هدف پژوهش حاضر، تحلیل مفهوم، مبانی، اهداف و اصول عدالت تربیتی ازمنظر شهید مطهری با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی (مفهوم پردازی) و روش استنتاجی است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در صورتبندی مفهوم عدالت تربیتی ازمنظر شهید مطهری میتوان به فرصتهای آموزشی برابر، رعایت حقوق و استحقاق افراد باتوجهبه تلاش و استعدادهای متربیان، جبران کمبودهای متربیان نیازمند توجه خاص، تلازم استعداد و وظایف متربیان اشاره نمود. مهمترین مبانی عدالت تربیتی عبارت است از: 1. برخورداری انسان از تعلیموتربیت، مصداق برخورداری از فیض عام خداوند است؛ ۲. برخورداری انسان از تعلیموتربیت یکی از جلوههای توازن در هستی بهمنزله اصل حاکم بر جهان آفرینش است؛ ۳. برخورداری انسان از تعلیموتربیت، جنبهای از تحقق عدالت فردی است؛ ۴. برخورداری انسان از تعلیموتربیت زمینهساز تحقق عدالت اجتماعی است؛ ۵. تعلیموتربیت مهمترین عامل زمینهساز رشد فطریات انسانی است؛ ۶. تعلیموتربیت مهمترین عامل زمینهساز رشد کرامت انسانی است؛ ۷. تعلیموتربیت ابزار اصلی رشد تعقل و اراده بهعنوان ویژگیهای ایجادکننده کرامت انسانی است؛ ۸. تعلیموتربیت ابزار رشد ارزشهای اخلاقی است؛ ۹. تعلیموتربیت، زمینهساز سعادت انسانی است، همچنین اصل آموزش همگانی، اصل فردیت در آموزش، اصل پرورش فطریات، اصل پرورش کرامت و اصل سعادت از مهمترین اصول برآمده از آرای شهید مطهری است.