per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2017-08-23
25
35
11
43
200942
بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربیت عاطفی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
S
فاطمه زینلی
f.zeynali2012@yahoo.com
1
شهناز شهریاری نیسیانی
sh_shahriari@edu.ac.ir
2
محمد نجفی
mdnajafi@edu.ui.ac.ir
3
حسنعلی بختیار نصرآبادی
h.nasrabadi@edu.ui.ac.ir
4
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
هدف این پژوهش بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربیت عاطفی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) است. این پژوهش، که با دو روش تحلیل فرارونده و استنتاجی انجام شد، بیانگر این است که از دیدگاه علامه(ره) جایگاه عواطف، قلب است و آنچه مدار سعادت در قیامت است، سلامت قلب است که با درمان عواطف منفی، رشد عواطف مثبت و تعدیل و هدایت عواطفی چون حرص و غضب تحت مدیریت عقل و شرع تحقق مییابد. بنابر یافتهها تکیهگاه عواطف حب و بغض، و اصالت از آن حب است. در دیدگاه علامه(ره) برای عواطف میتوان سه بعدِ آگاهی، شناخت و درک عواطف خود و دیگران، توانایی تنظیم و کنترل عواطف و توانایی به کارگیری بجای عواطف را در نظر گرفت. مبانی تربیت عاطفی در این دیدگاه حب خدا، حب ذات و حب غیر است که تربیت عاطفی باید بر مبنای حب و با محوریت حب خدا بهعنوان بالاترین و حقیقیترین حب صورت پذیرد. اصول حاصل از مبنای حب خدا، دو اصل تقرب و پرستش، اصل مربوط به حب ذات، مدیریت صحیح عواطف، و اصول به دست آمده از مبنای حب غیر، شامل سه اصل اخوت، احسان و ایثار است که هر یک از این اصول دارای روش یا روشهایی برای تربیت عاطفی است.
S
https://iej.ihu.ac.ir/article_200942_5346f2ccdbd37169316235b5526e52b9.pdf
تربیت عاطفی در اسلام
دیدگاه علامه در زمینۀ تربیت
نقش احساسات در تربیت
تعلیم و تربیت اسلامی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2017-08-23
25
35
45
68
200943
بررسی تأثیر راهبردهای حل مسئله بر رشد شاخصهای تربیت دینی از دیدگاه معلمان
S
مهران عزیزی محمودآباد
azizi8175@yahoo.com
1
کورش رستمی مسنی
rostamikurosh@yahoo.com
2
سید ابراهیم میرشاه جعفری
sebrahimjafari@yahoo.com
3
اصفهان
اصفهان
اصفهان
این پژوهش با هدف تبیین نقش راهبردهای حل مسئله بر رشد شاخصهای تربیت دینی از دیدگاه معلمان انجام شده است. شیوه پژوهش ترکیبی با رویکرد اکتشافی است. جامعه پژوهش شامل معلمان دورههای ابتدایی، متوسطه اول و دوم شهرستان بویراحمد و نمونه پژوهش شامل 15 نفر از معلمان در مرحله کیفی است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند و 48 نفر در مرحله کمّی که شامل معلمان مرحله کیفی و 33 نفر از معلمان آگاه از موضوع است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو ابزار پژوهشی مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبهها از روش تحلیل کیفی و شناسهگذاری و برای تحلیل دادههای پرسشنامه از آمار توصیفی و آمار استنباطی (t تک نمونهای و آزمون فریدمن) استفاده شد. با توجه به یافتههای پژوهش، راهبردهای حل مسئله بر رشد پنج شاخص از شاخصهای تربیت دینی از جمله شاخص تفکر و تعقل، معرفت و بصیرت، عزت نفس، اعتدال و شاخص صبر و بردباری تأثیر دارد و بهکارگیری راهبردهای حل مسئله توسط معلمان باعث رشد این شاخصهای تربیت دینی میشود.
S
https://iej.ihu.ac.ir/article_200943_4ea8b52739014504e6844de815fde22c.pdf
راهبردهای حل مسئله
شاخصهای تربیت دینی
رشد تفکر خلاق
ریاضی کاربردی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2017-08-23
25
35
69
90
200944
بررسی جایگاه عناصر برنامه درسی در دیدگاه پست مدرن و نقد آن از دیدگاه مبانی تعلیم و تربیت اسلامی
S
رضا وفائی
vafaeireza10@gmail.com
1
حسن ملکی
malak_cu@yahoo.com
2
میکائیل علیپور
me.alipoor2014@gmail.com
3
دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
دانشگاه علامه طبا طبایی(ره)
دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل ویژگیها و عناصر برنامه درسی مبتنی بر نظریه پست مدرن و همچنین نقد عناصر برنامه درسی آن با توجه به مبانی تعلیم و تربیت اسلامی با استفاده از روش تحلیلی ـ استنادی صورت گرفته است. بررسی برنامه درسی پستمدرنیسم نشان داد که تعاملات پیچیده، تغییرات مداوم و چهارچوبهای کلگرایانه از ویژگیهای این برنامه درسی است و آنان برنامه درسی را به لحاظ هدف، محتوا، روش و ارزشیابی متغیر میدانند. همچنین نقد عناصر برنامه درسی پستمدرن از دیدگاه مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و برنامه درسی مبتنی بر آن نشان داد که در دیدگاه برنامه درسی پستمدرن به جای تأکید بر هویت منسجم برنامه درسی بر دگرگونی تأکید میشود. اهداف آموزش و برنامه درسی، نسبی و متغیر، و با توجه به اوضاع و موقعیت متغیر است. محتوای برنامه درسی پستمدرن ثابت نمیماند بلکه ممکن است بسته به خواست فرد و عرف در نوسان باشد و همچنین در این دیدگاه صرفا فعالیتهای یادگیری دانشآموز مهم تلقی، و معلم به عنوان عنصر تأثیرگذار در این فرایند به حاشیه رانده میشود و هیچ استاندارد مشخص و مدونی در ارزشیابی وجود ندارد.
S
https://iej.ihu.ac.ir/article_200944_52875f11bf25f9ecdead804501e2450f.pdf
نظریههای برنامه درسی
پستمدرنیسم
تعلیم و تربیت اسلامی
عناصر برنامه درسی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2017-08-23
25
35
91
114
200945
بنیانهای رشد آدمی بر مبنای سخنان امام علی علیه السلام
S
علیرضا صفوی
alirezasafavi55@yahoo.com
1
سعید بهشتی
beheshti@atu.ac.ir
2
سید کاظم اکرمی
akrami.kazem@yahoo.com
3
معصومه صمدی
fsamadi30@yahoo.com
4
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
دانشگاه خوارزمی
شیراز/ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
هدف اساسی پژوهش، تبیین و تحلیل بنیانهای رشد آدمی بر مبنای سخنان امام علی علیهالسلام است. روش این پژوهش تحلیلی و استنباطی است. جامعه تحلیلی، تمام اسنادی است ـ دست اول و دست دوم ـ که دربارۀ سخنان امام علی علیهالسلام در دسترس است. نمونه تحلیلی، شامل سخنان امام علی علیهالسلام در زمینه رشد خواهد بود. روش نمونهگیری در این مطالعه هدفمند و بر اساس هدف تحقیق است. در این مقاله ابتدا رشد از دید دانشمندان تعلیم و تربیت و روانشناسی تبیین، و سپس مفهوم لغوی آن از کتابهای لغت و معنای اصطلاحی آن از تفاسیر و شرحها استخراج شده است. یافتهها نشان میدهد که بنیانهای رشد در سخنان امیر مؤمنان علیهالسلام عبارت است از: توحید محوری، راهنماپذیری، وحدتگرایی، همسرگزینی، اقتصاد پیشگی، عقلورزی و با چشم عبرت به دنیا نگریستن.
S
https://iej.ihu.ac.ir/article_200945_85d2a6a3faa4aeda15ec402ebb52c4bf.pdf
رشد در بیان علی(ع)
بنیان رشد در اسلام
سبک زندگی اسلامی
روانشناسی اسلامی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2017-08-23
25
35
115
130
200946
بررسی امکان تأسیس فلسفة تعلیم و تربیت صدرایی
S
عباس احمدی سعدی
aahmadi85@gmail.com
1
آزاد اسلامی فسا
نظریه ی ملاصدرا در باره ی چگونگی آفرینش و تکامل انسان یعنی حدوث جسمانی نفس و بقای روحانی آن در کنار نظریه ی حرکت جوهری نفس و استکمال تدریجی آن، چشم اندازی ژرف پیش روی محققان قرار می دهد. تحول آدمی بر اثر تربیت ، ناشی از علوم اکتسابی در کنار استعداد شخصی تحقق می یابد. بر همین اساس آموزش برای آحاد مردم به فراخور توانایی جسمی ـ ذهنی آن ها فریضه ای اخلاقی و الهی شمرده می شود. از نظر ملاصدرا اگر آگاهی ها و علوم جدیدی که آدمی فرامی گیرد یا به متعلمان القا می شود، مرتبط با حقایق متعالی روح و جان آدمی باشد وی را به راستی"انسان تر"می سازد. ملاصدرا همه ی علوم را در یک سطح از اهمیت و ارزش قرار نداده و به حسب موضوع ، معارف فلسفی را- که نهایتأ در خدمت خداشناسی و خودشناسی به کار می آید- در صدر می نشاند. با این همه، امکان تأسیس یک تئوری و نظریه ی جامع فلسفه تعلیم وتربیت، صرفأ متکی بر آرا وی مشکوک یا ممتنع است.
S
https://iej.ihu.ac.ir/article_200946_c4702e78f8a218fdd97607a9e59f7516.pdf
حکمت متعالیه و تعلیم و تربیت
نفس شناسی از نظر ملاصدرا
فلسفة تعلیم و تربیت
تعلیم و تربیت اسلامی
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2017-08-23
25
35
131
152
200947
بررسی تطبیقی دیدگاه معرفتشناسی و رویکرد تربیت دینی آلوین پلانتینگا و علامه طباطبایی
S
پریسا آذریون
p_azarioon@yahoo.com
1
منصور خوشخویی
m_khoshkhooei@yahoo.com
2
احمد سلحشوری
ah.salahshoor@gmail.com
3
دانشگاه بوعلی سینا همدان
بوعلی سینا همدان
دانشگاه بوعلی سینا همدان
هدف این پژوهش بررسی تطبیقی دیدگاه معرفتشناسی و رویکرد تربیت دینی آلوین پلانتینگا و علامه طباطبایی، و روش آن تطبیقی ـ استنتاجی است. نتایج نشان داد معرفتشناسی دینی علامه و پلانتینگا در باور به خدا به عنوان گزاره پایه، نقش گناه در دوری از معرفت، ابعاد ایمان و فطری بودن خداشناسی مشابه است؛ اما علامه بر ارائه برهان و گزارههای مشخص پایه، اراده مسبوق به خرد و مؤلفه شناخت در ایمان تأکید میکند و پلانتینگا ناکارامد دانستن براهین، بهکارگیری استقرا برای تعیین گزارههای پایه، اراده مسبوق به کشش الهی و تأکید بر عاطفه را مد نظر دارد. در بررسی تطبیقی رویکرد تربیت دینی، قرار گرفتن هر دو رویکرد در میانه طیف عقلگرایی ـ ایمانگرایی، تأکید بر اصلاح محیط، تقوامحوری، توجه به تفاوتهای فردی، خرافهستیزی، تدریجی بودن، بیداری فطرت خداجو، تهذیب و تنوع محتوا از وجوه اشتراک است؛ اما پلانتینگا بر رویکرد ایمانگرایی معتدل، فردگرایی، اصول دین به عنوان گزارههای پایه و تقدم عاطفه تأکید دارد و علامه رویکرد عقلورزی، توجه به فردگرایی و جمعگرایی، تبیین اصول و فروع دینی و تقدم ایجاد شناخت را مد نظر دارد.
S
https://iej.ihu.ac.ir/article_200947_b776fbfa30c70d77fcc74edf7b43aabb.pdf
معرفتشناسی
نظریات آلوین پلانتینگا
نظریات علامه طباطبایی
تعلیم و تربیت اسلامی