TY - JOUR ID - 205081 TI - طراحی الگوی برنامه‌ریزی درسی تربیت‌بدنی سپاه JO - پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی JA - IEJ LA - fa SN - 2251-6972 AU - حسن زاده, ناصر AU - نصرت پناه, سیاوش AU - آجورلو, مصطفی AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه جامع امام حسین(ع) AD - دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) AD - استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 27 IS - 45 SP - 25 EP - 51 KW - تربیت‌بدنی KW - برنامه درسی KW - الگوی برنامه‌ریزی درسی DO - N2 - این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی برنامه‌ریزی درسی تربیت‌بدنی در نیروهای مسلح برای استفاده قرماندهان، مدیران، برنامه‌ریزان و کارشناسان تربیت‌بدنی نیروهای مسلح اجرا گردید. این مطالعه با روش تحقیق ترکیبی روی 125 نفر از فرماندهان و خبرگان تربیت‌بدنی انجام و از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه (محقق‌ساخته) استفاده شد. در مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته آزمون دوجمله‌ای به‌کار رفت و در پرسشنامه (محقق‌ساخته) روایی محتوایی پرسشنامه با محاسبه ضریب لوشه حدود 9/0 و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 948/0 مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با روش‌های آماری توصیفی از نوع همبستگی و استنباطی (معادلات ساختاری، آزمون کلموگروف ـ اسمیرنف و تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی) با نرم­افزارهای «SPSS»  و «PLS» تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که الگوی نهایی برنامه‌ریزی درسی تربیت‌بدنی شامل سه بعد: ورزش همگانی، ورزش سازمانی، ورزش قهرمانی و هریک از ابعاد، شامل شش مؤلفه (اهداف، محتوا،شیوه‌های تدریس، مربیان، فضا و امکانات ورزشی، ارزشیابی) و 127 شاخص برای مجموع مؤلفه‌ها می‌باشند. نتایج مطالعات میدانی حاضر نشان می‌دهد در اجرای برنامه‌های تمرینی یگان‌های صفی و ستادی توجهی به محتوا و مربیان نشده است و این یکی از مسائل مهمی است که برای افزایش توانمندی جسمانی کارکنان متناسب با نوع شغل و رسته خدمتی در تدوین  برنامه‌های ورزشی باید به آن توجه شود. UR - https://iej.ihu.ac.ir/article_205081.html L1 - https://iej.ihu.ac.ir/article_205081_29825013f0f7bdb023654a9c979499a8.pdf ER -