TY - JOUR ID - 200936 TI - تبیین دیدگاه معرفت شناسی علامه طباطبایی(ره) و دلالتهای آن در محتوا و روشهای تربیتی JO - پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی JA - IEJ LA - fa SN - 2251-6972 AU - کشاورز, سوسن AU - بهشتی, سعید AU - رشیدی, شیرین AU - صالحی, اکبر AD - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی AD - عضو هیات علمی گروه فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه علامه طباطبایی(ره) AD - دانشگاه خوارزمی تهران AD - هیات علمی دانشگاه خوارزمی تهران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 25 IS - 34 SP - 9 EP - 27 KW - علامه طباطبایی و معرفت‌شناسی KW - دلالتهای تربیتی در نظر علامه طباطبایی KW - محتوای تربیتی و نظریات علامه طباطبایی KW - روشهای تربیتی در نظر علامه طباطبایی KW - تعلیم و تربیت اسلامی DO - N2 - هدف این پژوهش، تبیین دیدگاه معرفت‌شناختی علامه طباطبایی(ره) و دلالتهای آن در محتوا و روشهای تربیتی است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، سه پرسش اصلی ذکر شده است: 1 ـ دیدگاه علامه طباطبایی(ره) درباره معرفت‌شناسی چیست؟ 2 ـ بر مبنای دیدگاه معرفت‌شناختی علامه طباطبایی(ره) چه دلالتهایی را می‌توان برای محتوای تربیتی استخراج کرد؟ 3 ـ بر مبنای دیدگاه معرفت‌شناختی علامه طباطبایی(ره) چه دلالتهایی را می‌توان برای روشهای تربیتی ذکر کرد؟ نظر به اینکه هر یک از این پرسش‌ها به جنبه‌ای از جنبه‌های پژوهش می‌پردازد، روشهای تحلیل مفهومی، استنتاجی متناسب با سه پرسش در این مطالعه استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد علامه طباطبایی(ره) معرفت حقیقی را علم و یقین مطابق با واقع می‌داند. ایشان وحی، حس، عقل و شهود را جزء منابع معرفت قلمداد می‌کند. این مقاله پس از تبیین دیدگاه معرفت‌شناختی علامه طباطبایی (با تأکید بر امکان و انواع معرفت) دلالتهایی در محتوا در دو بعد چگونگی گزینش محتوای درسی از جمله، مطابق با واقع بودن، پرورش تعقل و مانند اینها و چگونگی سازماندهی محتوا هم‌چون تناسب با میزان آمادگی و ویژگیهای دانش‌آموزان، تعادل در ارائه محتوای نظری و عملی و نظایر اینها و روشهای تربیتی مانند روش به‌کارگیری حواس در کسب معرفت، روش جدال احسن و مانند اینها را ارائه می‌کند. UR - https://iej.ihu.ac.ir/article_200936.html L1 - https://iej.ihu.ac.ir/article_200936_46dee873e23199ceb9b987f76fcbc693.pdf ER -