ORIGINAL_ARTICLE
برنامه درسی انسان گرایانه و تبیین مؤلفه های اساسی آن از منظر تعالیم اسلامی
شناخت حقیقت انسان از گذشته تاکنون محور اساسی مطالعات بسیاری از اندیشمندان در فلسفه، عرفان و علوم-انسانی بوده است. تأثیر مبنایی انسان در نظریهپردازی و طراحی برنامهها، منجر به شکلگیری مکتب انسانگرایی در دهههای 1960 و 1970 گردید و به فراخور آن، تعیین نیازهای فراگیران و تدوین برنامههایی مبتنی بر ساختار وجودی آنها، شناسایی انسان و معرفی جایگاه او در متن برنامهی درسی نیز، اهمیت ویژهای یافت. از سوی دیگر، جوامع اسلامی تحت تأثیر نگرش دین به نقش و جایگاه انسان در زندگی اینجهانی، نگاهی متفاوت و عمیقتر به مقولهی انسان و امکان تحقق عناصر وجودی وی کسب کردند.
هدف از این نوشتار، علاوه بر ایجاد ارتباط میان مفاهیم مکتب انسانگرایی و آموزههای اسلامی، بررسی تطبیقی اندیشههای انسانگرایان با دیدگاههای دین مبین اسلام است. از این رو، به معرفی فاکتورهای اساسی مطرح شده در دیدگاه انسانگرایی، شامل «استدلال»، «خودپنداره»، «مهارتهای میانفردی»، «خودشکوفایی» و «همدلی، اصالت و احترام» از منظر تفکر اسلامی پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و یافتهها نشان داد مکتب انسانگرایی، برای تحقق عوامل درونی انسان، تلاش به سزایی داشته است و تلفیق دستاوردهای آن با تعالیم اسلامی به طرز چشمگیری بر غنای آن خواهد افزود.
https://iej.ihu.ac.ir/article_200900_4918b133b3e7e866056b4dc98904ee80.pdf
2015-11-22
7
34
برنامه درسی
اسلام
انسان گرایی
سیده صدیقه
عسگری
asgari_sedigheh@yahoo.com
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
سید ابراهیم
میرشاه جعفری
sebrahimjafari@yahoo.com
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
فریدون
شریفیان
f.sharifian@edu.ui.ac.ir
3
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
قرآن مجید.
1
نهجالبلاغه.
2
ابراهیمیفر، علی (1385). بررسی نظام تربیتی صحیفه سجادیه. قم: دفتر عقل.
3
برک، لورا. ای. (1387). روانشناسی رشد (ویرایش دهم). ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: ارسباران.
4
پاینده، ابوالقاسم (1362). نهجالفصاحه. تهران: جاویدان.
5
پورفلاحتی، محمدرضا (1387). راستی و راستگویی؛ صداقت ، عامل پیشرفت و تعالی شخص و جامعه. ماهنامه طوبی. 27: 85 تا87.
6
تمناییفر، محمدرضا؛ صدیقی ارفعی، فریبرز؛ سلامی محمدآبادی، فاطمه (1389). رابطه هوش هیجانی، خودپنداره و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. فصلنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. (3)3: 126-121.
7
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1381). غررالحکم و دررالکلم. ترجمه مصطفی درایتی. مشهد: ضریح آفتاب.
8
جلالی تهرانی، محمد محسن (1375). تکامل انسان: مقایسه یک نظریه اسلامی با نظریهای در روانشناسی انسانگرا. فصلنامه حوزه و دانشگاه. 9: 48-38.
9
جلالی، داریوش؛ نظری، آذر (1388). تأثیر الگوی یادگیری اجتماعی بر عزت نفس، اعتماد به نفس رفتارهای خودابزاری بر پیشرفت تحصیلی. تحقیقات علوم رفتاری. (1)7.
10
جوادی آملی، عبدالله (1369). کرامت در قرآن. چ سوم. قم: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
11
خوانساری، جمالالدین محمد (1373). شرح غررالحکم و دررالکلم. چ پنجم. مقدمه و تصحیح و تعلیق، میرجلال الدین حسینى ارموى. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
12
دلشاد تهرانی، مصطفی (1379). مکتب مهر: اصول تربیت در نهجالبلاغه. تهران: انتشارات دریا
13
دلشاد تهرانی، مصطفی (1388). مزرع مهر: موانع و مقتضیات تربیت در نهجالبلاغه. چ دوم. تهران: انتشارات دریا.
14
سپاه منصور، مژگان (1386). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر انگیزه پیشرفت، خوداحترامی و سازگاری اجتماعی. اندیشه و رفتار. (6)2: 93-85.
15
سلسبیلی، نادر (1382). دیدگاههای برنامه درسی: برداشتها، تلفیقها و الگوها. تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
16
سلطانالقرائی، خلیل؛ مصرآبادی، جواد (1386). بررسی تطبیقی دیدگاه اسلام و کارل راجرز نسبت به ماهیت و کمال انسانی. دو فصلنامه تربیت اسلامی. (4)2: 62-41.
17
سیلور، جی.، الکساندر، وی.، لوئیس، آ. (1981). برنامه ریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. ترجمه غلامرضا خوینژاد (1380). تهران: انتشارات سمت.
18
شریفیان، فریدون (1391). نوعشناسی نظریههای برنامه درسی. اصفهان: نشر آموخته.
19
شولتز، دوآنپی؛ شولتز، سیدنی الن (1386). تاریخ روانشناسی نوین. چ هشتم. ترجمه علیاکبر سیف و دیگران، تهران: نشر دوران.
20
الصدوق، ابى جعفر محمّد بن على بن موسى بن بابویه (1390). الخصال المحموده و المذمومه. چ هشتم. ترجمه صادق حسنزاده، تهران: ارمغان طوبی.
21
الصدوق، ابى جعفر محمّد بن على بن موسى بن بابویه (355 ق.). أمالی الصدوق. ترجمه محمدباقر کمره اى. تهران: کتابچی.
22
صفایی، صدیقه؛ بیگدلی، ایماناله؛ طالعپسند، سیاوش (1390). رابطه خودپنداره مادر با سبک دلبستگی و خودپنداره فرزند. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره. 1(2): 52-39.
23
ظهیریناو، بیژن؛ علایی ایلخچی، مریم؛ رجبی، سوران (1387). بررسی تطبیقی نمودهای خودشکوفایی در مثنوی با روانشناسی انسانگرایانه آبراهام مزلو. گوهر دریا، دانشگاه اصفهان. (7)2: 124-91.
24
عسگری، محمد؛ میرمهدی، سید رضا؛ مظلومی، اکرم (1390). تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی اراک. فصلنامه روانشناسی تربیتی. (21)7: 44-23.
25
فتحی واجارگاه، کوروش؛ عارفی، محبوبه؛ اسفندیاری، توران (1387). شناسایی و اولویتیابی مهارتهای زندگی مورد نیاز بزرگسالان برای لحاظ کردن در برنامههای درسی مدارس. فصلنامه تعلیم و تربیت. 93: 101-69.
26
فقیهی، علینقی؛ رفیعیمقدم، فاطمه (1387). انسان از دیدگاه راجرز و مقایسه آن با دیدگاه اسلامی. دو فصلنامه علمی تخصصی مطالعات اسلام و روانشناسی. (3)2: 167-143.
27
کبیر، یحیی (1383). انسان گرایی از دیدگاه فلاسفه تعلیم و تربیت. فلسفه و کلام. فلسفه دین. 1: 116-97.
28
کلاهدوز، فهیمه؛ ریحانی، ابراهیم؛ حمیدی، فریده (1391). استدلال و اثبات در آموزش ریاضی. رشد آموزش ریاضی. (4)29: 35-30.
29
گلاسر، وی. (1969). مدارس بدون شکست. ترجمه ساده حمزه (1373). تهران: انتشارات رشد.
30
لطفآبادی، حسین (1379). روانشناسی رشد کاربردی نوجوانی و جوانی. ج اول. تهران: نشر سپیده.
31
مجلسی، محمدباقر (1404 ق.). بحارالانوار. بیروت: الوفاء
32
محمدخانی، شهرام (1383). مهارتهای حلّمسأله و تصمیمگیری مؤثر. تهران: انتشارات طلوع دانش.
33
محمدی ریشهری، محمد (1377). میزانالحکمه. ترجمه حمید رضا شیخی. قم: دارالحدیث.
34
ملکی، حسن (1385). دیدگاه برنامه درسی فطری- معنوی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. کنگره ملی علوم انسانی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
35
موحدی، هادی (1387). چلچراغ. قم: ارم.
36
مهرمحمدی، محمود و همکاران (1390). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. چ پنجم. تهران: سمت و بهنشر
37
میلر، جی. پی. (1982). نظریههای برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: سمت.
38
نراقی، مهدی بن ابیذر (1381). علم اخلاق اسلامی. ترجمه کتاب جامعالسعادات. ترجمه جلالالدین مجتبوی. تهران: حکمت.
39
نوروزی، محمد (1390). آسیبشناسی رفتاری انسان از دیدگاه قرآن. چ چهارم. قم: مؤسسه بوستان کتاب.
40
وود، جولیا. تی. (1380). ارتباطات میانفردی. ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات مهتاب.
41
هراتیان، عباسعلی؛ احمدی، محمدرضا (1391). رابطه حرمت خود بر همدلی نوجوانان. روانشناسی و دین. (1)5: 164-133.
42
هربرت، ال. پتری (1382). ابراهام مزلو و خودشکوفایی. ترجمه جمشید مطهری طشی. نشریه معرفت. 69: 100-94.
43
Ali, f., Amorim, I. S., Chamorro-Premuzic, T.(2009). Empathy deficits and trait emotional intelligence in psychopathy and Machiavellianism. Personality and Individual Differences, 47, 758-762.
44
Baron- Cohen, S., Wheel Wright, S.(2004). The empathy quotient: An investigation of adults with Asperger syndrome or high functioning Autism and normal sex differences. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34, 163-175.
45
Begue, L.(2002). Beliefs in justice and faith in people: just world, religiosity and interpersonal trust. Personality and individual Differences, 32, 375-382.
46
Eisner, E. W. & Vallance, E. M., & (Eds.). (1974). Conflicting conceptions of curriculum. McCutchan Publishing.
47
Eisner, E. W. (1994). Conception and Representation. New York: Teachers College Press.
48
Kliebard, H. M. (2004). The struggle for the American curriculum, 1893-1958. Psychology Press.
49
McNeil, John D.(1996). Curriculum, A Comprehensive Introduction(5th. ed). New York: Harper Collins College Publishers.
50
Patrick, W. C., Cheung, M., Ransdell, L. B.(2008). A structural equation model of the relationship between body perception and self- esteem: Global physical self- concept as the mediator. Psychology of Sport and Exercise, 9(1), 493-509.
51
Rieffe, C, Ketelear, L., Wiefferink, C. H.(2010). Assessing empathy in young children: construction and validation of an empathy questionnaire(em que). Personality and individual differences, in press.
52
Rinn, A.N., Cunnigham, L.G.(2008). Using self-concept instruments with high ability college students: Reliability and validity evidence. Gifted Child Quarterly, 52(3), 232-242.
53
Sousa, A. D., McDonald, S., Rushby, J., Li, S., Dimoska, A., James, C.(2010). Understanding deficits in empathy after traumatic brain injury: The role of Affective responsivity. Cortex, in press.
54
Van Manen, M. (1990). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Suny Press.
55
Van Manen, M. (2000). Moral language and pedagogical experience. Journal of Curriculum Studies, 32(2), 315-327.
56
Willis, G. (1979). Phenomenological methodologies in curriculum. Journal of Curriculum Theorizing, 1(1), 65-79.
57
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش مزاج در تعلیم و تربیت با تاکید بر تربیت اخلاقی از دیدگاه حکمای اسلامی و صاحبنظران طب سنتی ایران
انسان، موضوع تربیت است که باید مورد شناخت قرار گیرد. بسیاری از خصوصیات انسانی مشترک و بسیاری دیگر در میان انسان های مختلف متفاوت است. از مهمترین عوامل تفاوت انسان ها، نوع مزاج است. هدف این پژوهش، کاربرد مزاج شناسی در فرآیندهای تربیتی است تا با توجه به ویژگی های هر مزاج، رفتارهای مناسب تربیتی به ویژه در زمینه تربیت اخلاقی صورت پذیرد. در راستای هدف تحقیق، سه سوال مطرح شده است که سوال اول با روش اسنادی نقش مزاج را در اخلاق بررسی کرده و به این نتیجه می رسد که هر مزاج به طور طبیعی زمینه خصوصیات اخلاقی خاصی را دارد؛ سوال دوم و سوم با روش مصاحبه پژوهی کیفی پاسخ داده شده اند. جامعه آماری در این بخش، متشکل از صاحبنظران طب سنتی ایرانی بوده است که به عنوان نمونه 27 نفر از آنان مورد مصاحبه قرار گرفته اند و اطلاعات بدست آمده مورد تحلیل قرار گرفته است. سوال دوم به نقش مزاج در تعلیم و تربیت می پردازد و به این نتیجه می رسد که هر مزاجی قابلیت های ویژه ای دارد که آگاهی از این قابلیت ها سبب می شود بین نوع انتظارات مربیان و چگونگی عملکرد آنان با مزاج متربیان تطابق وجود داشته باشد تا افراد به رشد و تعالی همه جانبه دست یابند؛ سوال سوم رابطه میان مزاج و تربیت اخلاقی را مورد بررسی قرار داده و نتیجه آن این است که هم دانستن خصوصیات اخلاقی مزاج ها در نحوه تربیت اخلاقی موثر است و هم تربیت اخلاقی می تواند سبب تغییر خصلت های هر مزاج باشد. به طور کلی یافته های پژوهش نشان می دهد که مربی باید با مزاج های مختلف و استعدادهای گوناگون آشنا باشد تا بتواند تعلیم و تربیت را در جهت درست به کار گیرد.
https://iej.ihu.ac.ir/article_200901_7a1e7687ada7a83dcf6b4ff5956ef83d.pdf
2015-11-22
35
66
مزاج
تعلیم و تربیت
تربیت اخلاقی
مرضیه
یثربی
m.yasrebi@chmail.ir
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
محسن
فرمهینی فراهانی
farmahinifar@yahoo.com
2
دانشگاه شاهد
AUTHOR
مجید
اصغری
asghari.rall@gmail.com
3
دانشکده طب سنتی ایران
AUTHOR
حسین
خیراندیش
fard52320@gmail.com
4
دانشگاه طب سنتی و مکمل
AUTHOR
قرآن کریم.
1
ابن سینا، حسین بن عبد الله (1389). قانون. ج اول. ترجمه عبد الرحمن شرفکندى. تهران: سروش.
2
امینی، ابراهیم (1373). اسلام و تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
3
ایمانیه، محمدهادی؛ صدیق رحیم آبادی، مسیح؛ رستمی چایجان، مهسا؛ صالحی، علیرضا (1392). نگاهی مجدد به مقوله ارکان در طب سنتی ایران. فصلنامه طب سنتی اسلام و ایران. س چهارم. ش دوم.
4
بنی جمالی، شکوه السادات؛ احدی، حسن (1394). علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
5
تقی زاده، محرم (1387). بررسی نقش تغذیه در تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
6
جرجانى، اسماعیل بن حسن (1345). الأغراض الطبیة و المباحث العلائیه. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
7
جرجانى، اسماعیل بن حسن (1391). ذخیره خوارزمشاهى. قم: مؤسسه احیاء طب طبیعى.
8
چغمینی خوارزمی، محمدبن محمود (1391). قانونچه فی الطب. ترجمه اسماعیل ناظم. تهران: المعی.
9
خیراندیش، حسین (1390). مزاج انواع، خلاصهای از مزاج شناسی از دیدگاه طب سنتی اسلامی. تهران: ابتکار دانش.
10
داوودی، محمد (1390). سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تربیت اخلاقی. ج سوم. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
11
رجایی فر، فائزه (1392). تأثیر وضعیت مزاجی بر ویژگیهای اخلاقی رفتاری فرد و رابطه آن با تعلیم و تربیت. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا(س).
12
سند ملی آموزش و پرورش (1389). شورای عالی آموزش و پرورش. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
13
عظیمی، علی (1393). تبیین نقش تعادل طبایع اربعه در تعالی اخلاق با نظر به روایات معصومین علیهم السلام و حکمای اسلامی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم.
14
عقیلی خراسانی شیرازی، محمدحسین (1385). خلاصۀ الحکمه. ج اول. ترجمه اسماعیل ناظم. قم: اسماعیلیان، موسسه مطالعات تاریخ پزشکی طب اسلامی و مکمل.
15
میراب زاده اردکانی، مهران؛ شمس اردکانی، محمدرضا؛ کشاورز، منصور؛ ناظم، اسماعیل؛ مینایی، محمدباقر (1389). امور طبیعیه و ارکان در مکتب طب ایرانی. فصلنامه طب سنتی اسلام و ایران. س اول. ش چهارم.
16
میرمحمد اکبر بن محمد (1387). فصول الأعراض (شرح کتاب حدود الأعراض حکیم ارزانی). شرح سید ابوالقاسم قدرت الله قادری. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
17
ناصری، محسن؛ جعفری، فرهاد؛ علیزاده، مهدی (1389). اصول حفظ سلامتی و بهداشت در طب سنتی ایران. فصلنامه طب سنتی اسلام و ایران. س اول. ش اول.
18
ناظم جهان، محمد اعظم (1387). اکسیر اعظم. ج اول. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی طب اسلامی و مکمل.
19
نراقی، ملّا مهدی (1370). علم اخلاق اسلامی. ج اول. ترجمه سید جلال الدین مجتبوی. تهران: حکمت.
20
Al-Hendawi, Maha, Reed, Evelyn (2012). Educational outcomes for children at-risk: the influence of individual differences in children s temperaments, International journal of special education, Vol 27, no 2.
21
Rothbart,Mary K and Jones,Laura B (1998).Temperament, Self-regulation and Education, School Psychology review, Vol 27,No 4.
22
Teglasi, Hedwig, cohn, andrea and meshbesher, Nicole(2004). Temperament and learning disability, Learninig disability quarterly, Vol 27.
23
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی گونه های غالب وغایب تلفیق دربرنامه درسی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
مطالعه حاضر با هدف شناسایی گونه های غالب وغایب تلفیق دربرنامه درسی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و بررسی میزان فاصله آن با وضعیت ممکن صورت پذیرفت.روش پژوهش از نوع توصیفی/مقایسه ای بود وجامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سال تحصیلی 92-93به تعداد 940 نفربود.که 135نفر طبق فرمول حجم نمونه به شیوه نمونه گیری هدفمند به طوری که دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی که مدت زمان بیشتری را در دانشگاه سپری کرده اند و دروس بیشتری را گذرانده اند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند که در نهایت داده های حاصل از 80پرسشنامهای که توسط جعفری ثانی وهمکاران(1392) بر اساس الگوی تلفیق فوگارتی(1991)تهیه شده بود پس از جلب مشارکت آزمودنی ها جمع آوری شد و با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل واریانس یک طرفه درون آزمودنی ها و تی همبسته مورد تحلیل وتفسیر قرار گرفت. یافته ها نشان داد که: 1- از دید دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در حال حاضر، الگوی تلفیق بین رشته ای بر تدوین واجرای برنامه درسی این دانشگاه غالب است.2- الگوی تلفیق فرارشته، در برنامه درسی دانشگاه علوم اسلامی رضوی غائب(امکانپذیرتر) است3- ازنظر دانشجویان،بین وضع موجود و وضع ممکن در هر سه دسته از الگوهای کلان تلفیق در برنامه های درسی دنشگاه علوم اسلامی رضوی تفاوت معنی دار مشاهده شد. با عنایت به یافته های حاصل، الگوی تلفیق غالب بر برنامه درسی دانشگاه علوم اسلامی رضوی الگوی تلفیق بین رشته ای است که با ماهیت دانشگاه(حوزوی دانشگاهی) همخوانی دارد. والگویی که می تواند در برنامه درسی این دانشگاه مورد نظر قرار گیرد و به عبارت دیگر غائب می باشد، الگوی فرارشته ای است.
https://iej.ihu.ac.ir/article_200902_a4fb75a577761578b5c784acee880753.pdf
2015-11-22
67
84
برنامه درسی
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
تلفیق
درون رشته ای
میان رشته ای
فرارشته ای
امین
بابادی
a.amin@mihanmail.com
1
دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
حسین
جعفری ثانی
hsuny@um.ac.ir
2
دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
مرتضی
کرمی
mor.karami@gmail.com
3
دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
جعفری ثانی، حسین؛ کرمی، مرتضی؛ پاک مهر، حمیده (1392). شناسایی الگوی تلفیق برنامه درسی علوم انسانی و فاصله آن با وضعیت مورد انتظار دانشجویان، بر اساس دیدگاه فوگارتی. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی. دوره پنجم. ش4: 111 تا134.
1
خورسندی طاسکوه، علی (1388). گفتمان میان رشتهای دانش. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
2
رژکوله، نیکول (1990). آموزش دانشگاهی و مطالعات میانرشتهای. ترجمه محمد رضا دهشیری (1388) تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
3
شعبانی، زهرا (1389). طراحی وارائه رویکرد جامع تلفیق برنامههای درسی در حوزه علوم انسانی. مجموعه مقالات کنگره راهکارهایی برای ارتقای علوم انسانی در کشور.
4
عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ فروغی ابری، احمد علی؛ فاضلی، نعمت الله (1388). تلفیق، راهبردی مناسب برای تدوین برنامه درسی چند فرهنگی. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی. دوره 2. ش1.
5
مهر محمدی، محمود؛ احمدی، پروین (1380). برنامههای درسی تلفیقی، رویکردی متفاوت با برنامه های درسی موضوع محوری / دیسیپلینی (شیوه سنّتی). فصلنامه پاییز دانشگاه الزهراء (س): 218 ـ 199.
6
مهر محمدی، محمود (1383). برنامه درسی: نظرگاه ها، رویکردها وچشم اندازها. چ دوم. مشهد: به نشر.
7
مهرمحمدی، محمودی ( 1378). تلفیق برنامه درسی، تاریخچه ضرورت، معیارها و اشکال. پژوهش در مسائل تعلیم وتربیت: 47 ـ 15.
8
Benken, B. M., & Brown, N. (2008). Integrating Teacher Candidates' Conceptions of Mathematics, Teaching, and Learning: A Cross -University Collaboration. Issues in the Undergraduate Mathematics Preparation of School Teachers, 1.
9
Berger, G. (1972) Introduction, in: L. Apostel, G. Berger, A. Briggs & G. Michaud (Eds) Interdisciplinarity :problems of teaching and research in universities (Paris, Organisation for Economic Cooperation and Development), 23–26.
10
Davidson*, M. (2004). Bones of contention: using self and story in the quest to professionalize higher education teaching—an interdisciplinary approach. Teaching in Higher Education, 9(3), 299-310.
11
Evers, F., &Wolstenholme, J. (2007). Integrating knowledge, skills, and values into the curriculum development process at the University of Guelph‐Humber.New directions for teaching and learning, 2007(112), 83-91.
12
Fogarty, R. (1991). Ten ways to integrate curriculum. Educational Leadership, 49(2), 61-65.
13
Franks, D., Dale, P., Hindmarsh, R., Fellows, C., Buckridge, M., &Cybinski, P. (2007). Interdisciplinary foundations: reflecting on interdisciplinarity and three decades of teaching and research at Griffith University, Australia. Studies in Higher Education, 32(2), 167-185.
14
Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum options: A case for multiple configurations. Educational Horizons, 25-35.
15
Klein, J. T. (1990). Interdisciplinarity: History, theory, and practice. Wayne State University Press.
16
Manitoba Education (2014), Connections: Elements of Integration in the Classroom, the Crown in Right of Manitoba as represented by the Minister of Education and Training. Manitoba Education, Training and Youth, School Programs Division, 1970 Ness Avenue, Winnipeg, Manitoba, R3J 0Y9, Accessed Nov. 29, 2014. [http://www.edu.gov.mb.ca/k12/docs/support/currconn/index.html]
17
Markulis, P. M., Howe, H., & Strang , D. R. (2005).Integrating the business curriculum with a comprehensive case study: A prototype.Simulation & Gaming, 36(2), 250-258.
18
Nicolescu, B. (2010). Methodology of transdisciplinarity – levels of reality, logic of the included middle and complexity. Transdisciplinary Journal of Engineering & Science, 1(1), 19-38.
19
Nikitina, S. (2006). Three strategies for interdisciplinary teaching: contextualizing, conceptualizing, and problem‐centring. Journal of curriculum studies, 38(3), 251-271.
20
ORIGINAL_ARTICLE
زبان تصویری، زبان تربیتی قرآن
خدای متعال، هدف اصلی قرآن کریم را هدایت انسان خوانده است و برای رسیدن به این هدف متعالی، زبان متناسب آن را بهکار گرفته است. یکی از زبانهای تأثیرگذار در تربیت بهویژه تربیت اخلاقی، زبان تصویر در قالب های مختلف است؛ زبان تصویر همچنین زبان مشترک همهی انسانهاست، از این رو قرآن کریم که نسخه جاودانی برای هدایت عموم بشر است، برای رساندن پیام های تربیتی خویش، بیش از هر زبان دیگر، از زبان تصویری استفاده کردهاست. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی با استناد به آیات مربوطه، زبان تربیتی قرآن را ترسیم کرده و هدف اصلی آن استخراج شیوه تربیتی بر اساس آیات قرآن است که میتواند الگوی ممتازی را در این راستا فرا روی مربیان قرار دهد. یافته ها نشان می دهد که با توجه به انس انسان با امور محسوس، تصویرسازی مفاهیم اخلاقی، تاثیر شگرفی در پرورش و اصلاح تربیت دارد که این روش در آیات تربیتی و اخلاقی قرآن، فراوان مورد استفاده قرار گرفتهاست.
https://iej.ihu.ac.ir/article_200903_39fcdb367f3644e0b25e056a3160d6a3.pdf
2015-11-22
85
106
زبان قرآن
زبان تصویری
زبان تربیتی
تربیت اسلامی
علی
فتحی
afathi@rihu.ac.ir
1
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
ابراهیم مصطفی و دیگران (1992). المعجم الوسیط. استانبول: دارالدعوه.
2
انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن فارسی. تهران: سخن.
3
جوادی آملی، عبدالله (1376). تفسیر موضوعی قرآن. قم: اسراء.
4
حمادی، جبیر صالح (1428 ق). التصویر الفنی فی القرآن دراسة تحلیلیة. قاهره: مؤسسة المختار.
5
دهخدا، علی اکبر (1373). لغت نامه. تهران: دانشگاه تهران.
6
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412 ق). المفردات فی غریب القرآن. بیروت: دار العلم.
7
زمخشری، محمود (1407 ق). الکشاف عن حقائق التنزیل. بیروت: دارالکتاب العربی.
8
سعیدی روشن، محمدباقر (1391). زبان قرآن و مسائل آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
9
سیاوشی، کرم (1388). تحلیل انتقادی مبانی و روش تفسیری سید قطب در فی ظلال القرآن. تهران: بین الملل.
10
سید رضی، محمد بن حسین (بی تا). تلخیص البیان عن مجازات القرآن. بی جا.
11
سید قطب (1412 ق). فی ظلال القرآن. قاهره: دارالشروق.
12
سید قطب (1413 ق). التصویر الفنی فی القرآن. قاهره: دار الشروق.
13
سید قطب (1415 ق). مشاهد القیامة فی القرآن. قاهره: دارالشروق.
14
سید قطب (1939 م). التصویر الفنی فی القرآن. مجله المقتطف. مصر: 205 تا 245.
15
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1358). صور خیال در شعر فارسی. تهران: آگاه.
16
صغیر، محمد حسین علی (1412 ق). الصورة الفنیة فی المثل القرآنی. بیروت: دار المورخ العربی.
17
طبرسی، فضل بن حسن (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصرخسرو.
18
عرفان، حسن (1379). اعجاز در قرآن کریم. تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
19
عزیز، فهیم (1392). دانش تفسیر در سنت یهودی ـ مسیحی. ترجمه علی نجفی نژاد. قم: دانشگاه مفید.
20
علی زمانی، امیر عباس (۱۳۷۴). زبان دین. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
21
غزالی، محمد (1984). رسالة أیها الولد. تقدیم. جمیل ابراهیم حبیب. بغداد: دارالقادسیه للطباعه.
22
غنیمی هلال، محمد (2005). النقد الأدبی الحدیث. مصر: دارالنهضة.
23
فضلیت، محمود (1387). زیبایی شناسی قرآن. تهران: سمت.
24
معرفت، محمدهادی (1380). التمهید فی علوم القرآن. قم: مؤسسه تمهید.
25
میالاره، گاستون (1370). معنی و حدود علوم تربیتی. ترجمه علیمحمد کاردان. تهران: دانشگاه تهران.
26
ORIGINAL_ARTICLE
فلسفة تربیت اسلامی در پرتو دیدگاههای عملی: مواجهه با نظریة کار
مواجهة فلسفة تربیت اسلامی با دیدگاههای عملی به دلیل وجود تأثیرات نامطلوب شکاف نظریه و عمل تربیتی ضرورت یافته است. دیدگاههایی که علیرغم تأکیدات متفاوت در یک چیز اشتراک دارند: پافشاری بر احیا فلسفة عملی و بهرهجویی از امکانات آن برای غلبه بر مسائل لاعلاج مدرن، از جمله شکاف میان نظریه و عمل تربیتی. این مواجهات به منظور آشکار کردن محدودیتهای دیدگاههای ما نسبت به اعمالمان به عنوان فیلسوف تربیت صورت میگیرد. هم اکنون این مواجهه میتواند میان دیدگاههای فلسفة تربیت اسلامی و دیدگاههای عملی صورت گیرد. هدف از این پژوهش، تبیین محدودیت رویکرد نظری به فلسفة تربیت اسلامی در پرتو نظریة ویلفرد کار است. این محدودیت را میتوان در ویژگیهایی که نقاط قوت فلسفة تربیت اسلامی محسوب میشوند جستجو کرد، در چهار ویژگی «مدون بودن»، «کلی بودن»، «فارغ از مکان بودن» و «فارغ از زمان بودن».
https://iej.ihu.ac.ir/article_200904_708ab4c7103e440f05b564878e9f49ea.pdf
2015-11-22
107
130
فلسفة تربیت اسلامی
فلسفة مدرن
رویکرد نظری
رویکرد عملی
شکاف نظریه و عمل
فرشته
آلحسینی
falehoseini@yahoo.com
1
تربیت مدرس/ندارد
LEAD_AUTHOR
سید مهدی
سجادی
sajadism@modares.ac.ir
2
تربیت مدرس
AUTHOR
علیرضا
صادقزاده
alireza_sadeqzadeh@yahoo.com
3
تربیت مدرس
AUTHOR
محمود
مهرمحمدی
mehrmohammadi_tmu@hotmail.com
4
تربیت مدرس
AUTHOR
آل حسینی، فرشته (1384). نقد و بررسی ویژگیهای دانش در عصر اطلاعات و دلالتهای آن برای آموزش و پرورش با تأکید بر آرای لیوتار. (پایاننامة کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه تهران.
1
باقری، خسرو (1386). جایگاه فلسفة تعلیم و تربیت در میانة نظر و عمل: تأملی بر واپسین چالش فلسفههای تحلیلی و قارهای. نوآوریهای آموزشی. 6(2). 87 تا 108.
2
باقری، خسرو (1387). درآمدی بر فلسفة تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. ج اول. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
3
باقری، خسرو (1390). در آمدی بر فلسفة تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. ج دوم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
4
بهشتی، سعید (1389). تأملاتی فلسفی در تعلیم و تربیت. تهران: مؤسسة انتشارات امیرکبیر.
5
سجادی سید مهدی (1378). چند مبحث اساسی در فلسفة تعلیم و تربیت. کار ویلفرد (1990). فصل نظریة تربیتی و ارتباط آن با عمل تربیتی:25 تا 39. تهران: انتشارات امیر کبیر.
6
صادقزاده، علیرضا و همکاران (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
7
علمالهدی، جمیله (1388). نظریة اسلامی تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
8
علمالهدی، جمیله (1391). نظریة اسلامی تعلیم و تربیت: مبانی آموزش رسمی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
9
Carr, W. (2004). Philosophy and Education. Journal of Philosophy of Education, 38(1), 55-73.
10
Hirst, P., & Carr, W. (2005). Philosophy of Education: A Symposium. Journal of Philosophy of Education, 39(4), 615-632.
11
Kemmis, S. (1998). Theorizing Educational Practice. In W. Carr (Ed.), For Education: Towards Critical Educational Inquiry (pp. 1-17). Buckingham: Open University Press. (Original work published 1995).
12
Pring, R. (2000). The 'False dualism' of Educational Research. Journal of Philosophy of Education, 34(2), 247-260.
13
Schwab, J. J. (1970). The Practical: A Language for Curriculum. Washington DC: The National Education Association.
14
Schwab, J. J. (1971). The practical: Arts of eclectic. The School Review, Vol. 79(4), 493-542. Retrieved from The JSTOR Archive.
15
Toulmin, S. (1988). The Recovery of Practical Philosophy. American Scholar, 57(3), 337-352.
16
Toulmin, S. (2001). Return to Reason. Cambridge: Harvard University Press.
17
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر عمل به باورهای مذهبی بر تاب آوری و سرسختی روانشناختی در بین طلاب علوم دینی
هدف از این تحقیق بررسی عمل به باورهای مذهبی بر تاب آوری و سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان و طلاب حوزه علمیه بود. در این تحقیق علی- مقایسه ای،100 دانشجوی پسردانشگاه پیام نور و 100 طلبه مشغول به تحصل در شهرستان شیراز به روش دردسترس انتخاب گردیدند. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که عمل به باورهای مذهبی به طور مثبت و معنادار می تواند تاب آوری وسرسختی روانشناختی را پیش بینی نمایند همچنین نتایج دیگر تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان طلبه به طور معنا داری در کلیه متغیرهای تحقیق شامل عمل به باورهای، سرسختی روانشناختی، تاب آوری نمراتی بالاتر از گروه دانشجویان بدست آوردند. از اینرو عمل به باورهای مذهبی می تواند سرسختی روانشناختی و میزان تاب آوری فرد را به طور مثبت پیش بینی نماید.
https://iej.ihu.ac.ir/article_200905_26d34fdf897c1b447271f108456c4950.pdf
2015-11-22
131
147
عمل به باورهای مذهبی
تاب آوری
سرسختی روانشناختی
حمیدرضا
ایمانی فر
imanifar@gmail.com
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
علیرضا
آقایوسفی
imanifar@yahoo.com
2
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
مجید
صفاری نیا
3
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
نهج البلاغه (1381). ترجمه علی اصغر فقیهی. قم: انتشارات مشرقین.
1
آذربایجانی، مسعود؛ موسوی اصل، سید مهدی (1385). درآمدی بر روانشناسی دین. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. انتشارات سمت.
2
آقاجانی، محمد جواد؛ تیز دست، طاهر؛ قربانی؛ مریم، باجور، میثم (1392). ارتباط سرسختی روانشناختی با فرسودگی شغلی پرستاران. پرستاری و مامایی جامع نگر. س .3، ش 70: 1 تا 7.
3
احسانی، محمد (1388). تربیت دینی در خانواده. قم: معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
4
بخشی پور رودسری، عباس؛ پیروی، حمید؛ عابدیان، احمد (1384). بررسی رابطه میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان. اصول بهداشت روانی. 7(27/28): 145تا152.
5
برقی، زیبا؛ علی پور، احمد (1388). بررسی رابطه سلامت روان با باورهای مذهبی، منبع کنترل و خوشبینی استادان دانشگاه. معرفت در دانشگاه اسلامی. س13. ش3: 170تا 148.
6
پناهی، علی احمد (1387). نقش نماز در آرامش روان. فصلنامه روان شناسی و دین. ش1: 21.
7
جعفری، عیسی؛ سهرابی، فرامرز؛ جمهری، فرهاد (1388). رابطه بین نوع شخصیت، هسته کنترل و سرسختی در مبتلایان به سرطان. فصلنامه روانشناسی بالینی. س1. ش1: 57 تا66.
8
جمشیدی سولکلو، بهنام؛ عرب مقدم، نرگس؛ درخواه، فریده (1393). رابطه دینداری و تابآوری در دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان شهر شیراز. فصلنامه اندیشه نوین دینی. دوره 10. ش1: 161تا 142.
9
حمید، نجمه؛ کیخسروانی، مولود؛ بابامیری، محمد؛ دهقانی، مصطفی (1391). بررسی رابطه سلامت روان و هوش معنوی با تابآوری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. فصلنامه جنتاشاپیر. دوره سوم. ش 2: 232 تا 238.
10
خزائی، حبیبالله؛ رضایی، منصور؛ قدمی، محمد رسول؛ طهماسیان، مسعود؛ قاسمی مبرا، اعظم؛ شیری، الهام (1389). رابطه بین سطوح ارزشهای مذهبی و میزان اضطراب در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 85 ـ1384. فصلنامه علوم پزشکی کرمانشاه. دوره 14. ش1: 72 تا66.
11
داوودی، محمد (1385). نقش معلم در تربیت دینی. قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
12
دبیری نژاد، مرجان (1387). رابطه اعتقادات دینی با میزان اضطراب، افسردگی، پرخاشگری در دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه شهرستان امیدیه. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
13
دهقانی، یوسف؛ دهقانی، مصطفی؛ بحرینی، مسعود (1392). بررسی رابطه معنویت، سرسختی و کیفیت زندگی در دانشآموزان پسر دبیرستانی. اولین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی.
14
راغب، اصفهانی (1392ق). مهجم المفردات الفاظ القرآن. تحقیق: ندیم مرعشی. تهران: مکتبه الرضویه.
15
رسولی، رؤیا؛ سلطانیگرد فرامرز، سمیه (1391). مقایسه و بررسی رابطه جهتگیری دینی و عمل به باورهای دینی با سازگاری زناشویی در طلاب و دانشجویان. فصلنامه خانواده پژوهی. س 8. ش 32: 439 تا 427.
16
سجادی، مهدی (1383). تقریرات درس تعلیم و تربیت اسلامی. دانشگاه تربیت مدرس. دانشکده علوم انسانی.
17
شاه نظری، مهدی (1385). رابطه بین ویژگیهای شخصیتی (روان رنجور خویی، برونگرایی، گشودگی به تجربه، توافق گرایی، وجدان گرایی) با عمل به باورهای دینی در دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاههای دولتی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. روان شناسی عمومی. دانشگاه علامه طباطبایی(ره).
18
شفیع آبادی، عبدالله ،غلامرضا، ناصری (1388). نظریههای مشاوره و رواندرمانی .تهران: انتشارات جیحون.
19
صادقی. محمدرضا؛ باقرزاده لداری، رحیم؛ حق شناس، محمدرضا (1389). وضعیت نگرش دینی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازنداران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازنداران.20(75):71 تا 75.
20
صحراییان، علی؛ غلامی، عبدالله؛ امیدورار، بنفشه (1390). رابطه نگرش دینی و شادکامی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گناباد. دوره 17.ش1. 74تا69.
21
صیدی، محمد سجاد؛ باقریان، فاطمه (1390). پیش بینی سرسختی خانواده توسط فراغت و انجام فرائض دینی در منزل با واسطهگری کیفیت ارتباط در خانواده. فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده. س اول. ش2. 242تا226.
22
کریمی، یوسف (1385). روانشناسی اجتماعی. تهران: انتشارات ارسباران.
23
کیامرثی، آذر؛ نجاریان، بهمن؛ هنرمند، مهناز (1377). ساخت و اعتباریابی مقیاس برای سنجش سرسختی روانشناختی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی شهید چمران اهواز. س دوم. ش3: 271 تا 285.
24
گلزاری، محمد(1379). ساخت مقیاس سنجش ویژگیهای افراد دینی و رابطه این خصوصیات با بهداشت روانی آنها. رساله دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی (ره).
25
گلزاری، محمود (1380). مقیاس عمل به باورهای دینی (معبد). مقاله ارائه شده در اولین همایش بینالمللی نقش دین در بهداشت روان. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایران. 43تا32.
26
لارنس، ای (1386). روانشناسی شخصیت، نظریه و تحقیق. ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور. تهران: انتشارات تهران.
27
مداحی، حجت؛ جواهری، محمدحسین (1388). مقایسه سلامت عمومی حافظان قرآن و غیر حافظان. فصلنامه روان شناسی و دین. س دوم. ش1(پیاپی5): 109تا112.
28
موسوی اصل، سید مهدی (1387). نقش رفتارهای دینی در بهداشت روانی. فصلنامه روان شناسی و دین. ش1: 87.
29
یاسمی نژاد، پریسا؛ گل محمدیان، محسن؛ فعلی، بهنام (1391). بررسی رابطه جهت گیری دینی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. س نوزدهم، دوره جدید، ش12: 137تا119.
30
Besharat, M (2007).Validity and Reliability of Resilience Scale, Reports for Tehran University. 16.
31
Bonanno, G. A. (2004). Loss.Trauma, and human resilience. Americanpsychologist, 59, 20-28.
32
Bonanno, G.A. (2005). Loss, Trauma, and Human Resilience. Have We Underestimated the Human Capacity to Thrive After Extremely Aversive Events?American Psychologist,59 (1), 20-28.
33
Carle A. C &chassion L,(2004). Resilience in a community sample of children: its prevalence and relation internalizing symptomatology and positive affect, Journal of applied development psychology; 25: 577-596.
34
Connor KM, Davidson JR(2003).. Development of a new resilience scale:the Connor-DavidsonResilience Scale(CD-RISC). Depress Anxiety;18:76-82.
35
Damirchi, Esmaeil Sadri; Yazdizadeh, Pourya; Sabayan, Behnoush (2012).A Study of the Relationship between Resiliency, Religious Belief and Post Menstruation Symptoms among Single College Students. Vol. 1 Issue 4, p18-26. 9p.
36
Desrosiers .A, & Miller.I. (2007). Relational spirituality and depression in adolescent girl Clinical Psychology.63 (10), 1021-1037.
37
Dillon, M. (2001).Pierre, Bourdieu, Religion and cultural production. Cultural Studies;١(٤); ٤١١-٤٢٩.
38
Faigin.C. A. ;Pargament.K. I,(2011). Strengthened by the spirit: Religion, spirituality and resilience through adulthood and aging, Resilience in aging: Concepts, research and outcome,New York: Springer,2011:163-180.
39
Galen, L. W. (2012). Does religious belief promote prosociality? A critical examination. Psychological Bulletin, 138, 876-906.
40
Garmezy, N. and Masten, A.(1991).The protective role of competence indicators in children at risk. Perspectives on Stress and Coping, 1991:21: 151-174.
41
Gorsuch, R, L. (1988).psychology of religion. Annual review of psychology.39,201-221.
42
HosseiniGhomi, T., SalimiBajestani, H. (2011). The relationship between religious orientation and resiliency inmothers who have ill children, Psychology and religion journal, 15: 69-82.
43
Karami, M. (2011). The investigation of the correlation between religious orientation, personality dimensions,self-efficacy and stress-related coping strategies in nurse practitioner students, Iran Journal of Nurse Research,22: 53.
44
Kirkpatrich, Lee.A. (2005). Attachment, Evolution and the psychology of Religion New York, oxford university press.
45
Kobasa SC, Maddi SR (1982). Kahn S. Hardiness and health: a prospective study. J PersSoc Psychol. Jan.42(1).pp:168- 77.
46
Koeing, K.G. & McCullough& Larson, D.B. (2001).Handbook of Religious and health, New York.Oxford university press.
47
Koinng,H.Gochoen,J,Balazer.D,G,Kudeler,H,S,Krishman.K.R,&Slibert,T,E,(1995).Religious and coping and cognitive symptoms of depression in elderly medical patients ,journal of psychosomatic,36(4),369-375
48
Korhonen, M. (2007). Resilience: overcoming challenges and moving on positively. (N. Keeninak, Trans). Ottawa: National Aboriginal Health Organization.
49
Lambert, N. M., &Dollahite, D.C.(2010). Development of the Faith Activities in the Home Scale (FAITHS).Journal of Family Issues.31, 1442-1464.
50
McCullough, Michael E.; Friedman, Howard S.; Enders, Craig K.; Martin, Leslie R(2009). Does devoutness delay death? Psychological investment in religion and its association with longevity in the Termansample.Journal of Personality and Social Psychology.Vol 97(5), Nov 2009, 866-882.
51
Perston, J.L., Ritter, R.S.(2013). Different Effects of Religion and God on Prosociality With the Ingroup and Outgroup. Personality and Social Psychology Bulletin.39(11) 1471– 1483.
52
RabieyKhojin, Z.,Farrokhi, N.A., Zabihi, R.(2014).The prediction of Resiliency based on religious orientation and coping strategies for stressful situations in 3rd grade-students studying in high school.Life Sci., Vol 3 (Special issue II) 2014: 559-565.
53
Reutter, K.K.,Bigatti,S.M.(2014). Religiosity and Spirituality as Resiliency Resources: Moderation, Mediation, or Moderated Mediation?. Journal for the Scientific Study of Religion (2014) 53(1):56–72.
54
Seligman, M. E. P. &Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14.
55
Spilka, Bernard.et.all. (2003).The psychology of Religion: An Empirical Approach. New York: Guilford press.
56
Walsh, F. (2006).Strengthening family resilience. New York: Guilford Press.
57
Wilcox,c.(1997).personality and religion among a level religious studies Students International Journal of Children's Spirituality, Volume ,Issue 2 February 1997 , pages 48 – 56.
58
Woodard C.(2004).Hardiness and the Concept of Courage.Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 56(3).pp: 173–185.
59