%0 Journal Article %T بررسی میزان برخورداری کتا بهای دین و زندگی مقطع دبیرستان از مؤلفه های روش تربیت الگویی در اسلام %J پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی %I دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام %Z 2251-6972 %A البرزی, محبوبه %A کریمی, محمد حسن %A اسفندیاری, لیلا %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 23 %N 29 %P 121-133 %! بررسی میزان برخورداری کتا بهای دین و زندگی مقطع دبیرستان از مؤلفه های روش تربیت الگویی در اسلام %K الگودهی %K الگوپردازی %K الگوزدایی %K کتابهای دین و زندگی %R %X هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی مقطع دبیرستان از لحاظ میزان توجه به مؤلفه‌های روش تربیت الگویی (الگودهی، الگوپردازی و الگوزدایی) در اسلام است. پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد و طرح پژوهش غیر پیدایشی بود که در آن ضمن تعیین بسامد هر کدام از واحدهای تحلیل (قرائت و متن) به توصیف داده‌های اولیه پژوهش پرداخته شد. تحلیل یافته‌ها نشان داد در هر سه پایه در مؤلفه الگودهی، بیان شخصیت پیامبر و ائمه بیشترین واحدهای مشمول را داشتند. در مؤلفه الگوپردازی، ارائه الگوهای مطلوب بیشتر دیده شد و درمؤلفه الگوزدایی، الگوهای منفی، بیشترین واحدهای مشمول برخوردار را نشان داد. هم‌چنین مقایسه بین مؤلفه‌ها نشان داد در تمام پایه‌ها مؤلفه الگودهی بیش از دو مؤلفه دیگر دیده شد و مؤلفه الگوزدایی کمترین فراوانی را داشت. مؤلفه الگوپردازی نیز در هر سه پایه به طور متوسط مشاهده شد. مقایسه کتابها نیز نشان داد که دین و زندگی سال سوم بیشترین مؤلفه‌های مشمول را هر سه مؤلفه داراست در نهایت اینکه مؤلفه‌های متن اصلی نسبت به قرائت بیشتر مشاهده شد. %U https://iej.ihu.ac.ir/article_200911_c951ee13045423d927608443f4e6f2b6.pdf