%0 Journal Article %T کاربست الگو‌سازی ساختاری ـ تفسیری در بررسی سیستمی نقش محیط در تعلیم و تربیت %J پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی %I دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام %Z 2251-6972 %A یخچالی, مصطفی %A محمدی, مهدی %D 2016 %\ 05/21/2016 %V 24 %N 30 %P 89-112 %! کاربست الگو‌سازی ساختاری ـ تفسیری در بررسی سیستمی نقش محیط در تعلیم و تربیت %K نگاه سیستمی %K محیط %K تعلیم و تربیت %K الگو‌سازی ساختاری ـ تفسیری %R %X در این پژوهش سعی شده است با نگاه سیستمی و کل‌نگر، عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت و نقش و ارتباط عوامل محیطی و نهادهای اجتماعی به‌عنوان یکی از اثرگذارترین عوامل در تربیت افراد هفت تا چهارده سال به‌عنوان سامانه باز و خرده سیستمی از سامانه بزرگتری به نام تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گیرد که خود دارای زیر سامانه‌هایی در پرورش استعدادهای آنان است. عوامل محیطی استخراج‌شده شامل خانواده، مدرسه، مسجد، دوستان و رسانه است. رویکرد پژوهش کیفی، راهبرد پژوهش توصیفی تحلیلی و روش تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات بر اساس روش-شناسی الگو‌سازی ساختاری ـ تفسیری است. در یافته‌های پژوهش بر اساس الگو، رسانه و دوستان به‌عنوان عوامل سطح اول و خانواده، مدرسه و مسجد به‌عنوان عوامل سطح دوم تعیین شد که حاکی از اثرگذاری شدید رسانه در عصر حاضر به‌عنوان یکی از عوامل محیطی مؤثر بر تعلیم و تربیت است. %U https://iej.ihu.ac.ir/article_200915_66d95e2ae135984028168c5275fb1302.pdf