TY - JOUR ID - 204633 TI - بررسی تحلیلی ویژگی‌های معلم در اسناد آموزش‌وپرورش کشور و نقد آن با استفاده از دیدگاه شهید ثانی JO - پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی JA - IEJ LA - fa SN - 2251-6972 AU - ریاضی, اعظم AU - میرزامحمدی, محمدحسن AU - ایمانی, محسن AD - دانشجوی دوره دکتری فلسفه تعلیم‌و‌تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات AD - نویسنده مسئول: دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 27 IS - 43 SP - 77 EP - 95 KW - اسناد آموزش‌وپرورش KW - معلم KW - شاگرد KW - شهید ثانی DO - N2 - هدف از این پژوهش، تبیین ویژگی‌های  معلم در اسناد آموزش‌وپرورش کشور و نقد آن با استفاده از آراء شهید ثانی بوده است. روش‌های مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل تحلیل اسناد و انتقادی بوده است. براین‌اساس، ابتدا با تحلیل اسناد مهم آموزش‌وپرورش کشور، ویژگی‌های معلم استخراج و صورت‌بندی شده است. سپس با تحلیل آثار شهید ثانی (به‌خصوص کتاب منیه‌المرید) این ویژگی‌ها در آراء و اندیشه‌های ایشان بررسی و استخراج شد. درنهایت، با معیار قراردادن دیدگاه‌های شهید ویژگی‌های معلم در اسناد مورد نقد قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که برخی از ویژگی‌های معلم در اسناد و آراء شهید با یکدیگر هماهنگی و همخوانی دارند، برخی از ویژگی‌های موردنظر شهید در اسناد نیامده و مورد توجه قرار نگرفته‌اند و بالاخره برخی از ویژگی‌ها هم در اسناد وجود دارند که در آراء شهید دیده نشده‌اند. باتوجه‌به عملیاتی‌شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تأسیس دانشگاه فرهنگیان در کشور استفاده از دیدگاه شهید ثانی درخصوص معلم و شاگرد می‌تواند معلم را به مسئله اول  نظام تربیتی کشور برگرداند. UR - https://iej.ihu.ac.ir/article_204633.html L1 - https://iej.ihu.ac.ir/article_204633_1f74c85d929dbb92950b146ef4df336d.pdf ER -