%0 Journal Article %T بررسی وضعیت آموزش قرآن دوره ابتدایی و ارائه الگوی مطلوب %J پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی %I دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام %Z 2251-6972 %A فقیهی, علیرضا %A علم خواه, مهدی %A رحیمی, عبداله %A ناطقی, فائزه %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 29 %N 51 %P 159-180 %! بررسی وضعیت آموزش قرآن دوره ابتدایی و ارائه الگوی مطلوب %K آموزش %K آموزش قرآن %K دوره ابتدایی %K الگوی مطلوب %R %X این تحقیق به‌منظور بررسی وضعیت آموزش قرآن دوره ابتدایی و ارائه الگوی مطلوب، انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه، روش ترکیبی (کیفی- کمی) و جامعه نمونه شامل تمام اسناد بالادستی و متخصصان در زمینه آموزش قرآن ابتدایی می‌باشد. روش نمونه‌گیری در این تحقیق، هدف‌مند بوده و انتخاب افراد نمونه تا حد اشباع  نظری ادامه یافته است. در روش گرد‌آوری داده‌ها هم، متناسب با پرسش‌های پژوهشی، از ابزارهای متنوع و مختلفی استفاده شده است. از نتایج این تحقیق: 1. هدف از آموزش قرآن دوره ابتدایی عبارت است از: آموزش جامع قرآن (یعنی صحیح و روان‌خوانی آیات قرآن، درک مفاهیم آیات منتخب، تدبر و انس با کلام الهی، به‌منظور رسیدن به سبک زندگی قرآنی وحیات طیبه). 2. عناصر آموزش مطلوب قرآن دوره ابتدایی عبارتند از: اهداف، محتوا، معلم، نهادهای دیگر، نظام ارزشیابی، شیوه‌های تدریس، مدیریت امور قرآنی جامعه، وسایل و رسانه‌های آموزشی و رسم‌الخط، قرآن آموز، فضای معنوی- فیزیکی و زمان متناسب تدریس. 3. در کنار کمیت‌های آموزشی (یعنی عناصر آموزشی) رعایت کیفیت (یعنی ویژگی‌های هریک از عناصر آموزشی) هم لازم است. %U https://iej.ihu.ac.ir/article_206560_93a5e5b932d6d872441906f7d2515020.pdf