%0 Journal Article %T آزاد اندیشی در تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری %J پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی %I دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام %Z 2251-6972 %A فتحی, زهرا %D 2014 %\ 06/29/2014 %V 21 %N 19 %P - %! آزاد اندیشی در تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری %K آزادی در اندیشه دینی %K آزاداندیشی دینی %K تربیت از دیدگاه شهید مطهری %K تربیت اسلامی و اندیشه های استاد مطهری %R %X این پ‍ژ‍وهش به منظور بررسی دیدگاه شهید مطهری در زمینه "آزاداندیشی در تعلیم و تربیت اسلامی" صورت گرفته است. نوع تحقیق، بنیادی و روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. روش جمع‌آوری اطلاعات اسنادی (کتابخانه‌ای) است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کیفی استفاده شده است. تعقّل، نبود مانع در جلوی تفکر، تعبّدی و تقلیدی عمل نکردن از عوامل اساسی مفهوم آزاداندیشی است. عوامل زمینه‌ساز آزاداندیشی دینی را می توان در عوامل بیرونی از قبیل بنیانهای منطقی دینی و نبود حاکمیت مستبدانه جستجو کرد و یا در درون انسان عواملی از قبیل تربیت ربّانی، تقوا و زهدورزی را پرورش داد. متناسب با عواملی که بیان می‌شود، روشهای پرورش آزاداندیشی‌ دینی را نیز می‌توان به دو دسته "برون تربیتی" از قبیل جدال احسنِ، تذکر، رفق و مدارا در تبیین مسائل دینی، تسامح دینی، هدایت افکار و "خود تربیتی" از قبیل جستجوگری، برخوردی استدلالی با جهان، تزکیه نفس، عادت به تفکر تقسیم کرد. %U https://iej.ihu.ac.ir/article_200847_757440ae111ecf1f3a9084436302186c.pdf