دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121Second High School Religion and Life Curriculum; existing Challenges (Analysis of teachers' lived experiences)برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه دوم؛ چالش های موجود (وارسی تجارب زیسته دبیران)529206965FAمحمدامینیدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20201019The success and effectiveness of the various curricula of the educational system requires the identification of field realities and efforts to solve their problems. One of the most important areas and functions of the educational system in our country is religious education, which is designed to develop students' religious and moral virtues. From this perspective, the main purpose of the present study is to investigate and identify the set of problems in the curriculum of religion and life in secondary school based on the perceptions and lived experiences of the teachers of the course. The general approach of this research is qualitative according to its nature and purpose. The necessary data and information were collected and organized through in-depth semi-structured interviews with 20 teachers of religion and life who were selected by purposive sampling. Data collection was performed according to the theoretical saturation principle. Colaizzi's seven-step method was used to analyze and interpret the information obtained. The results showed that the field of religion and life curriculum in the second secondary school of the country's education system faces two main obstacles: educational problems (school-related issues and educational factors) and non-educational challenges (external realities). These barriers, each of which has its own sub-categories, in practice make the religion and high school life curriculum lack the expected educational and training functions and positive effects on students' religious and moral learning. It is obvious that the use of scientific solutions to solve the mentioned problems can make the country's educational system more efficient in the area of religion and life and also provide students with the desired religious virtues.موفقیت و اثربخشی برنامههای درسی گوناگون نظام آموزشی مستلزم شناسایی واقعیات میدانی و تلاش برای حل مشکلات و تنگناهای اجرایی آنهاست. یکی از مهمترین عرصهها و کارکردهای نظام آموزشی در کشور ما تربیت دینی است که در راستای رشد و پرورش فضایل و سجایای دینی و اخلاقی دانشآموزان پیشبینیشده و در دوره متوسطه دوم از طریق برنامه درسی خاص و کتاب مربوط بدان یعنی «دین و زندگی» توسط دبیران این درس اجرا و آموزش داده میشود. از این منظر، هدف اصلی تحقیق حاضر وارسی و شناسایی مجموعه تنگناها و مشکلات برنامه درسی دین و زندگی در مقطع متوسطه دوم با استناد به ادراکات و تجارب زیسته دبیران درس مذکور است. رویکرد کلی حاکم بر این پژوهش با توجه به ماهیت و هدف آن کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده و طی آن دادهها و اطلاعات لازم با رعایت اصل اشباع نظری از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با ۲۰ نفر از دبیران دین و زندگی مقطع متوسطه دوم شهرستان کاشان که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، جمعآوری و سازماندهی شدهاند. جهت تجزیهوتحلیل و تفسیر اطلاعات بهدستآمده از روش مرحله هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. نتایج حاصله نشان داد که از دیدگاه دبیران حوزه برنامه درسی دین و زندگی مقطع متوسطه دوم نظام آموزشی کشور مجموعاً با دو مانع اصلی یعنی مشکلات آموزشی (مسائل مرتبط با مدرسه و عوامل درسی و آموزشی) و چالشهای غیر آموزشی (واقعیتهای بیرون از محیط مدرسه) مواجه است. این موانع که البته هر یک دارای طبقات فرعی خاص خود هستند، در عمل باعث میشوند برنامه درسی دین و زندگی مقطع متوسطه فاقد کارکردهای مورد انتظار تربیتی و تأثیرات مثبت بر روی یادگیریهای دینی و اخلاقی دانشآموزان باشند. بدیهی است بهکارگیری راهکارهای علمی جهت حل مشکلات مذکور میتواند باعث کارآمدی هر چه بیشتر نظام آموزشی کشور در درس دین و زندگی شده و دانشآموزان را نیز از فضایل دینی موردنظر بهرهمند سازد.https://iej.ihu.ac.ir/article_206965_91d92a138e822e886064fa9bd26e1b21.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121The awareness Death and Its Educational Implications in Increasing calmness Relying on Infallibles Narrationsمرگ آگاهی و دلالتهای تربیتی آن در افزایش آرامش با تکیه بر روایات معصومین علیهم السلام3164206964FAمریمبناهاننویسنده مسئول: استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران.0000-0003-2887-4458فاطمهطراز منفردکارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران.Journal Article20200921The aim of this study is to address death and death awareness, and its implications for education. This study deals with the intrinsic features of the world and death in terms of the narrations of the infallibles and uses them as a basis for extracting the underlying factors of calmness. This was done using descriptive-explanatory and inferential methods. First, the necessity of death is explained on the basis of divine attributes such as God's power, wisdom, mercy, justice and property. These attributes in the position of the foundations, lead to principles such as perfection, piety, repentance, servitude and righteous deeds. Research findings indicated that death is necessary based on human characteristics and world characteristics; But the nature of death includes implications for education that can lead to calmness. From this perspective, remembering death causes effort, endeavor, making life easier, avoiding laziness, and avoiding lethargy and anxiety. Findings also showed that despite popular beliefs, the idea of death is not in conflict with human calmness. through understanding the nature and cause of necessity of death, human life can be free from the anxiety of nearby death.هدف این پژوهش پرداختن به مقوله مرگ و مرگ آگاهی و دلالتهای آن برای تعلیموتربیت است. پژوهش حاضر از منظر روایات معصومین، به آن دسته از ویژگیهای ذاتی انسان، دنیا و مرگ پرداخته است که میتواند مبنایی برای استخراج عوامل زمینهساز آرامش باشد. این مهم با استفاده از روش توصیفی – تبیینی و استنباطی انجام شد. ابتدا وجوب مرگ بر مبنای صفات الهی همچون: قدرت، حکمت، رحمت، عدالت و مالکیت تبیین شده است؛ این صفات در جایگاه مبنا، به اصولی همچون استکمال، تقوا، توبه، عبودیت و عمل صالح منتهی میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مرگ بر مبنای ویژگیهای ذاتی انسان و دنیا ضرورت مییابد؛ درعینحال این ویژگیها به همراه ویژگیهای ماهوی مرگ متضمن دلالتهایی برای تربیت است که میتواند به آرامش منجر شود. از این منظر، یادآوری مرگ باعث تلاش، تکاپو، آسان شدن زندگی، دوری از سستی و پرهیز از رخوت و تشویش میگردد. همچنین یافتهها نشان میدهد، بهرغم تفکر عام، نهتنها اندیشه مرگ منافاتی با آرامش انسان ندارد؛ بلکه در صورت فهم درست از ماهیت و علت وجوب مرگ، حیات انسان میتواند رها از اضطراب ناشی از نزدیکی مرگ باشد.https://iej.ihu.ac.ir/article_206964_33cc177e877ddf1c1a833ec30b98086d.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121Education during military service Based on The Glorious Comander in Chief’s Viewsجایگاه تعلیم و تربیت در دوران خدمت مقدس سربازی بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب65100206963FAعلیفلاحیدانش آموخته دکتری جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200902The issue of education during military service has a high status. The aim of this study was to enumerate the basic theory of the Supreme Leader of the Revolution on the subject of the status of education during the sacred military service. The statistical population of the study is all of His Majesty's orders on the subject of military service. The research method is qualitative and has used two strategies of data foundation theorizing method and deductive qualitative content analysis and quantitative content analysis. Analysis of His Holiness Leh's orders shows that the main orders in the subject of military service have educational themes and the addressees of the orders are 4 categories (commanders, officials and policy makers in the subject of military service, soldiers and the general public). The section on quantitative content analysis of orders shows that the main recommendations in this regard are with an educational approach. In the section on deductive qualitative content analysis, it was found that His Holiness referred to the functions of military service, priorities, requirements, prohibitions, injuries, barriers to military service. In the data analysis section of the foundation, it was found that after explaining what military service is, the underlying factors, intervening conditions, the strategies and consequences of military service are mentioned and the mentioned strategies can be classified into educational, managerial, cultural and social sectors. Educational strategies are also divided into sections (spiritual transformation, education, leisure, training, and knowledge enhancement). Consequences can also be divided into positive and negative consequences. Research analyzes were performed in the field of qualitative content analysis and data theory of the foundation by nvivo software and quantitative content analysis of orders by Excell Software.موضوع تعلیم و تربیت در دوران خدمت سربازی از جایگاه رفیعی برخوردار است، چراکه موضوع خدمت سربازی از راهبردهای مهم دفاعی و نظامی کشور به شمار میرود. این تحقیق با هدف احصاء نظریه مبنایی رهبر معظم انقلاب در موضوع جایگاه تعلیم و تربیت در دوران خدمت مقدس سربازی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه فرمایشات معظم له در موضوع خدمت سربازی است. روش انجام تحقیق به شیوه کیفی بوده و از روش نظریهپردازی داده بنیاد بهره برده است. تحلیل فرمایشات معظم له نشان میدهد عمده فرمایشات در موضوع خدمت سربازی دارای مضامین تربیتی است و مخاطب فرمایشات چهار دسته (فرماندهان، مسئولان و سیاستگذاران در موضوع خدمت سربازی، سربازان و عموم جامعه) هستند. بخش تحلیل فرمایشات نشان میدهد عمده توصیهها در موضوع خدمت سربازی دارای مضامین تربیتی بوده است. در بخش تحلیل داده بنیاد مشخص شد پس از تبیین چیستی خدمت سربازی، عوامل زمینهساز، شرایط مداخلهگر، به راهبردها و پیامدهای خدمت سربازی تبیین شده و راهبردهای مزبور به بخشهای تربیتی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی قابل دستهبندی است. همچنین راهبردهای تربیتی نیز به بخشهای(تحول معنوی، آموزشی، اوقات فراغت، مهارتآموزی و دانشافزایی) تقسیمبندی شد. پیامدها نیز به دو بخش پیامدهای مثبت و منفی قابلتفکیک است. تجزیهوتحلیلهای تحقیق در بخش تحلیل محتوای کیفی و احصاء نظریه داده بنیاد توسط نرمافزار انویوو(nvivo) و تحلیل محتوای کمی فرمایشات توسط نرمافزار اکسل انجام شد.https://iej.ihu.ac.ir/article_206963_1768070839f90d6a4fad3de8ddc80e0d.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121Explaining the Educational Goals of the Second Phase of the Revolution Statementتبیین اهداف تربیتی بیانیه گام دوم انقلاب101121206966FAعلیرضامنظری توکلیاستادیار، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانمرضیهکهنوجینویسنده مسئول: استادیار، علوم تربیتی، گروه معارف اسلامی و عمومی، دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران.0000-0003-1896-904XJournal Article20201113The purpose of this study is to explain and examine the educational goals of the second phase of the revolution statement. The research method was descriptive-analytical. First, the goals of the statement were identified, each of the goals, according to the subject, was included in one of the six main domains of education, and then they were examined and analyzed. Results showed that the educational goals of the socio-political domain have the largest frequency. The goals of this domain define the duties and obligations of individuals in socio-political activities and cause them to play a role and ultimately gain more prestige for Iran in the international communities. The educational goals of the religious and moral domain are in the second place meaning that if all the conditions are ready for the role-playing of individuals, but they are indifferent to the realization of the goals of the religious and moral domain, the ultimate goal of education, which is the divine gratification, cannot be achieved. The frequency of the goals of the economic and professional domain is very close to that of the scientific and technological domain, indicating the close relationship between these domains, because after equipping and strengthening scientific and technological infrastructure, we will observe economic and professional growth and development. Aesthetic and artistic, biological and physical domains have the least frequencies indicating that implementation of the comprehensive and sufficient instructions will pave the way for vitality, hope, and attention to human capacities in a society, and the goals of these two domains will be achieved automatically.هدف از این پژوهش تبیین و بررسی اهداف تربیتی بیانیه گام دوم انقلاب است. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده است . بدینصورت که ابتدا اهداف موجود در بیانیه شناسایی و احصاء شدند و سپس هر یک از اهداف به فراخور ارتباط، در یکی از ساحتهای ششگانهی تربیت قرار داده شدند و سپس مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش حاضر، نشان میدهد که اهداف تربیتی ساحت اجتماعی- سیاسی بسامد بسیار بالایی را به خود اختصاص دادهاند. تبیین اهداف در این ساحت، تعهد افراد را در فعالیتهای سیاسی- اجتماعی تقویت میکند و باعث نقشآفرینی و درنهایت کسب اعتبار بیشتر برای جامعه ایران اسلامی در جوامع بینالمللی میگردد. اهداف ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی دومین بسامد را به خود اختصاص دادهاند و این بدین معنا است که اگر تمام شرایط نقشآفرینی مهیا باشد ولی نسبت به اهداف ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی کوتاهی شود، نمیتوان به هدف نهایی تربیت که همان رضوان الهی است، نائل آمد. بسامد اهداف ساحت اقتصادی و حرفهای با ساحت علمی و فناوری قرابت بیشتری دارد که بیانگر ارتباط نزدیک این ساحات با یکدیگر است، چراکه پیرو تجهیز و تقویت زیرساختهای علمی و فناوری، ساحت اقتصادی و حرفهای رونق پیدا میکند و کمترین بسامد مربوط به ساحتهای زیباییشناختی و هنری و زیستی – بدنی است که بیانگر این مهم است که چنانچه در یک جامعه بشری دستورالعملهای جامع و کافی برای تقویت و توسعه سایر ساحات وجود داشته باشد و زمینههای استقرار و پیادهسازی دستورالعملها وجود داشته باشد، خودبهخود ساحتهای هنری و زیباییشناختی و زیستی – بدنی توسعه مییابند و زمینههای نشاط و امیدبخشی و توجه به ظرفیتهای انسانی محقق میگردد.https://iej.ihu.ac.ir/article_206966_a266c82a6a0fdd4f124fcd02e3261ddf.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121Biography of the Martyrs and the Mental Layers of the Readers: Attractions, Repulsions, Germinationsزیستنامه شهدا و لایههای ذهنی مخاطبان: ربایشها، رانشها، رویشها123164206962FAمحمودسعیدی رضوانینویسنده مسئول: دانشیار، گروه برنامهریزی درسی و مدیر گروه پژوهشی تعلیموتربیت اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.فاطمهغلامیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.0000-0002-2449-2201Journal Article20200728The aim of the present study was to explore the mental layers of the readers of the biographies of the martyrs, and this the case is obvious necessary, considering the importance of patternability from the martyrs, keeping alive their names and memories and the special role of those great men in advancing educational goals. In this applied research, by distributing the biographies of the three martyrs of the Islamic Revolution, the imposed war and the defender of the shrine, were distributed among undergraduate students of Ferdowsi University of Mashhad by qualitative sampling method "with maximum diversity" and after conducting semi-structured interviews, about was read the book, data analysis was performed by Strauss and Corbin coding method in three stages of open coding, axial coding and selective coding. During this research , which was carried out by phenomenological method , 486 concepts were discovered, which were placed in 32 categories based on meaning, nature, communication and conceptual appropriateness. The final results were classified under the eight themes Themes of insight-attitudes, ethics-Religious, Socio-cultural and structural-technical, insight into two axes of attractional and repulsional. These attractional, repulsional factors have been mainly related to the content of biographies and the quality of performance and processing of writers, narrators and other stakeholders. An analysis of the growth of these biographies was also presented in three dimensions: cognitive, emotional and practical. The results of the research indicate that the study of the mentioned biographies, in general, in most readers, has created a kind of attraction towards these biographies and also the aspirations of the martyrs, and in some of them, it has led to decisive Intentions and actions in accordance with the mentioned educational ideals. But fewer people, in the minds of the readers, there is a kind of repulsion towards the study of biographies. But in the mental layers, a smaller percentage of the audience is a kind of drift than reading biographies. And this is especially true of biographies that were not strong in terms of the structural and writing techniques of storytelling and memoir writing; It is obvious that they did not have the necessary sensitivity in the quality and quantity of the content or they made an irrational attempt to make a hero.هدف پژوهش حاضر کندوکاو لایههای ذهنی مخاطبان زیستنامههای شهدا بوده است و این امر با توجه به اهمیت الگوپذیری از شهدا، زنده نگاهداشتن نام و یاد آنها و نقش خاص آن بزرگمردان در پیشبرد اهداف تربیتی، ضرورتی آشکار است. در این پژوهش کاربردی، زیستنامۀ سه شهید انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و مدافع حرم، با روش نمونهگیریِ کیفی«با حداکثر تنوع»، در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد توزیع گردید و پس از انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته، در خصوص کتاب مطالعه شده، تجزیهوتحلیل دادهها به روش کدگذاری استراوس و کوربین، طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی، انجام شد. در طی این پژوهش که با روش پدیدارشناسی صورت پذیرفت، 486 مفهوم کشف گردید که بر اساس معنا، ماهیت، ارتباط و تناسب مفهومی، در قالب 32 مقوله جای گرفت. نتایج نهایی نیز، تحت عنوان هشت مضمون بینشی نگرشی، اعتقادی اخلاقی، فرهنگی اجتماعی و فنی ساختاری، در دو محور ربایشی و رانشی، طبقهبندی شد. این عوامل ربایشی و رانشی، عمدتاً ناظر به محتوای زیستنامهها و کیفیت عملکرد و پردازش نویسندگان، راویان و سایر دستاندرکاران بوده است. همچنین تحلیلی از رویشهای (آموزههای تربیتی) این زیستنامهها نیز، در سه بُعد شناختی، عاطفی و عملی، ارائه گردید. نتایج پژوهش صورت گرفته، حاکی از آن است که مطالعه زیستنامههای یادشده، درمجموع، در اکثر مخاطبان، نوعی ربایش نسبت به این زیستنامهها و نیز آرمانهای شهدا ایجاد نموده و در برخی از آنان نیز، موجب تصمیمگیری قاطع و انجام کنشهای متناسب با آرمانهای تربیتی یادشده، گردیده است؛ اما در لایههای ذهنیِ درصد کمتری از مخاطبان، نوعی رانش نسبت به مطالعه زیستنامهها، ایجاد شده است و این امر بهویژه در مورد زیستنامههایی که، ازلحاظ فنون ساختاری و نگارشی داستاننویسی و خاطرهنویسی قوی نبودند؛ حساسیت لازم را در کیفیت و کمیت محتواها نداشتند و یا سعی غیرمنطقی در قهرمان سازی داشتند، مشهود است.https://iej.ihu.ac.ir/article_206962_7a246e83fe48d3d42bb320695b62b41a.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121The Purports of Intellectual Education in the Epistemological Geometry of Abu Hamed Ghazali and Sadr al-Mutallahمدلولات تربیت عقلانی در هندسه معرفتشناختی ابو حامد غزالی و صدرالمتالهین165208206961FAمحمدعلاییدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، پردیس خودگردان دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران.سعیدبهشتینویسنده مسئول: استاد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران.احمدسلحشوریدانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران.Journal Article20200222The purpose of the present study is a comparative analysis of epistemological foundations based on the views of al-Ghazali and Mulla Sadra and the deduction of its models in the field of rational education with emphasis on its educational goals, principles and methods. The findings suggested that both scholars first consider the possibility of acquiring knowledge of the facts of the universe available to all human beings. According to these principles, the modules of rational education can be extracted in the form of educational goals, principles and methods. Some of the goals from al-Ghazali's perspective are: Transition from rational knowledge to revelation knowledge and ... Some principles are: Revelation, relying on scientific evidence, etc. Some of the educational methods include: learning, modeling .... Some of the goals of Mulla Sadra's view are: trying to ascend the soul to the realm of intellect, transforming from the real to the realm of science ... and some of the principles of intellectual education are: thinking and reasoning, perfectionism, and so on. Some of the educational methods include: being existential, relying on intuition and avoiding pure empiricism, paying attention to different methodologies of scientific studies, and relying on core concepts- courses.هدف پژوهش حاضر، تحلیل تطبیقی بنیانهای معرفتشناختی بر اساس دیدگاههای غزالی و ملاصدرا و استنتاج مدلولات آن در حوزهی تربیت عقلانی با تأکید بر اهداف، اصول و روشهای تربیتی آن است. یافتههای حاصل حاکی از این است که نخست هر دو صاحبنظر در زمینه امکان کسب معرفت شناخت حقایق جهان هستی را برای همهی انسانها میسر میدانند. همچنین با توجه به نظراتی که پیرامون منابع معرفتی که هر یک ارائه میدهند بهتبع آن روشهای کسب معرفتی گوناگونی پیشنهاد دادهاند. با توجه به این مبانی، مدلولات تربیت عقلانی در قالب اهداف، اصول و روشهای تربیتی قابل استخراج است. برخی از اهداف از دیدگاه غزالی عبارتاند از: منطبق بودن علوم با واقعیات، گذر از معرفت عقلانی به معرفت وحیانی و...برخی از اصول عبارتاند از: تحصیل معرفت وحیانی، تکیه بر شواهد علمی، خودشناسی و خلوتگزینی، و.... پارهای از روشهای تربیتی شامل: علمآموزی، الگوسازی، مشورت با خردمندان، غفلت زدایی و... پارهای اهداف ازنظر ملاصدرا عبارتاند از: تلاش در جهت عروج نفس به عالم عقل، ارتحال از عالم عین به عالم علم، ارائه علوم بر اساس سلسلهمراتب؛ و بعضی از اصول تربیت عقلانی عبارتاند از: اندیشه ورزی و تعقل، کمال یابی، تکیه بر شهودگرایی در آموزش معارف و... . برخی از روشهای تربیتی شامل: اشتداد وجودی (صیرورت)، پرهیز از سطحینگری و آیندهنگری، تکیه بر شهودگرایی و پرهیز از تجربهگرایی محض، توجه به روششناختیهای مختلف مطالعات علمی و تکیه بر دروس مفاهیم کانونی.https://iej.ihu.ac.ir/article_206961_a400b07f7197dda32e031fa5782d6dd0.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121Critique of the Components of the Theory of Sexual Capital Based on Islamic Teachings and Its Implications for the Sexual Education of Women and Girlsنقد و بررسی مؤلفههای نظریه ی سرمایه ی جنسی براساس آموزههای اسلامی و اشارات آن برای تربیت جنسی زنان و دختران209239206960FAمریمعشوریدانشجوی دکتری، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.طیبهماهروزادهنویسنده مسئول: دانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.اکبررهنمادانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.پروینصمدیدانشیار، گروه مطالعات برنامه ی درسی و آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.Journal Article20191209The purpose of the present study is to review the components of erotic capital based on Islamic education and explain some strategies to direct this capital towards desirable sexual education in women. For this purpose, Syden made a comparative comparison between the components of sexual capital in the West and Islam. Then, suggestions and solutions were provided to guide this capital in order to provide desirable sexual education for women and girls. The present study, which has been written in a descriptive-analytical manner, is considered as a theoretical research in terms of nature and fundamental research in terms of purpose..The findings indicated that erotic capital theory is a fully instrumental concept of production and production in the Western world This theory, although it has shown the way women enter the competition, trade and pleasure fields, poses a number of obstacles and challenges for women that, based on Islamic teachings, can be the most critical criticism of promoting social corruption, family crises, and Alienation is being criticized. This research has also outlined strategies and measures to guide erotic capital toward desirable sexual education and has demonstrated it in preventing women from exercising and playing with body language, communication management, proper coverage, and so on. Accordingly, the purpose of the present study is in the field of applied research, which has been carried out with qualitative and descriptive approach including documentary and critical analysis, and all findings indicate the importance and concentration of this capital in the family system and nurture. It is aimed at moderating sex and strengthening the family.هدف پژوهش حاضر، نقد و بررسی مؤلفههای سرمایهی جنسی بر مبنای آموزههای اسلامی (آیات و روایات اسلامی) و تبیین اشارات آن جهت هدایت تربیت جنسی مطلوب زنان و دختران است؛ رسیدن به این منظور با مقایسهی تطبیقی بین مؤلفههای سرمایهی جنسی در غرب و اسلام انجام شد؛ سپس نقد و انتقاداتی با تکیهبر قرآن و روایات اسلامی به این نظریهی غربی مطرح گردید و درنهایت اشارات و ارائهی راهکارهایی جهت هدایت این سرمایه بهمنظور تربیت جنسی مطلوب زنان و دختران ارائه شد. پژوهش حاضر که به شیوهی توصیفی- تحلیلی به رشتهی تحریر درآمده است از حیث ماهیت در زمرهی پژوهشهای نظری و ازلحاظ هدف از پژوهشهای بنیادی محسوب میشود. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که نظریه سرمایهی جنسی مفهومی کاملاً ابزاری و تولیدی در جهان غرب است. اگرچه این نظریه راهکارهای ورود زنان به عرصهی رقابت، تجارت و لذتجویی را نشان داده است در عوض موانع و چالشهایی عدیدهای برای زنان به وجود آورد که بر مبنای آموزههای اسلامی میتوان برخی از مهمترین انتقادات آن را در ترویج مفاسد اجتماعی - اخلاقی، بحرانهای خانوادگی و ازخودبیگانگی و...موردنقد و بررسی قرار دارد. همچنین این پژوهش راهکارها و تدابیر هدایت سرمایهی جنسی به سمت تربیت جنسی مطلوب را بیان کرده است و آن را در منع زنان از حرکات و بازی با زبان بدن، مدیریت ارتباطات، پوشش مناسب و...نشان داد. بر همین اساس همگی یافتهها دال بر اهمیت و تمرکز این سرمایه در نظام خانواده و پرورش آن در راستای تعدیل روابط جنسی و تحکیم بنیان خانواده است.https://iej.ihu.ac.ir/article_206960_6b4fcb90b13f6c00b588c4095c30b092.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121Analytical-Inferential Approach to Develop a Model of Environmental Education Relying on the Holy Quran’s Instructionsرویکردی تحلیلی– استنتاجی برای تدوین الگوی تربیت زیستمحیطی با تکیه بر آموزههای قرآن کریم241264206967FAمنیژهارباب سیردانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، روانشناسی و زبانهای خارجی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.حسنعلیبختیار نصرآبادینویسنده مسئول: استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.جهانبخشرحمانیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، روانشناسی و زبانهای خارجی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.000000325255416Journal Article20210120In this article, in the framework of an analytical-inferential approach, a conceptual model for environmental pedagogy, relying on the teachings of the Holy Quran is presented. For this purpose, in the first step, from the perspective of the Holy Quran and with reference to authentic interpretations, man as described as a creature with authority, intellect, mettle, possessing collective identity, and intertwined with the physical and spiritual dimensions, and nature with attributes such as the verse of existence, blessing Divine, human resuscitative and purposeful, balanced and symmetric system are introduced. These descriptions subsequently form the basis of an educational model on the environment axis. The components of this educational model include the basic, goals, principles and methods, respectively. Thus, initially, from the same descriptions as mentioned above, five propositions are inferred as a set of educational basics. Then, for each of these five basics, in severance of a purpose, a principle, and one or more methods are presented. In fact, the educational model introduced in this article is based on the correspondence and logical sequence of these basics, goals, principles, and methods along each other. It is expected that, the findings of the present study can be used by decision makers in the formal education systems of the country and also in the field of public culture.در این مقاله در چارچوب یک رویکرد تحلیلی- استنتاجی، الگویی مفهومی برای تربیت زیستمحیطی بر اساس آموزههای قرآن کریم ارائه خواهد شد. بدین منظور در گام نخست، ازمنظر قرآن کریم و با استناد به مجموعهای از تفاسیر معتبر، انسان موجودی دارای اختیار، عقل، فطرت، واجد هویت جمعی و توأمان برخوردار از ابعاد جسمانی و روحانی توصیف شده است و طبیعت نیز با اوصافی همچون آیت هستی، مسخر انسان، قدسیت، حیاتبخش بشر و مجموعهای قانونمند و منظم معرفی میشود. همین توصیفات متعاقباً مبنای تدوین یک الگوی تربیتی با محوریت محیطزیست قرار خواهد گرفت. مؤلفههای این الگوی تربیتی به ترتیب مشتمل بر مبانی، اهداف، اصول و روشها هستند. بدین ترتیب که در ابتدا برگرفته از توصیفات فوقالذکر، پنج گزاره بهعنوان مجموعه مبانی تربیتی استنتاج میشود. آنگاه برای هر یک از این مبانی پنجگانه به تفکیک، یک هدف، یک اصل و یک یا چند روش تربیتی ارائه میشود. درواقع الگوی تربیتی معرفیشده در این مقاله بر پایه تناظر و توالی منطقی این مبانی، اهداف، اصول و روشها در طول یکدیگر بنا نهاده شده است. الگوی تربیتی پیشنهادشده در اینجا معطوف بهتمامی مبادی تربیتی یعنی شناختی، گرایشی و ارادی است. این الگو منطقاً میتواند شرایطی را به وجود آورد که رابطه انسان با طبیعت تنظیم شود و نهایتاً منجر به آبادانی و صیانت از آن شود. ازاینرو میتوان انتظار داشت که یافتههای پژوهش حاضر، در نظامات رسمی تعلیموتربیت کشور و ایضاً در حوزه فرهنگ عمومی مورداستفاده تصمیمسازان واقع شود.https://iej.ihu.ac.ir/article_206967_5b1211467f4d138c5bb416cd703e11db.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121Designing a Framework for the Realization of a Resistive Economy in Education and Traningطراحی چارچوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش265299206958FAجعفرترک زادهدانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.جعفرجهانیدانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.عباسعباسیدانشیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.علیتوضیحنویسنده مسئول: دانش آموخته مقطع دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20191112Resistance economics was proposed by the supreme leader of the revolution as a way of overcoming enemy economic siege. Education as one of the largest government institutions can play an increasingly effective role in achieving this. The purpose of this qualitative case study is to explore a framework for resistive economics in education. Potential research participants included resistance economists and education managers familiar with resistive economics in the country who were selected using purposeful sampling and standardized data saturation discussion. Data were collected through semi-structured interviews with education managers and resisting economists as well as the study of related upstream documents. The themes were extracted, coded, and meshed using a thematic analysis method. The discovery network showed that the realization of a resistive economy in education consists of 12 organizational themes and 61 basic themes. The validity of the results was confirmed by the data matching method. The findings showed that institutional measures, human capital management, efficient management of financial resources, nurturing student morale, modeling and reforming lifestyle, people-centered, etc. can be considered as some of the main aspects of the realization of a resilient economy in education and traning.اقتصاد مقاومتی بهعنوان راهکاری برای برونرفت از محاصره اقتصادی دشمن، توسط رهبر معظم انقلاب ارائه گردید. آموزشوپرورش بهعنوان یکی از بزرگترین نهادهای حکومتی میتواند نقش مؤثر و فزایندهای در تحقق این راهکار داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی، کشف چارچوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش است. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش شامل متخصصان اقتصاد مقاومتی و مدیران آموزشوپرورش آشنا با اقتصاد مقاومتی در کشور بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند از نوع معیار و بحث اشباع دادهها انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها شامل مصاحبه نیمساختمند و نیز مطالعه اسناد بالادستی مرتبط بود. با استفاده از روش تحلیل مضمون، کدها، استخراج و شبکه مضامین ترسیم شد. شبکه کشف شده نشان داد که تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش مشتمل بر 12 مضمون سازمان دهنده و 61 مضمون پایه است. اعتبار نتایج با استفاده از روش همسوسازی دادهها، تأیید شد. یافتهها نشان دادند که اقدامات نهادی، مدیریت سرمایههای انسانی، مدیریت کارآمد منابع مالی، پرورش روحیه کار در دانش آموزان، الگوسازی و اصلاح سبک زندگی، مردم محوری را میتوان بهعنوان برخی از اصلیترین ابعاد تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش محسوب کرد.https://iej.ihu.ac.ir/article_206958_b06be492a9d7d9cc86edc0069727263a.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121Content Analysis of Upstream Documents Based on Components of Philosophy for Children Curriculum by Community Inquiry Method Based on Spiritual Intelligenceتحلیل محتوای اسناد بالادستی بر اساس مؤلفههای برنامهی درسی آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر هوش معنوی301334206959FAپونهیوسفیان اهریدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.شهرامرنجدوستنویسنده مسئول: استادیار، گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.محمدعظیمیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20191130The present study seeks to explain the dimensions and components of the curriculum of philosophy education for children through the research community based on spiritual intelligence and its analysis in the content of five High level documents including the document of fundamental transformation of education, national curriculum, comprehensive map. The country's science, constitution and final document are a 20-year vision. The research method is descriptive and includes documentary analysis as well as content analysis and its approach is also applied. The analytical community also includes texts related to the dimensions and components of the curriculum for teaching philosophy to children through the research community based on spiritual intelligence, as well as the text of the documents, which, due to the nature of the subject and the limitations of the research community, the whole statistical community was examined and analyzed. The measurement tools, the filing form, as well as the researcher-made content analysis list were created, and qualitative documentary data were analyzed using descriptive indicators in the Shannon entropy process, and the conceptual framework of the Fabak curriculum was based on documents and Related documents have been compiled in 4 main components and 49 sub-components. The results of Shannon's entropy content analysis showed that in reviewing 5 documents of the above documents, the mentioned components did not have normal distribution and the component of social consequences of philosophical thinking with 1270 cases had the highest frequency and the component of philosophy with 47 cases had the lowest. It has a lot to offer and is neglected.پژوهش حاضر درصدد تبیین ابعاد و مؤلفههای برنامهی درسی آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر هوش معنوی و تحلیل آن در محتوای پنج سند از اسناد بالادستی شامل سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، برنامهی درسی ملی، نقشهی جامع علمی کشور، قانون اساسی و سند نهایی چشمانداز بیستساله است. روش پژوهش توصیفی و شامل تحلیل اسنادی و همچنین تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی محسوب میشود. جامعهی تحلیلی نیز شامل متون مرتبط با ابعاد و مؤلفههای برنامهی درسی آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر هوش معنوی و همچنین متن اسناد است که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعهی پژوهشی، از نمونهگیری صرفنظر شده و کل جامعهی آماری تحت بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و همچنین سیاههی تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و دادههای اسنادی به شیوهی کیفی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند آنتروپی شانون مورد تحلیل قرارگرفته و چارچوب مفهومی برنامهی درسی فبک، بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در چهار مؤلفهی اصلی و ۴۹ مؤلفهی فرعی تدوین شده است. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون بیانگر این بود که در بررسی پنج سند از اسناد بالادستی، مؤلفههای مذکور از توزیع نرمال برخوردار نبوده و مؤلفهی پیامدهای اجتماعی تفکر فلسفی با 1270 مورد، دارای بیشترین میزان فراوانی و مؤلفهی چیستی فلسفه با 47 مورد، کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و مغفول واقع شده است. https://iej.ihu.ac.ir/article_206959_8401d9b3375d8f9ad37a00d9d0d59483.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121Factors Affecting the Promotion of the Educational Role of Educational Commanders of a Military Universityعوامل مؤثر بر ارتقاء نقش تربیتی فرماندهان آموزشی یک دانشگاه نظامی335358206968FAعباسعلیسلمانینویسنده مسئول: استادیار، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.محمدالوندیاستادیار، گروه معارف، دانشگاه افسری امام حسین (ع)، تهران، ایران.میثمبازگیرکارشناس ارشد مطالعات دفاعی راهبردی، دانشگاه افسری امام حسین (ع)، تهران، ایران.Journal Article20210629The aim of this study is to "identify the factors affecting the promotion of the educational role of educational commanders of a military university. " This study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical method and descriptive and inferential statistics have been used to analyze the data. The statistical population of this study, considering the considered characteristics, are 100 instructors, commanders and university administrators, who have been purposefully selected in full. The questionnaire of this research was made by a researcher and was analyzed after collection. The validity of the questionnaire was confirmed by calculating the Lauche coefficient of about 0.9 and the reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha coefficient of 0/ 899. In order to achieve the goal, the researcher has collected materials and prepared a theoretical framework model by referring to the research texts. The results showed that individual factors with an average of 4.61 and organizational factors with an average of 4.42 are approved.هدف پژوهش حاضر «شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء نقش تربیتی فرماندهان آموزشی یک دانشگاه نظامی است.» این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی تحلیلی است و برای تحلیل دادهها به صورت ترکیبی (کمی و کیفی) از آمار توصیفی و تحلیل محتوا استفادهشده است. جامعه آماری این پژوهش با عنایت به ویژگیهای در نظر گرفتهشده، 100 نفر از مربیان، فرماندهان و مدیران دانشگاه هستند، که بهصورت هدفمند انتخابشدهاند. پرسشنامه این پژوهش محقق ساخته بوده که پس از جمعآوری مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. روایی پرسشنامه با محاسبه ضریب لاوشه حدود 9/0 و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرون باخ 899/0 مورد تائید قرار گرفت. محقق برای رسیدن به هدف با مراجعه به متون مربوط به تحقیق، اقدام به جمعآوری مطالب و تهیه مدل چارچوب نظری نموده. نتایج حاصلشده نشان داد که عوامل فردی با میانگین 61/4 و عوامل سازمانی با میانگین 42/4 مورد تائید هست.https://iej.ihu.ac.ir/article_206968_db79c7c98beac0899183b287450c0119.pdfدانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295320220121The Comparison of the Fundamental Document of Transformation of the Education with Khajeh Nasiroddin Tosi ’S Educational Ideasتطبیق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران با اندیشههای تربیتی خواجهنصیرالدین طوسی359387206957FAعلیرضادهقانینویسنده مسئول: دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.سید هاشمگلستانیاستاد علوم تربیتی، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.سید حسینواعظیدانشیار، دانشکده حقوق و الهیات، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.زهرهسعادتمنددانشیار، دانشکده علوم تربیتی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.0000-0003-4541-0719Journal Article20190703The purpose of this study was to compare the document of fundamental transformation of the education with Khajeh nasiroddin tosi ’s educational ideas to aspects of anthropology,epistemology and theology . The present study ,considering the subject and the research axis , was a kind of conceptual,inferencial research of comparison. Research field in this research includes texts , researches and documents related to the principles, goals and components of education in education that have been extracted from the available resources in relation to research in the education system of Islam. The results of the research indicate that the transformation document correspond to Khaje nasir’s educational ideas in some parts and it is induced that there are some differences between them. The transformation document like Khaje nasir’ s ideas are the same in anthropology domain like power and free will human composity, believe in future life, reasoning and intellectualizing. Despoite these similarities , there are also some differences. The transformation document and Khaje nasir’s ideas are the same in epistemological area. Khaje nasir believes that real epistemology is hindsighting the intellectualies but the transformation document in revelation.Both of them know the revelation as the most important way of acquiring wisdom . In the field of theology, the document of transformation, such as the educational views of Khajeh Nasir considers revelation as the most important way to acquire knowledge.هدف از این پژوهش تطبیق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران با اندیشههای تربیتی خواجهنصیرالدین طوسی از جنبههای انسانشناختی، معرفتشناختی و دین شناختی است. روش تحقیق در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن موضوع و محور تحقیق، تحلیل محتوای کیفی است. حوزه پژوهش، متون، پژوهشهای انجامشده و اسناد مربوط به مبانی، اصول، اهداف و مؤلفههای مؤثر در تعلیموتربیت بوده که از منابع موجود در نظام تعلیموتربیت اسلام استخراج گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سند تحول بنیادین در بخشهایی با نظرات تربیتی خواجهنصیرالدین همخوانی دارد و چنین استنباط میشود که بین این دو افتراقاتی نیز وجود دارد. در حوزه انسانشناختی سند تحول همچون آراء تربیتی خواجه نصیر، در مقولههایی مانند قدرت و اختیار، مرکب بودن انسان، باور به حیات ابدی و نیروی تعقل و خردورزی دیدگاهی یکسان دارد. اما با وجود چنین اشتراکات، تفاوتهایی نیز وجود دارد. در حوزه معرفتشناسی سند تحول در این حوزه با آراء تربیتی خواجهنصیرالدین دیدگاهی یکسان دارد. باوجوداین همانندی، آراء تربیتی خواجه نصیر معرفت حقیقی را ادراک معقولات میداند ولی سند تحول معرفت حقیقی را از طریق وحی و الهام امکانپذیر میداند. در حوزه دینشناسی سند تحول همچون آراء تربیتی خواجهنصیرالدین، وحی را مهمترین راه کسب معرفت میداند.https://iej.ihu.ac.ir/article_206957_a51392955e82362f0a87ba23eb44b2f6.pdf