دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972232720150823بررسی پیامدهای تربیتی تغییر و ثبات از دیدگاه نیچه و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی(ره)200894FAحیدراسماعیل پورشهید باهنر کرمان0000-0002-5356-8527سیدحمیدرضاعلویشهید باهنر کرمانمرادیاری دهنویشهید باهنر کرمانمسعوداخلاقیشهید باهنر کرمانJournal Article20160110هدف این مقاله، بررسی پیامدهای تربیتی مبتنی بر مبنای فلسفی تغییر و ثبات از دیدگاه نیچه و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی است. نتایج تحقیق نشان میدهد که علامه طباطبایی در تعلیم و تربیت به هر دو بنیاد فلسفی ثبات، تغییر و همچنین توحید محوری توجه دارد. به باور وی بین امور ثابت و متغیر و خداشناسی ارتباط انکارناپذیری وجود دارد؛ این در حالی است که نیچه با توجه افراطی و یکجانبه به امور متغیر از اهمیت بنیان ثابت و نیز توحید محوری غافل مانده است. از مبانی هستیشناسی نیچه، نهیلیسم، طبیعت مادی، عدم حاکمیت اساسی خداوند بر نظام هستی، تغییر و صیرورت جهان هستی و خیر بنیادین و بنیاد خیر نبودن خداوند و نیز اصول آموزش پوچگرایی، پاسخگویی به نیاز جسمانی، عدم اعتقاد به چشمانداز و آیندهنگری و تغییر پشتوانههای تاریخی و فرهنگی استنباط شده و با دیدگاه علامه طباطبایی(ره) مورد نقد قرار گرفته است. تربیت مد نظر علامه دارای ویژگیهایی چون تأکید بر مبنای فلسفی ثبات ضمن اعتقاد به تغییرات، دینگرایی، اراده و اختیار اعتقاد به بنیانهای استواری از جمله توحیدمحوری است؛ این موارد میتواند به عنوان شاخصهای نقد تعلیم و تربیت نیچه مورد استفاده قرار بگیرد؛ بدین منظور این مقاله از روش عقلانی ـ منطقی بهره میگیرد. همچنین نقد دیدگاه نیچه نشان میدهد که دیدگاه علامه به دلیل توجه همزمان به بعد تغییر و ثبات و توحیدمحوری، دیدگاه غنیتر و همه-جانبهتری نسبت به تعلیم و تربیت فراگیران دارد.https://iej.ihu.ac.ir/article_200894_7cff549cae5a8384774afe068c421d59.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972232720150823سنجش نگرش، موانع و راهکارهای فراگیرشدن حفظ قرآن میان خانوادههای شهدا و ایثارگران200895FAرضامعصومی رادگیلانJournal Article20160110هدف این پژوهشِ ترکیبی تبیینی، سنجش نگرش، موانع و راهکارهای حفظ قرآن میان خانوادههای شهدا و ایثارگران استان گیلان است که بدین منظور در بخش کمی پژوهش با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، اطلاعات 322 پرسشنامه، گردآوری و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که اغلب پاسخگویان، نگرش مثبتی نسبت به قرآن، فعالیتهای قرآنی و ضرورت حفظ سورههای آن داشتند. بیشتر پاسخگویان (خانواده های ایثارگان) تمایل دارند، فرزندشان حافظ قرآن شوند. دادههای بخش کیفی پژوهش، که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه با 40 نفر از متخصصان به دست آمده است با استفاده از شیوه کدگذاری تحلیل شد. یافتهها نشان میدهد از مهمترین موانع فعالیتهای قرآنی، توزیع نامناسب امکانات فرهنگی در روستاها و شهرهای کوچک است. وجود مربیان با تجربه، آموزش صحیح، حمایت و تشویق فعالان قرآنی، تخصیص بودجه و بهبود عملکرد نهادهای دولتی مربوط به ترتیب اهمیت از جمله عواملی است که در فراگیر شدن حفظ قرآن در جامعه هدف نقش تعیینکنندهای دارد.https://iej.ihu.ac.ir/article_200895_511c34870a4601cec3aeb85492334854.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972232720150823روشهای تربیت کودک تا هفتسالگی در اندیشه امام علی (علیه السلام)200896FAغلامحسینرضایتامام حسین علیه السلامفاطمهرضایتمعارف قرآن و عترت (ع)Journal Article20160110هدف این پژوهش شناسایی روشهای تربیت کودک تا هفتسالگی در اندیشه امام علی(ع) بود. در راستای دستیابی به این هدف یک سؤال کلی و دو سؤال فرعی طراحی شد. روش این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است که برای تحلیل دادههای تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده شد. مواد و محتوای این تحقیق کتابهای ارزشمند نهجالبلاغه و غررالحکم بود. در این مقاله ابتدا مفهوم تربیت و روشهای تربیت، تبیین، و سپس در پاسخ به سؤال اول روشهای تربیتی بر مبنای دیدگاه امام علی(ع) با استفاده از روش تحلیل محتوا استخراج شد. نتایج و یافتههای پژوهش نشان داد که روشهای تربیتی در اندیشه امام علی(ع) شامل یازده روش، الگوسازی، محبت، امر به معروف و نهی از منکر، پند و اندرز، داستان، عادت دادن، تشویق، تنبیه، استفاده از مثل، دعا و نیایش و جهاد بود. در ادامه و در پاسخ سؤال دوم، که روشهای تربیتی مناسب برای کودک تا هفتسالگی کدام است، روش تربیت از طریق جهاد حذف شد که متناسب با وضع کودک تا هفتسالگی نیست.https://iej.ihu.ac.ir/article_200896_09ca4972077e553877fb57c749705340.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972232720150823ماهیت «مبارزه» و قلمروهای تربیتی آن درآموزههای اسلامی200897FAطاهرهرجبیاصفهانرضاعلینوروزیاصفهان0000-0003-2040-9586Journal Article20160110هدف این مقاله، ترسیم ماهیت مبارزه و قلمروهای تربیتی ابعاد مبارزه بر اساس آموزههای اسلامی است. در این مقاله به روش تحلیلی استنتاجی ابتدا عوامل مفهومی مشترک در مبارزه و تربیت توصیف، و سپس بر اساس مفهوم مبارزه، ابعاد و قواعد آن تحلیل، و سپس بر اساس توصیف و تحلیل، قلمروهای تربیتی مبارزه تبیین، و تربیت جهادی استنتاج شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که زوایای پنهان مبارزه و جهاد به علت توجه به معنای ظاهری جهاد در جنگ و قتال، مغفول مانده است ولی میتواند به عنوان برنامهای تربیتی مطرح شود. میدان نبرد در مبارزه، میدان تربیت ابعاد وجودی انسان است. مبارزه در بعد درونی، قلمروی تربیت اخلاقی انسان و مبارزه در بعد بیرونی و در بستر اجتماع، قلمروی تربیت اجتماعی او را فراهم میکند. لزوم هماهنگی در بعد درون و بیرون، مرحله بالاتری از تربیت را برای انسان فراهم میکند که تربیت جهادی است. توجه به عناصر و قواعد مشترک در مبارزه، که شامل هجوم، دفاع، هجرت و تقیه است، هر کدام موقعیت تربیتی متفاوتی را برای رشد انسان فراهم میکند.https://iej.ihu.ac.ir/article_200897_55cf2e037ed7d8eb2c9bb892efa1717b.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972232720150823تعیین اثربخشی تلفیقی آموزههای دینی و آرامش سازی عضلانی بر تنش ادراکشده و تحمل پریشانی والدین کودکان استثنایی200898FAشهنامابوالقاسمیآزاد اسلامی واحد تنکابنسیاوشنصرت پناهامام حسین علیه السلاملیلاشمخانیآزاد اسلامی واحد تنکابنJournal Article20160110هدف این پژوهش تعیین اثربخشی تلفیقی آموزههای دینی و آرامشسازی عضلانی بر تنش ادراکشده و تحمل پریشانی والدین کودکان استثنایی در مدارس شهرستانهای سیاهکل و لاهیجان بود. پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش (پرسشنامه تنش ادراک شده و تحمل پریشانی) توسط والدین کودکان استثنایی در مرحله غربالگری پاسخ داده شد. از 144 نفر دانشآموز مورد مطالعه، 60 نفر واجد شرایط نمره تنش ادراکشده زیاد و تحمل پریشانی کم بودند نمره تنش ادراکشده (بیش از 39) و نمره مقیاس تحمل پریشانی (کمتر از 28). 30 نفر از این 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب، و به دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شدند. روش پژوهشی آزمایش از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامه تنش ادراکشده PSS-14 و مقیاس تحمل پریشانی DTS بود که ابتدا پیشآزمون برای دو گروه اجرا شد؛ سپس متغیر مستقل ترکیبی در این پژوهش یعنی آموزههای دینی و آرامشسازی عضلانی برای یک گروه در ده جلسه 60 تا 90 دقیقهای طی دو جلسه در هفته آموزش داده شد؛ پس از اجرای جلسات آموزشی ده جلسهای از گروه پسآزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش تلفیقی آموزههای دینی و آرامش-سازی عضلانی بر افزایش تحمل پریشانی و کاهش تنش ادراک شده والدین کودکان استثنایی مؤثر است.https://iej.ihu.ac.ir/article_200898_ad1212012fa4588b1ed9beb985e16486.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972232720150823ساخت و هنجاریابی پرسشنامه فرزندپروری در نگرش اسلامی200899FAآسیهمکتوبیان بهارانچیعلامه طباطابییسید محمدکلانتر کوشهعلامه طباطباییمحمدحسینخوانین زادهعلامه طباطباییJournal Article20160110هدف این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه «فرزندپروری در نگرش اسلامی» است. در همین راستا، پرسشنامهای درباره فرزندپروری بر اساس عوامل اسلامی تدوین، و برای تعیین روایی محتوایی از متخصصان علم تربیت و مشاوره نظرخواهی شد. پس از اعمال نظر ایشان، پرسشنامه نهایی همزمان با پرسشنامه فرزندپروری بامریند بر روی 1220 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه سال 1394 در نواحی 1، 2و 3 شهرستان اصفهان اجرا گردید. با استفاده از نرمافزار SPSS و با اجرای تحلیل عاملی، شش عامل از پرسشنامه استخراج شد که در مجموع، 54 سؤال از 182 سؤال طرح شده را در بر گرفت و 56 درصد از واریانس سؤالها را تبیین کرد. برای بهدستآوردن عاملهای پرسشنامه از روش تحلیل عاملی استفاده شد. این روش با استفاده از شیوه تحلیل عوامل اصلی و چرخش واریماکس و در نظر گرفتن اندازههای ویژه بیشتر از یک انجام شد. پس از آن به نامگذاری عوامل از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پرداخته شد که عبارت است از: اخلاص والدین در تربیت، ارزشهای تربیتی، منطق در تربیت فرزندان، ارتباط انسان در تربیت، اهتمام والدین به نقش خدا در زندگی، بیمبالاتی والدین در تربیت دینی. همسانی درونی سؤالات با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که 941/0 را به دست داد. همچنین، ضریب همبستگی پرسشنامه با خردهمقیاسهای آزادگذاری، استبدادی و اقتدار منطقی از پرسشنامه «فرزندپروری بامریند» محاسبه شد که به ترتیب عبارت است از: 179/0-، 140/0- و 586/0. بنابراین، اعتبار و روایی پرسشنامه در حد مطلوبی است و این ابزار، فرزندپروری را در نگرش اسلامی بخوبی میآزماید.https://iej.ihu.ac.ir/article_200899_b02fc6ddc1f9c7e2fee1341232fbe0e2.pdf