@article { author = {Alamgard, Golnaz and Jabbari, Kamran}, title = {An Investigation of the Purposes and Principles of Political Education Based on Mu'tazilah's Political and Social Ideas}, journal = {Research in Islamic Education Issues}, volume = {26}, number = {41}, pages = {115-151}, year = {2019}, publisher = {Imam Hussein University}, issn = {2251-6972}, eissn = {2645-5196}, doi = {}, abstract = {Mu'tazilah has profoundly affected the process of education, including political education. Education is based on intellect, rationality, freedom and free will. Hence, rationality and free will of man are the central focus of Mu'tazilah’s ontology. This is a qualitative research following a descriptive analytical approach using library method for data collection. The results indicated that Mu'tazilah believe in the capability of human intellect and free will, meaning that man has the power of reasoning and thought. Accordingly, man thinks of his deeds first, and then prefers one over the others. He is able to choose the right path and the right objective. Believing in the ability of human reasoning and thought for selecting and performing deeds, Mu'tazilah considers the process of education to be rational. They are somehow rationalist humanitarians. Elements such as: sovereignty, enjoining the good and forbidding the evil, and the principle of “position among positions” constitute the main contributors of the foundations of political and social education of Mu'tazilah. In this discourse, obeying the rulers is presumed as an essential idea and revolution against rulers are forbidden, except for the cases of apparent atheism or denial of one of the essential principles of religion. Mu’tazilah often call for patience and peaceful change of power. From the viewpoint of Mu’tazilah, the most important goals of political education contain: enhancement of the power of freedom, free will and responsibility, political evolvement, training free-thinking people, and promoting spiritual intentions of justice. The most important principles of political education contain: relying on man’s intellect and cognitive abilities, freedom and power of choice, responsibility, the principle of participation in the political process, and the principle of the consistency of science and practice.}, keywords = {intellect,Mu’tazilah,political education}, title_fa = {بررسی اهداف و اصول تربیت سیاسی برمبنای اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی معتزله}, abstract_fa = {جریان معتزله در فرایند تربیت ازجمله تربیت سیاسی، تأثیر فراوانی داشته‌اند. تربیت اعتزالی، بر عقل، عقلانیت، آزادی و اختیار انسان تأکید دارد. لذا عقل و اختیار انسان، محور هستی‌شناسی معتزله است. این تحقیق، جنبه کیفی دارد و روش پژوهشی آن توصیفی ـ تحلیلی و روش جمع‌آوری اطلاعات، کتابخانه ای است. نتایج تحقیق مبین آن است که  معتزله  قائل به توانایی عقل و اختیار انسان هستند و اختیارداشتن انسان بدان‌معناست که وی دارای قدرت تعقل و تفکر است. در کارهایش می‌اندیشد و سپس یکی از آنها را بر سایر کارها  ترجیح می‌دهد و دارای این توانایی است که خودش مسیر و هدف درست را انتخاب کند. همچنین اعتقاد به توانایی عقل و اندیشه انسان در انتخاب و انجام امور، فرایند تربیت را عقلانی می‌دانند و به‌نوعی انسان‌گرای خردگرا هستند. عناصری نظیر: حاکمیت، امر به معروف و نهی از منکر و اصل «منزله بین‌المنزلتین»، عناصری هستند که شاکله اصلی بنیادهای فکری در تربیت سیاسی و اجتماعی معتزله را تشکیل می‌دهند و اطاعت از حاکم در این گفتمان، فرض است و انقلاب علیه حاکم را رد می‌کنند و آن را تنها در کفر آشکار و یا انکار یکی از ضروریات دین مجاز می‌شمارند و اغلب نیز، به صبر و تغییر مسالمت‌آمیز فرامی‌خوانند. از نگاه معتزله، مهم‌ترین اهداف تربیت سیاسی عبارت است از: پرورش قدرت آزادی  و اختیار و مسئولیت در فرد، رشد سیاسی، تربیت انسان آزاداندیش و پرورش روح عدالت‌خواهی و همچنین مهم‌ترین اصول تربیت سیاسی‌ عبارت است از: تکیه بر عقل و توانایی‌های شناختی انسان، آزادی و انتخاب، مسئولیت، اصل مشارکت در فرایند سیاسی و اصل توأم‌بودن علم و عمل.}, keywords_fa = {عقل,معتزله,تربیت سیاسی}, url = {https://iej.ihu.ac.ir/article_204419.html}, eprint = {https://iej.ihu.ac.ir/article_204419_b0423a1fbe50901be8135babdc84626a.pdf} }