دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274320190823Critique of Islamic Education Theory
"A look at Islamic education" in Shroud critiqueنقد نظریه تربیت اسلامی «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی» در بوته نقد526204630FAحسینباغگلینویسنده مسئول: استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی؛ دانشگاه فردوسی مشهدامیرغنویاستادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20170817In The purpose of this paper is to review, the book named "Another look to Islamic education," written by Dr. Khosrow Bagheri. The method used to critique the book was internal critique. In this way the book were studied in three parts: 1) methodology; 2) structural and 3) content, In a review of the methodology, three axes: the lack of acceptable elements of religious understanding approach to religion "education", emphasizing the anthropological foundations and the neglect of other foundations interested in the "Islamic education" and separate "training" and "education "acceptance of authenticity for each of them, were studied; In a review of the structure, three axes: a review of logical relevance seasons, urging the staging of age in training and inadequate analysis and synthesis of human features were studied; And the content of two axes: to restrict the definition of "education" and distortion of the meaning of education and sputum agreement between "education" and "ethics" was analyzed and criticized. critical study showed that, despite supposedly new and innovative model to address bred, raised, But limitations in the methodology used and the pattern of the authors explore the definition of education and formation, it indicates that there is not only an efficient innovation, But with the limited elements of effective training and confusion between the two fields of "education" and "ethics" functions accurate "education" is also challenged, so that competitive advantage for talks with rival approaches in today's world has strongly challenged.هدف مقاله حاضر، نقد و بررسی کتاب «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول» اثر آقای دکتر خسرو باقری است. روش مورد استفاده در نقد کتاب، نقد درونی بود و در این زمینه، کتاب در سه حوزه روششناختی، ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت. در نقد روششناختی، سه محور: عدم توجه قابلقبول به ارکان دینی در فهم رویکرد دین به «تربیت»؛ تأکید بر مبانی انسانشناختی و غفلت از سایر مبانی موردتوجه در جریان «تربیت اسلامی» و تفکیک «تعلیم» و «تربیت» و پذیرش اصالت برای هریک از آنها، مورد بررسی قرار گرفت. در نقد ساختاری، سه محور: بررسی ربط منطقی فصول، اصرار به مرحلهبندی سنی در تربیت و تحلیل و ترکیب نامناسب ویژگیهای انسان بررسی شد و در بخش محتوایی دو محور، تحدید تعریف «تربیت» و انحراف از معنای توافقی تربیت و خَلط میان «تربیت» و «اخلاق» مورد تحلیل و نقد قرار گرفت. یافتههای مطالعه انتقادی کتاب نشان داد، بهرغم اینکه ظاهراً الگوی جدید و بدیعی در پرداختن به تربیت، مطرح شده است، اما محدودیتهای موجود در حوزه روششناختی و الگوی مورداستفاده مؤلف در کشف تعریف تربیت و صورتبندی آن، نشاندهنده آن است که نهتنها نوآوریِ کارآمدی صورت نگرفته است، بلکه با نگاه محدود به عناصر مؤثر در تربیت و خَلط میان دو حوزه «تربیت» و «اخلاق»؛ کارکردهای دقیق «تربیت» نیز با چالش مواجه شدهاست، بهطوریکه مزیتهای رقابتی آن برای گفتگو با رویکردهای رقیب در دنیای معاصر را بهشدت با چالش مواجه نموده است.https://iej.ihu.ac.ir/article_204630_4225e7bc8d22fde3e3c378a6e39e6d2d.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274320190823Analytical Investigation of Teacher Characteristics in Iranian Education Documents and Its Criticism Using Shahid Sani's Viewpointبررسی تحلیلی ویژگیهای معلم در اسناد آموزشوپرورش کشور و نقد آن با استفاده از دیدگاه شهید ثانی7795204633FAاعظمریاضیدانشجوی دوره دکتری فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتمحمدحسنمیرزامحمدینویسنده مسئول: دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهدمحسنایمانیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-0888-8019Journal Article20180217The purpose of this study was to explain the characteristics of the teacher in the education documents of the country and to criticize it using the votes of martyr Sani. The methods used in this study included document analysis and critical analysis. Accordingly, teacher characteristics have been extracted and formulated by first analyzing the important educational documents of the country. Then, by analyzing the works of Martyr Sani (especially the book of Maniem al-Meredith) these features were studied and extracted in their ideas and thoughts. Finally, critique of the martyr's views on teacher characteristics has been criticized in the documents. The research findings show that some of the features of the teacher are in harmony with the martyr's documents, some of the features of the martyr have not been considered in the documents, and finally some of the features in the documents have not been seen in the martyr's views . Due to the implementation of the document of fundamental transformation of education and establishment of Farhangian University in the country, the use of martyr Sani's view of teachers and students can turn the teacher into the first issue of the country's educational system.هدف از این پژوهش، تبیین ویژگیهای معلم در اسناد آموزشوپرورش کشور و نقد آن با استفاده از آراء شهید ثانی بوده است. روشهای مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل تحلیل اسناد و انتقادی بوده است. برایناساس، ابتدا با تحلیل اسناد مهم آموزشوپرورش کشور، ویژگیهای معلم استخراج و صورتبندی شده است. سپس با تحلیل آثار شهید ثانی (بهخصوص کتاب منیهالمرید) این ویژگیها در آراء و اندیشههای ایشان بررسی و استخراج شد. درنهایت، با معیار قراردادن دیدگاههای شهید ویژگیهای معلم در اسناد مورد نقد قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که برخی از ویژگیهای معلم در اسناد و آراء شهید با یکدیگر هماهنگی و همخوانی دارند، برخی از ویژگیهای موردنظر شهید در اسناد نیامده و مورد توجه قرار نگرفتهاند و بالاخره برخی از ویژگیها هم در اسناد وجود دارند که در آراء شهید دیده نشدهاند. باتوجهبه عملیاتیشدن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و تأسیس دانشگاه فرهنگیان در کشور استفاده از دیدگاه شهید ثانی درخصوص معلم و شاگرد میتواند معلم را به مسئله اول نظام تربیتی کشور برگرداند.https://iej.ihu.ac.ir/article_204633_1f74c85d929dbb92950b146ef4df336d.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274320190823The Effect of Education and Research System on Moghavemati Economics Development(Based on Islamic education)تحلیل مسیر تأثیر نظام آموزشوپرورش کشور بر توسعه اقتصاد مقاومتی (مبتنیبر تعلیموتربیت اسلامی)2755204631FAسید جلالموسوی خطیردانشآموخته دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران و رئیس گروه پژوهشهای فرهنگی ـ
علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگیحمیدرضااسمعیلی گیویدانشآموخته دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و مدیرکل پژوهشهای علمی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگیاحمدفضائلیدانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20180122هدف مقاله حاضر؛ بررسی، تبیین و تعیین میزان تأثیر نظام آموزشوپرورش کشور بر توسعه اقتصاد مقاومتی مبتنیبر تعلیموتربیت اسلامی است. برایاینمنظور، از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و فیشبرداری کتابخانهای و سپس تجزیهوتحلیل آن و کدگذاری باز و محوری، مفاهیم مرتبط با نظام آموزشوپرورش و اقتصاد مقاومتی شناسایی شد، سپس ازطریق مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان حوزه تعلیموتربیت و اقتصاد مقاومتی، مفاهیم و مقولههای محوری مرتبط با توسعه اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران شناسایی شد. یافتههای بخش کیفی تحقیق نشان میدهد که نظام آموزشوپرورش کشور به کمک متغیرهای میانجی (اقتصاد مردمپایه، اقتصاد دانشبنیان، فرهنگ عمومی و سبک زندگی) میتواند به توسعه اقتصاد مقاومتی، منجر شود. سپس برای انجام مرحله کمّی پژوهش از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. در بخش کمّی با بهرهگیری از مدل انعکاسی به تحلیل عاملی تأییدی پژوهش پرداخته شد. آزمون مدلهای اندازهگیری انعکاسی ازطریق، آزمون پایایی مدل اندازهگیری، روایی همگرا و روایی واگرا مورد تبیین قرار گرفت. درادامه، میزان اثرگذاری متغیرها (اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم) با بهرهگیری از نرمافزار پیالاس صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که نظام آموزشوپرورش ازطریق متغیرهای میانجی رابطه مثبت و معنیداری با توسعه اقتصاد مقاومتی پیدا میکند.هدف مقاله حاضر؛ بررسی، تبیین و تعیین میزان تأثیر نظام آموزشوپرورش کشور بر توسعه اقتصاد مقاومتی مبتنیبر تعلیموتربیت اسلامی است. برایاینمنظور، از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و فیشبرداری کتابخانهای و سپس تجزیهوتحلیل آن و کدگذاری باز و محوری، مفاهیم مرتبط با نظام آموزشوپرورش و اقتصاد مقاومتی شناسایی شد، سپس ازطریق مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان حوزه تعلیموتربیت و اقتصاد مقاومتی، مفاهیم و مقولههای محوری مرتبط با توسعه اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران شناسایی شد. یافتههای بخش کیفی تحقیق نشان میدهد که نظام آموزشوپرورش کشور به کمک متغیرهای میانجی (اقتصاد مردمپایه، اقتصاد دانشبنیان، فرهنگ عمومی و سبک زندگی) میتواند به توسعه اقتصاد مقاومتی، منجر شود. سپس برای انجام مرحله کمّی پژوهش از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. در بخش کمّی با بهرهگیری از مدل انعکاسی به تحلیل عاملی تأییدی پژوهش پرداخته شد. آزمون مدلهای اندازهگیری انعکاسی ازطریق، آزمون پایایی مدل اندازهگیری، روایی همگرا و روایی واگرا مورد تبیین قرار گرفت. درادامه، میزان اثرگذاری متغیرها (اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم) با بهرهگیری از نرمافزار پیالاس صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که نظام آموزشوپرورش ازطریق متغیرهای میانجی رابطه مثبت و معنیداری با توسعه اقتصاد مقاومتی پیدا میکند.https://iej.ihu.ac.ir/article_204631_a84eda8551b99b6a9c23a70334a762fe.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274320190823Allame_Tabatabaee moral education by emphasizing on basis, purpose, content and evaluationتربیت اخلاقی علامه طباطبایی (ره) با تأکید بر مبانی، هدف، محتوا، روش و ارزشیابی5776204632FAابوالقاسمبرادراننویسنده مسئول: مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالیمحمدحسنیدانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورشمحمدداودیاستادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاهعلیستاریایران، تهران، دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی5254-3256-89792-2575Journal Article20180409Moral education in the contemporary period is one of the sensations of policymakers and educational and moral system tutors of the society, and therefore they have used numerous models and different views of expert. Among these experts Allame_Tabatabaee(may Allah bless him) has possessed a notable position. The purpose of this paper, is making clear the moral education fron Allame's point of view by emphasizing on four elements: purpose, content, method and evaluating. It has been used of descriptive-analytical method in this research. The ultimate goal of Allame in moral education is accessing to worldly prosperity and prosperity in the hereafter and good intentions of moral factor. From Allame's point of view in moral education the Content has topicality and the planners should have serious revolving in its selection and organization. The first step in Allame moral education is recognizing moral virtues and wicked acts. Invitation method is the most fundamental method in teaching Allame moral education. Moreover, in moral education it has been utilizing some methods like: servitude, execution, revival method innate, preventing and eliminating method. Main method in evaluating in Allame moral education is self-criticizing. Trainers by self-criticizing method pays attention to evaluate his own morality by using four skills of promise, punishment, control and check.تربیت اخلاقی یکی از دغدغههای مربیان نظامهای تربیتی و اخلاقی جوامع در دوران معاصر است. در کشور ما نیز این موضوع مطرح شده و از الگوهای متعدد و صاحبنظران غربی و اسلامی مختلف استفاده شده است. هدف این مقاله، تبیین تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه(ره) بهعنوان نماینده رئالیسم اسلامی، باتأکیدبر چهار عنصر: هدف، محتوا، روش و ارزشیابی است. در این پژوهش از روش توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. هدف غایی تربیت اخلاقی علامه(ره) دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی عامل اخلاقی است. ازنظر علامه، در تربیت اخلاقی، محتوا موضوعیت دارد و برنامهریزان باید در سازماندهی و انتخاب آن تأملات جدی داشته باشند. اولینگام در تربیت اخلاقی علامه (ره) شناخت فضایل و رذایل اخلاقی است. روش دعوت، اصلیترین روش آموزشی تربیت اخلاقی علامه (ره) است. علاوهبراین، در تربیت اخلاقی از روشهایی مثل، اجرای عبودیت، احیای فطرت و روش رفع و پیشگیری بهره برده است. روش اساسی ارزشیابی در تربیت اخلاقی علامه (ره) خودسنجی است. متربی با استفاده از چهار مهارت: مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاقبه با روش خودسنجی به ارزشیابی اخلاقی خود میپردازد.https://iej.ihu.ac.ir/article_204632_582782f52d8258f032eca56df4316d98.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274320190823The Philosophy of Waiting: An Approach to the Role of Schools in training the Waiting Generationفلسفه تربیتی انتظار: رویکردی به نقش مدارس در تربیت نسل منتظر97112204634FAرحمت الهمرزوقیاستاد گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیرازالهامراضینویسنده مسئول: دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیرازJournal Article20171206Different heavenly religions have sparked the emergence of a savior of salvation that eradicated oppression and created a government full of justice around the world. But it must be said that the idea of salvation and the emergence of the Shia is so high. Since the emergence of the savior and the endowing messenger without the provision of the necessary grounds and conditions is not achieved, therefore, the education of awaited generation is necessary. In this regard, using the force and the influence of education on the training of human beings is a fundamental consideration. This study was designed with the aim of analyzing the expectations of the educational philosophy and the role of schools in educating the expected generation using a descriptive-analytical method and documentary resources. In this paper, along with the conceptualization of expectation and the expectation philosophy it has been attempted to extract all the statements related to the generation of the awaited generation and Mahdavi. The results showed that although the statements of this document are strong from theoretical perspective, but little success has been achieved in the field of action. Therefore, in this study, based on documentary studies, a conceptual framework of a curriculum was presented for the implementation of the Mahdavi generation education ideals in schools. At the end of the study, there are also suggestive and applied suggestions for further attention to this important topic in the field of thought and practiceادیان مختلف آسمانی، ظهور منجی رهاییبخشی را بشارت دادهاند که حکومتی سرشار از اعتدال را در سراسر جهان برپای میسازد، اما باید گفت این اندیشه منجیگرایی و انتظار ظهور در میان شیعیان دارای جایگاه بسیار والایی است. ازآنجاکه ظهور منجی و بشارتدهنده آخرالزمان، بدون فراهمساختن بستر و زمینه لازم محقق نمیشود، تربیت نسلی مهدیباور و منتظر ضرورت مییابد. دراینراستا، استفاده از نیروی نفوذ و اثرگذاری تعلیموتربیت درراستای تربیت انسانهایی منتظر اساسی میباشد. مطالعه حاضر، با هدف تحلیل فلسفه تربیتی انتظار و نقش مدارس در تربیت نسل منتظر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استفاده از منابع اسنادی نگاشته شده است. در این نوشتار، تلاش شده است تا ضمن مفهومشناسی انتظار و فلسفه تربیتی انتظار با رجوع به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران، تمامی گزارههای مندرج در آن که مرتبط با تربیت نسل منتظر و مهدوی میباشد، استخراج شود. نتایج حاصل نشان داد، اگرچه گزارههای سند مذکور از بعد نظری قوی میباشند، اما در حیطه عمل، موفقیت چندانی حاصل نشده است. لذا در این مطالعه، برمبنای مطالعات اسنادی صورتگرفته، چارچوب مفهومی یک برنامه آموزشی برای پیادهسازی آرمانهای تربیت نسلی مهدیباور در مدارس ارائه شد. در انتها نیز پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی برای توجه بیشتر به این موضوع در حوزه اندیشه و عمل مطرح شد.https://iej.ihu.ac.ir/article_204634_21115e5ed8fd11c41b88d2afd85f9e99.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274320190823The Impact of the Philosophy Program for Children (p4c) on students' moral attitudes and their components from the perspective of the Quranتأثیر برنامه فلسفه برای کودکان (فبک) بر نگرش اخلاقی دانشآموزان و تبیین مؤلفههای آن ازمنظر قرآن113143204635FAرویاعبداله پورنویسنده مسئول: دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی اراک و مدرس
دانشگاه فرهنگیان پردیس رشتمحمد رضاسرمدیاستاد گروه علوم تربیتی و روانشناسی پیام نور000000188327507ذبیحپیرانیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اراکمحمدسیفیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اراکJournal Article20170825The purpose of the present study was to study the effect of the philosophy program for children on the ethical attitude of the fifth grade elementary school students and its components from the perspective of the Qur'an. The components of behavioral and logical reasoning, the spirit of respect for ethical social values, self-esteem have been studied. The present study is an applied goal A semi-experimental method (part of the study was done quantitatively and qualitatively). The statistical population of the study consisted of 5 elementary students in Ramsarbod, 43 people as a group of 43 patients. The subjects were included in the control group. The subjects in the experimental group were exposed to my effects. Independent were pretest and post-test was taken. The research findings indicate that there was a significant difference between the pfc program and the students' moral reflection. There was a significant difference between the mean scores of the pre-test and post-test of the experimental group and the control group, and the meaningful and logical reasoning of the moral and social values and the self-esteem of the students was significant. In addition, several verses have been mentioned in the observance of the mentioned elements, its development in society has been emphasized to generalize Crimean ethics. Considering the coordination of the program of philosophy for children with the concepts of the Qur'an, this program is a successful educational and training model for fostering ethical attitudes. Emphasize In theهدف پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر برنامه فلسفه برای کودکان (فبک) بر نگرش اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی و تبیین مؤلفههای آن ازمنظر قرآن است که مؤلفههای نگرش اخلاقی ازجمله: رفتار و گفتار مستدل و منطقی، روحیه احترام به ارزشهای اخلاقی اجتماعی، احترام به دیگران و عزتنفس را مورد مطالعه قرار میدهد. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش نیمهآزمایشی است که به شیوه آمیخته انجام شده است (بخشی از پژوهش بهصورت کمّی و بخشی دیگر بهصورت کیفی به تبیین مؤلفهها ازمنظر قرآن میپردازد). جامعه آماری پژوهش 453 نفر شامل دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان رامسر بود که 86 نفر بهعنوان نمونه پژوهش به روش تصادفی انتخاب شدند. 43 نفر بهعنوان گروه آزمایش و 43 نفر هم بهعنوان گروه گواه درنظر گرفته شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش در یک دوره 12 جلسهای در معرض اثر متغیر مستقل قرار گرفتند و پیشآزمون و پسآزمون بهعمل آمد. از پرسشنامه محققساخته بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 10نفر از صاحبنظران تأیید شد و روایی معیاری 92 درصد و آلفای کرانباخ پرسشنامه 86 درصد بود. فرضیههای پژوهش با آزمون کولموگراف- اسمیرنف و تحلیل کواریانس، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر این است که برنامه فبک بر نگرش اخلاقی دانشآموزان تأثیر داشت و بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون گروه آزمایش و گروه گواه، تفاوت معنیداری وجود داشت و بر رفتار و گفتار مستدل و منطقی، روحیه احترام به ارزشهای اخلاقی و اجتماعی، احترام به دیگران و عزتنفس دانشآموزان، تأثیر داشت. همچنین در آیات متعددی از قرآن به این مؤلفهها اشاره شده و پرورش و تقویت آن در جامعه جهت همگانیکردن اخلاق کریمه مورد تأکید قرار گرفته است. باتوجهبه هماهنگی مؤلفههای برنامه فلسفه برای کودکان (فبک) با مفاهیم قرآن درراستای پرورش و نگرش اخلاقی این برنامه بهعنوان یک الگوی تربیتی و تجربی موفق که بهصورت کاوشگری اخلاقی اجرا میشود، مورد تأکید قرار میگیرد.https://iej.ihu.ac.ir/article_204635_3cddec9179dec1c79adc08eba1748ebb.pdf