per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2020-04-20
28
46
5
30
205220
Original Article
معرفتشناسی از دیدگاه امام علی (علیهالسلام) با تأکید بر دلالتهای تربیتی آن
Epistemology from Imam Ali's Point of View, Emphasizing on Educational Implications
غلامحسین رضایت
gh_rezayat@yahoo.com
1
فاطمه رضایت
frezayat@yahoo.com
2
استادیار گروه تعلیموتربیت دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دانشجوی دکتری علوم و معارف نهجالبلاغه دانشگاه قرآن و حدیث قم
هدف این پژوهش، معرفتشناسی از دیدگاه امام علیهالسلام باتأکیدبر دلالتهای تربیتی آن، درقالب مراتب، منابع، ابزار، موانع و پیامدهای معرفت همچنین شرایط علی و واسطهای و راهبردهای کسب معرفت از دیدگاه امام علی(ع) و تبیین دلالتهای تربیتی آن است. درراستای دستیابی به این هدف، هشت سؤال طراحی شد. روش این پژوهش، روش نظریهپردازی دادهبنیاد و مواد و محتوای این تحقیق کتابهای ارزشمند نهجالبلاغه، غررالحکم و سایر منابع روایی شیعه دربردارنده سخنان آن حضرت بود. نتایج و یافتههای پژوهش نشان داد که شرط علی کسب معرفت «هدایت الهی»؛ شرط میانجی آن «تقوای الهی»؛ مراتب معرفت شامل: «شک، ظن و یقین»؛ منابع معرفت شامل «وحی و الهام، عقل، قلب، فطرت، آیات آفاقی (طبیعت) آیات انفسی (انسان) و تاریخ» و ابزار معرفت شامل: «تدبر در قرآن، خردورزی (تعقل/ تفکر)، حس، کشف و شهود، عبرتگیری و تأسی به سیره اهلبیت» است. همچنین موانع معرفت شامل: «پیروی از هواى نفس، دنیاپرستی، محبت غیر خدا، شهوتپرستی، آرزوهای طولانی، اطاعت از فاسقان و همنشینی با آنان، مزاح و شوخی بیجا و بیشازحد، عجب و خودپسندی، فتنه، طمع، فقر، وسوسههاى شیطانی، خشم و غضب، جدل، بهکارنبستن علم، غرور، کوتهبینی و شبهه» و پیامدهای معرفت شامل: «تمیز حق از باطل، برخورداری از اجر شهید، کسب ایمان، حفظ دین، زهد، کسب فضیلت، کسب بصیرت، کسب معنویت، حکمت، آگاهی به زمان خویش، خداشناسی و آمرزش» و راهبردهای توسعه معرفت شامل: «اخلاص، ایثار، سیر درآیات آفاقی (طبیعت) و آیات انفسی (خودشناسى)، ذکر و یاد خدا، تزکیه نفس و تجربه» است. نتایج و یافتههای پژوهش نشان داد که دلالتهای تربیتی مناسب معرفتشناسی از دیدگاه امام علی(ع) در بعد اهداف تربیت شامل «قرب الهی» بهعنوان هدف آرمانی، چهار هدف کلی و تعدادی اهداف فرعی همچنین روشها و موضوعات تربیتی مناسب با آن بود.
The purpose of this study is to investigate epistemology from Imam Ali's (AS) point of view, with an emphasis on its educational implications in terms of levels, resources, instruments, obstacles and consequences of knowledge. It also aims at identifying the causal and intermediate provisions and strategies for acquiring knowledge from Imam Ali's (AS) point of view and explaining its educational implications. To achieve these goals, eight questions were raised. This research follows grounded theory method and its content is derived from the gracious books of Nahj al-Balaghah, Ghurar al-Hekam, and other Shiite narrative sources containing the sayings of Imam Ali (AS). The results of the research demonstrated that the causal provision for obtaining knowledge is "divine guidance", and its mediating provision is "divine piety". The levels of knowledge include "doubt, suspicion and certainty"; sources of knowledge contain "revelation and inspiration, reason, the heart, Fitrah, verses of nature, verses of the soul, (human being) and history". The instruments for acquiring knowledge include: "contemplation in the Holy Qur'an, wisdom (reasoning / thinking), sense, discovery and intuition, and taking lessons from the lives of the Ahl al-Bayt (AS). Furthermore, barriers to knowledge include: "following the temptations of the soul, worldliness, non-divine love, lust, longing, obedience to the wicked things and associating with them, excessive improper jokes, egoism and selfishness, sedition, greed, poverty, evil temptations, anger, controversy, neglecting knowledge, pride, short-sightedness and doubt". The consequences of knowledge include: distinction between righteousness and void, possession of the advantage of Shahid, acquiring faith, maintaining faith, piety,
https://iej.ihu.ac.ir/article_205220_08ab2525da734e9fbd5ea96b454318f0.pdf
شناخت
معرفت
معرفتشناسی
امام علی(ع)
دلالتهای تربیتی
Cognition
knowledge
epistemology
Imam Ali (AS)
educational implications
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2020-04-20
28
46
31
52
205222
Original Article
مهدویت در آینه تربیت
Mahdism in the mirror of education
اعظم زرقانی
azamzarghani@yahoo.com
1
استادیار رشته برنامهریزی درسی گروه علوم تربیتی دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)
مهدویت، یکی از آموزههای مهم اسلامی بهویژه شیعی است که بیشتر ازمنظر اعتقادی مورد توجه جامعه قرار گرفته است. گرچه پژوهشهایی در ارتباط با کارکردهای تربیتی این آموزه انجام شده است، اما کمتر پژوهشی است که بهصورتی منسجم و نظامیافته این آموزه را ازمنظر تربیتی مورد بررسی قرار داده باشد. در این نوشتار برآنیم تا از منظری تربیتی و نسبتاً نو، به این آموزه اصیل بنگریم و با واکاوی وجوه تربیتی آن، مشخصات تربیت مهدوی را تبیین کنیم. برای دستیابی به این هدف، با بهرهگیری از رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ تحلیلی به گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش به شیوه کتابخانهای پرداخته شده است. بدینمعنا که ابتدا به گردآوری تعاریف مختلف از تربیت و توصیف آنها و سپس اختیار تعریفی مبتنیبر تحلیل بهدستآمده از آن تعاریف و مؤلفههای آن اقدام شده است. سپس تعریف مهدویت و روایات بهدستآمده در اهمیت باورداشت این آموزه از نظر گذرانده شده است. درپایان، با بررسی تحلیلی بین مؤلفهها و ابعاد تربیت و خصائص منتظران که در روایات معتبر از آن سخن بهمیان آمده است، ضمن تبیین سه وجه تربیتی مهدویت و «انتظار» بهعنوان یک جریان ترییتی، به بیان آسیبهای احتمالی که برای هریک از وجوه شناساییشده در تربیت مهدوی امکانپذیر است، پرداخته شده است.
Mahdiism is an important Islamic doctrine, especially in Shia. It has been considered in terms of belief. Although some researches has been done in relation to the educational functions of this doctrine, but there were few studies that have systematically done this doctrine from an educational perspective. The aim of this article was studying this authentic doctrine from an educational perspective that was new. To achieve this goal, the descriptive-analytic method was used in this research. For did it. First of all, the various definitions of education and the characteristics of them were identified, and then based on those definitions, a definition was made. Then, the definition of Mahdiism and some Islamic narratives in support of it and description of it's believers were expressed. In the end, a comparative analysis between the characteristics of education and the characteristics of the Intezar was done. Based on this analysis, three features of Mahdiism education and the Intezar as the educational process were explained. Also, some misunderstandings of those features of Mahdiism education were mentioned.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205222_62ab2e475eced0e6d2d616f70149f673.pdf
مهدویت
تربیت
منتظر
منجی
آسیب شناسی
Mahdism
education
waiting
savior
pathology
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2020-04-20
28
46
53
76
205211
Original Article
بررسی جایگاه فعالیت و کنشگری در نظام تربیتی صالحین بسیج
An Investigation of the Position of Activism in the Training System of the Salehin-e-Basij
محمد رحمانی گورجی
o.wistful67@gmail.com
1
محمد مهدی باقریان
ebagheriyan@gmail.com
2
وحید مهدوی
tanha46@gmail.com
3
نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه خوارزمی
کارشناسی ارشد فلسفه اخلاق، دانشگاه قم
کارشناسی ارشد حقوق، دانشگاه خوارزمی
یکی از طرحهای تحولی سازمان بسیج مستضعفین در دهه پیشین، طرح صالحین بوده است. برخی کارشناسان در سنوات گذشته اشکالاتی را به این طرح تربیتی وارد نمودهاند که ازجمله این اشکالات، فقدان برنامهریزی لازم جهت کنشگری بسیجیان و انجام فرایند تربیت آحاد بسیجیان بهصورت درونگرا و بدون درنظرگرفتن عرصه عمل و فعالیت است. پاسخ به این اشکال در سه سطح قابل بررسی است: ۱. در سطح نظریه اصلی که ناظر به ایدهها و دیدگاههای متولیان است، ۲. در سطح اجرا که ناظر به عملکرد مجریان است، ۳. در سطح تبیین که ناظر به اسناد سازمانی و آموزشی طرح است. پژوهشهای صورتگرفته، وجود فعالیت را در ابعاد نظری و عرصه اجرا بررسی و اثبات نموده است. در این پژوهش درصدد هستیم تا نگاه به حوزه فعالیت و کنشگری را در اسناد ابلاغی و متون آموزشی سازمان بسیج، ازطریق روش اسنادی و تحلیل دادهبنیاد واکاوی نموده و فعالیت و کنشگری را در این طرح مشخص نماییم. برایناساس، با روش اسنادی و فن نمونهگیری گلوله برفی ۴۴ سند انتخاب شده و با تحلیل کیفی آنها به ۱۴۱ مفهوم و همچنین ۲۰ مقوله رسیده و ضمن تحلیل مقولهها درنهایت به دو مدل مفهومی دست یافتیم. یافتهها حاکی از توجه ویژه به این عرصه میان اسناد صالحین دارد، لذا اشکالات مطروحه، قابل دفاع نیست.پیشنهاد نهایی پژوهش گفتمانسازی قرائت صحیح از آن برای جلوگیری از تسری اشکالات وارده است.
Basij-e-Salehin (Basij of the Righteous People) has been one of the transformational plans of the Basij Mostazafin Organization in the last decade. Some experts have raised up critical points about this training plan, especially on lack of planning for Basij’s activity and the training process of internal- oriented training of the members of Basij without considering the field of action. The answer to these problems can be considered at three levels including 1) the level of the main theory, which deals with the ideas and views of the administrators, 2) the performance level, which regards the enactment of the performers, and 3) the level of explanation, which refers to the organizational and educational documents of the plan. Researches have investigated and proved the existence of activity in theoretical and administrative dimensions. This research is aimed at consideration of the field of activities in the released documents and educational texts of the Basij Organization through documentary method and data analysis, and to identify the activities in this plan. Accordingly, 44 documents were selected by documentary method and snowball sampling technique, by analyzing of which through qualitative analysis, the researchers reached at 141 concepts and 20 categories. The analysis of these categories resulted in two conceptual models. The findings indicated that special attention is paid to this issues in the documents of the Salehin, so the problems raised are not defensible. The researchers finally suggest that the discourse of a correct understanding of be established to prevent the extension of the problems.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205211_07914d8c0a6147e41590e64dd1701a9c.pdf
طرح صالحین
کنشگری
فعالیت
نظام تربیتی
بسیج
Plan of Salehin
Activism
Activity
training system
Basij
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2020-04-20
28
46
77
102
205210
Original Article
تربیت عقلانی با تأکید بر مبانی انسانشناختی و معرفتشناختی علامه طباطبایی(ره)
Rational Training on the Basis of Anthropological and Epistemological Views of Allameh Tabatabaei
زینب آقائی
zainabaghaei@yahoo.com
1
محمدرضا شرفی
msharafi@ut.ac.ir
2
نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه تهران
این مقاله درپی بررسی عقلانیت، تربیت عقلانی و استنتاج اهداف، اصول و روشهای تربیت عقلانی مبتنیبر مبانی انسانشناختی و معرفتشناختی علامه طباطبایی است. این پژوهش ازجمله طرحهای تحقیق کیفی است و دادهها به شیوه مطالعه تحلیلی ـ اسنادی گردآوری و طبقهبندی شده و براساس الگوی بازسازیشده فرانکنا توسط باقری و تحلیل شبهاستعلایی شکل گرفته و مبتنیبر الگوی مذکور اقدام به استنتاج دلالتهای تربیتی درقالب اهداف، اصول و روش نموده است. بدینترتیب، ذیل هدف غاییِ دستیابی بهمراتبی از قرب الهی، چند هدف واسطی و اصول و روشهای ناظر بر آنها مطمحنظر قرار گرفته که هدایت و پیروی از حق، ضرورت شناخت مظاهر عقلانیت، ضرورت صیانت از سلامت فطرت و ضرورت کاهش زمینه خطاهای فکری بهعنوان اهداف واسط؛ ضرورت تعقل صحیح و تفکر انتقادی، ضرورت پذیرش امام بهعنوان مربیِ آگاه و راهشناس، ضرورت تقواگرایی و لزوم کنترل قوه خیال و مبارزه با نفوذ شیطان بهعنوان اصول؛ و ضرورت استقلال فکری و آشنایی با معیارهای حق، ضرورت الگوگیری و الگوسازی از امام، اصلاح عادات نکوهیده و رهایی از غفلت و ضرورت کنترل خیال و آشنایی با طریق منطق بهعنوان روشهای تربیت عقلانی از آن جمله هستند.
This study is aimed at the assessment of rationality, rational training and inference of the goals, principles and methods of rational training on the basis of Allameh Tabatabaei's anthropological and epistemological principles. This is a qualitative research whose data are collected and classified by analytical-documentary method based on the reconstructed model of Frankena model and Quasi- transcendental analysis. Accordingly, the training indicators of the results were proposed as the goals, principles, and methods. Thus, along with the ultimate goal of attaining an adjacent divine approach, the researchers considered several intermediate objectives as well as the principles and methods governing them. The necessity of receiving guidance from righteousness and following it, the necessity of recognition of manifestation of rationality, the necessity of protecting Fitrah, and the necessity of decreasing the possibility of committing wrong things, were selected as the mediating goals. The necessity of correct critical thinking, the necessity of taking Imams as conscious and knowledgeable instructors, the necessity of piety, and the necessity of controlling the imagination, and fighting against the influence of the devil were chosen as the principles. The need for intellectual independence and familiarity with the principles of truth, the need for taking models from Imams, the modification of disgraceful habits, the need for neglecting controlling false imagination, and familiarity with logic were selected as methods of rational training.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205210_f68358617425cac342074fa7340650b8.pdf
تربیت عقلانی
انسانشناسی
معرفتشناسی
علامه طباطبایی
rational training
anthropology
epistemology
Allameh Tabatabaei
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2020-04-20
28
46
103
124
205223
Original Article
تربیت زمینهساز تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
Training as Paving the Way for the Modern Islamic Civilization: Emphasis on the Views of the Supreme Leader
فرامرز محمدی پویا
muhammadipouya@basu.ac.ir
1
سینا ترکاشوند
sina.torkashvand663@gmail.com
2
نویسنده مسئول: استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا
دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه خوارزمی
تمدنسازی، فرایندی پیچیده، زمانمند و متأثر از عوامل گوناگون است که برای محققشدن آن، پشتوانههای مادی و معنوی بسیاری لازم است. دراینمیان، آنچه اهمیت مییابد، چگونگی تحقق تمدن است. ازهمینرو، هدف پژوهش حاضر، تبیین تربیت زمینهساز تمدن نوین اسلامی باتأکیدبر اندیشه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) میباشد. روش پژوهش، تحلیلی و استنتاجی است. یافتهها نشان داد که ازجمله مؤلفههای احصاشده تحقق تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) عبارتند از: معنویت، علمگرایی، اخلاق، عقلانیت، عدالت، وحدتگرایی، پیشرفت، مجاهدت مداوم و پویایی فرهنگ. نتایج پژوهش بیانگر آن است که تربیت مبتنیبر اسناد تحولی کشور، با اثرگذاری بر مؤلفههای تمدن نوین اسلامی، زمینه را برای تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم میسازد.
Reaching to civilization is a complex, time-consuming, and multi-faceted process requiring profound material and spiritual support. Meanwhile, what matters is how civilization can be realized. Hence, this research is intended to explain the type of training required for the establishment of modern Islamic civilization with emphasis on the idea of the Supreme Leader. This is an analytical inferential research. The findings signified that the components of the realization of the modern Islamic civilization from the Supreme Leader's point of view include: spirituality, scientism, ethics, rationality, justice, unity, progress, continuous struggle and dynamism of culture. The results also indicated that the training based on the developmental documents of the country, paves the way for the realization of the modern Islamic civilization.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205223_e6f9732ba2da080134d56f6bbac96780.pdf
تمدن نوین اسلامی
اندیشههای مقام معظم رهبری
نظام تربیتی
modern Islamic civilization
views of the Supreme Leader
training system
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2020-04-20
28
46
125
144
205214
Original Article
کمالگرایی دینی و نسبت تساهل با آن در تربیت دینی
Religious Perfectionism and Its Relationship with Tolerance in Religious Training
ایراندخت فیاض
iranfayyaz@yahoo.com
1
حسین شرفی
sharafi.abi@gmail.com
2
نویسنده مسئول: دانشیار فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه فردوسی مشهد
تربیت دینی ازجمله حوزههای مهم تربیتی است که چنانچه سوء فهموعمل نسبت به آن صورت پذیرد، آسیبهای فراوانی را درپی خواهد داشت. همچنانکه باقری در مبحثی تحت عنوان آسیب و سلامت در تربیت دینی به این آسیبها پرداخته است. یکی از حوزههای مهم این آسیبشناسی، به مفهوم بنیادین کمالگرایی دینی و شکل آسیبزای آن یعنی کمالگرایی غیرواقعگرا مربوط شده و وضعیت سلامت در این حالت، سهلگیری بیان شده است. در این مقاله با استفاده از روش فلسفی، نابسندگی تبیین صورتگرفته از سهلگیری بهعنوان وضعیت سلامت فوقالذکر نشان داده شده و تلاش گردیده است تا تبیین شایستهتری از نسبت تساهل با کمالگرایی دینی ارائه شود. طبق این پژوهش لفظ کمالگرایی غیرواقعگرا مسائلی را سبب می شود که موجب تضعیف کمالگرایی و حرکت بهسوی غایت دینی میشود. لذا با تبیین جایگاه تساهلورزی بهعنوان یک مفهوم پازلگونه و فازی در فاصله دو قطب سهلانگاری و صعوبت مؤثر، حدوث مسائل فوقالذکر نیز رفع میشود.
Religious education is an important field of education the misunderstanding and malpractice of which may bring about great damage. Bagheri has addressed this damage in a discussion entitled "Damage and Health in Religious Education". An essential area of this pathology relates to the fundamental concept of religious perfectionism and its traumatic form; that is, the unrealistic perfectionism which is demonstrated and the state of health in this case is simplification. Employing philosophical method, this study has explored the inadequacy of the explanation of the simplification as the state of health and has made an attempt to provide a more appropriate explanation of the relationship between simplification and religious perfectionism. According to the results, the word unrealistic perfectionism causes problems which weaken the nature of perfectionism and the move towards a religious objective. Hence, the emergence of the issues mentioned above will be prevented by explaining the position of simplification as a puzzle-like concept between the two poles of ease and effective rigidity.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205214_4db28512bdb39c9df3641f33ac2937a2.pdf
کمالگرایی
تساهل و تسامح
مدارا
تربیت دینی
perfectionism
simplification and tolerance
religious training
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2020-04-20
28
46
145
167
205212
Original Article
مبانی انسانشناختی از دیدگاه ملاصدرا و اصول تربیتی منتج از آن
The Foundations of Anthropology from Mulla Sadra's Point of View and Its Educational Principles
نجمه احمدابادی آرانی
najmeh.ahmadabadi@gmail.com
1
خسرو باقری
khbagheri@ut.ac.ir
2
محمد رضا سرمدی
sarmadi@pnu.ac.ir
3
زهره اسماعیلی
esmaeilyir@yahoo.com
4
نویسنده مسؤل: دانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه پیامنور تهران
استاد گروه مبانی فلسفی ـ اجتماعی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه پیامنور
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیامنور
هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسانشناختی از دیدگاه ملاصدرا و اصول تربیتی منتج از آن با استفاده از روش استنتاجی بازسازیشده فرانکنا میباشد. براساس این روش، با ترکیب گزارههای توصیفی مربوط به مبانی انسانشناختی و گزارههای تجویزی ناظر به هدف تعلیموتربیت، میتوان به گزارههای تجویزی مربوط به اصول تربیت دست یافت. مبانی عمده انسانشناختی از دیدگاه ملاصدرا به این نحو صورتبندی شدهاند: حرکت تکاملی نفس، تفوق عقل نظری بر عقل عملی، اراده مسبوق به عقل عملی، ظهور ملکات و ظهور نوعیتهای فردی. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در دیدگاه ملاصدرا میتوان از این اصول تربیتی سخن گفت: تقویت تدریجی حرکت تکاملی نفس، قراردادن عقل عملی در خدمت عقل نظری، پرورش اراده با تقویت عقل عملی، تداوم بر عمل و توجه به تفاوتهای فردی.
Employing Frankena's reconstructed inferential method, this study aimed at investigating the foundations of anthropology from Mulla Sadra's point of view and the educational principles that result from it. Through this method, the prescriptive propositions related to the principles of education can be achieved by combining the descriptive propositions of the basics of anthropology and the prescriptive propositions related to the objectives of education. The main foundations of anthropological cognition according to Mulla Sadra are formulated as follows: the evolutionary movement of the soul, the predominance of theoretical rationality over practical rationality, the will preceded by practical rationality, the emergence of individual characteristics and typology. The results indicate that we can think of these educational principles in Mulla Sadra's point of view: gradual promotion of the evolutionary movement of the soul, putting practical rationality in the service of theoretical rationality, developing the will by strengthening practical rationality, persistent action and paying attention to individual differences.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205212_971e1a368b54d0f157e55bcf4ca84358.pdf
ملاصدرا
مبانی انسانشناختی
اصول تربیت
روش استنتاجی
عقل نظری
عقل عملی
Mulla Sadra
foundations of anthropology
principles of education
inferential method
Theoretical Rationality
Practical Rationality
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2020-04-20
28
46
165
193
205218
Original Article
مقایسه مبانی ارزششناختی فلسفه تربیتی پراگماتیسم با مبانی ارزششناختی اسناد تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران
A Comparison between the Valuation Principles of Pragmatic Educational Philosophy and those of the Document of Fundamental Transformation of IRI Educational System
حسن مظاهری
mazaherih@hotmail.com
1
مشاور رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان
این پژوهش با هدف مقایسه مبانی ارزششناختی مکتب پراگماتیسم با اسناد تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران و به روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، انجام شده است. جامعه آماری موردنظر برای دستیابی به دیدگاه اسناد تحول بنیادین سه سند بالادستی آموزشوپرورش شامل سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی و سند برنامه درسی ملی و برای مکتب پراگماتیسم، کلیه منابع در دسترس مرتبط با این دیدگاه بود. نمونه آماری آنها بهترتیب سند مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی و برای پراگماتیسم، 10 منبع معتبر و اصلی دردسترس بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. نتایج مطالعه حاکی از آن است که ازنظر توجه به موقعیت، شرایط و اقتضائات محیطی و بروز در عمل ارزشها، اشتراکاتی ظاهری بین این مکتب پراگماتیسم و مبانی ارزششناختی اسناد تحول بنیادین وجود دارد، ولی بین این دو، تفاوتهای بنیادینی وجود دارد. دربحث ماهیت ارزشها ازنظر پراگماتیسم، آنچه در زندگی عملی مفید و حلال مشکلات آدمی باشد، ارزش دارد. در نگاه اسناد تحولی اعتبار ارزشها بر قرب الهی وابسته است. ارزشها ازنظر پراگماتیسمها از نوع نسبی و غیرمطلق بوده و در نگاه اسناد تحولی ارزشها به غائی و ابزاری تقسیم و تعیین مراتب آن براساس غایت زندگی است. معیار تعیین ارزش پراگماتیسمها، مطلوبیت و سودمندی در زندگی فردی و اجتماعی و در دیدگاه اسناد تحولی، مبتنیبر سه معیار دین، عقل و فطرت است. در بحث متافیزیک پراگماتیسمها همه ابعاد انسانی را مادی دانسته و در اسناد تحولی دستیابی به مراتبی از حیات طبیه، محور زندگی است.
This research aims at comparing the valuation bases of pragmatism with those of the documents of the fundamental transformation of education of the Islamic Republic of Iran by descriptive-analytical research method. The statistical population of this research includes the content of three higher level documents of fundamental transformation of higher education, including the document of the fundamental transformation of education, the theoretical foundations of the fundamental transformation in the formal and public education system. 10 formal basic documents relating to pragmatism were selected purposively. The results of the study indicated that, in terms of considering the situation, the environmental conditions and requirements and applications of values, there are apparent commonalities between the school of pragmatism and the cognitive foundations of fundamental transformation documents. However, there are essential differences between the two. In terms of the nature of values in view of pragmatism, any useful and practical things in the real-world life of human that can solve a problem, is valuable. In the view of evolutionary documents, the validity of values depends on closeness to God. In the views of pragmatism, values are relative and non-stable, but in the view of evolutionary documents, values are divided into ultimate and instrumental according to the final objective of life. The criteria for estimation of values is utility and benefit in individual and social life in pragmatisms; in the view of transformational documents, it is based on the three criteria of religion, rationality and Fitrah. Pragmatism considers all human dimensions to be material in the discussion of metaphysics, but in evolutionary documents, the attainment of a relatively pure life is the axis of living.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205218_dac4a0d56a4bdc8231d93faecd3ccdcc.pdf
ارزششناسی
اسناد تحول بنیادین آموزشوپرورش
فلسفه اسلامی
پراگماتیسم
Evaluation
documents of fundamentals changes of education
Islamic philosophy
pragmatism
per
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
2020-04-20
28
46
195
216
205351
Original Article
طراحی مدل مفهومی" مراحل تربیت مبتنی بر دیدگاه اسلام" و دلالتهای تربیتی آن
Designing the Conceptual Model of "the Stages of Education Based on the Islamic Approach" and Its Educational Implications
یعقوب اسلامی مهر
yaghoobeslamimehr@yahoo.com
1
زهره اسمعیلی
esmailiyir@yahoo.com
2
محمدرضا سرمدی
3
طیبه صفایی
darabi.sepideh2@gmail.com
4
نویسنده مسئول: عضو هیأت علمی و دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
هدف این پژوهش شناسایی مدل مفهومی"مراحل تربیت از دیدگاه اسلام" بود. در راستای دستیابی به این هدف یک سوال کلی طراحی شد. این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از نظریهداده بنیاد انجام شده است. شیوهگردآوری دادهها با توجه به قلمروی موضوعی تحقیق با جمعآوری، بررسی و مطالعه آیات و احادیث صورت گرفت. نمونهگیری به صورت نظری انجام شد. سپس دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل گردید. مواد و محتوای این پژوهش آیات و احادیثی بوده که از حیث سند معتبر است. در این مقاله ابتداء مفهوم تربیت و مراحل تربیت تبیین و سپس در پاسخ به هدف تحقیق، طراحی مدل مفهومی مراحل تربیت از دیدگاه اسلام با استفاده از روش دادهبنیاد استخراج شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دستیابی به اهداف تربیتی از دیدگاه اسلام در سه هفت سال قابل پیگیری است که هفت سال نخستین بر بازی، رهاسازی و نرمی و ملاطفت به عنوان استراتژی محوری در تعیین اصول و روشهای تربیتی تأکید دارد. همچنین هفت سال دوم علاوبر موارد یاد شده، ادب آموزی، تبعیت، نظارت وهدایت مد نظر قرار گرفته است. شایان ذکر است تمامی موارد پیشین در هفت سال سوم نیز همچنان جاری است، اما، موارد تازهای نظیر توجه به توانایی، ملازمت و تکریم و احترام نیز به عنوان استراتژی تعیین اصول و روشهای تربیتی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
This study is aimed at identifying the conceptual model of "the stages of education from an Islam approach". To achieve this goal, a general question was raised. This is a qualitative research on the basis of grounded theory. In accordance with the subject of the research, data collection was performed by collecting, reviewing and studying verses of the Holy Qur’an and Hadiths. Sampling method was theoretical. The data were then analyzed during three stages of open coding, axial coding, and selective coding. The content of this research includes verses and reliable Hadiths. First, the concept and the stages of training were explained, and then in response to the purpose of the research, the conceptual model of training stages from the Islamic point of view was extracted by the use of grounded theory. The research findings signified that the achievement of educational goals can be traced back in a three seven-year long periods. The first seven years, emphasizing on playing, kindness and softness, as a central strategy in signifying educational principles and methods. The second seven years concentrates on courtesy, fellowship, supervision and guidance along with emphasizing on previous issues. It is obvious that all the previous cases are still valid in the third seven years; however, new points such as attention to ability, commitment, respect and esteem are also concentrated as a strategy for posing the principles and methods of training.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205351_6fa10854088c622e0737d0944aa1add1.pdf
تربیت
مراحل تربیت اسلامی
داده بنیاد
training
stages of the Islamic education
Grounded Theory