%0 Journal Article %T طراحی الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان %J پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی %I دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام %Z 2251-6972 %A شیخ سفلی, لیلا %A رفیعی, حسن رضا %A رضایی, صادق %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 29 %N 51 %P 65-93 %! طراحی الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان %K تربیت اجتماعی %K قرآن کریم %K بزهکاری %R %X پژوهش حاضر، با هدف طراحی الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان صورت گرفته است. بنابراین، ازنظر هدف کاربردی، ازنظر داده‌ها آمیخته (کیفی‌‌وکمی) و ازنظر روش اجرای پژوهش از نوع اکتشافی (مرحله کیفی) و پیمایشی مقطعی (مرحله کمی) است. در روش کیفی به تحلیل محتوای قرآن کریم پرداخته شد. داده‌های کمی، با استفاده از پرسشنامه طراحی‌شده، به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی، گردآوری ‌شده و روایی صوری توسط اساتید تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ 809/0 مورد تأیید قرارگرفت. جامعه آماری 307 نفر از مدیران مدارس دخترانه دوره متوسطه اول شهر تهران بوده است. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کلموگروف-اسمیرنف و تحلیل عاملی تأییدی و با نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و آموس تحلیل شد. نتیجه مرحله کیفی نشان داد الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان شامل سه بعد مبانی (توحید، فطرت و اختیار)، اصول (تربیت عبادی، تربیت سیاسی، تربیت اخلاقی و تربیت اقتصادی) و روش‌ها (تبیینی، تحمیلی و تلقینی) است. خروجی مرحله کمی، تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانش‌آموزان است که شامل ابعاد، عامل‌ها و مؤلفه‌های مدل به‌همراه بار عاملی آنهاست. این مدل با استفاده از آزمون‌های معتبر آماری، آزمون شده و روایی عاملی و شاخص‌های برازش قابل‌قبول دارد. %U https://iej.ihu.ac.ir/article_206557_3b3e665d1b384537a369d3ff4ad89587.pdf