TY - JOUR ID - 200843 TI - بررسی تربیت مدنی از دیدگاه امام علی علیه السلام با تأکید بر نهج البلاغه JO - پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی JA - IEJ LA - fa SN - 2251-6972 AU - سبحانی نژاد, مهدی AU - رهنما, اکبر AU - بهرام, احمدعلی AD - شاهد Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 21 IS - 18 SP - EP - KW - تربیت دینی در نهج البلاغه KW - تعلیم و تربیت اسلامی و نهج البلاغه KW - ادارة جامعه اسلامی بر اساس نهج البلاغه DO - N2 - در این پژوهش محورهای تربیت مدنی از دیدگاه امام علی علیه السلام، به همراه عوامل و زمینه‌های مصداقی آنها با تأکید بر نهج البلاغه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. روش پژوهش تحلیل محتوا و طی آن تمام خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمتهای منتسب به امام علی علیه-السلام در نهج البلاغه بود که همه آنها مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار پژوهش، فهرست وارسی بود که روایی آن به وسیله صاحبنظران و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب همبستگی تأیید شد. داده‌های حاصل از تحلیل اولیه با تحلیل مجرای دیگر برابر با 84/0 بوده و داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که در تربیت مدنی از دیدگاه امام علی علیه السلام عوامل مطرح در قالب چهار محور تحکیم ایمان و عقیده، ترویج اخلاقیات در جامعه، عدالت و حقوق شهروندی است. UR - https://iej.ihu.ac.ir/article_200843.html L1 - https://iej.ihu.ac.ir/article_200843_bd15e732f7e8a78ba338d4e647489333.pdf ER -