دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
26
40
2018
11
22
اصول تربیت توحیدی در دوره کودکی (مرحله سیادت)
5
38
FA
کیومرث
قیصری گودرزی
0000-0001-9105-6285
دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه ملایر
k.gheysari@chmail.ir
احمد
سلحشوری
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی
ah.salahshoor@gmail.com
هدف این پژوهش، بررسی و استخراج اصول تربیت توحیدی در هفت سال نخست زندگی فرد است. در این پژوهش با استفاده از روشهای توصیفی، تحلیلی و استنتاجی به واکاوی متون اسلامی در رابطه با تربیت توحیدی در هفت سال نخست زندگی که در تعالیم دینی از آن با عنوان «دوره سیادت» نام برده میشود، پرداخته شد. ازآنجاکه بنابر اعتقاد بسیاری از روانشناسان و علمای تعلیموتربیت، این دوره در بنیانگذاری شخصیت فرد از اهمیت ویژهای برخوردار است و نیز اولین مواجهه فکری و عاطفی انسان با خدا در این مرحله از حیات وی صورت میگیرد، پرواضح است که کیفیت این مواجهه و رابطه نخستین و نیز چگونگی گذران این دوره طلایی تربیت، از چه اهمیت اساسی و تأثیر شگرفی در سراسر زندگانی آدمی و جهتگیری نهایی او برخوردار خواهد بود. در این پژوهش، با هدف بسترسازی و ایجاد آمادگی روحی و روانی در کودک بهمنظور ایجاد مبنایی برای استقرار و بنیاننهادن نگرش توحیدی در مراحل دیگر رشد، تربیت توحیدی در سه بعد شناختی، عاطفی و ارادی (عمل) مورد بررسی قرار گرفت که از مهمترین یافتههای آن میتوان به آموزش توحید بهعنوان اولین آموزش رسمی در اسلام، تصحیح تفکر خام کودکان در رابطه با خدا، معرفی اسماء و صفات خداوند بهجای تلاش درجهت اثبات وجود خدا، اجتناب از ارائه توضیحات ناقص و گمراهکننده، استفاده از زبان و ادبیات متناسب با فهم کودک، تقلید و الگوگیری از والدین، تربیت بر مدار محبت، ترسیم چهره صمیمی و مهربان از خدا در ذهن کودک، پرورش گرایشات ویژه درونی ازجمله کنجکاوی و زیباییشناسی، تناسب فعالیتهای عملی با امیال و آزادی کودک و بهکار گیری اصول سهلگیری و تکرار در تربیت اشاره کرد.
وحید,تربیت توحیدی,کودکی,سیادت
https://iej.ihu.ac.ir/article_204394.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_204394_c1806163a78977b0fe00febbac5900ac.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
26
40
2018
11
22
بررسی تأثیر آزاداندیشی دینی بر تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
39
54
FA
فرانک
موسوی
0000-0003-3552-8991
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
frnkmosavi@yahoo.com
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آزاداندیشی دینی بر تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام گرفته است. این پژوهش، یک مطالعه تجربی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه موردمطالعه، کل دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد کرمانشاه به تعداد 54 نفر در سال 1395 هستند. شرکتکنندگان با استفاده از روش تصادفی ساده به دو گروه 27 نفره تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی از فرم ب، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا بود که روایی پرسشنامههای مذکور توسط استاد راهنما و چند تن از کارشناسان تأیید شد و پایایی پرسشنامه مذکور نیز براساس فرمول 20 کودر ریچاردسون 71/0 ـ 69/0 محاسبه شده است. برای تمام دانشجویان در هر دو گروه، درباره روش انجام مطالعه، توضیحات لازم داده شد و همه آنها پرسشنامهای را بهصورت پیشآزمون تکمیل کردند. یافتههای پژوهش، نشان داد که بین عملکرد فراگیران آموزشدیده براساس آموزش آزاداندیشی دینی و طرح رایج، تفاوت معنیداری وجود دارد و فراگیرانی که با استفاده از این روش آموزش دیدهاند، نسبت به فراگیرانی که از طرح رایج آموزش دیدهاند، موفقتر عمل کردند. نتایج حاصل از پژوهش، تأثیرپذیری تمام مؤلفههای موردبررسی تفکر انتقادی را از درس مذکور، مورد تأیید قرار داد.
آزاداندیشی دینی,تفکر انتقادی,دانشجویان
https://iej.ihu.ac.ir/article_204390.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_204390_246c9c0e73464e5e7f11b585d8f2a807.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
26
40
2018
11
22
واکاوای روش شناسی از منظر صدرالمتألهین و تبیین دلالتهای آن برای برنامه ی درسی
55
79
FA
زهرا
قلندری
دانشگاه آزاد اصفهان
ghalandari_zahra@yahoo.com
سیدهاشم
گلستانی
دانشگاه آزاد اصفهان
golestani1315@gmail.com
رضاعلی
نوروزی
0000-0003-2040-9586
دانشگاه اصفهان
nowrozi.r@gmail.com
روش شناخت حقیقت، بهعنوان یکی از شاخههای مهم فلسفه میتواند دیدگاههای متنوع و گوناگونی را در برابر طراحان برنامه درسی قرار دهد. این پژوهش که با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی لورنس باردن انجام شده، بر هدف بررسی روش شناخت حقیقت از دیدگاه ملاصدرا و تبیین دلالتهای آن برای برنامه درسی مبتنی است. طبق نتایج بهدستآمده، در حوزه طبیعت و ماهیت شناخت، ملاصدرا علم را به حضوری و حصولی تقسیم میکند. در حوزه قلمرو شناخت، باتوجهبه انواع عوالم، از سه و بهتعبیری، چهار نوع ادراک سخن میگوید. روش شناخت را نیز از دو جنبه سلبی و ایجابی، مورد مطالعه قرار داده است. منابع و ابزار شناخت را همراهی عقل با شهود حسی و شهود وحیانی قلمداد میکند. همچنین طراحی برنامه درسی براساس دیدگاه ملاصدرا مبتنیبر مهمترین عناصر برنامه درسی که عبارتند از: هدف (کسب معرفت حصولی بهمنظور تحقق معرفت حضوری)؛ اصول حاکم بر محتوای برنامه درسی (گزینش محتوا براساس سلسلهمراتب دانش از امور محسوس به سمت امور عقلی ـ شهودی)؛ و اصول حاکم بر روشهای آموزش و یادگیری (روش برهانی ـ شهودی و رویکرد متعالیه میانرشتهای)، حاصل این پژوهش بود.
روششناسی,معرفتشناسی,برنامه درسی,فلسفه صدرالمتألهین
https://iej.ihu.ac.ir/article_204393.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_204393_238f0b37122f5dc9b228e4e12129bc12.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
26
40
2018
11
22
شناسایی اهداف (شایستگیها) یادگیری آموزش اقتصاد مقاومتی مناسب نظام آموزش رسمی و عمومی ایران
81
101
FA
حسنعلی
گرمابی
علامه طباطبایی/فرهنگیان
h.garmaby@yahoo.com
یکی از راههای اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه، آموزش اقتصاد مقاومتی است و آموزش اقتصاد مقاومتی میتواند درزمره آموزشهای ضروری نظام آموزش رسمی و عمومی قرار گیرد. ازاینرو، پژوهش حاضر درپی شناسایی اهداف (شایستگیها) یادگیری آموزش اقتصاد مقاومتی متناسب با نظام آموزش رسمی و عمومی ایران بوده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است که برای انجام آن از روشهای مطالعه کتابخانهای، تحلیل محتوا، پیمایشی و جستار نظرورزانه استفاده شده است. جامعه پژوهشی شامل دو جامعه منابع مطالعاتی و صاحبنظران اقتصاد و برنامهریزی درسی بوده که نمونه موردنظر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده نیز با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. یافتههای پژوهش شامل 13 هدف کلی یا شایستگی یادگیری است که ازمنظر منابع مطالعاتی و دیدگاه صاحبنظران در نظام آموزش رسمی و عمومی قابل پیگیری هستند تا محتوا و فرصتهای یادگیری مناسبی برای آنها پیشبینی شود.
اهداف یادگیری,شایستگی یادگیری,اقتصاد مقاومتی,نظام آموزش رسمی و عمومی
https://iej.ihu.ac.ir/article_204391.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_204391_1088e9bd4feb40ccc5095d0d323d4c41.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
26
40
2018
11
22
مؤلفههای ادبیات تعلیمی و تربیتی رضوی در سینمای مستند ایران موردکاوی: مستند رضای رضوان، اثر مجید مجیدی)
103
117
FA
رضا
صفری
آزاد اسلامی تهران مرکز/دانشکده هنر- محل کار:پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری
rezasa1387@yahoo.com
اسماعیل
بنی اردلان
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران
esmaielbaniardalan@gmail.com
وحید
یامین پور
دانشکده حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران
yaminpour@gmail.com
محمد رضا
شریف زاده
گروه پژوهش، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
m2_sharifzadeh1@yahoo.com
باتوجهبه اهمیت مفهوم تعلیموتربیت رضوی و لزوم ایجاد و نشر آن در جامعه، هدف این پژوهش، بررسی این مفاهیم در سینمای مستند «رضای رضوان» بوده است. روش این تحقیق، ترکیبی (کمّی و کیفی) است. مهمترین مؤلفهها و مصادیق تعلیموتربیت رضوی در فیلم «رضای رضوان» عبارتند از: 1. امید به خدا؛ 2. تلاش برای رسیدن به اهداف؛ 3. دوری از آرزوهای خیالی؛ 4. امید به گذشت از خطا؛ 5. تمرکز بر واقعبینی و پذیرش حقایق؛ 6. امید به آینده. یافتهها بیانگر این است که نشر آموزههای رضوی در جامعه، وجود نظام تعلیمی و تربیتی، تغییر در محتوای فیلمهای تعلیمی با اندیشه رضوی، استفاده از اندیشههای رضوی در امور جامعه، ایجاد محیط امن و فضای سالم و وجود مدیران دولتی و غیردولتی متخصص و آشنا به ادبیات تعلیمی رضوی، به افزایش روحیه تعلیمی و تربیتی رضوی بین مردم خصوصاً جوانان خواهد انجامید.
تعلیموتربیت رضوی,فیلم مستند,امید
https://iej.ihu.ac.ir/article_204395.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_204395_6c772f6f2d6d96946e14bf8a99f6e35f.pdf
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2645-5196
26
40
2018
11
22
بررسی مؤلفههای تربیت سیاسی در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
119
135
FA
مینو
طباطبایی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور ،اصفهان، ایران
dmtabatabaie@yahoo.com
پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفههای تربیت سیاسی شامل: آگاهی، خودشناسی، استقلال، آزادی و عدالت در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 95 ـ 94 صورت گرفته است. روش پژوهش مورداستناد، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. واحد تحلیل، نوشتهها، تصاویر و تمرینهای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است که درمجموع، 402 صفحه را دربر گرفته است. جامعه و نمونه آماری پژوهش، کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بوده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان میدهد که مؤلفه خودشناسی 96 مرتبه، مؤلفه آگاهی 91 مرتبه، مؤلفه استقلال 83 مرتبه، مؤلفه عدالت 35 مرتبه و مؤلفه آزادی 21 مرتبه، مورد توجه قرار گرفته است. همانطورکه مشخص است به مؤلفه خودشناسی بیش از سایر مؤلفهها توجه شده است و کمترین میزان توجه و اهمیت، مربوط به مؤلفه آزادی بوده است.
ربیت سیاسی,تحلیل محتوا,کتابهای درسی مطالعات اجتماعی,دوره ابتدایی
https://iej.ihu.ac.ir/article_204392.html
https://iej.ihu.ac.ir/article_204392_f6a03e5c3dc335ffa84dba9586a246a6.pdf