لورنس باردن انجام شده بر هدف بررسی روش شناخت حقیقت از دیدگاه شیخ اشراق و تبیین دلالتهای آن برای برنامه درسی مبتنی است. طبق نتایج این مطالعه می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که شیخ اشراق، شناخت را شامل شناخت فطری، شناخت حسی و شناخت خیالی، شناخت عقلی و شناخت شهودی می‌داند؛ قلمرو شناخت را عالم مثال می‌داند و روش شناخت را همراهی عقل و کشف، قوانین قطعی و بدیهی عقل معیار کشف و شهود، تقدم و برتری دین بر عقل و کشف می‌داند؛ منابع شناخت را عقل، شهود، تجربه‌های عرفانی می‌داند که از طریق تهذیب نفس و سلوک عرفانی به‌دست آمده است و طراحی برنامه درسی بر اساس دیدگاه سهروردی بر هدف قرب الی‌الله یا فنای فی‌الله، تعامل دانش‌آموز و معلم و محور قرار دادن دانش‌آموز به‌عنوان منبع اطلاعات و تصمیمات برنامه درسی با «هدف تحقق خود» یا همان «تجربه حضوری» فرد مبتنی است که از طریق روشهای مبتنی بر شهود، عقل و خودسنجی به‌دست می‌آید.}, keywords_fa = {روش‌شناسی فلسفۀ اشراق,برنامه درسی و فلسفۀ شیخ اشراق,دلالت فلسفه بر برنامۀ درسی}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200950.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_200950_6053fc0668a6a75aa82b672f749801f0.pdf} }