2024-03-28T18:41:13Z
https://iej.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200165
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1392
21
20
فلسفة تربیت اسلامی و مأموریت احیای عمل تربیت اسلامی
فرشته
آل حسینی
سید مهدی
سجادی
علیرضا
صادق زاده
محمود
مهر محمدی
این مقاله، نخست تبیینی از عمل تربیت اسلامی تدارک میبیند. این تبیین را از طریق تحلیل موقعیت بهکارگیری یک روش تربیت اسلامی ارائه میکند؛ سپس، استدلال میکند که فلسفة تربیت اسلامی با رویکرد استنتاجی، که در پی دستیابی به روشها و فنون تربیت اسلامی است، عملاً با محدود شدن به این کارکرد و غفلت از زمینههای بکارگیری این روشها و فنون به روند فرسایشی کاهش «عمل» به «روش» در نظام تربیت رسمی کمک میکند. در نهایت، این نقد را پایة دفاع از مأموریت فلسفة تربیت اسلامی برای احیای عمل تربیت اسلامی، و پذیرفتن نقش مسئولانهتری برای کمک به تحقق عامل تربیت اسلامی قرار میدهد.
فلسفة تربیت اسلامی
عمل تربیت اسلامی
روش تربیت اسلامی
عامل تربیت اسلامی
2013
11
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200852_a17633d283fb8595f4a3e28c1c87d670.pdf
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1392
21
20
تبیین ماهیت انسان از دیدگاه اسلام و غرب و عوامل تربیت دینی
مهدی
سبحانی نژاد
نجمه
احمدآبادی آرانی
فاطمه
اشرفی
آزاد
محمدی
این پژوهش به ماهیت انسان از دیدگاه اسلام و غرب و نقش آن در علوم تربیتی پرداخته است. روش پژوهش کیفی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی (تحلیل اسنادی) است. یافته ها دلالت دارد بر اینکه انسان، موضوع تربیت است و هرگونه طرحی در این زمینه، مسبوق به نگاه انسانشناختی ویژهای است. ماهیت انسان از دیدگاه اسلام شامل اصالت فطرت، انسان به منزله عامل، هدفمندی و کمال گرایی و حیات طیبه است در حالی که در غرب اصالت فرد، سکولارسیم، مادی گرایی و رویکرد تجربی و امانیسم از مهمترین گزارههای تربیتی است. با توجه به جامعیت دین اسلام، تربیت دینی با محوریت تعالی و تکامل معنوی انسان، تلاش دارد که انسان را از مرحله دانستن به مرحله بودن سوق دهد و خیر اعلی را به منزله ارزش، فراسوی امور علمی و ... قرار دهد .
علم دینی و انسان
اسلام و غرب در تربیت دینی
علم تربیت دینی
2013
11
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200853_0290556a921c74a44740a4786aee0480.pdf
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1392
21
20
تبیین الگوی تربیت عقلانی بر مبنای اندیشه امام خمینی«ره»
یاسر
اصلانی
سعید
بهشتی
این مقاله با هدف پاسخ به این پرسش، که الگوی تربیت عقلانی بر اساس اندیشه
امام خمینی«ره» چگونه است، به روش تحلیلی ـ استنباطی صورت پذیرفته است. در پاسخگویی به این پرسش، ضمن اشاره به این نکته که عقل انسانی در دیدگاه امام، عقل جزئی است، شش مبنای تربیت عقلانی طبقهبندی و تجزیه و تحلیل میشود که سه مبنای اوّل عام، و زیربنای تمام روشهای تربیت عقلانی است و دیگر مبانی، یکبهیک با روشهای ذکر شده متناظر است؛ این مبانی بدین قرار است: عقل، موهبت الهی به انسان است. عقل دارای ابعاد نظری و عملی است. عقل، تربیتپذیر است. تفکّر، زمینه شکوفایی عقل است. عقل از علم جدانشدنی است. کمال عقل در غلبه عقل بر هوای نفس است. در بخش اهداف، هدف غایی تربیت عقلانی از دید امام دستیابی به لقاءالله ذکر میشود که تحت لوای آن سه هدف کلی علم، ایمان و عمل قرار میگیرد. در بخش اصول و روشها سه اصلِ کاربرد روشهای منطقی، تلازم عقل و علم و تقدم تزکیه بر تعلیم آورده میشود که به دنبال آن سه روش تربیت عقلانی ذکر میشود که شامل تفکّر، علمآموزی و تزکیه نفس است. در نهایت این عناصر در یک شبکه مفهومی ترسیم شده در ارتباط طولی و عرضیشان با هم الگوی تربیت عقلانی بر اساس اندیشه امام را تشکیل میدهند.
تعلیم و تربیت بر مبنای تربیت عقلانی
تربیت عقلانی از دید امام خمینی (ره)
الگوی تربیت عقلانی از دید امام خمینی (ره)
2013
11
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200854_2205d84bc41fbdd99a1c50a3967098f1.pdf
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1392
21
20
معناشناسی علم در قرآن کریم و مکاتب بشری
مجید
فلاح پور
در این نوشته کوشش شده است نخست معنای لغوی و عرفی این واژه بررسی و بیان، و سپس معنای اصطلاحی آن در میان مکاتب گوناگون علمی به ویژه مکاتب فلسفی مطرح شود و در نهایت معنای آن که اصالتاً لغتی عربی و قرآنی است از دیدگاه قرآن کریم و نگرش این کتاب الهی تبیین گردد. در تبیین نگاه قرآن به این نتیجه میرسیم که نهتنها معانی گوناگون علم با این کتاب الهی ناسازگاری ندارد، بلکه عالیترین ارزشها در آن برای علم و اهل علم لحاظ شده و به شکلهای گوناگون، بشر در آن به فراگیری و تحقیق در علوم مختلف دعوت و ترغیب شده است. در نگاه قرآن، علم واقعی، آدمی را از ظاهر پدیدهها عبور میدهد و به علل و اسباب باطنیِ آنها یعنی عالم غیب و خدای تعالی رهنمون میسازد.»
علم و دانش در قرآن
واژه علم در نگاه قرآن
علوم و قرآن
2013
11
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200855_091a6ff3a0bee5c85a383ebb82687f6c.pdf
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1392
21
20
بررسی فقهی ممنوع بودن تلقین در تربیت دینی
سید نقی
موسوی
این پژوهش درصدد است ادعای ممنوع بودن تلقین را در تربیت دینی با روش دروندینی و استنباطی و فقهی بررسی، و روش تدریس تلقینی را به عنوان یکی از رفتارهای اختیاری مربیان به دانش فقه عرضه کند و به این پرسش پاسخ دهد که آیا کاربست روشهای تلقینی به شکل همگانی و همیشگی ممنوع است؛ اگر جواب منفی است در چه مواردی تلقین حرام است؟ منظور از تلقین در این پژوهش، «آموزش غیراستدلالی» است. نوشتار پیشرو، هفت دلیل برای دفاع از ممنوع بودن و حرمت کاربست تلقین در تربیت دینی مطرح کرده و در نهایت به این نتیجه دست یافته است که فرضیه «ممنوع بودن مطلق تلقین در تربیت دینی» قابل دفاع نیست.
تلقین و تربیت دینی
تربیت اعتقادی
آموزش استدلالی
فقه تربیتی
فلاسفه تحلیلی تعلیم و تربیت
2013
11
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200856_c49fac52ad8c80b2bc4832b107f05f07.pdf
پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
2251-6972
2251-6972
1392
21
20
عوامل تربیت فرهنگی از دیدگاه امام خمینی (ره)
معصومه
خنکدار طارسی
احمد
سلحشوری
هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل تربیت فرهنگی از دیدگاه امام خمینی (ره) است . روش این پژوهش استنتاجی ـ قیاسی و تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات، سندکاوی است که با بهره گیری از آثار و تألیفات امام (ره) جمع آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه امام خمینی (ره) تربیت فرهنگی اساس سعادت یا شقاوت ملت است و رستگاری هر جامعه از راه اصلاح و احیای فرهنگی امکانپذیر است و تربیت فرهنگی، تلاش برای انتقال دادن و فرصتسازی برای بینش بیشتر، بهتر و عمیقتر فرهنگ و ارزشهای الهی است. تربیت فرهنگی انتخاب آگاهانه فرهنگ الهی، و عوامل تربیت فرهنگی شامل خودباوری، خودآگاهی، مبارزهطلبی، فرهنگ خودی و استقلال فرهنگی است.
تربیت فرهنگی از دید امام راحل (ره)
عوامل تربیت فرهنگی از نظر امام خمینی(ره)
فرهنگ و استقلال کشور
2013
11
22
https://iej.ihu.ac.ir/article_200857_769cbeda08de9ef7acce9acf760f8fa2.pdf