TY - JOUR ID - 200942 TI - بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربیت عاطفی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) JO - پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی JA - IEJ LA - fa SN - 2251-6972 AU - زینلی, فاطمه AU - شهریاری نیسیانی, شهناز AU - نجفی, محمد AU - بختیار نصرآبادی, حسنعلی AD - دانشگاه اصفهان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 25 IS - 35 SP - 11 EP - 43 KW - تربیت عاطفی در اسلام KW - دیدگاه علامه در زمینۀ تربیت KW - نقش احساسات در تربیت KW - تعلیم و تربیت اسلامی DO - N2 - هدف این پژوهش بررسی مفهوم، اصول و روشهای تربیت عاطفی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) است. این پژوهش، که با دو روش تحلیل فرا‌رونده و استنتاجی انجام شد، بیانگر این است که از دیدگاه علامه(ره) جایگاه عواطف، قلب است و آنچه مدار سعادت در قیامت است، سلامت قلب است که با درمان عواطف منفی، رشد عواطف مثبت و تعدیل و هدایت عواطفی چون حرص و غضب تحت مدیریت عقل و شرع تحقق می‌یابد. بنابر یافته‌ها تکیه‌گاه عواطف حب و بغض، و اصالت از آن حب است. در دیدگاه علامه(ره) برای عواطف می‌توان سه بعدِ آگاهی، شناخت و درک عواطف خود و دیگران، توانایی تنظیم و کنترل عواطف و توانایی به کارگیری بجای عواطف را در نظر گرفت. مبانی تربیت عاطفی در این دیدگاه حب خدا، حب ذات و حب غیر است که تربیت عاطفی باید بر مبنای حب و با محوریت حب خدا به‌عنوان بالاترین و حقیقی‌ترین حب صورت پذیرد. اصول حاصل از مبنای حب خدا، دو اصل تقرب و پرستش، اصل مربوط به حب ذات، مدیریت صحیح عواطف، و اصول به دست آمده از مبنای حب غیر، شامل سه اصل اخوت، احسان و ایثار است که هر یک از این اصول دارای روش یا روشهایی برای تربیت عاطفی است. UR - https://iej.ihu.ac.ir/article_200942.html L1 - https://iej.ihu.ac.ir/article_200942_5346f2ccdbd37169316235b5526e52b9.pdf ER -