2024-03-29T04:49:42Z
https://iej.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200159
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1391
20
15
پایههای فطری اخلاق در نظریه علامه طباطبایی(ره) و اصول تربیتی مبتنی بر آن
فاطمه
وجدانی
محسن
ایمانی
رضا
اکبریان
علیرضا
صادق زاده
در این پژوهش، مبانی فلسفی ـ دینی تربیت اخلاقی با تمرکز بر تبیین رابطه میان فطرت، اخلاق و دین با روش توصیفی تحلیلی از آرای علامه طباطبایی استخراج، و مشخص شد که فطرت نقطه کانونی و زیربنای ساختمان اخلاق است در عین حال، لایههایی دارد که تنها در موقعیتهایی مناسب و در پرتو هدایت تشریعی شکوفا میشود. در بخش دوم پژوهش با شیوهای که از دیدگاه خود علامه به دست آمده بود بر مبنای یافتههای بحث نظری و متناسب با غایات تربیت اخلاقی، اصولی برای تربیت اخلاقی تعیین شد که ضرورت پاکی نسل، آغاز زود هنگام تربیت، اصلاح وضعیت محیطی، تقویت خود شناسی، غفلت زدایی و شناخت مصداق واقعی کمال، مبارزه با دنیا گرایی و رفاه زدگی و نیز ضرورت تقویت نور فطری از طریق اطاعت از دستورهای اخلاقی دینی و مداومت بر اعمال اخلاقی را نشان داد.
فطرت و تربیت
اخلاق و دین در تربیت
علامه طباطبایی و تربیت
تربیت اخلاقی و دینی
2012
08
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200822_a0452de71461dcbd9860110832e48c12.pdf
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1391
20
15
چیستی شناسی روش پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
مهدی
رضایی
نوشتار پیش رو با هدف بررسی رویکرد های پژوهش موجود در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی به منظور انتخاب روش پژوهش مناسب به رشته تحریر درآمده است.
پس از توصیف و نقد و بررسی هر یک از رویکرد ها، رویکرد انتخابی به همراه روش شناسی پژوهش مناسب تبیین می شود. نگارنده از میان رویکرد های موجود، رویکرد مضاف بودن فلسفه را به "تعلیم و تربیت اسلامی" به مثابه نظام تربیتی استنتاج شده از منابع دینی با استمداد از روش فلسفی و آموزه های دینی را انتخاب می کند و به این نتیجه می رسد که روش مناسب پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی روش تعقلی، استدلالی و استنتاجی در بعد فلسفی و زیربنایی رشته و روشهای تجربی در ساحت علمی و روبنایی آن است. از این رو در تدوین مبانی به مبانی فلسفی در کنار سایر منابع دینی روی می آورد و روش تعقلی و تجربی را در پژوهش بر می گزیند.
فلسفه اسلامی
تعلیم و تربیت اسلامی
روش شناسی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
2012
08
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200823_6fb4290f9a91e91f2367ca8eb02a7b25.pdf
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1391
20
15
بررسی رابطه برنامه های شبکه های ماهواره ای تلویزیونی و هویت دینی جوانان
حسن
بختیاری
حسن
فرخی
این تحقیق با هدف بررسی رابطه برنامههای شبکههای ماهوارهای تلویزیونی و هویت دینی جوانان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و صاحبنظران استان همدان در حوزه امور رسانه و جوانان بوده اند که با استفاده از فرمول کوکران 97 نفر از آنان به عنوان نمونه-های تحقیق تعیین و با روش نمونه گیری طبقهای و به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که پس از تأیید روایی آن، اجرای آزمایشی و اطمینان از پایایی، روی نمونههای تحقیق اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد و برای آزمون فرضیه تحقیق از آزمون t تک متغیره استفاده شد. نتیجه تحقیق نشان داد که رابطه بین دو متغیر معنادار است و شبکههای ماهوارهای تلویزیونی بر هویت دینی جوانان تأثیر منفی دارند.
شبکه های ماهواره ای
هویت ملی جوانان
هویت دینی جوانان
جوانان و هویت و دین
تبلیغات و دین
2012
08
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200824_5d7134ac57690d9338204b9b8c06e564.pdf
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1391
20
15
بررسی وجوب آموزش استدلالی در تربیت اعتقادی
سید نقی
موسوی
نوشتار پیشرو درصد است تا فرضیه «وجوب آموزش استدلالی در تربیت اعتقادی» را با روش استنادی و تحلیلی (با تأکید بر روششناسی استنباطی و فقهی) بررسی کند. در این راستا برای دفاع از این فرضیه پنج دلیل مورد بررسی قرار گرفت و در پایان، محدوده جواز و منع کاربست آموزش استدلالی در تربیت اعتقادی و نیز وضعیت به کارگیری این روش نسبت به محتواهای آموزشی و موقعیت ادراکی متربیان تبیین شد.
تربیت اعتقادی و دینی
آموزش استدلالی و فقه تربیتی
تعلیم و تربیت اسلامی
آموزش اصول عقاید
2012
08
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200825_962e4c3e45492977faaa78d64dd99230.pdf
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1391
20
15
فلسفة تربیت در جمهوری اسلامی ایران و مسئلة ربط
فاطمه
آل حسینی
سید مهدی
سجادی
علیرضا
صادق زاده
محمود
مهر محمدی
هدف این مقاله ارائة تبیینی از محدودیت فلسفة تربیت در جمهوری اسلامی ایران در رویارویی با مسئلة ربط است. نخست از طریق تحلیل فلسفة وجودی سند تحول بنیادین و قرار گرفتن درون یک موقعیت مسئلهدار، مسئلة ربط و محدودیت الگوهای نظری برای هدایت عمل عاملان تربیت برجسته میشود؛ سپس از دیدگاههای عملی برای صورتبندی دوباره و روشن کردن ابعاد نااندیشیدة این مسئله کمک میگیرد تا نشان دهد یکی از گونههای ممکن و مغفول ناسازگاری در کمین سند است. یافتهها نشان میدهد ایجاد «تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت» مستلزم تحول نگرش ما به تکالیف و مأموریتهای فلسفة تربیت در جمهوری اسلامی ایران است. در نتیجهگیری به خلأهای ناشی از نبودن رویکرد عملی برای غلبه بر مسئلة ربط و ایجاد «تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت» اشاره، و بر ضرورت در پیش گرفتن رویکرد عملی با نظر به محدودیت و نابسندگی رویکرد نظری کنونی تأکید میشود.
فلسفة تربیت
سند تحول بنیادین
مسئلة ربط
رویکرد نظری
رویکرد عملی
2012
08
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200826_d110867473d30ccc030c808d0162af4d.pdf
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1391
20
15
تبیینی از مبانی نظری اندیشه مرجعیت زدایی اخلاقی پسا ساختارگرا و نقد آن
مریم
بناهان
محسن
ایمانی
سید مهدی
سجادی
علیرضا
صادق زاده
این مقاله ضمن توصیف و توضیح روند ظهور و بروز اندیشه مرجعیت زدایی در اخلاق در بستر اندیشه های فلسفی غرب با تأکید بر رویکرد پساساختارگرایی به تبیین مقوله مرجعیت زدایی با معرفی سه تجلی "ایده، متن و شخص" به عنوان صورتهای مرجعیت اخلاقی پرداخته، پیامدهای مرجعیت زدایی اخلاقی را مورد نقد قرار می دهد. براورد پژوهش این است که نگاه های نسبی گرایانه به ارزش، موجب تزلزل در استحکام مرجعیت اخلاقی میشود؛ اما به نفی مطلق مرجعیت نمی انجامد در حالی که نگاه کثرت گرای پساساختارگرایی با نشانه گرفتن بنیان ارزشها به ساختارشکنی از مرجعیت می پردازد و مرجعیت اخلاقی را از اساس ویران میسازد.
اخلاق و غرب
مرجعیت زدایی
پساساختارگرایی
صورتهای مرجعیت اخلاقی
2012
08
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200827_0420df0f71a36cfa4b880cc7c33e5c07.pdf