دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274220190522Pathology of religious education in the field of a person from the perspective of Nahj al-Balaghآسیب شناسی تربیت دینی در حیطه فردی از منظر نهج البلاغه526204533FAصدیقهکاویانیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه آزاد اصفهان،0000-0003-4835-4169رضاعلینوروزینویسنده مسئول : دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان0000-0003-2040-9586Journal Article20180420<span class="tlid-translation translation" lang="en">Due to the fact that religion and religion, sometimes due to lack of approach and deep attention to it, have been injured and pestled, the pathology of religious education by discovering and analyzing the intellectual and behavioral deviations of educators seems to be necessary. In this regard, Nahj al-Balaghah is a true source of revelation and contains the teachings of the prophet Amir (PBUH), an attempt to identify and eliminate the pests in the process of educating the accomplices of the religion. Therefore, this research is descriptive-analytic, by analyzing the Nahj-ol-Balagha Sharif book and by studying the curses, narrations, frictions and related books in the field of Nahj-al-Balagh research, has addressed the pathology of religious education in the individual field from the perspective of Nahj al-Balaghah. The results showed that in the individual domain, pure rationalism, superficiality, extreme perfectionism, appearances, superstition and innovation and negligence are vulnerable to religious education. In this regard, the attainment, justice, diligence, and faithfulness and good practice are also the solutions offered by Imam Ali (PBUH) in order to detract from religious education.</span>ازآنجاکه دین و دینداری، گاهی بهلحاظ عدم رویکرد و توجه عمیق به آن، دچار آسیب و آفت شده است، آسیبشناسی تربیت دینی با کشف و تحلیلِ انحرافات فکری و رفتاری متولیانِ تربیت، بس ضروری بهنظر میرسد. دراینراستا، نهجالبلاغه منبعی اصیل و متصل به وحی و حاوی نظرات تربیتی حضرت امیر(علیهالسلام)، راهگشایی جهت شناسایی و رفع آفات موجود در روند تربیت دینی متربیان است. لذا این پژوهش به شیوه توصیفی - تحلیلی، با فیشبرداری از کتاب شریف نهجالبلاغه و با بررسی معاجم، شروح، تراجم و کتب مرتبط در حوزه پژوهشی نهجالبلاغه ، به آسیبشناسی تربیت دینی در حیطه فردی ازمنظر نهجالبلاغه پرداخته است. نتایج نشان داد که در حیطه فردی، عقلگرایی محض، سطحینگری، کمالگرایی افراطی، ظاهرسازی، خرافه و بدعت و سهلانگاری، آسیبرسانِ به تربیت دینی میباشند. دراینراستا، سهلگیری، حقباوری، عقلورزی و ایمان و عمل صالح نیز، راهکارهای ارائهشده حضرت امیر(علیهالسلام) در جهت آسیبزدایی از تربیت دینی میباشند.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274220190522Explaining Imam Sajjad's (p.b.u.h.) Educational Behavior in Sahifeh Sajjadieh with Emphasis on Fundamental Transformation Document of Educationتبیین سیرهی تربیتی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش2753204537FAفرامرزمحمدی پویااستادیار فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.0000-0002-1740-9844Journal Article20190207The purpose of this study is explaining Imam Sajjad's (p.b.u.h.) educational behavior in sahifeh sajjadieh. For better explanation of this behavior, it should be examined in various aspects of education and since the fundamental transformation document as an upstream document in the education system of the country, a comprehensive classification of the dimensions of human education has been made, so the Imam Sajjad's (p.b.u.h.) educational behavior has been explained based on the dimensions of this document. The method of this study is descriptive and qualitative content analysis, That way first the components of the fundamental transformation document of education in each educational sex dimensions were extracted and after validation by a number of experts, the full text of Sahifeh Sajjadieh has been analyzed with regard to the components of educational sex dimensions and by extracting the related examples, was explained the Imam Sajjad's (p.b.u.h.) educational behavior. Findings indicate that Imam Sajjad (p.b.u.h.) has focused on all dimensions of human education (the belief, religious, ethical - the social and political - the biological and tactile – the economic and occupational – the aesthetic and artistic – the scientific and technological). Therefore, his education can be considered as a good pattern, not only in the formal education system of the country, but also in the identity to the lifestyle of the people of the society.هدف از پژوهش حاضر تبیین سیره تربیتی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه است. برای تبیین بهتر این سیره، باید آن را در ابعاد مختلف تربیتی مورد بررسی قرار داد و از آنجا که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان سندی بالادستی در نظام تعلیم و تربیت کشور، تقسیم بندی جامعی از ابعاد تربیت آدمی نموده است، لذا سیره تربیتی امام سجاد(ع) بر اساس ابعاد این سند مورد تبیین قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و به صورت تحلیل محتوای کیفی بوده، بدین صورت که ابتدا مؤلفه های سند تحول بنیادین در هریک از ساحت های ششگانه تربیتی مورد استخراج قرار گرفته و پس از اعتباربخشی توسط تعدادی از صاحب نظران، متن کامل صحیفه سجادیه با توجه به مؤلفه های ساحت های شش گانه تربیتی مورد تحلیل قرار گرفته و با استخراج مصادیق مرتبط با آنها، سیره تربیتی امام سجاد(ع) تبیین گردید. یافتهها حاکی از آن است که امام سجاد(ع) به تمام ساحتهای تربیت آدمی(اعتقادی، عبادی و اخلاقی- اجتماعی و سیاسی- زیستی و بدنی- اقتصادی و حرفهای- زیباییشناختی و هنری- علمی و فناورانه) توجه داشته اند و از همینرو میتوان سیرهی تربیتی ایشان را به عنوان اسوه ای حسنه، نه تنها در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور بلکه در هویت بخشی به سبک زندگی افراد جامعه، به شمار آورد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274220190522The comparison of effective factors on education from Ebnekhaldun and saadi's point of view and using of their teachings in educational system of Iranمطالعه تطبیقی دیدگاههای ابنخلدون و سعدی درخصوص عوامل مؤثر بر تربیت و بهرهگیری از آموزههای آنان در نظام تربیتی ایران5578204536FAسید علیموذنیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد0000-0001-6711-4115محمد حسنمیرزا محمدینویسنده مسئول دانشیار دانشگاه شاهدJournal Article20190207The purpose of research is comparison of effective factors on education from the viewpoint of Ibn Khaldun and Sa'di The research tried to answer these questions: What are the effective factors on education from Ibn Khaldun and Saadi's point of view? What are the similarities and differences between Ibn Khaldun and Sa'di's views on effective factors on education? And Comparision of Ibn Khaldun and Sa'di's views, what teachings have in this field for Iran's educational system? In order to achieve the result, from among methods of research were used from comparative, analytical and derivational research methods.The findings show that view point of Ibne khaldun and Sa'di can divide under biological, sociological and psychological titles. Having a single view to man, believing in the acceptance of the environment, the acceptance of civil and social nature of man, the acceptance of the influence of government and rulers, the importance of teachers' influence, the single view on the factor of imitation, the impact of social and political conditions and having religious-social view were similarities between Ibn Khaldun and Sa'di's views. Sa'di's emphasis on inheritance, the wider scope of the environment's effectiveness in Ibn Khaldun's view, the differences in punishment and the applicability of Ibn Khaldun's view in effective factors on education were differences between Ibn Khaldun and Sa'di's views. Accordingly, it has been attempted to draw upon and present from the teachings of Ibn Khaldun and Sa'di for reproduction and modification in educational system of Iran.پژوهش حاضر با هدف تطبیق دیدگاههای ابنخلدون و سعدی درخصوص عوامل مؤثر بر تربیت و با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی (تحلیل تطبیقی) انجام شده است. برایناساس، ابتدا، اندیشههای دو متفکر بهصورتکلی معرفی، آنگاه سؤالهای پژوهش، صورتبندی و ارائه شده است. یافتهها نشان میدهد که بهطورکلی میتوان دیدگاه دو متفکر به عوامل مؤثر بر تربیت را پیوسته و مرتبط و شامل سه منظر: زیستشناختی، جامعهشناختی و روانشناختی دانست. دیدگاه ابنخلدون و سعدی از جهات نگاه واحد به انسان، اعتقاد به تأثیر محیط، پذیرش طبع اجتماعی انسان، پذیرش تأثیر حاکمان، اهمیتدادن به تأثیر معلم، نگاه به عامل تقلید و تفاوتهای فردی، تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی و داشتن نگاه اجتماعی ـ دینی، دارای اشتراک است. همچنین، دیدگاه این دو اندیشمند از جهات تأکید پررنگ سعدی بر عامل وراثت، وسیعتربودن گستره تأثیر محیط در دید ابنخلدون، داشتن اختلاف در امر تنبیه و کاربردیتربودن نگاه ابنخلدون به عوامل مؤثر بر تربیت، دارای افتراق است. براساس این یافتهها تلاش شد از آموزههایی که میتوان از ابنخلدون و سعدی برای اعمال در نظام تربیتی ایران بهدست داد، نتایجی، استخراج و ارائه شود.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274220190522Study of the status of Tayyeb's life in the document of fundamental change and explaining the ways of its realization in educationبررسی جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین و تبیین راهکارهای تحقق آن در آموزشوپرورش79104204531FAمحسنفرمهینی فراهانیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد0000-0003-3673-1756فاطمهحسینائیدانشآموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش دانشگاه شاهدنجمهاحمدآبادی آرانینویسنده مسئول دانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه پیامنور تهرانJournal Article20170905The main objective of this research is to study the status of Tayyeb's life in the document on the fundamental transformation of Iran's education and explaining the ways of its realization in education and training. The research questions are: 1. What is the status of Tayyeb's life as a means of realizing the educational goals in the theoretical foundations of the document of the fundamental transformation of Iranian education? 2. What are the solutions to the realization of life in the education of Iran due to the role of different elements of the educational system? 3. What is the significance of different roles of the elements of the education system in realizing the life of Tayyeb according to the opinion of experts? Content and document analysis has been used to answer the above questions. Findings of the research indicate that the frequency of the word life of Tayyebeh and the competent society in the philosophy of education of the Islamic Republic of Iran (208 times), the frequency of the word Tayyebeh life in the philosophy of formal education in the Islamic Republic of Iran (75 times) and the frequency of the word Tayyebeh in the system Official education and public education in the Islamic Republic of Iran (51 times), indicating the importance of the status of Tayyeb's life in the document on the fundamental transformation of Iranian education.هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین تعلیموتربیت ایران و تبیین راهکارهای تحقق آن در آموزشوپرورش است. سؤالات پژوهش عبارتند از: ۱. جایگاه حیات طیبه بهعنوان وسیله تحقق هدفهای تربیتی در مبانی نظری سند تحول بنیادین تعلیموتربیت ایران چیست؟ ۲.راهکارهای تحقق حیات طیبه درآموزشوپرورش ایران باتوجهبه نقش عناصر مختلف نظام آموزشی چیست؟ ۳. اهمیت نقشهای مختلف عناصر نظام تعلیموتربیت در تحقق حیات طیبه باتوجهبه نظر متخصصان چیست؟ برای پاسخگویی به سؤالات فوق از روش تحلیل محتوا و اسنادی استفاده شده است. یافتههای سؤال اول پژوهش بیانگر آن است که فراوانی واژه حیات طیبه و جامعه صالح در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران (۲۰۸ مرتبه )، فراوانی واژه حیات طیبه در فلسفه تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (۷۵ مرتبه) و فراوانی واژه حیات طیبه در رهنامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (۵۱ مرتبه) است که دلالت بر اهمیت جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران دارد. در پاسخ به سؤال دوم پژوهش، راهکارهایی نظیر توجه به انتخاب و تربیت معلمان شایسته، ایجاد فضای تعاملی میان مربیان و متربیان، ایجاد هماهنگی بین عوامل مختلف نظام تربیتی برای دستیابی به اهداف و..... در ارتباط با نقش عناصر مختلف نظام تعلیموتربیت در تحقق حیات طیبه ذکر شد. نتایج سؤال سوم پژوهش نیز نشان داد باتوجهبه نظرات متخصصان؛ معلم، نهاد خانواده، محتوای برنامههای درسی، فعالیتهای پرورشی و مدیران آموزشی بهترتیب بهعنوان عناصر نظام تعلیموتربیت در فراهمآوردن تحقق حیات طیبه نقش دارند. باتوجهبه نتایج حاصله میتوان اذعان نمود انتخاب حیات طیبه و ایجاد آمادگی در متربیان برای تحقق آن بهعنوان هدف غایی فعالیتهای تربیتی، مفهومی جامع است که دستیابی به این هدف غایی و کلی در گرو هماهنگی و نقشآفرینی همه نهادهای جامعه و عناصر مختلف نظام تعلیموتربیت است. دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274220190522he genealogy of the gifts of heaven in terms of reflection of the concepts of "Principles of Religionتبارشناسی کتابهای هدیههای آسمانی ازحیث انعکاس مفاهیم "اصول دین"105126204535FAشهرامرنج دوستگروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، ایرانJournal Article20190129This research is aimed at the genealogy of heavenly gifts books based on the implications of Islamic education with a multi-criteria decision making approach with an emphasis on religious principles, all of which have been selected as examples. The data collection tool is a checklist. The validity of the tool is confirmed by the professors. The reliability of the tool through an agreement between the independent measure of the two researchers was estimated to be 0.75, indicating the reliability of the tool used. For analyzing the content of the book, the encryption method and the key words were used and the following results were obtained. There is a significant difference between the sum of the observed frequencies for each of the principles of religion in the heavenly gifts of the elementary period. Tawhid has the highest rank with the average rating of 3.94; other principles are as follows: prophecy with an average rating of 3.15 in the second rank; Imamate with an average rating of 2.52 in the third place; an average of 2.48 in the fourth rank Residents with the average rating of 2.17 are ranked fifth. According to the Friedman table results, the difference in mean rank between religious principles is significant in the books of primary heavenly gifts. According to Farid's test, the component of monotheism is more than the other components in the book of the gifts of heavenهدف اصلی پژوهش حاضر، تبارشناسی کتابهای هدیههای آسمانی ازحیث انعکاس مفاهیم اصول دین (توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد) با استفاده از روش تحلیل محتوایی است. جامعه آماری پژوهش کتابهای درسی هدیههای آسمان پایه دوم تا ششم ابتدایی بوده و نمونه آماری نیز کل جامعه آماری درنظر گرفته شده است. ابزار گردآوری دادهها چکلیست (بازبینه) تحلیل محتوای کتب درسی محققساخته بود. روایی ابزار، توسط اساتید متخصص تأیید شده است و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن نیز ازطریق پنج بار مطالعه کتابهای حاضر و تحلیل آنها با فاصله بیستروزه با میزان ضریب همبستگی 83 درصد مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش شمارش فراوانی بهعنوان یکی از رایجترین روشهای جمعآوری دادهها و ارائه یافتهها استفاده شد و با مراجعه به کتاب، تعداد دفعاتی که هریک از مفاهیم اصول دین درقالب هریک از واحدهای تحلیل (جمله، تصویر، پرسش)، وجود داشته، مورد شمارش قرار گرفته و گزارش شده و درنهایت برای توصیف و تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و برای بیان تفاوت فراوانی مشاهده شده با فراوانی مورد انتظار از آمار استنباطی (آزمون خیدو دومتغیره) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین مجموع فراوانیهای مشاهدهشده و موردانتظار مفاهیم مربوط به هریک از اصول دین در هدیههای آسمانی دوره اول ابتدایی، تفاوت معنیداری وجود دارد. از بین مفاهیم مربوط به اصل توحید، بیشترین درصد به مفهوم صفات خداوند، از بین مفاهیم مربوط به اصل عدل بیشترین درصد به مفاهیم یکسان و برابربودن تمامی انسانها در پیشگاه خداوند از هر جهت و آفرینش هر پدیده و مخلوقی در جای خود؛ از بین مفاهیم مربوط به اصل نبوت، بیشترین درصد به مفهوم رساندن پیغام و فرمان الهی توسط پیامبران؛ از بین مفاهیم مربوط به اصل امامت، بیشترین درصد به مفهوم رهبری حکومت اسلامی و از بین مفاهیم مربوط به اصل معاد، بیشترین درصد به مفهوم مردن (فوت)، اختصاص یافته است. همچنین بیشترین فراوانی در کتب هدیههای آسمان دوره اول ابتدایی بهترتیب مربوط به اصل توحید، اصل نبوت، اصل امامت، اصل معاد و اصل عدل است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274220190522Designing a sub-recruitment model in the educational process of faith-based organizations (Case Study: Cultural Institute of Paradise Promised Promoters of Tehran)طراحی مدل زیرفرایند جذب در فرایند تربیتی سازمانهای ایمانمحور (موردمطالعه: مؤسسه فرهنگی بهشت منتظران موعود تهران)127160204532FAعلیرضاپهلوان شریف فردنویسنده مسئول: دانشجوی دکتری رشته مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی (پژوهشگر دانشگاه امام صادق علیهالسلام)بابکحمیدیادانشآموخته دکتری رشته مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران (پژوهشگر دانشگاه امام صادق علیهالسلام)Journal Article20171230<span class="tlid-translation translation" lang="en">One of the gaps in the educational field of the country is the distinctness of educational processes in faithful organizations, under the process of attracting the first and most sensitive stage of education in faith-based organizations. For this reason, the present research is based on this fundamental question: what are the dimensions and components of absorption in faith-based organizations? The present study is qualitative and uses the data-base theorization strategy. By systematically examining the data, the effective components of the attraction process were explained to the faithful organizations based on the paradigmatic model. The results of the research show that the process of absorption in faith-based organizations has three pillars of humanity (instructors and educational staff), structural (programs, rules, and communications) and spirituality. It can be said that if faithful organizations carry out the coordinated and coordinated factors, they will achieve success at the stage of attraction.</span>یکی از خلأهای موجود در حوزه تربیتی کشور، مشخصنبودن فرایندهای تربیتی در سازمانهای ایمانمحور است، زیر فرایند جذب اولین و حساسترین مرحله تربیتی در سازمانهای ایمانمحور میباشد. برایناساس پژوهش حاضر درپی این سؤال اساسی است که زیرفرایند جذب در سازمانهای ایمانمحور دارای چه ابعاد و مؤلفههایی است؟ پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و در آن از راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد استفاده شده است. با بررسی نظاممند دادهها، مؤلفههای مؤثر در فرایند جذب به سازمانهای ایمانمحور براساس مدل پارادایمی تبیین شد. نتایج پژوهش نشان میدهد فرایند جذب در سازمانهای ایمانمحور دارای سه رکن انسانی (مربیان و کادر تربیتی)، ساختاری (برنامهها، قواعد و ارتباطات) و معنویت میباشد. میتوان گفت درصورتی که سازمانهای ایمانمحور عوامل احصاشده را بهصورت هماهنگ و جامع اجرا نمایند، در مرحله جذب به موفقیت دست مییابند.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972274220190522Analyzing the status of autonomy in the fundamental document on the development of educationتحلیل جایگاه خودگردانی در سند بنیادین تحول آموزش و پرورش161185204534FAراضیهبدیعیاندانشجوی فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه اصفهانمحمدنجفینویسنده مسئول: استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانمحمدحسینحیدریدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان0000-0002-1391-2258Journal Article20181106<span class="tlid-translation translation" lang="en">Autonomy is an educational goal based on the ability to choose and judge independently. In recent decades, this goal has become more and more sought after by educators. Since the realization of this goal in the handicraftsmen will result in their clever and effective exposure to the hidden and obvious domination, the attention to this goal in the educational education system seems inevitable. On the basis of the fundamental document of the evolution of educational education in the country, the present study was developed in a method of content-quality analysis and in order to explain the position of individual self-regulation in this strategic document. Studies have shown that there is no direct reference to self-regulation as a goal in the fundamental document. Nevertheless, propositions related to autonomy, including selective, free-thinking, discretion, will, courage, awareness of reason, insight, etc., are found in the document. Nevertheless, critical thinking and analysis as the main platform for the realization of autonomy of thought and autonomy have been less widely considered.</span>خودگردانی، هدفی تربیتی با محوریت توانایی انتخاب و قضاوت مستقل است. این هدف در دهههای اخیر بیشازپیش مورد توجه صاحبنظران تعلیموتربیت قرار گرفته است. ازآنجاکه تحقق این هدف در متربیان، مواجهه هوشمندانه و مؤثر آنها با سلطهگریهای پنهان و آشکار را بهدنبال خواهد داشت، توجه به این هدف در نظام تعلیموتربیت، امری اجتنابناپذیر بهنظر میرسد. برهمیناساس و باتوجهبه محوریت سند بنیادین تحول در تعلیموتربیت کشور، پژوهش حاضر به شیوه تحلیل کیفی محتوا و درراستای تبیین جایگاه خودگردانی فردی در این سند راهبردی شکل گرفت. بررسیها نشان داد با وجود آنکه اشاره مستقیمی به خودگردانی بهعنوان هدفی تربیتی در سند بنیادین مشاهده نشده است. بااینوجود، گزارههای مرتبط با خودگردانی شامل انتخابگری، آزاداندیشی، اختیار، اراده، شهامت، آگاهی تعقل، بصیرت و... بهوفور در سند یافت میشود. بااینوجود، تفکر انتقادی و تحلیل بهعنوان اصلیترین بستر تحقق استقلال اندیشه و خودگردانی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.