%0 Journal Article %T آسیب‌شناسی اجتماعی تعلیم و تربیت در مناطق مرزی جنوب شرقی ایران %J پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی %I دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام %Z 2251-6972 %A مزیدی, محمد %A ذاکری, نعیمه %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 30 %N 55 %P 161-192 %! آسیب‌شناسی اجتماعی تعلیم و تربیت در مناطق مرزی جنوب شرقی ایران %K آسیب‌شناسی اجتماعی %K مناطق مرزی %K جنوب شرقی ایران %K سند تحول بنیادین %R %X هدف از پژوهش حاضر فهم آسیب­های اجتماعی تعلیم و تربیت در مناطق مرزی جنوب شرقی ایران بود. این پژوهش در پارادایم کیفی انجام گرفته و نوع پژوهش نیز کیفی است. گردآوری داده­ها به دو روش مصاحبه­ عمیق و بررسی اسناد صورت گرفت. افراد موردمطالعه برای بخش مصاحبه به شیوه هدفمند و با رعایت قواعد حداکثر تنوع و رسیدن به نقطه اشباع‌شدگی یا اشباع نظری انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده­های حاصله از مصاحبه عمیق، از رویکرد تفسیری-تجریدی و برای تحلیل اسناد موردمطالعه (سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش) از تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. یافته­های پژوهش در بخش مصاحبه­ها نشان داد که آسیب­های اجتماعی موجود در تعلیم و تربیت مرزی، در چهار حیطه آسیب­های فرهنگی و اجتماعی، آسیب­های آموزشی، تنگناهای اقتصادی و تنگناهای مذهبی قابل‌تشخیص هستند. هم­چنین مقوله­های استخراج شده از متن اسناد نیز تا حدودی با نتایج حاصل از مصاحبه­ها همخوانی داشتند. پیامدهای ناشی از این آسیب­ها در دو بعد کوتاه­مدت و بلند­مدت ظاهر گردیدند که متناسب با ابعاد مذکور راهکارهایی نیز در چهار حیطه اقتصادی، فرهنگی-اجتماعی، مذهبی و آموزش‌وپرورش ارائه شده است. %U https://iej.ihu.ac.ir/article_207462_89e3ef60887495910d7b33ba950c4c9d.pdf