دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
23
29
2016
02
20
تبیین نقش و جایگاه اصل تربیتی " گذر از ظاهربه باطن" در سبک زندگی اسلامی وتأثیر آن برشکل گیری تمدن نوین اسلامی.
7
28
FA
حسین
جعفریان
دانشگاه شاهد
h110naeem@gmail.com
محمدحسن
میرزامحمدی
دانشگاه شاهد
mirzamohammadi@shahed.ac.ir
هدف پژوهش، جستجو دربارۀ یک اصل تربیتی قرآنی تحت عنوان "گذر از ظاهر به باطن" است، که در سه محور چیستی این اصل، نقش و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی و تأثیرش بر شکلگیری تمدن نوین اسلامی تکمیل میشود. در این پژوهش، که از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده، یافتهها حاکی است که اولا، این اصل، تربیتی و قرآنی است که با توجه به آموزههای قرآنی مبنی بر ظاهر و باطن داشتن عالم، روشهایی از جمله روش تجربی، عقلانی و شهودی برای دستیابی به باطن راهگشاست. ثانیا در سه حوزه آموزش و پرورش، خانواده و رسانه، که از عناصر مهم سبک زندگی است به ترتیب، توجه به آموزش معنا گرا در عین توجه به آموزش واقعگرا با ابزار و روشهای متناسب برای عبور از واقع به معنا، تربیت عقلانی و بصیرت آفرین، تولید برنامه-های عمقدار و تعقلی به جای برنامههای مروج نیازهای سطحی و ظاهری در رسانه استنتاج می-شود. ثالثاً در شکلگیری تمدن نوین اسلامی انتخاب این اصل به عنوان اصل معرفتشناختی استعلایی، که به حقیقت عالم رهنمون میشود در مقابل معرفتهای برخاسته از اومانیسم و ماده-گرایی دنیای غرب، که باعث توقف انسان در سطح پدیدهها میگردد، ضرورت مییابد.
گذر از ظاهر به باطن,سبک زندگی اسلامی,تمدن نوین اسلامی
https://iej.ihu.ac.ir/article_200906.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_200906_0e4105df1d15f5a03854db808ed99b37.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
23
29
2016
02
20
تربیت عقلانی از منظر علامه جعفری و پیامدهای تربیتی آن
29
48
FA
عارف
پور محمودی
دانشگاه شاهد
nursing_aran@yahoo.com
حسن
ملکی
علامه طباطابیی
malaki_cu@yahoo.com
این پژوهش به بررسی آرا و اندیشههای تربیت عقلانی علامه جعفری در زمینههای اهداف، اصول و روشهای تربیت عقلانی به منظور بهرهگیری در تعلیم و تربیت میپردازد. این تحقیق از نوع تحلیل اسنادی است که با گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانهای انجام گرفته است. در این راستا یافتههای پژوهش دلالت دارد که علامه، تربیت عقلانی را پرورش قوه تفکر انسان برای انتقال از حیات معمول به حیات معقول میداند. این تربیت عقلانی برخی اهداف، اصول و روش دارد. هدفی غایی تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری عبادت و بندگی خدا است. اهداف واسطهای تربیت عقلانی شامل خودسازی، غلبه عقل بر هوای نفس، تبدیل احساسات خام به احساسات تصعید شده است. اصول تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری شامل اصل تعقل برین، اصل توازن عقل و احساس، اصل استمرار و یادگیری، اصل طهارت قلب و روشهای تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری شامل روش تربیتی اندیشیدن مبتنی بر محتوای وحیانی، روش ارائه تکلیف متناسب، روش تربیتی تمرین و تکرار، روش تربیتی تحریک به حقیقتجویی است.
دیدگاه تربیتی علامه جعفری,تربیت عقلانی,اصول و اهداف تربیت عقلانی
https://iej.ihu.ac.ir/article_200907.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_200907_e84a25f77d15e6c9998b044cdb41b1e3.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
23
29
2016
02
20
سازماندهی نظام تربیت عاطفی براساس آموزه های قرانی
49
82
FA
زهره
متقی
دانشگاه اصفهان
rozita2518@gmail.com
محمد
نجفی
اصفهان
mdnajafi@yahoo.com
کمال
نصرتی هشی
اصفهان
kamalnosrati136@yahoo.com
این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پژوهش استنتاجی (الگوی بازسازی فرانکنا) انجام شده، و هدف آن بررسی میان رشتهای تربیت عاطفی و ساختار آن در قرآن است؛ لذا پس از بیان مبانی این فرایند بر اساس اسناد در قالب گزارههای واقعنگر دینی و علمی و همچنین استخراج ضرورتها و توصیههای عملی قرآن، ساختار تربیت عاطفی در قالب اهداف و اصول و روش شکل گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که عواطف در قرآن با پشتوانه معرفتی از احساس جدا میشود. تربیت عاطفی با مبانی انسانشناسی و معرفتشناسی وارد فرایند تربیتی میشود و همسو با هدف نهایی نظام تربیتی، پرورش عواطف و مدیریت آن را براساس ارزشها بر عهده دارد. علاوه برآن با رشد هوش فکورانه و انگیزش درونی به یادگیری کمک میکند. این تربیت با اصولی مانند اصل ارتقای عاطفی، اصل مخاطبشناسی و اصل تفکر راهبردی و با الهام از توصیههای عملی قرآن مانند انذار و بشارت، مراقبه و محاسبه، حاوی روشهای کاربردی در مهارتهای ارتباطی و روشهای تدریس و آموزش است.
تربیت عاطفی,تربیت قرآنی,عاطفه,هوش عاطفی
https://iej.ihu.ac.ir/article_200908.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_200908_a5ebce7a313191b8b3c8592c5a3aee51.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
23
29
2016
02
20
نقدنظام تربیتی مبتنی بر فلسفه سارتر با تأکید بر آرای شهید مطهری
83
106
FA
مهدی
سبحانی نژاد
0000-0002-6438-1434
دانشگاه شاهد
msnd47@gmail.com
علی
عبداله یار
دانشگاه شاهد
ali.abdolahyar1350@gmail.com
نجمه
احمدآبادی آرانی
پیام نور تهران
najmeh.ahmadabadi@gmail.com
هدف این پژوهش، بررسی و نقد نظام تربیتی سارتر با تأکید بر آرای تربیتی شهید مطهری است. روش پژوهش بنیادی ـ کاربردی و روش مطالعه توصیفی ـ تحلیلی از نوع اسنادی است. نتایج پژوهش نشان داد، بعد اهداف در نظام تربیتی مبتنی بر آرای سارتر شامل نسبیتگرایی در تعلیم و تربیت، فعال بودن شاگردان، یادگیری فردی، آزاد اندیشی و پرورش خلاقیت است؛ هم-چنین اصول تربیتی برگرفته از آرای وی شامل اصل فعالیت، مسؤلیتپذیری، آزادی، خلاقیت، نسبیت و شکاکیت است به علاوه روشهای تربیتی مستخرج از آرای تربیتی وی نیز شامل روش گفت و شنود و کلاس درس باز است. از سوی دیگر بعد اهداف در نظام تربیتی مبتنی بر آرای شهید مطهری شامل شناخت خداوند و نزدیکی به او، خود شناسی، توجه به فرد و اجتماع، آزادی معنوی، پرورش روحیه انتقادی بین افراد جامعه، پرورش قوه تفکر و ابتکار، ایجاد و تقویت روحیه علمی در متعلم و ایجاد روحیه اعتماد به نفس بین فراگیران است. همچنین اصول تربیتی وی نیز شامل هماهنگی با فطرت، پیوند تربیت با معنویت، بهرهگیری از اراده، و مجموعه روشهای تربیتی فلسفه تربیتی وی نیز شامل تعقل، تکریم، عبادی و... است. بر این اساس با تأکید بر آرای تربیتی شهید مطهری میتوان آرای تربیتی سارتر را در زمینههایی چون عدم ملازمت تربیت با معنویت، نفی فطرت انسان، عدم هدفمندی، غفلت از نقش و جایگاه معلمان در تعلیم و تربیت و افراط بر آزادی مطلق متعلمان مورد نقد و بررسی قرار داد.
سارتر,شهید مطهری,اهداف تعلیم و تربیت,اصول تعلیم و تربیت,روشهای تربیتی
https://iej.ihu.ac.ir/article_200909.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_200909_ee175bd44a10544d85cf3709190c8054.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
23
29
2016
02
20
رابطه آموزه های دینی والدین و رشد اخلاقی کودکان دبستانی
107
120
FA
مهرانگیز
شعاع کاظمی
الزهرا(س)
farzane.naqib@yahoo.com
سیده آتنا
میر محمد حسین اوشانی
الزهرا(س)
farzane.c@gmail.com
این پژوهش با هدف تبیین آموزههای دینی والدین در رشد اخلاقی کودکان دبستانی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی ـ مقطعی از نوع همبستگی بود. بر این اساس از میان تمام دانش-آموزان دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 94 ـ 93 نمونهای به حجم 60 نفر (30 نفر دختر و 30 نفر پسر) با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سنجش دینداری خدایاری فرد، آزمون رشد اخلاقی کلبرگ و پرسشنامه محقق ساخته تربیت دینی استفاده شد. یافتههای پژوهش از طریق آزمونهای همبستگی و خی دو (مجذور کا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که بین دینداری والدین و رشد اخلاقی کودکان رابطه معناداری وجود دارد 497/0 r = و مراحل رشد اخلاقی کودکان 7 تا 12 سال با الگوی کلبرگ مطابقت دارد به گونهای که به موازات بالا رفتن سن، سطح استدلال اخلاقی آنان نیز رشد مییابد و بین تربیت دینی والدین و رشد اخلاقی کودکان دبستانی رابطه معنادار وجود دارد 9/27 x2 = . همچنین یافتهها نشان داد که تفاوت آماری معنادار در نیرومندی همبستگی بین دینداری والدین و رشد اخلاقی دانشآموزان برای دختران و پسران وجود دارد 001/0 p
آموزه های دینی,والدین,رشد اخلاقی,تربیت دینی,کودکان دبستانی
https://iej.ihu.ac.ir/article_200910.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_200910_a5d126900a65acfca88315ce4b13eb88.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
23
29
2016
02
20
بررسی میزان برخورداری کتا بهای دین و زندگی مقطع دبیرستان از مؤلفه های روش تربیت الگویی در اسلام
121
133
FA
محبوبه
البرزی
دانشگاه شیراز
mahboobeh.alborzi@gmail.com
محمد حسن
کریمی
دانشگاه شیراز
mhkarimi@rose.shirazu.ac.ir
لیلا
اسفندیاری
دانشگاه شیراز
lila_sfanfiari@yahoo.com
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی مقطع دبیرستان از لحاظ میزان توجه به مؤلفههای روش تربیت الگویی (الگودهی، الگوپردازی و الگوزدایی) در اسلام است. پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد و طرح پژوهش غیر پیدایشی بود که در آن ضمن تعیین بسامد هر کدام از واحدهای تحلیل (قرائت و متن) به توصیف دادههای اولیه پژوهش پرداخته شد. تحلیل یافتهها نشان داد در هر سه پایه در مؤلفه الگودهی، بیان شخصیت پیامبر و ائمه بیشترین واحدهای مشمول را داشتند. در مؤلفه الگوپردازی، ارائه الگوهای مطلوب بیشتر دیده شد و درمؤلفه الگوزدایی، الگوهای منفی، بیشترین واحدهای مشمول برخوردار را نشان داد. همچنین مقایسه بین مؤلفهها نشان داد در تمام پایهها مؤلفه الگودهی بیش از دو مؤلفه دیگر دیده شد و مؤلفه الگوزدایی کمترین فراوانی را داشت. مؤلفه الگوپردازی نیز در هر سه پایه به طور متوسط مشاهده شد. مقایسه کتابها نیز نشان داد که دین و زندگی سال سوم بیشترین مؤلفههای مشمول را هر سه مؤلفه داراست در نهایت اینکه مؤلفههای متن اصلی نسبت به قرائت بیشتر مشاهده شد.
الگودهی,الگوپردازی,الگوزدایی,کتابهای دین و زندگی
https://iej.ihu.ac.ir/article_200911.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_200911_c951ee13045423d927608443f4e6f2b6.pdf