TY - JOUR ID - 200944 TI - بررسی جایگاه عناصر برنامه درسی در دیدگاه پست مدرن و نقد آن از دیدگاه مبانی تعلیم و تربیت اسلامی JO - پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی JA - IEJ LA - fa SN - 2251-6972 AU - وفائی, رضا AU - ملکی, حسن AU - علیپور, میکائیل AD - دانشگاه علامه طباطبایی(ره) AD - دانشگاه علامه طبا طبایی(ره) Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 25 IS - 35 SP - 69 EP - 90 KW - نظریه‌های برنامه درسی KW - پست‌مدرنیسم KW - تعلیم و تربیت اسلامی KW - عناصر برنامه درسی DO - N2 - این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل ویژگیها و عناصر برنامه درسی مبتنی بر نظریه پست مدرن و هم‌چنین نقد عناصر برنامه درسی آن با توجه به مبانی تعلیم و تربیت اسلامی با استفاده از روش تحلیلی ـ استنادی صورت گرفته است. بررسی برنامه درسی پست‌مدرنیسم نشان داد که تعاملات پیچیده، تغییرات مداوم و چهارچوبهای کل‌گرایانه از ویژگیهای این برنامه درسی است و آنان برنامه درسی را به لحاظ هدف، محتوا، روش و ارزشیابی متغیر می‌دانند. هم‌چنین نقد عناصر برنامه درسی پست‌مدرن از دیدگاه مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و برنامه درسی مبتنی بر آن نشان داد که در دیدگاه برنامه درسی پست‌مدرن به جای تأکید بر هویت منسجم برنامه درسی بر دگرگونی تأکید می‌شود. اهداف آموزش و برنامه درسی، نسبی و متغیر، و با توجه به اوضاع و موقعیت متغیر است. محتوای برنامه درسی پست‌مدرن ثابت نمی‌ماند بلکه ممکن است بسته به خواست فرد و عرف در نوسان باشد و هم‌چنین در این دیدگاه صرفا فعالیتهای یادگیری دانش‌آموز مهم تلقی، و معلم به عنوان عنصر تأثیرگذار در این فرایند به حاشیه رانده می‌شود و هیچ استاندارد مشخص و مدونی در ارزشیابی وجود ندارد. UR - https://iej.ihu.ac.ir/article_200944.html L1 - https://iej.ihu.ac.ir/article_200944_52875f11bf25f9ecdead804501e2450f.pdf ER -