ORIGINAL_ARTICLE
مبانی تربیت اخلاقی در نظریه انسان شناسی شهید مطهری(ره)
هدف پژوهش حاضر، استخراج مبانی تربیت اخلاقی از نظریه انسانشناسی شهید مطهری(ره) است. روش پژوهش تحلیلی ـ استنباطی بوده و بهمنظور گردآوری دادههای لازم جهت نیل به اهداف پژوهش، منابع موجود و مرتبط با استفاده از برگههای فیشبرداری از منابع، جمعآوری و با شیوه تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که تربیت اخلاقی مبتنیبر ایمان و تفکرات دینی بوده و به مفهوم زمینهسازی پرورش روح انسان، خصلتها، سجایا و ملکات و همچنین تقویت اراده میباشد که درپی توسعه درونی متربی است و مواردی مانند "شرافت و کرامت ذاتی انسان به علت انتساب روح آدمی به خدا، نهفتهشدن ارزشهای انسانی بهصورت استعداد فطری، فطریبودن گرایش انسان به اخلاق، دینیبودن گرایش اخلاقی انسان، تعارضمندی بین گرایشهای مادی و معنوی انسان، درونیبودن ریشه تنازعات انسانی، فطریبودن خودآگاهی، زمینهسازبودن خودآگاهی برای خودشناسی، خودسازی اخلاقی ازطریق اراده، لازمبودن آزادی معنوی برای نیل به کمالات اخلاقی در ابعاد فردی و اجتماعی، اثرپذیری، اکتسابیبودن کمال و وابستهبودن رشد کمال به رشد متعادل ارزشهای انسانی" ازجمله مبانی تربیت اخلاقی در نظریه انسانشناسی شهید مطهری(ره) هستند.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205704_f680c2d2ba713ed2a3b8362692527c30.pdf
2020-10-22
5
30
شهید مطهری(ره)
نظریه انسان شناسی
مبانی تربیت اخلاقی
معصومه
مدور
s_modavar@yahoo.com
1
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
محسن
فرمهینی فراهانی
farmahinifar@yahoo.com
2
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سعید
بهشتی
beheshti@atu.ac.ir
3
گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
AUTHOR
قرآن کریم.
1
ایمان، محمدتقی (1390)، مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
2
بارو، رابین (1391)، درآمدی بر فلسفه اخلاق و آموزشوپرورش اخلاق، ترجمه فاطمه زیباکلام، تهران: حفیظ.
3
بهشتی، محمد (1397)، مبانی تربیت از دیدگاه قرآن، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
4
حسینی، حسین (1388)، انسانشناسى دینى ـ تربیتى ازمنظر شهید مطهری(ره)، ماهنامه معرفت، 11(9): 36 ـ 13.
5
خالقخواه، علی (1393)، تربیت اخلاقی از دیدگاه مطهری برمبنای رابطه اخلاق و دین، مجموعه مقالات همایش فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی، کرمان: دانشگاه شهید باهنر.
6
خسروپناه، عبدالحسین (1394)، فلسفه علوم انسانی (بنیادهای نظری)، قم: معارف.
7
خوشخوئی، منصور (1382)، نقد تطبیقی نظریه فطرت (مرتضی مطهری) و نظریه نسبیتگرای پراگماتیسم جدید (ریچارد رورتی) در ماهیت انسان و پیامدهای هر یک در اصول تعلیموتربیت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
8
دلاور، علی (1389)، روششناسی کیفی، فصلنامه راهبرد، 19(54): 329 ـ 327.
9
شهریاری، محمد و شرفی، محمدرضا (1393)، الگوی تربیت اخلاقی اسلامی با محوریت کرامت نفس، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 6 (3): 56 ـ 27.
10
کرمی، خدابخش (1387)، انسان موجودی شناختهشده: نگاهی به دیدگاه شهید مطهری(ره)، تهران: زیتون سبز.
11
مطهری، مرتضی (1397)، انسان کامل، تهران: صدرا.
12
مطهری، مرتضی (1395)، مجموعه آثار، جلدهای 23 ـ 22 ـ 6 ـ 2، تهران: صدرا.
13
مطهری، مرتضی (1387)، فلسفه اخلاق، تهران: صدرا.
14
مطهری، مرتضی (1382)، تعلیموتربیت در اسلام، تهران: صدرا.
15
مطهری، مرتضی (1378الف)، گفتارهای معنوی، تهران: صدرا.
16
مطهری، مرتضی (1378ب)، یادداشتهای استاد شهید مطهری، تهران: صدرا.
17
مطهری، مرتضی (1371)، انسان کامل، تهران: صدرا.
18
موسوی فراز، محمدرضا (1397)، بررسی تطبیقی مبنای خداشناختی اخلاق دینی ازمنظر استاد مطهری و بندیکت قدیس، فصلنامه پژوهشنامه اخلاق، 11 (1): 156 ـ 143.
19
نجفی، محمد؛ رمضانی، فاطمه و یاوری، احسان (1395)، جایگاه کرامت انسانی در تربیت اخلاقی و اجتماعی باتکیهبر آراء شهید مطهری(ره)، ماهنامه معرفت، 18 (7): 20 ـ 13.
20
نجفی، حسن و ملکی، حسن (1395)، بررسی تطبیقی عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی از دیدگاه شهید مطهری(ره) و روسو، دوفصلنامه معرفت اخلاقی، 7 (1): 114 ـ 91.
21
نصری، عبدالله (1394)، مبانی انسانشناسی در قرآن، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
22
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مراحل تربیت عقلانی مبتنیبر مراتب نفس ازمنظر ملاصدرا
هدف پژوهش حاضر، تبیین مراحل تربیت عقلانی مبتنیبر مراتب نفس ازمنظر ملاصدراست. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بوده که از روش تحلیل محتوای کیفی مارشال و راسمن بهمنظور انجام پژوهش بهره گرفته است. برهمیناساس، ابتدا کتب تألیفی ملاصدرا، مورد بررسی و از خلال آنها مباحث مربوط به عقل مدنظر قرار گرفته و در مرحله بعد، بهمنظور دستیابی به مراحل تربیت عقلانی، ابتدا به نظریات تربیتی ملاصدرا و کسانی که در این زمینه کارکردهاند، مراجعه و سپس با جمعبندی نظریات حاصله، دیدگاه ملاصدرا در رابطه با تربیت عقلانی و مراحل آن استخراج شد. نتایج حاصله از پژهش حاکی از آن است که صدرا عقل را بهعنوان یکی از آخرین مراتب نفس شناخته و آن را دارای دو قوه علامه و عماله میداند. قوه علامه قادر به ادراک کلیات است که دارای چهار مرتبه: بالقوه، بالملکه، بالفعل و بالمستفاد است و قوه عامله قادر به ادراک جزییات مرتبط با عمل میباشد و دارای چهار مرتبه: تهذیب ظاهر، تهذیب باطن، آراستن باطن و فنای فیالله است. برهمیناساس، تربیت عقلانی از دید
https://iej.ihu.ac.ir/article_205705_de9e49e37b2b49fe66cac839942100a6.pdf
2020-10-22
رضاعلی
نوروزی
nowrozi.r@gmail.com
1
گروه علوم تربیتی ،دانشگاه اصفهان،ایران
LEAD_AUTHOR
مریم
براتی
mrymbraty@gmail.com
2
گروه علوم تربیتی ،دانشگاه اصفهان،ایران
AUTHOR
قرآن کریم
1
آهنچیان، محمدرضا و طاهرپور، محمدشریف (1390)، نشانههای مدرنیته در نظام آموزشوپرورش ایران، ماهنامه مهندسی فرهنگی، 53 و 54: 8 ـ 25.
2
بابازاده، طاهره و نوروزی، رضاعلی (1392)، تحلیلی بر اهداف و روشهای تربیتی مبتنیبر کمال نفس از دیدگاه ملاصدرا، دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی، 16: 56 ـ 31.
3
باردن، لورنس (۱۳۷۵)، تحلیل محتوا، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمنیدوزی سرخابی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
4
پورمحمودی، عارف و ملکی، حسن (1394)، تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری و پیامدهای تربیتی آن، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 29: 48 ـ 29.
5
حسینی خامنهای، سیدعلی (1397)، طرح کلی اندیشه اسلام در قران، قم: مؤسسه فرهنگی ایمان جهادی.
6
حسینی خامنهای، سیدمحمد (1380)، نفس در حکمت متعالیه ملاصدرا، خردنامه صدرا، 24: 42 ـ 34.
7
خلیلیشورینی، سیاوش (۱۳۷۵)، روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: یادواره کتاب.
8
دهقان سیمکانی، رحیم (1392)، کاربرد عقل در اخلاق؛ بررسی دیدگاه صدرالمتألهین، معارف عقلی، 1: 140 ـ 117.
9
رضایی، محمدجعفر؛ نوروزی، رضاعلی و سپاهی، مجتبی (1397)، کارکردهای تربیت عقلانی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 38: 53 ـ 29.
10
شعبانی، بختیار (1377)، درآمدی بر مراحل تربیت در قران، مطالعات اسلامی، 39 و 40: 79 ـ 104.
11
صدرالمتألهین شیرازی، محمدبنابراهیم (1363)، مفاتیح الغیب، ترجمه محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی.
12
صدرالمتألهین شیرازی، محمدبنابراهیم (1387)، شواهدالربوبیه، ترجمه غلامحسین رضانژاد، جلد 2، قم: انتشارات آیت اشراق.
13
صدرالمتألهین شیرازی، محمدبنابراهیم (1362)، مبدأ و معاد، ترجمه احمدبنمحمد حسینی اردکانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
14
صدرالمتألهین شیرازی، محمدبنابراهیم (1360)، اسرارالایات، ترجمه محمد خواجوی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
15
صدرالمتألهین شیرازی، محمدبنابراهیم (1366)، شواهدالربوبیه، ترجمه جواد مصلح، تهران: انتشارات سروش.
16
فاضلی، مهسا (1390)، اصول و مراحل تربیت دینی کودکان باتأکیدبر سخنان و سیره عملی رسول خدا(ص)، ماهنامه معرفت، سال20، ش1: 33.
17
فرزند وحی، جمال و حیدرنژاد، طاهره (1392)، مراحل تربیت از دیدگاه قران، سنت و علم روانشناسی، نشریه قرآنپژوهی حسنی، 17: 101.
18
مؤمنی، ناصر (1396)، تربیت انسان در پرتو انسانشناسی صدرایی، حکمت صدرایی، 2: 168 ـ 153.
19
مشیری، ملیحه (1396)، نسبت مفهومی تربیت عقلانی و تربیت دینی ازمنظر ابنسینا، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 24: 108 ـ 97.
20
مصلح، جواد (1383)، علم النفس یا روانشناسی صدرالمتألهین، جلد 3، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
21
مصلح، جواد (1352)، علم النفس یا روانشناسی صدرالمتألهین، جلد 1، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
22
ملکی، حسین (۱۳۷۹)،تربیت عقلانی در نهجالبلاغه و دلالتهای آموزشی آن، مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، ۴: ۴۸۱ ـ ۵۰۴.
23
نوروزی، رضاعلی؛ حقیقت، رقیه؛ مظاهری، مهدی و نصرتی هشتی، کمال (1392)،تربیت صدرایی مبتنیبر فرایند ادراک، آیین حکمت، 15: 178 ـ 147.
24
نوروزی، رضاعلی و طاهره، بابازاده (1389)، پیامدهای تربیتی نفس ازمنظر ملاصدرا، اندیشه نوین دینی، 23: 112 ـ 91.
25
Maring, P. H. (2001). Qualitative content analysis- research instrument or mode of interpretation? http: //www. unituebingen. de/ gualitative-psychologic/
26
t-WSD1/Mayring-en. htm.
27
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تطبیقی مبانی فلسفی تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و لویناس
علامه طباطبایی و لویناس درزمره فیلسوفانی هستند که به اخلاق اهمیت وافری دادهاند. در این پژوهش با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و نیز تطبیقی سعی شده است با بررسی مبانی فلسفی تربیت اخلاقی این دو فیلسوف، همگرایی و تقابل دیدگاههای آنها استخراج شود. بررسی مبانی هستیشناختی، انسانشناختی و ارزششناختی تربیت اخلاقی علامه و لویناس نشان میدهد که مفاهیم اساسی در فلسفه لویناس اخلاق معطوف به دیگری، مسئولیت و اراده میباشند، اما در فلسفه علامه طباطبایی دیگری اعتدالی و فطرت از جایگاه ویژهای برخوردار است. هر دو به دیگری، مسئولیت، اراده و آزادی تأکید میورزند. همچنین دیدگاه لویناس و علامه نسبت به خدا باآنکه هر دو خدا را قبول دارند وآن را نامتناهی میدانند، اما خدای لویناس با غیریت و دیگری برابر درنظرگرفته شده است، درحالیکه خدای علامه، متعالی و منزه از هرگونه تغییر بوده و فراتر از دیگری است.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205702_5c6085892608595623a2ee4cf91d3004.pdf
2020-10-22
63
86
تربیت اخلاقی
مبانی فلسفی
علامه طباطبایی
لویناس
مجید
خاری آرانی
khari322_m@yahoo.com
1
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد،تهران،ایران
LEAD_AUTHOR
اکبر
رهنما
rahnama_akbar43@yahoo.com
2
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد،تهران،ایران
AUTHOR
مهدی
سبحانی نژاد
sobhaninejad@shahed.ac.ir
3
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد،تهران،ایران
AUTHOR
قرآن کریم.
1
ادیب، یوسف (1389)، تأثیر آموزش انضباطمحور بر حیطههای یادگیری دانشآموزان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 5 (19): 88 ـ 65.
2
اسمعیلی، سعید (1392)، فلسفه اخلاق لویناس در نگاه دریدا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده الیهات و معارف اسلامی دانشگاه پیامنور.
3
اصغری، محمد (1388)، رابطه اخلاق و الهیات در فلسفه ایمانوئل لویناس، فصلنامهتأملات فلسفی، 1 (4): 42 ـ 27.
4
اصغری، محمد (1391)، تقدم اخلاق بر فلسفه در اندیشۀ ایمانوئل لویناس، فصلنامهپژوهشهایفلسفی. 6 (10): 41 ـ 23.
5
امید، مسعود (1380)، نظری بر زندگی و برخی از آراء علامه طباطبایی، تهران: سروش.
6
باقری، خسرو (1377)، نقد تطبیقی اخلاق قدما و روانشناسی معاصر، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
7
باقری، خسرو (1391)، تأملی بر روابط فرهنگ بازار و دانشگاه، دوفصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 19 (2): 22 ـ 7.
8
بزرگی، آزاده (1396)، بررسی و بازسازی ماهیت مسئولیت باتوجهبه نگاه معطوف به خود کانت و نگاه معطوف به دیگری لویناس و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی، رساله دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
9
پورحسن، قاسم (1392)، اعتباریات اجتماعى و نتایج معرفتى آن؛ بازخوانى دیدگاه علامه طباطبایی، فصلنامهحکمتوفلسفه، 9 (36): 70 ـ 47.
10
جاوید صباغیان، مقداد (1395)، پوشیدگی هنر؛ مروری بر فلسفه و اخلاقیات امانوئل لویناس و آراء او درباب هنر، فصلنامه ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی، 1 (2): 72 ـ 63.
11
جهانبگلو، رامین (1377)، اندیشه عدم خشونت، ترجمه محمدرضا پارسایار، تهران: نشر نی.
12
حبیبی، سلیمان و اکبری، رضا (1393)، تبیین فلسفی مسئولیت اخلاقی از دیدگاه محمدحسین طباطبایی، فصلنامهپژوهشهای فلسفی کلامی، 16 (2): 30 ـ 7.
13
حسنی، محمد (1395)، بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی، دوفصلنامهتربیت اسلامی، 11 (22): 51 ـ 25.
14
حسینزاده، اکرم (1386)، آسیبشناسی تربیت اخلاقی، فصلنامهکتاب نقد،10 (2): 128 ـ 113.
15
حقیقت، شهربانو و مزیدی، محمد (1387)، بررسی و ارزیابی زمینه فلسفی و روشهای آموزشی چهار رویکرد تربیت اخلاقی معاصر، فصلنامه اندیشه دینی، 8 (26): 134 ـ 105.
16
داوودی، محمد (1385)، رویکرد و پرسش های بنیادین در تربیت اخلاقی، فصلنامه انجمن معارف اسلامی ایران، 2 (6): 157 ـ 153.
17
صالحی، اکبر و یاراحمدی، مصطفی (1387)، تبیین تعلیموتربیت اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی باتأکیدبر هدفها و روشهای تربیتی، دو فصلنامه تربیت اسلامی، 3 (7): 50-23.
18
ضیمران، محمد (1387)، بررسی اجمالی درونمایه آموزهها و آثار لویناس، ماهنامه کتاب ماه فلسفه. 2 (3): 69 ـ 63.
19
طباطبایی، محمدحسین (1350)، قرآن در اسلام، تصحیح محمدباقر بهبودی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
20
طباطبایی، محمدحسین (1355)، شیعه، مذاکرات و مکاتبات پرفسور هانری کربن با علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، به کوشش علیاحمد میانجی و هادی خسروشاهی، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
21
طباطبایی، محمدحسین (1372)، اصول و فلسفه روش رئالیسم، جلد 2، تهران: صدرا.
22
طباطبایی، محمدحسین (1386)، تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
23
طباطبایی، محمدحسین (1387الف)، بررسیهایاسلامی، قم: بوستان.
24
طباطبایی، محمدحسین (1387ب)، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه و تعلیق صادق لاریجانی، قم: بوستان کتاب.
25
طباطبایی، محمدحسین (بیتا)، بررسیهای اسلامی، به کوشش سیدهادی خسرو شاهی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
26
طباطبایی، محمدحسین (بیتا)، روابط اجتماعی در اسلام، تهران: آزادی.
27
ظاهر، رقیه (1390)، آسیبشناسی تربیت اخلاقی در نظام آموزشی (مطالعه موردی: دیدگاه معلمان شهرستان بابل)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران.
28
علیا، مسعود (1395)،کشف دیگری همراه با لویناس، تهران: نشر نی.
29
کشانی، مهدیه (1389)، هستیشناسی از دیدگاه علامه طباطبایی و آثار و نتایج تربیتی آن، فصلنامه حکمت و فلسفه، 6 (2): 138 ـ 119.
30
لچت، جان (1378)، پنجاه متفکر بزرگ معاصر از ساختارگرایی تا پسامدرنیته، ترجمه محسن حکیمی، تهران: خجسته.
31
محمودنژاد مقدم، آزاده (1397)، اهمیت دیگری در فلسفه اخلاقی و تربیتی امانوئل لویناس، تهران: سخنوران.
32
موسوی مقدم، رحمتالله و علیزمانى، امیرعباس (1390)، ساحتهای وجودی انسان از دیدگاه علامه طباطبایی، فصلنامه اندیشهنویندینی، 7 (27): 76 ـ 53.
33
نمو، فیلیپ (1387)، اخلاق و نامتناهی، ترجمه مراد فرهادپور و صالح نجفی، تهران: فرهنگ صبا.
34
وجدانی، فاطمه (1391)، تحلیل مبانی فلسفی تربیت اخلاقی ازمنظر علامه طباطبایی(ره) و ارائه الگویی نظری جهت کاهش شکاف میان معرفت و عمل اخلاقی، رساله دکتری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
35
وجدانی، فاطمه؛ ایمانی، محسن؛ اکبریان، رضا و صادقزاده قمصری، علیرضا (1392)، ماهیت تربیت اخلاقی ازنظر فردی یا جمعیبودن از دیدگاه علامه طباطبایی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 21 (18): 23 ـ 11.
36
Bernasconi, Robert and Keltner, Stacy (2002). Emmanuel Levinas: the phenomenology of sociality and the Etics of Alterity . A handbook of phenomenological approaches to moral philosophy. John Drummond and Lester Embree. Springer science Business Media, B. V.
37
Chalier, Catherine (2002) .what ought I to Do? Morality in khant and Levinas. Translated by J.M.Todd. Lthaca. NY: Cornell University press.
38
Levinas, Emmanuel (1947). De l'existence ý l'existant[From Existence to the Existent] Paris: Fontain.
39
Levinas, Emmanuel (1979). Totality and Infinity. Trans. A.Lingis. Pittsburgh:Duquesne
40
ORIGINAL_ARTICLE
مسائل تربیت دینی در فضای مجازی و نحوه مواجهه با آن
تربیت دینی بهعنوان یکی از رویکردها به تربیت، در مواجهه با فضای مجازی بهعنوان یکی از بسترهای تحقق این رهیافت با مسائلی مواجه است که هدف این پژوهش، پرداختن به آن است. دستیابی به این هدف ازطریق تبیین مبانی نظری موضوع پژوهش و تحلیل استلزامات آن صورت گرفته است. در این پژوهش به مبحث آشنایی با محکمات و متشابهات در تربیت دینی و بایستههای فضای مجازی که در دو محور «ضرورت درک خدای همهجاحاضر» و «وجود اخلاق نظارتی» میگنجند، پرداخته شده است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است و یافتهها حاکی است میان عناصر تربیت دینی و ویژگیهای فضای مجازی تناظری برقرار است که در برخی موارد به تحقق تربیت دینی مطلوب یاری میرساند و در مواردی نیز بهعنوان مانع عمل میکند. تحلیل این تناظر علاوهبر اینکه به شناخت عوامل و موانع تربیت دینی یاری میرساند، راهکار مواجهه با مسائل تربیت دینی در فضای مجازی را نشان میدهد.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205703_837a2bd7decff9a3b6801a9d9cee6769.pdf
2020-10-22
87
108
تربیت دینی
فضای مجازی
عقلانیت
معنویت
انسانشناسی
پرستو
مصباحی جمشید
p.mesbahij@yahoo.com
1
گروه فلسفه- تعلیم و تربیت- اخلاق،دانشگاه پیام نور تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم (1396)، ترجمه محمدرضا صفوی (ترجمه براساس تفسیر المیزان)، قم: آبنوس.
1
نهجالبلاغه (1389)، ترجمه محمد دشتی، قم: مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین.
2
آرتور، برایان (1394)، سرشت فناوری، ترجمه محمدابراهیم محجوب، تهران: نی.
3
آمدی، عبدالرحمان (1340)، غررالحکم و دررالکلم، جلد دوم، تهران: دانشگاه تهران.
4
بل، دیوید (1389)، درآمدی بر فرهنگهای سایبر، ترجمه مسعود کوثری و حسین حسنی، تهران: جامعهشناسان.
5
بل، دیوید (1390)، نظریهپردازان فرهنگ سایبری، مانوئل کاستلز و دانا هاراوی، ترجمه مهدی شفیعیان، تهران: دانشگاه امام صادق.
6
جرج، سوزان (1390)، دین و تکنولوژی در قرن 21، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
7
جعفری، محمدتقی (1361)، حیات معقول، تهران: بنیاد انتقال به تعلیموتربیت اسلامی.
8
جوادی آملی، عبدالله (1392)، تفسیر انسان به انسان، قم: اسراء.
9
جوادی آملی، عبدالله (1391)، صورت و سیرت انسان در قرآن، قم: اسرا.
10
جوادی آملی، عبدالله (1390)، نظری بر مبانی علم دینی، قم: آثار دانشوران.
11
رشیدیان، عبدالکریم (1393)، فرهنگ پستمدرن، تهران: نی.
12
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (1390)
13
صدوق، محمدبن علی بابویه قمی (1362)، الامالی، ترجمه کمرهای، تهران: کتابخانه اسلامیه.
14
صدوق، محمدبن علی بابویه قمی (1410)، عیون اخبار الرضا، قم: الشریف الرضی.
15
عاملی، سعیدرضا (1396)، فلسفه فضای مجازی، تهران: امیرکبیر.
16
عباسی، محمدتقی (1391)، دین در فضای مجازی، مطالعه جامعهشناختی مشارکت در اجتماعات دینی مجازی و رابطه آن با اجتماعات دینی واقعی، با راهنمایی مجید موحد مجد، دانشگاه شیراز، دکتری جامعهشناسی.
17
کانت (1386)، روشننگری چیست: نظریهها و تعریفها: مقالاتی از کانت، ارهارد، هامن، هردر، لسینگ، مندلسزون، ریم،شیلر، ویلاند، گردآورنده و پیگفتار ارهارد بار ، ترجمه سیروس آرینپور، تهران: آگاه.
18
کرمالهی، نعمتالله (1390)، اینترنت و دینداری، قم: بوستان کتاب.
19
گرام، گوردن (1393)، جستاری فلسفی در ماهیت اینترنت، ترجمه محمدرضا امینناصری، تهران: کویر.
20
مجلسی، محمدباقر (1386)، بحارالانوار، جلد 74، قم: اسلامیه.
21
مصباحی جمشید، پرستو؛ محمدرضا سرمدی؛ فرجاللهی، مهران؛ میردامادی، سیدمحمد و اسماعیلی، زهره (1395)، «وضعیت عقل، دین و علم در عصر پستمدرن و ملاحظات آن در تربیت معنوی با رویکرد انسانشناسانه»، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 33: 126-95.
22
هابز، توماس (1380)، لویاتان، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
23
هایم، مایکل (1390)، متافیزیک واقعیت مجازی، ترجمه سروناز تربتی، تهران: رخ داد نو.
24
هوراکس، کریستوفر (1381)، پستمدرنیسم و مجازیشدن در نگاه مارشال
25
مک لوهان، ترجمه سروناز تربتی، نادر صادقی لواسانینیا، تهران: گفتمان.
26
Benedikt, Michael (1991 a), cyberspace: First Steps, Cambridge, MA: MIT Press.
27
Benedikt, Michael (1991 b), Cyberspace: some proposals, in M. Benedikt (ed) Cyberspace: First Steps, Cambridge, MA: MIT Press
28
Castells, Manuel, and Bob Catterall (2001 a) The Making of the Network Society, London: INC.
29
Castells, Manuel, and Bob Catterall (2001 b) The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society, Oxford: Oxford University Press.
30
Floridi, luciano (2003), "Two Approaches to the Philosophy of Information", Minds and Machines, 13 (4).
31
Gibson, William,(1984) Neuromancer, London, Grafton.
32
Kraut. Robert, Michael.Patterson,(1998) V. Lundmark, S Kiesler, T. Mukophadhyay and W. Scherlis Internet Paradox: "A Social Technology that Reduces Social Lnvolvement and Psychological well-deing?", American Psychologist, vol.53, no.9, pp. 1017-31.
33
Siraj S.A & Ullah(2006) F. "Postmodernism and its insinuations on media and society", Journal of development Communication 18 (2).
34
Turkie, Sherry.(1995) Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet, London: Secker & Warburg.
35
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل برنامه درسی هدیههای آسمانی پایه پنجم براساس میزان تأکید بر مؤلفههای تربیت معنوی ازمنظر امام خمینی(ره)
هدف این پژوهش، تحلیل کتاب هدیههای آسمانی پایه پنجم براساس میزان تأکید بر تربیت معنوی از دیدگاه امام خمینی(ره) بود. روش پژوهش، تحلیل محتوای مقولهای و واحد تحلیل، جمله و تصویر است. جامعه آماری این پژوهش کتاب هدیههای آسمانی پایه پنجم ابتدایی میباشد. براساس روش سرشماری، حجم نمونه با حجم جامعه برابر است. ابزار جمعآوری اطلاعات فهرستوارسی است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی فراوانی و درصد استفاده شده است. یافتهها نشان داد که در 448 جمله به مؤلفههای تربیت معنوی ازمنظر امام خمینی(ره) اشاره شده است که مؤلفه ارزشهای معنوی با 208 جمله معادل 46.37 درصد دارای بیشترین تأکید و مؤلفه باورهای معنوی با 81 جمله معادل18.09 درصد دارای کمترین تأکید بودند. همچنین در42 تصویر؛ به مؤلفههای تربیت معنوی اشاره شده است که مؤلفه رفتارهای معنوی با 24 تصویر معادل57.12 درصد دارای بیشترین فراوانی و مؤلفه باورهای معنوی با 6 تصویر معادل 14.29درصد دارای کمترین فراوانی بودند.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205701_96889e183b60bc003d20313422c579a1.pdf
2020-10-22
109
123
تربیت معنوی
دیدگاه امام خمینی(ره)
کتاب هدیههای آسمانی
محمدجواد
یدالهی فر
ymjavad@gmail.com
1
گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، ایران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
فقیهی
faghihialireza@yaho.com
2
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک،ایران
AUTHOR
محمد رضا
یوسف زاده چوسری
fuman47@gmail.com
3
گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، ایران
AUTHOR
محمد
سیفی
seifiir2000@yahoo.com
4
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
AUTHOR
فائزه
ناطقی
fn1345@gmail.com
5
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
AUTHOR
امام خمینی، سیدروحالله (1380)، وصیتنامه سیاسی ـ الهی امام خمینی، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
1
امام خمینی، سیدروحالله (1387)، شرح دعای سحر، تهران: اطلاعات.
2
امام خمینی، سیدروحالله (1361)، صحیفه امام (صحیفه نور)، چاپ اول، جلد سیزدهم، تهران: مؤسسه نشر آثار امام خمینی(ره).
3
امام خمینی، سیدروحالله (1385)، صحیفه امام (صحیفه نور)، مجموعه آثار امام خمینی(ره): بیانات، پیامها، مصاحبهها، احکام، اجازات شرعی و نامهها، تهران: مؤسسه نشر آثار امام خمینی(ره).
4
امام خمینی، سیدروحالله (1385)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام.
5
اشعری، زهرا؛ باقری، خسرو و حسینی، افضلالسادات (1391)، بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، 7 (5): 89 ـ 112.
6
الوندی، محمدجواد (1393)، طراحی الگوی مفهومی معنویت از دید حضرت امام خمینی(ره) باتوجهبه توصیههای معنوی ایشان به دستاندرکاران دفاع مقدس، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 17 (63): 1393.
7
امینی، محمد و ماشاءالهینژاد، زهرا (1392)، تأملی بر جایگاه و چگونگی توجه به پرورش معنویت در دانشگاه و مراکز آموزش عالی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، 6 (16):7 ـ 29.
8
باغگلی، حسین؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ نهاوندی، علی و غفاری، ابوالفضل (1394)، تحلیل و نقد رویکردهای تربیت معنوی نوپدید (بررسی الگوی معنویت باوری فارغ از دین)، مجله تربیت اسلامی، 10 (20): 27 ـ 50.
9
بختیار نصرآبادی، حسنعلی و نوروزی، رضاعلی (1382)، راهبردهای جدید آموزشی در هزاره سوم، قم: سماء قلم.
10
حسینیخواه، علی (1397)، واکاوی و تبیین تربیت معنوی و نگاهی اجمالی به عناصر برنامه درسی در آن ساحت، فصلنامه علمی ـ پژوهشی تدریسپژوهی، 6 (3): 95 ـ 122.
11
حیدری ستوده، زینالعابدین (1391)، تربیت معنوی از دیدگاه امام علی(ع) برمبنای نامههای نهجالبلاغه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ملایر.
12
شمشیری، بابک (1385)، تعلیموتربیت از منظر عشق و عرفان، تهران: انتشارات طهوری.
13
قاسم پوردهاقانی، علی و نصر اصفهانی، احمدرضا (1390)، رویکرد معنوی و برنامهریزی درسی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 19 (13): 71 ـ92.
14
قایمی، ابراهیم (1392)، میزان تأکید کتابهای درسی تعلیمات دینی، فارسی و اجتماعی پایه ششم ابتدایی بر مؤلفههایتربیت معنوی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر بهار در سال تحصیلی 92 ـ91، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیامنور همدان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
15
متقی، زهره؛ نصرتی هشی، کمال و نجفی، محمد (1394)، تحلیل محتوای کتب درسی دینی دوره متوسطه باتأکیدبر رویکرد تربیتی محبت اهل بیت، مشرق موعود، 9 (36): 103 ـ 124.
16
مظفری، سیاش (1391)، بررسی میزان تأکید کتابهای تعلیمات دینی و معارف اسلامی،
17
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت بر کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی اجتماعی معلمان
این مقاله با هدف بررسی تأثیر آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت بر کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی اجتماعی معلمان متوسطه شهر گرگان انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازحیث روش انجام پژوهش، از نوع شبهآزمایشی، طرح پیشآزمون و پسآزمون است. حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده در دو گروه ۲۰ نفره انتخاب شدند. یک گروه بهعنوان گروه آزمایش که پروتکل آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت نوری (۱۳۹۲) در آنها اجرا شد و گروه گواه که آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت درمورد آنها اجرا نشد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل: الف) برنامه آموزش حل مسئله مبتنیبرمعنویت که در پنج جلسه 50 دقیقهای و در یک ماه برگزار شد، ب) پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی اجتماعی اسمیت و بتز (2000)، ج) پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (۱۹۷۳) بود. نتایج بهدستآمده از تحلیل آماری کواریانس نشان داد: آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت بر کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی اجتماعی معلمان تأثیر معنیداری دارد و ۲1 درصد تفاوتها در نمرات کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی اجتماعی معلمان مربوط به تأثیر آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت است.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205542_dfa415a2d4f91db821713a99dc7bb18d.pdf
2020-10-22
125
145
آموزش حل مسئله مبتنیبر معنویت
خودکارآمدی اجتماعی
کیفیت زندگی کاری
صفیه
ایری
1
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر گز، بندر گز، ایران
AUTHOR
معصومه
باقرپور
bagherpur2002@gmail.com
2
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر گز،بندر گز، ایران
LEAD_AUTHOR
آشوری درهپیما، فهیمه (1393)، بررسی وضعیت کیفیت ارائه خدمات در شعب مختلف بانک اقتصاد نوین شهر بندرعباس براساس مدل سروکوال، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی بینالملل قشم.
1
ابوالقاسمی، عباس؛ دادفر، صدیف و نبیدوست، علیرضا (1395)، اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر خود کنترلی، خودکارآمدی و تکانشوری در دانشآموزان دارای استعداد اعتیاد، فصلنامه علمی ـ پژوهشی اعتیادپژوهی، 10(39): 44 ـ 31.
2
ابوالهری، جعفر؛ غباری بناب، باقر؛ قهاری، شهربانو؛ میرزایی، مصلح؛ راقبیان، رویا؛ علیوند، دیدوس و زارعی دوست، الهام (1393)، مهارتهایمعنوی، کتاب ویژه مربیان، وزارت علوم تحقیقات و فناوری دفتر مشاوره و سلامت.
3
بابائی منقاری، محمدمهدی؛ زاهدبابلان، عادل؛ معینی مکیا، مهدی و خالقخواه، علی (1395)، رابطه ساده و چندگانه بین راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی با مدیریت زمان و مکان مطالعه دانشآموزان متوسطه، فصلنامه پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 2(3): 15 ـ 1.
4
برزنونی، محمدعلی (1389)، معنویتنیاز پایایانسانو رمز ماندگاریجوامعانسانی، معنویتدر مکتب امیرالمؤمنین، مجموعه مصاحبهها، سخنرانیها و مقالات، تهران، مرکزآموزش و پژوهش علوم اسلامی، حوزه نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه امام حسین(ع).
5
جعفری، فاطمه زهرا؛ رشید، سجاد؛ خرمدل، کاظم و جعفری، فیضالله (1396)، ابعاد خودکارآمدی بهعنوان پیشبین فرسودگی شغلی معلمان جمعیت هلالاحمر استان فارس، فصلنامة علمی ـ پژوهشی امداد و نجات، 8 (3): 101 ـ 92.
6
حاجیآبادی و نیوشا (1395)، رابطه مؤلفههای درونمدرسهای و خودکارآمدی اجتماعی با اضطراب تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستان، مجله روانشناسی مدرسه، 5 (3): 77 ـ 56.
7
حسینی، غلامعباس؛ مانی آرمان و سعید مرادپور (1395)، بررسی وضعیت معنویت محیط، رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات در شرکت ملی گاز ( شرکتهای گاز استانی)، چهارمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، شرکت ارتباط ارغوان ایرانیان.
8
خالقخواه، علی و بابائی منقاری، محمدمهدی (1395)، رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و اضطراب رایانه با خودکارآمدی رایانه دانشآموزان متوسطه. فصلنامهروانشناسیتربیتی، 12(39): 173 ـ 157.
9
خدری، نعیمه (1396)، بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت ارائه خدمات معلمان در جهاد کشاورزی استان هرمزگان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان.
10
رحیمی، رضا (1385)، بررسیکیفیتزندگیکاریاعضایهیئتعلمیدانشگاهاصفهان، پایاننامة کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان.
11
زارع، مریم (1393)، نقش ابعاد دلبستگی در راهکارهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم هیجان با واسطهگری ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته، خودکارآمدی اجتماعی و خودافشاسازی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
12
سلاجقه، سنجر و سیستانی خنامان، فاطمه (1389)، بررسیرابطهمیاناخلاقکاروکیفیتخدماتدر سازمانهایدولتیشهرکرمان، مقاله ارائهشده در همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان.
13
شاهین، آرش و جنتیان، نسیبه (1390)، طراحی اثرزدای کیفیت خدمات با تلفیق آزمایشهای تاگوچی و روش سروکوال در یک آژانس مسافرتی، نشریه مدیریت تولید و عملیات، 2: 106 ـ 83.
14
صمدی، پروین (1385)، هوشمعنوی، اندیشههاینوینتربیتی، 2(3 و 4): 114 ـ 99.
15
ضیائی، محمدصادق؛ نرگسیان، عباس و آیباغی اصفهانی، سعید (1387)، نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران، نشریهمدیریتدولتی، 1(1): 86 ـ 67.
16
محزونزاده بوشهری، فاطمه (۱۳۹6)، نقش میانجیگری خودکارآمدی در ارتباط بین مهارت حل مسئله و هوش فرهنگی،فصلنامهعلمی ـ پژوهشیرهیافتینودرمدیریتآموزشی، ۷ (۳): ۱۹۳ ـ ۲۰۸.
17
میرشرفالدین، علیرضا و حسینی، سیدهمریم (1396)، رابطه ویژگیهای شخصیتی با خودکارآمدی تحصیلی، فصلنامه تحقیقات جدید در علوم انسانی،3 (18).
18
نادری زرنه، کیوان؛ رضا زارعی و یوسف محمدیان (1396)، مقایسه خودکارآمدی و هوش هیجانی در دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام، دومین کنگره بینالمللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
19
Baglama, basak and Uzunboylu, huseyin. (2017). the relationship between career decision-making self-efficacy and vocational outcome expectations of preservice special education teachers. South African Journal of Education, Vol 37, No, 4, pp 1-11.
20
Erözkan, Atılgan. (2014). Analysis of Social Problem Solving and Social Self-efficacy in Prospective Teachers. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(2), DOI: 10.12738/estp.2014.2.2014.
21
Iceu, Rufiana. (2018). Effects of Self Efficacy and Decision Making on Unveils Teacher Performance. Advanced Science Letters, Vol 24, No, 4, pp 2899-2902(4).
22
Li, Ming‐hui and et al. (2018). Between Avoidance and Problem Solving: Resilience, Self‐Efficacy, and Social Support Seeking. Journal of Counseling & Development banner, Vol 96, No,2, pp 132-143.
23
Vaughan, F. (2010). What is Spiritual Intelli-gence? Humanistic Psychology, Vol 42, No, 2, pp 13-16.
24
Virme, G. (2001). “Human behaviour ; improving performance at work”.
25
New York : Perntice-Hell, inc.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی آموزش قصههای قرآنی بر رشد اخلاقی دانشآموزان
قصهگویی در طول تاریخ همواره مورد علاقه و توجه بشر بوده و برای او جذابیت خاصی داشته و یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار محسوب شده است. قرآن کریم نیز به نیاز بشر و گرایش او به قصه توجه نشان داده و باتأکیدبر علائق طبیعی انسان، بسیاری از مباحث ظریف اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی را درقالب زیباترین داستانها طرح و ارائه نموده است. هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش قصههای قرآنی بر رشد اخلاقی دانشآموزان ابتدایی مدارس شهرستان خسروشاه در استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 96 ـ 1395 بود. بههمینمنظور از تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد و از مقیاس فرم مصاحبۀ سنجش رشد اخلاقی نیز جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. همچنین 10 جلسة آموزشی برای آموزش قصههای قرآنی تدوین شد. در چارچوب طرح آزمایشی؛ 60 نفر دانشآموز پایه دوم ابتدایی با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که 30 نفر از آنها جزء گروه آزمایش بودند و به مدت 2 ماه هفتهای 2 ساعت تحت آموزش قصههای قرآنی قرار گرفتند. 30 نفر هم در گروه کنترل قرار داشتند که هیچ مداخلة آموزشی در این گروه صورت نگرفت. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. درنهایت یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش قصههای قرآنی موجب بهبود رشد اخلاقی در تمام مولفههای آن در دانشآموزان میشود. بنابراین کاربرد قصهگویی با موضوع قصههای قرآنی بهعنوان الگویی مؤثر برای رشد اخلاقی کودکان پیشنهاد میشود.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205698_ec41520f17fef746aeb8b1491fffd82b.pdf
2020-10-22
147
170
قصههای قرآنی
رشد اخلاقی
دانشآموزان
بهبود
یاری قلی
behboud1362@gmail.com
1
گــــروه علــــوم تربیتــــی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
LEAD_AUTHOR
مهدیه
خانی خسروشاهی
m.khani65@yahoo.com
2
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز،ایران
AUTHOR
بهروزکیا، کمال (1390)، قصه و داستان در کتابهای درسی و کمکدرسی آلمان، پژوهشنامه ادبیاتکودکونوجوان، 42: 67 ـ 76.
1
ثقةالاسلام، طاهره؛ رضایی، امیدوار؛ خوشکار، علی و موسوی، مریمالسادات (1387)، رشد اخلاق در انسان از دیدگاه دانشمندان اسلامی و روانشناسان جدید، اخلاق پزشکی؛ 2(2): 141 ـ 155.
2
حاجعلیاکبری، محمد (1387)، پژوهشی پیرامون قصههای قرآنی، قم: مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان.
3
دادستان، پریرخ؛ محسن علیق، امیمه؛ رسولزاده طباطبایی، کاظم؛ آذربایجانی، مسعود و بیات، مریم (1389)، قصهگویی و تحول مفهوم خدا در کودکان ایرانی و لبنانی، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 6 (24)، 295 ـ 306.
4
رحماندوست، مصطفی (1381)، قصهگویی (اهمیت و راه و رسم آن)، تهران: علامه طباطبایی.
5
سلیماننژاد، اکبر و سودی، حورا (1393)، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی ازطریق قصههای قرآنی بر کودکان، روانشناسی و دین، 26: 81 ـ 98.
6
شجاعپوریان، ولیالله (1392)، تأمّلی در شاخصههای قصه در قرآن، ادب عرب، 5 (2)، 113 ـ 134.
7
علیاکبری، مهناز؛ علیپور، احمد و نجفی شیرازی، مهناز (1393)، اثربخشی قصهگویی بر مؤلفههای هوش اخلاقی کودکان دختر پیشدبستانی در شهر اصفهان. شناخت اجتماعی، 3 (6) :33 ـ 43.
8
فدایی، زهرا (1393)، بررسی تأثیر آموزش قصههای کوتاه قرآنی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی شهرستان رودسر، پایاننامه کارشناسی ارشد چاپنشده، دانشگاه آزاد اسلامی رودسر.
9
فضلیخانی، منوچهر (1382)، راهنمای عملی روش مشارکتی و فعال در فرایند تدریس، تهران: انتشارات آزمون نوین.
10
گنجی، مهدی (1376)، هوش هیجانی، تهران: ساوالان.
11
لطفآبادی، حسین (1388)، روانشناسی رشد اخلاقی، ارزشی و دینی در نوجوانی و جوانی، قسمت دوم، روششناسی علوم انسانی، 31 (1): 4 ـ 39.
12
مظاهری تهرانی، مینا (1390)، تأثیرآموزششیوههای رفتارگروهیبرهوشاخلاقیاجتماعیکودکانو نوجوانانمصروع، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
13
نبوی، سیدعبدالحسین و شهریاری، مرضیه (1392)، دین، اخلاق و محیطزیست، انسان و محیطزیست، 12 (شماره 2 (29 ـ پیاپی 40)): 69 ـ83.
14
نریمانی، قدسیه (1390)، تأثیر قصههای قر
15
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتابهای درسی دوره ابتدایی؛ مطالعهای از نوع تحلیل محتوا
هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتابهای درسی دوره ابتدایی بود. روش مورداستفاده، تحلیل محتوای کمی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر میباشد که درمجموع 1247 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کتابهای دوره ابتدایی بود که براساس نمونهگیری هدفمند (باتوجهبه اهداف دروس)، کتابهای هدیههای آسمانی و قرآن بهعنوان نمونه انتخاب شدند. مؤلفهها و شاخصهای تربیت اخلاقی از اسناد بالادستی و منابع پیشین استخراج و در کتابها مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR بهدست آمد که برابر با 90/0 و تأیید شد، پایایی نیز براساس ضریب توافقی 87/0 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که بیشترین میزان توجه و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه رابطه با خدا و کمترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفه رابطه با خود بوده است. درنهایت اینکه تربیت اخلاقی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
https://iej.ihu.ac.ir/article_205700_4e0b04880da9b368b62b6daf39f80ebd.pdf
2020-10-22
171
187
تربیت اخلاقی
رابطه با خود
رابطه با خدا
رابطه با خلق خدا
رابطه با خلقت
میمنت
عابدینی بلترک
abedini.gilan@gmail.com
1
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
LEAD_AUTHOR
اخوی، اصغر (1390)، روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه اسلام، راه تربیت، 6 (16): 49 ـ 82.
1
افکاری، فرشته (1393)، نقد و بررسی رویکردهای تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی در کتابهای درسی بخوانیم، بنویسیم، قرآن، هدیههای آسمان، تعلیمات اجتماعی و طراحی الگوی برنامهدرسی (رساله دکتری)، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
2
بحرانی، محمود (1382)، تحلیلمحتوایکتبدورهابتداییازلحاظمفاهیمدینواخلاقی، شورای تحقیقات سازمان آموزشوپرورش استان لرستان.
3
جامخانه، کیوان (1390)، تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی: تحلیل محتوای کتابهای فارسی بخوانیم (پایاننامه کارشناسی ارشد)، کردستان: دانشگاه کردستان.
4
حسنی، محمد و وجدانی، فاطمه (1396)، تحلیل محتوای کیفی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ازمنظر تربیت اخلاقی، تربیت اسلامی، 12(25): 29 ـ 54.
5
حسنی، محمد (1395)، بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی، تربیت اسلامی، 11(22): 25 ـ 51.
6
درامامی، نرگس (1390)، تحلیلمحتوایکتابهایبخوانیم،تعلیماتاجتماعی (مدنی)،هدیههایآسمانیو قرآنپایههایسومتاپنجمابتداییسال1388بهمنظوربررسیبرخیمقولههایتربیتاخلاقی (پایاننامه کارشناسی ارشد)، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
7
رضاداد نام، فاطمه (1390)، مبانیوراهکارهایتربیتاخلاقیدرقرآنکریم (پایاننامه کارشناسی ارشد)، مشهد: دانشگاه فردوسی.
8
رفیعی، بهروز (1395)، اصول تربیت اخلاقی ازمنظر اسلام: رویکردی تطبیقی، اخلاق وحیانی، 5 (1): 114 ـ 97.
9
روزنانی، هاشم (1381)، اسلامیکردن برنامه آموزشی و تحصیلی، ترجمۀ سوسن کشاورز،روششناسی علوم انسانی، 9 (32): 87 ـ 110.
10
شکاری، عباس؛ رحیمی، حمید و غربا، مبینا (1393)، آسیبشناسی تربیت اخلاقی ازمنظر برنامه درسی پنهان (مورد پژوهش: دانشگاه کاشان). مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 5 (9): 143ـ124.
11
شهریاری، محمد و شرفی، محمدرضا (1393)، الگوی تربیت اخلاقی اسلامی با محوریت کرامت نفس، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 22 (23): 56 ـ 27.
12
صمدی، معصومه؛ دوایی، مهدی و اقبالیان، طاهره (1391)، مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 20 (16): 64 ـ 27.
13
عابدینی بلترک، میمنت و نیلی، محمدرضا (1393)، تحلیل جایگاه سازندهگرایی بهعنوان رویکرد نوین یادگیری در کتابهای درسی دوره ابتدایی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 11 (13):17 ـ 6.
14
عابدینی بلترک، میمنت (1389)، تجزیهوتحلیل محتوای کتابهای درسی برمبنای مؤلفههای آموزش سلامت (پایاننامه کارشناسی ارشد)، بابلسر: دانشگاه مازندران.
15
کریمی، روحالله (1394)، بررسی مبانی نظری تربیت اخلاقی در حلقه کندوکاو اخلاقی، پژوهشنامه مبانی تعلیموتربیت، 5 (2): 87 ـ 62.
16
کهنوجی، مرضیه (1393)، تجلی ابعاد تربیت اخلاقی در رفتار اعضای هیئتعلمی دانشگاه، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 8 (6): 89 ـ83.
17
موحدی پارسا، فاطمه؛ جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره؛ همتبناری، علی و شعبانی ورکی، بختیار (1397)، امکان تربیت اخلاقی کودکان تا هفت سال براساس آموزههای اسلام (آیات و روایات)، تربیت اسلامی، 13 (26). 7 ـ 24.
18
موسوینیا، فاطمه و صفار حیدری، حجت (1391)، بررسی نقش و جایگاه معلم بهعنوان برجستهترین الگوی اخلاقی در آموزش ازمنظر اسلام، اخلاق و تاریخ پزشکی، 5 (9): 105 ـ 104.
19
نجفی، حسن؛ جعفری هرندی، رضا و رهنما، اکبر (1393)، تحلیل محتوای بعد اخلاقی اهداف مصوب در کتابهای درسی دورة متوسطه ایران، معرفت اخلاقی، 5 (1): 106 ـ 88
20
وزارت آموزشوپرورش (1390)، سندتحولبنیادینآموزشوپرورش، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
21
وزارت آموزشوپرورش(1391)، سندبرنامهدرسیملیجمهوریاسلامیایران، تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
22
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی خدا شناسی مولانا و دلالت های آن در تربیت عاطفی (اصول و روشها)
نظام تعلیموتربیت، با تعلیم و تزکیۀ نیروی انسانی، تلاش میکند از عمدهترین مشکلات جامعۀ بشری مانند بیعدالتی اجتماعی، جنگ و خونریزی، انحطاط اخلاقی و فساد اقتصادی پیشگیری نماید. بهنظر میرسد برای رسیدن به چنین اهدافی، نظام تعلیموتربیت باید اهداف حیطۀ عاطفی را پرورش دهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی مبانی خداشناسی مولوی برای دستیابی به تأثیرات این مبانی بر تربیت عاطفی بوده و با استفاده از روش توصیفی ـ استنتاجی، آثار مولوی بررسی و دیدگاههای وی درمورد مبانی معرفت به موجودیّت خدا، قدرت، حلم، رحمت و توّابیّت ، شرح داده شد. همچنین ارتباط و تأثیر این دیدگاهها، با هدف اصلی این تحقیق، جستجو و مورد مداقّه قرار گرفت. از بررسی مبنای معرفت به موجودیّت خدا، اصل طلب؛ از مبنای قدرت، اصل تضرّع؛ از مبنای حلم، اصل یقظه؛ از مبنای رحمت، اصل ظرفیتافزایی برای جذب رحمت و از مبنای توابیّت، اصل بازگشت، منتج شد و به اتّکای این اصول، روشهای مناسب مانند: نماز با حضور قلب، آگاهی و معرفت، صدق و راستی، دوری از تجاوز و زیاده&zwnj
https://iej.ihu.ac.ir/article_205699_11d69ceb5c2cbf2a2f27261e0206b86f.pdf
2020-10-22
رمضان
جهانداری
jahandari.ramazan@yahoo.com
1
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید باهنر، کرمان،ایران
LEAD_AUTHOR
سیدحمیدرضا
علوی
hralavi@uk.ac.ir
2
گروه علوم تربیتی ،دانشگاه شهید باهنر، کرمان،ایران
AUTHOR
احمد
امیری خراسانی
amiri@uk.ac.ir
3
گروه ادبیات دانشگاه شهید باهنر، کرمان،ایران
AUTHOR
قرآن کریم (1389)، ترجمۀ حسین انصاریان، چاپ دوم، قم: انتشارات آیین دانش.
1
ابراهیمزاده، عیسی (1370)، فلسفه تربیت یا فلسفۀ آموزشوپرورش، چاپ سوّم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
2
ابوالقاسمی، سیّدهمریم (1392)، اصطلاحات و مفاهیم عرفانی دیوان شمس، چاپ سوم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات (وابسته به اوقاف و امور خیریّه).
3
اوزمن، هوارد اِ. و سموئل، ام. کراور (1387)، ترجمۀ گروه علوم تربیتی، مبانی فلسفی تعلیموتربیت، چاپ دوم، قم: انتشارات مؤسّسۀ آموزشی و فرهنگی امام خمینی(ره).
4
جمعی از مؤلّفان، (1375)، روانشناسی رشد، ج 1و2، تهران: انتشارات سمت.
5
چهری، طیّب و صفایی مقدّم، مسعود (1392)، جایگاه تربیت عاطفی در تعلیموتربیت اسلامی، چهارمین همایش انجمن فلسفۀ تعلیموتربیت ایران، مبانی فلسفی تحوّل در نظام آموزش و پرورش ایران.
6
سارجالونی، فرحنار (1391)، بررسی تربیت عواطف ازمنظر امام علی(ع)، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
7
سجادیه، نرگس (بهار 1388)، بازخوانی برخی از آراء تربیتی مولوی و پیشفرضهای فلسفی آن، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، ش 22، سال هشتم: 151 ـ 121.
8
شریعتمداری، علی (1369)، اصول و فلسفۀ تعلیموتربیت، چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
9
علوی، سیدحمیدرضا (1391)، نکات اساسی در فلسفۀ تعلیم و تربیت و مکاتب فلسفی- تربیتی، چاپ دوم، کرمان: انتشارات دانشگاه شهید باهنر.
10
قائمی، علی (1370)، زمینۀ تربیت، تهران: انتشارات امیری.
11
گنجی، حمزه (1376)، بهداشت روانی. تهران: ارسباران.
12
مرادی، مرتضی؛ باقرپور، مهدی؛ حسنوند، محمّدحسن؛ رضاپور، مصطفی و شهاب زاده، صدیقه (1395)، نقش واسطهای حرمت خود و عواطف مثبت و منفی در رابطه بین تابآوری و بهزیستی روانشناختی، روانشناسی تحوّلی: روانشناسان ایرانی، ش 47، سال دوازدهم: 305 ـ 289.
13
معین، محمّد (1371)، فرهنگ لغت، تهران: مؤسّسۀ انتشارات امیرکبیر.
14
موسوی، سیّدرضا (1392)، «روشهای تربیت عاطفی ازمنظر قرآن و حدیث باتأکیدبر محبت، خشم و ترس»، پایاننامۀ دکترا، دانشگاه قم.
15
موسیپور، نعمتالله و علوی، سیّدحمیدرضا (1388)، نگارش علمی (راهنمای تدوین و نگارش مقاله، پایاننامۀ، رساله و گزارش پژوهش)، چاپ دوم، کرمان: انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان.
16
مولوی، جلالالدّین محمّد (1375)، مثنوی معنوی (به اهتمام رینولد نیکلسون)، چاپ اوّل، تهران: انتشارات ناهید.
17
مولوی، جلالالدّین محمّد (1393)، کلّیّات شمس تبریزی، مطابق با نسخۀ تصحیحشده استاد فروزانفر، چاپ اوّل، تهران: انتشارات ارتباط نوین.
18
مولوی، جلالالدّین محمّد (1389)، فیهمافیه، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
19
میرشمسی، زینبالسّادات (1392)، عواطف به چه معنی شناختی هستند؟، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی دانشگاه قم، ش 34، سال چهاردهم: 224 ـ 205.
20
نجفی، محمد؛ و منقی، زهره و نصرتی هشی، کمال (زمستان 1394)، سازماندهی نظام عاطفی مبتنیبر آموزههای قرآنی، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، ش 29، سال بیستوسه دورۀ جدید: 82 ـ 49.
21
همایی، جلالالدین (1360)، تفسیر مثنوی مولوی، چاپ سوم، تهران: انتشارات آگاه.
22
همایی، جلالالدین (1369)، مولوینامه (مولوی چه میگوید؟)، چاپ هفتم، تهران: نشر کُما.
23
Mirdal, GM.”Mevlana Jalāl-ad-Dīn Rumi and mindfulness”. Journal of Religion and Health, no 51(4), 2012: p 1202-1215.
24
Cihan-Artun, Fatma B. “ Rumi, the Poet of Universal Love: The Politics of Rumi's Appropriation in the West ”. Doctoral Dissertations, University of Massachusetts Amherst, 2016.
25