TY - JOUR ID - 204533 TI - آسیب شناسی تربیت دینی در حیطه فردی از منظر نهج البلاغه JO - پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی JA - IEJ LA - fa SN - 2251-6972 AU - کاویانی, صدیقه AU - نوروزی, رضاعلی AD - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم‌وتربیت دانشگاه آزاد اصفهان، AD - نویسنده مسئول : دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 42 SP - 5 EP - 26 KW - تربیت دینی KW - نهج‌البلاغه KW - آسیب‌شناسی تربیت دینی KW - حیطه فردی DO - N2 - ازآنجاکه دین و دینداری، گاهی به‌لحاظ عدم رویکرد و توجه عمیق به آن، دچار آسیب و آفت شده است، آسیب‌شناسی تربیت دینی با کشف و تحلیلِ انحرافات فکری و رفتاری متولیانِ تربیت، بس ضروری به‌نظر می‌رسد. دراین‌راستا، نهج‌البلاغه منبعی اصیل و متصل به وحی و حاوی نظرات تربیتی حضرت امیر(علیه‌السلام)، راهگشایی جهت شناسایی و رفع آفات موجود در روند تربیت دینی متربیان است.  لذا این پژوهش به شیوه توصیفی - تحلیلی، با فیش‌برداری از کتاب شریف نهج‌البلاغه و با بررسی معاجم، شروح، تراجم و کتب مرتبط در حوزه پژوهشی نهج‌البلاغه ، به آسیب‌شناسی تربیت دینی در حیطه فردی ازمنظر نهج‌البلاغه پرداخته است. نتایج نشان داد که در حیطه فردی، عقل‌گرایی محض، سطحی‌نگری، کمال‌گرایی افراطی، ظاهرسازی، خرافه و بدعت و سهل‌انگاری، آسیب‌رسانِ به تربیت دینی می‌باشند. دراین‌راستا، سهل‌گیری، حق‌باوری، عقل‌ورزی و ایمان و عمل صالح نیز، راهکارهای ارائه‌شده حضرت امیر(علیه‌السلام) در جهت آسیب‌زدایی از تربیت دینی می‌باشند. UR - https://iej.ihu.ac.ir/article_204533.html L1 - https://iej.ihu.ac.ir/article_204533_77083b7a5e7d0021a26666cf268dc8c8.pdf ER -