دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972191220111122جایگاه طبیعت در تربیت انسان از دیدگاه قرآن کریم200815FAبهشتیسعیدعلامه طباطبایی(ره)محمد علیشکری نیاعلامه طباطبایی (ره)Journal Article20130117این پژوهش، با روش تحلیلی استنباطی به تبیین دیدگاه قرآن کریم در خصوص بنیادها، هدفها و روشهای تربیتی ارتباط انسان با طبیعت پرداخته است. تداوم حیات فردی و پرورش قوای حسی در ارتباط با تربیت جسمانی، شناخت عالم آفاقی و تبیین امور معنوی و انتزاعی در ارتباط با تربیت عقلانی، ایجاد و تقویت باور به توحید، نبوت و معاد در زمینه تربیت اعتقادی، تقویت عزت نفس، تلطیف روح، مبارزه با هواپرستی مربوط به تربیت اخلاقی، تقویت مناسبات اجتماعی، تحقق عدالت اجتماعی، قوام و تعالی حیات اجتماعی در ارتباط با تربیت اجتماعی، هدفهای مشخص شده در این پژوهش است؛ هم چنین چهار روش کلی تجربه حسی، گردشگری، کار و کسب و مطالعه بعد طولی طبیعت برای تحقق هدفهای تربیتی از آیات قرآن کریم استنباط و معرفی شده است. نتیجه پژوهش بیان می کند که از دیدگاه قرآن کریم، طبیعت در ارتباط با مراتب بالای هستی، ارزش و اهمیت دارد و نردبان ترقی و تعالی انسان برای رسیدن به کمال و سعادت دنیوی و اخروی او خواهد بود.
.https://iej.ihu.ac.ir/article_200815_c720df0f748891f433af7b605b257904.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972191220111122تربیت اجتماعی از دیدگاه فردگرایان و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی200816FAمنیرهعابدیاصفهانرضا علینوروزیاصفهان0000-0003-2040-9586حسنعلیبختیار نصر آبادیاصفهانJournal Article20130117هدف این مقاله، بررسی تربیت اجتماعی از دیدگاه فردگرایان و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی است. علامه طباطبایی در تربیت اجتماعی به هر دو بعد فردی و اجتماعی انسان توجه دارد. به باور وی بین فرد و جامعه ارتباط انکارناپذیری هست. این در حالی است که طرفداران رویکرد اصالت فرد با توجه افراطی و یکجانبه به فرد از اهمیت جامعه غافل ماندهاند. هر یک از این دو دیدگاه دلالتهای خاصی در تربیت اجتماعی دارند. تربیت اجتماعی مد نظر علامه دارای ویژگیهایی چون تأکید بر اصلاح وضعیت جامعه، تربیت شغلی و عمومی، تفکر اجتماعی، دینگرایی، اراده و اختیار و تربیت برای زندگی در جامعه جهانی است. این موارد میتواند به عنوان شاخصهایی برای نقد تربیت اجتماعی فردگرایانه مورد استفاده قرار بگیرد. بدین منظور این مقاله از روش تحلیلی – اسنادی بهره میگیرد. نتایج، نشانگر این است که با وجود برخی از مشترکات در این دو دیدگاه، علامه به دلیل توجه همزمان به فرد و جامعه دید غنیتر و همهجانبهتری نسبت به تربیت اجتماعی دارد.https://iej.ihu.ac.ir/article_200816_8ec83753950b1857f33406c1a0f025d1.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972191220111122اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی200817FAسمیهکیانیاصفهانحسنعلیبختیار نصر آبادیاصفهانJournal Article20130117هدف این مقاله بررسی دیدگاههای اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی و دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این مقاله، کیفی از نوع تحلیلی ـ توصیفی، مبتنی بر مطالعه کتابخانهای است. برای این منظور در وهله نخست به آثار و تألیفات خواجه طوسی به ویژه کتاب اخلاق ناصری و سپس به کتابها و مقالاتی مراجعه شد که در مورد تربیت اخلاقی بود. نظام اخلاقی خواجه طوسی بر شناخت نفس و اعتدال قوا مبتنی است. بر این اساس، مهمترین نتایج و دستاوردهای این تحقیق عبارت است از: شناسایی اهداف تربیت اخلاقی شامل اهدف غایی ـ واسطی و اهداف آموزشی، شناسایی اصول تربیت اخلاقی شامل شرافت و ارزشمندی انسان، اقتدا به طبیعت طفل و... برای تحقق این اصول، روشهایی مانند پرهیز از همنشینی با بدان و دوری از شنیدن حکایات آنان و... شناسایی شده است.https://iej.ihu.ac.ir/article_200817_7696c28d197e92f7c7b3239cfc761d5b.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972191220111122بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین200818FAمعصومهصمدیپژوهشگاه آموزش و پرورشمنیرهرضاییپژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article20130117خانواده به عنوان یک محیط طبیعی تربیت، ابعاد مختلف رشد کودک را تحت تاثیر و پایه-گذار سعادت فردی و اجتماعی است. علیرغم نقش خانواده در تربیت، در حوزه تربیت رسمی و عمومی این نقش با چالش هایی رو بروست. هدف تحقیق بررسی این موضوع است که آیا حکومت اسلامی که متولی تربیت رسمی و عمومی است به تداوم نقش تربیتی خانواده در دوره-های مختلف تربیت رسمی و عمومی معتقد است؛ اگر پاسخ مثبت است پیش نیاز این ایفای نقش یا مشارکت چیست؟ حد و حدود و دستاوردهای آن کدام است؟ این پژوهش از نوع کیفی است. دادههای اسنادی با استفاده از روش تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسیها درحوزه دین و علم حاکی است که هم حکومت اسلامی و هم صاحبنظران حوزه های علمی از جمله روانشناسان و جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی، تداوم نقش تربیتی خانواده را در نظام تربیت رسمی و عمومی مطرح و ضروری دانسته اند. هر دو حوزه، پیش نیاز این تداوم نقش را "اعتماد" و حد و حدود آن را "مشارکت در سیاستگذاری" و "اجرا" و دستاوردهای آن را " کنترل سلطه نامحدود دولت بر نظام تربیت رسمی و عمومی"، "پاسخگو نمودن نظام تربیت رسمی و عمومی نسبت به عملکرد خود"، "تقویت حس مالکیت در خانواده ها "، "مضاعف شدن توانمندی خانواده" نام برده اند.https://iej.ihu.ac.ir/article_200818_606c351e06d5845204b59bdff00773e4.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972191220111122بررسی رابطه جهتگیری مذهبی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان200819FAپریسایاسمی نژادآزاد اسلامی دزفولمحسنگل محمدیانآزاد اسلامی دزفولمحسنگل محمدیانآزاد اسلامی دزفولبهنامفعلیپیام نور اسلام آباد غربJournal Article20130117این پژوهش با هدف بررسی رابطه جهتگیری مذهب و سر سختی روانشناختی در دانشجویان انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اسلام آباد غرب در سال تحصیلی90ـ89 بود. از این جامعه 380 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جهتگیری مذهب آلپورت و پرسشنامه سرسختی روانشناختی (AHI) اهواز بود. به منظور تجزیه وتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون ، رگرسیون وآزمون T مستقل استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین جهتگیری مذهب درونی و سرسختی روانشناختی دانشجویان رابطۀ معناداری مثبت وجود دارد، اما بین جهتگیری مذهب بیرونی و سرسختی روانشناختی دانشجویان رابطه معناداری منفی وجود دارد. دیگر نتایج، دلالت می کرد که بین دانشجویان دختر و پسراز نظر جهتگیری مذهبی درونی و بیرونی تفاوت معنی داری وجود ندارد اما بین دانشجویان دو جنس از نظر سرسختی روانشناختی تفاوت معنی داری مشاهده شد.https://iej.ihu.ac.ir/article_200819_904e6ba590f9d2fa6e072f8d143b191c.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972191220111122مبانی و الگوی آموزشهای پژوهش محوردر دانشگاه جامع امام حسین (ع)200820FAاحمدکلاهدوزیامام حسین (ع)مریمکوثریJournal Article20130117هدف اصلی این تحقیق دستیابی به نظام آموزشی پژوهشمحور متناسب با نظام تعلیم و تربیت سپاه در تحصیلات عالی و تکمیلی (دانشگاه جامع امام حسین(ع)) است. نوع تحقیق از لحاظ هدف، توسعهای و از لحاظ روش توصیفی ـ اکتشافی است که با استفاده از بررسی اسنادی، کتابخانهای وتحقیق میدانی انجام گرفته است. برای جمعآوری اطلاعات و آزمون سؤالات از پرسشنامه محقق ساخته شامل چهار عامل اصلی استفاده شده است. پس از به دست آوردن روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی و اطمینان از اعتبار آن (0.902)، دادهها از نمونه مورد مطالعه "120" نفر که شامل کارشناسان، مربیان و استادان دانشگاه جامع امام حسین (ع) بودند، جمع آوری شد. در پایان با استفاده از تحلیل عاملی (با نرمافزار لیزرل) الگوی مورد نظر در چهار عنصر پژوهشی، اداری ـ پشتیبانی، آموزشی و اخلاقی ـ فرهنگی تجلی یافت که هر یک عوامل فرعی مهمی دارد. رهبری علمی و تحولگرا، مدیریت کیفیت، سازمان مشارکتی، توانمندسازی، مسئله محوری، کار گروهی، مدیریت دانش، مشتری محوری، ارزیابی مشارکتی، شایسته سالاری و آزاد اندیشی از مهمترین عوامل این الگو است.https://iej.ihu.ac.ir/article_200820_fe5537c0fadd003b58f4ca5ad2df614c.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972191220111122بررسی مقایسهای و رابطه رفتار جرأتمندانه،عزت نفس و جهتگیری مذهبی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار200821FAمهر انگیزشعاع کاظمیالزهرا (ع)مهر آورمومنی جاویدالزهرا (ع)Journal Article20130117در این پزوهش به مقایسه و رابطه رفتار جرأتمندانه، عزت نفس و جهتگیری مذهبی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار پرداخته شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان 19 تا 22 ساله دانشگاه های دولتی شهر تهران هستند. به این منظور نمونه ای متشکل از 200 دانشجو به نسبت مساوی از بین دانشجویان ورزشکار(100نفر) و غیر ورزشکار(100نفر)در رشته های مختلف تحصیلی به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. سؤال اصلی پژوهش عبارت بود از: " آیا بین رفتار جرأتمندانه، عزت نفس و جهتگیری مذهبی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد؟" طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. ابزار مورد استفاده در پژوهش: 1. پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی که پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 88% محاسبه شده است. 2. پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت که اعتبار آن 94/0 براورد شده است. 3. پرسشنامه سنجش نگرش مذهبی که ضریب پایایی آن از روش باز آزمون 91/0 گزارش شد. به منظور بررسی داده ها از آزمون آمار استنباطی استفاده شد. براساس نتایج بین عزت نفس، رفتار جرأتمندانه و جهتگیری مذهبی رابطه مثبت و معناداری در سطحphttps://iej.ihu.ac.ir/article_200821_d74d15bb78ac074d3221374a102b003a.pdf