TY - JOUR ID - 200838 TI - کارکردهای تربیتی هنر قصه از نظر مولوی JO - پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی JA - IEJ LA - fa SN - 2251-6972 AU - بختیاری, ابوالفضل AU - خلجی, حسن AD - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش AD - آزاد اسلامی اراک Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 20 IS - 17 SP - EP - KW - قصه و داستان در مثنوی KW - نقش قصه در آموزش و پرورش KW - هنر و آموزش و پرورش KW - قصه و کارکردهای تربیتی آن DO - N2 - این تحقیق با هدف بررسی افکار و نظریات مولوی در باره کارکردهای تربیتی هنر قصه به رشته تحریر در آمده است. روش این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی است. پس از بررسی و نقد آثار این دانشمند بزرگ مسلمان، مشخص شد که مولوی معتقد است، قصه و نقل حکایات آموزنده یکی از ابزارهایی است که باعث آرامش خاطر روحی و روانی افراد می‌شود. شنیدن و گذر بر احوال شخصیت‌ها و قهرمانهای قصه و تطبیق وضع خود با آنها به ما بینشی می‌دهد تا ضمن سنجش و ارزیابی رفتار و اندیشه خود به اصلاح و تقویت آنها بپردازیم. مولوی پیامها و گزاره‌های مفهومی قصه‌ها و حکایات را یکی از مهمترین عوامل آگاهی و بینش متربیان می‌داند و نقش این پیامها را در تربیت و هدایت انسانها بسیار سودمند می‌داند به گونه ای که تأمل و تفکر در محتوای قصه‌ها افراد را از گرفتار شدن در رنجها و محنتها می‌رهاند. وی روش قصه‌سرایی و حکایت پردازی را یکی از بهترین وسیله‌های ایجاد الگوهای ذهنی و رفتاری برای متربیان و القای غیر مستقیم مفاهیم به آنان می‌داند. UR - https://iej.ihu.ac.ir/article_200838.html L1 - https://iej.ihu.ac.ir/article_200838_1976e920a2e66289a3151bcfbfd19a60.pdf ER -