دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295120210723Training Principles of Rational Reasoning on the Basis of Qur’anic Teachingsاصول تربیتی استدلال عقلانی مبتنیبر آموزههای قرآنی531206558FAمناافضلی قادینویسنده مسئول: دانشجوی دکتری معارف اسلامی و مدیریت آموزشی، دانشگاه امام صادق(ع) پردیس خواهران، تهران، ایرانسوسنکشاورزاستادیار، گروه فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20210928This research is intended to identify the educational principles of rational reasoning in Quranic teachings. Rational reasoning involves a conscious process for the achievement of specific goals, performed through rational propositions. The main question regards the educational principles of rational reasoning on the basis of the calling of the prophets in the Holy Quran. This research follows a qualitative content analysis through inductive method, which employs open coding for data collection from the Holy Quran through which the principles are identified. The most significant findings include: truthfulness and realism, selective acceptability, avoidance of ultrarational themes, trusting wise arguments, attention to cognitive and emotional requirements, emphasis on common features, facilitating understanding and inducing new concepts. An evaluation of the findings indicate that these principles fall into two contingent and mandatory fields. The possibility and necessity of applying contingent principles depend on the requirements and conditions, but the mandatory principles must be observed in all circumstances. This is because the desirability of the rational reasoning process depends on the mandatory principles.هدف پژوهش حاضر، شناسایی اصول تربیتی استدلال عقلانی در آموزههای قرآنی است. استدلال عقلانی، فرایندی آگاهانه در راستای دستیابی به هدفی خاص است که بهواسطه گزارههای عقلی صورت میپذیرد. پرسش اصلی آن است که اصول تربیتی استدلال عقلانی مبتنیبر دعوت انبیا در قرآن کریم چیست؟ روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بهشیوه استقرایی است که با استفاده از کدگذاری باز، دادههای لازم از قرآن کریم جمعآوری و اصول شناسایی شده است. مهمترین یافتهها عبارتند از: حقیقتگویی و واقعنگری، مقبولیت انتخابی، پرهیز از مضامین فراعقلی، اتکا بر براهین عالمانه، توجه به مقتضیات شناختی و عاطفی، تأکید بر اشتراکات، تسهیل ادراک و القای مفاهیم نوین. بررسی یافتهها نشان میدهد که این اصول در دو حیطه اقتضایی و الزامی جای میگیرند. امکان و ضرورت بهکارگیری اصول اقتضایی، به مقتضیات و شرایط وابسته بوده و اصول الزامی در هر شرایطی باید رعایت شود؛ زیرا اساساً مطلوبیت فرایند استدلال عقلانی، بدان وابسته است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295120210723The Compatibility of the Disciplinary Regulations of the Armed Forces with the Verses of the Holy Qur’an and the Islamic Traditionsانطباقپذیری آییننامة انضباطی نیروهای مسلح با آیات قرآن کریم و روایات اسلامی3364206562FAمحمدعبدالرحیمیاستادیار، گروه اخلاق اسلامی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.حیدرسهرابینویسنده مسئول: استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.Journal Article20211010Punishment in the Islamic system involves special goals, principles and methods which are explained in Islamic sources. This study is intended to review chapter thirteenth of the disciplinary regulations of the Armed Forces and to find out its agreement with the verses of the Qur'an and Islamic traditions, and to find possible gaps. This is for providing a basis for clarifying the necessity of having Islamic punishment, and providing a discourse about it, and secondly, to take a step forward to revise and complete the disciplinary regulations. This is a qualitative research following grounded theory method. In order to reach at the desired propositions, we used the qualitative content analysis method. We used Qur’anic software and Shiite and Sunni commentary books to compile the research literature. Citavi and MAXQDA software were employed to find out the propositions. In the process of establishing grounded theory, three types of open, axial and selective coding were performed, and the final research model was drawn. The results of this study, comparing the disciplinary regulations with Islamic teachings, showed that they have many features in common; yet, some cases have been neglected in the regulation, including the need for appropriate, timely and fitting punishments, the need for avoiding excessive punishment, the necessity of kind and gentle punishment, avoiding violent punishment, the necessity of gradual punishment starting from weak and mild levels and avoiding quick repetition of punishment. It is suggested that for the prevention of possible harms, the neglected cases in the field of etiquette and principles of punishment be added to the disciplinary regulations and notify all commanders and managers in different categories.<strong>زمینه و هدف:</strong> تنبیه در نظام اسلامی دارای اهداف، اصول و روشهای ویژهای است که در متون اسلامی تبیین شده است. هدف از این تحقیق، بررسی فصل سیزدهم از آییننامه انضباطی نیروهای مسلح و تعیین میزان انطباقپذیری آن با آیههای قرآن و روایات اسلامی و یافتن خللهای احتمالی است، تا اولاً بستری برای تبیین ضرورت اجرای تنبیه به روش اسلامی و گفتمانسازی درمورد آن فراهم گردد، و ثانیاً باتوجهبه آشکارشدن خلأها و موارد مغفولمانده، گامی درجهت اصلاح و تکمیل آییننامة انضباطی برداشته شود.<br /><strong>روش: </strong>تحقیق حاضر را با رویکرد کیفی و به روش دادهبنیاد انجام دادیم. بهمنظور استخراج گزارههای موردنظر از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده کردیم. برای مطالعه ادبیات تحقیق از نرمافزارهای قرآنی و کتابهای تفسیری شیعه و اهل سنت استفاده کردیم. برای سازماندهی گزارهها از نرمافزار سیتاوی و مکسکیودیای بهره گرفتیم. در فرایند تولید نظریه دادهبنیاد سه نوع کُدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام دادیم و الگوی نهایی تحقیق ترسیم نمودیم.<br /><strong>یافتهها:</strong> مطالعة تطبیقی آییننامة انضباطی با آموزههای اسلامی نشان داد که در موارد بسیاری قابلیت تطبیق وجود دارد، اما درعینحال مواردی در آییننامه مغفول مانده است که عبارتند از: لزوم تنبیه بجا، بهموقع و بهاندازه؛ لزوم پرهیز از تنبیه بیش ازظرفیت؛ لزوم تنبیه همراه با رفق و نرمی؛ پرهیز از تنبیه خشونتآمیز؛ لزوم تنبیه بهصورت مرحلهای و آغاز از مراتب خفیف و ضعیف و پرهیز از تکرار زودهنگام تنبیه.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> برای پیشگیری از آسیبهای احتمالی لازم است موارد مغفولمانده در حوزههای آداب و اصول تنبیه در آییننامة انضباطی لحاظ شوند و به تمامی فرماندهان و مدیران در ردههای مختلف ابلاغ شوند.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295120210723Designing a Social Training Model from the Holy Qur’an for Preventing Students’ Delinquencyطراحی الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانشآموزان6593206557FAلیلاشیخ سفلیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانحسن رضارفیعینویسنده مسئول: دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانصادقرضاییاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایرانJournal Article20210130This research is intended to design a model of social training in the Holy Quran to prevent students' delinquency. This is an applied research following a mixed (qualitative and quantitative) method for data collection carried out in exploratory method (in the qualitative phase) and cross-sectional survey method (in the quantitative stage). The content of the Holy Qur’an was analyzed in the qualitative method. The quantitative data were collected through a researcher-made questionnaire by random stratified sampling method whose face validity was confirmed by professors. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient as much as 0.809. The statistical population included 307 principals of girls' high schools in Tehran. Data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov tests as well as confirmatory factor analysis and were analyzed by SPSS and AMOS software. The results of the qualitative stage revealed that the model of social training in the Holy Quran to prevent students' delinquency, includes three dimensions of foundations (monotheism, Fitrah and will), principles (worshipping training, political training, moral training, and economic training), and methods (explanatory, compulsory and inductive). The output of the quantitative stage contains the model of social education in the Holy Quran to prevent students' delinquency, which includes the dimensions, factors and components of the model with their factor loads. This model has been tested through validated statistical tests and their factor validity and fitting indices have been confirmed.پژوهش حاضر، با هدف طراحی الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانشآموزان صورت گرفته است. بنابراین، ازنظر هدف کاربردی، ازنظر دادهها آمیخته (کیفیوکمی) و ازنظر روش اجرای پژوهش از نوع اکتشافی (مرحله کیفی) و پیمایشی مقطعی (مرحله کمی) است. در روش کیفی به تحلیل محتوای قرآن کریم پرداخته شد. دادههای کمی، با استفاده از پرسشنامه طراحیشده، به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، گردآوری شده و روایی صوری توسط اساتید تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ 809/0 مورد تأیید قرارگرفت. جامعه آماری 307 نفر از مدیران مدارس دخترانه دوره متوسطه اول شهر تهران بوده است. دادهها با استفاده از آزمونهای کلموگروف-اسمیرنف و تحلیل عاملی تأییدی و با نرمافزارهای اسپیاساس و آموس تحلیل شد. نتیجه مرحله کیفی نشان داد الگوی تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانشآموزان شامل سه بعد مبانی (توحید، فطرت و اختیار)، اصول (تربیت عبادی، تربیت سیاسی، تربیت اخلاقی و تربیت اقتصادی) و روشها (تبیینی، تحمیلی و تلقینی) است. خروجی مرحله کمی، تربیت اجتماعی در قرآن کریم برای پیشگیری از بزهکاری دانشآموزان است که شامل ابعاد، عاملها و مؤلفههای مدل بههمراه بار عاملی آنهاست. این مدل با استفاده از آزمونهای معتبر آماری، آزمون شده و روایی عاملی و شاخصهای برازش قابلقبول دارد.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295120210723Opportunities and Challenges of Online Education in the University Education Systemفرصتها و چالشهای آموزش برخط در نظام آموزشی دانشگاهی95120206565FAمحمد رضابرزوییاستادیار، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانمحمد مجیدشهبازی پورنویسنده مسئول: کارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران0009-0002-5850-9080محمد مهدیمستوفی شربیانیکارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایرانJournal Article20210929These days, cyberspace has grown beyond a medium or technology and has become a living space. Many of the concepts of these days are created in the context of this space, and it is playing a prominent role in the field of education, learning and even training of human beings. In the present era, technological instruments in the context of cyberspace are growing fast and are even serving distance education and learning. Following thematic analysis, this study aims at finding an answer for the question of what opportunities and challenges distance education and especially online education can bring about in the university system of the Islamic Republic of Iran in students' learning. To answer the question, interviews were conducted with 25 scholars and experts which resulted in the identification of 4 comprehensive opportunities and advantages and 5 comprehensive challenges and threats. Opportunities included “passing through temporal and spatial constraints", "qualitative enhancement and expansion of educational justice", "economic opportunities and international development" and "diversity in evaluation methods and supervision development". The challenges included: "structural and technical problems", "educational and moral challenges", "mental and physical health challenges", and "Cultural and social challenges". Explanation of the comprehensive codes are presented in this paper.فضای مجازی، امروزه فراتر از یک رسانه یا فناوری است و به یک فضای زیستن تبدیل شده است. بسیاری از معانیای که انسان میسازد، در بستر این فضا ساخته میشوند و این فضا، نقش برجستهای در حوزه آموزش، یادگیری و حتی تربیت انسان یافته است. در عصر حاضر، ابزارهای فناوری در بستر فضای مجازی نیز در خدمت آموزش و یادگیری از راه دور قرارگرفتهاند که این مسئله در نظام دانشگاهی کشورها حرکتی شتابان یافته است که بررسی فرصتها و چالشهای این مسئله، هدف نوشتار حاضر قرار گرفته است. این مقاله با روش «تحلیل مضمون» بهدنبال پاسخ به این سؤال است که آموزش از راه دور و خصوصاً آموزش برخط (آنلاین) در نظام دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران چه فرصتها و چه چالشهایی را در امر یادگیری دانشجویان ایجاد میکند؟ برای پاسخ به این سؤال، طی مصاحبه با 25 نفر از اندیشمندان و صاحبنظران، 4 فرصت و مزیت فراگیر و 5 چالش و تهدید فراگیر بهدست آمد. فرصتها شامل: «عبور از محدودیتهای زمانی و مکانی»، «ارتقای کیفی و گسترش عدالت آموزشی»، «فرصتهای اقتصادی و توسعه بینالمللی» و «تنوع در روشهای ارزشیابی و توسعه نظارتی» و همچنین چالشها شامل: «چالشهای ساختاری و فنی»، «چالشهای ساختاری و فنی»، «چالشهای تربیتی و اخلاقی»، «چالشهای سلامت روانی و جسمی» و «چالشهای فرهنگی و اجتماعی» مشخص شدند که توضیح کدهای فراگیر فوق، در مقاله ذکر شده است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295120210723A Comparative Study of the Place of Altruism in the Theory of Moral Training According to John White and Martyr Morteza Motahhariبررسی تطبیقی جایگاه دیگرگزینی در نظریه تربیت اخلاقی جان وایت و مرتضی مطهری121158206561FAمحمدمهدیصالحیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایرانمهدیاخواننویسنده مسئول: دانشیار، گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایرانسعیدبهشتیاستاد، گروه فلسفه تعلیموتربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایراناحمدسلحشوریدانشیار، گروه فلسفه تعلیموتربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایرانJournal Article20211003This research is intended to have a comparative study on the place of altruism in the moral training of John White and Martyr Morteza Motahhari. This is a theoretical research conducted in a comparative analytical method for comparing the theories of moral training of John White and Martyr Morteza Motahhari. This research is aimed at answering the question of what sharing points as well as differences exist between altruism theories of White and Motahhari in the field of moral training. The research came to the result that both scholars settle the issue of altruism in the theory of moral training by adopting a unifying approach. Regarding personal well-being, White places the interests of others and personal interests under the title of well-being, while Motahhari, by presenting his theory of true self and developing the concept of self, emphasizes that the conflicting point must be turned from self and others to self and true self in the moral training. Hence, both thinkers believe in psychological altruism on the basis of weak interpretation, meaning that human beings can do something to benefit others. According to White, the ultimate goal of moral training encompasses the well-being of educators. Motahhari, however, based on Islamic teachings, considers the ultimate goal of moral training as intimacy to God. Moreover, due to the fundamental intellectual-philosophical differences between the ideas of White and Motahhari, White rejects religion and pursues training in a completely liberal-democratic context. On the contrary, Motahhari uses religious teachings to validate his views.هدف این پژوهش، بررسی تطبیقی جایگاه دیگرگزینی در آرای تربیت اخلاقی جان وایت و مرتضی مطهری است. این تحقیق از نوع نظری بوده و در آن از روش تحلیلی مقایسهای برای بررسی نظریات تربیت اخلاقی جان وایت و مرتضی مطهری استفاده شده است. این پژوهش برای دستیابی به اهداف خود این سؤال را مطرح میکند که وجوه اشتراک و افتراق نظریات دیگرگزینانه وایت و مطهری در حوزه تربیت اخلاقی کدامند؟ و به این نتایج میرسد که هر دو متفکر با اتخاذ رویکرد وحدتگرایانه مسئله دیگرگزینی را در نظریه تربیت اخلاقی خود سامان میبخشند. وایت درخصوص بهروزی فردی منافع دیگران و منافع شخصی را ذیل چتر بهروزی جانمایی میکند و مطهری با ارائه نظریه خود حقیقی و توسعه مفهومی خود، تأکید دارد که در مسائلِ اخلاقی محل نزاع باید از خود و دیگری به خود و خود حقیقی تغییر یابد. لذا هر دو متفکر قائل به دیگرگزینی روانشناختی براساس تقریر ضعیف هستند، یعنی انسانها میتوانند برای منفعترساندن به دیگران نیز افعالی را انجام دهند. وایت، هدف نهایی تربیت اخلاقی را بهروزی متربیان مطرح میکند، اما مطهری براساس آموزههای اسلامی هدف غائی تربیت اخلاقی را قرب الهی درنظر میگیرد. همچنین باتوجهبه تفاوت بنیادین فکری ـ فلسفی میان اندیشههای وایت و مطهری، وایت دین را نفی کرده و در فضایی کاملاً لیبرال دموکراتیک بهدنبال تربیت اخلاقی است، مطهری از آموزههای دینی برای تأیید و اثبات دیدگاههای خود بهره گرفته است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295120210723An Assessment of the State of Teaching the Holy Quran in theElementary Schools and Designing an Optimal Modelبررسی وضعیت آموزش قرآن دوره ابتدایی و ارائه الگوی مطلوب159180206560FAعلیرضافقیهینویسنده مسئول: استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایرانمهدیعلم خواهدانشجوی دکتری، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانعبدالهرحیمیعضو هیئتعلمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایرانفائزهناطقیاستادیار، مدیر گروه رشته علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایرانJournal Article20190826This research is aimed at making an assessment of the state of teaching the Holy Qur’an in elementary schools and designing an optimal model. This is a mixed research (qualitative-quantitative) whose sample population includes all upstream documents as well as specialists in the field of teaching Qur’an to the elementary students. The sampling method in this study is purposeful and the selection of sample people continues to the theoretical saturation point. Various tools are used in accordance with the research questions for data collection. The results of this research include: 1. The purpose of teaching the Holy Qur’an to elementary school students involves overall teaching of the Qur'an (i.e., correct and fluent recitation of Qur'anic verses, getting the meanings of the selected verses, contemplation and familiarity with the divine word for the achievement of the Qur'anic lifestyle and transcendent life). 2. The components of the optimal teaching of the Qur'an in elementary school include: objectives, content, teacher, other institutions, evaluation system, teaching methods, management of the Qur'anic affairs of the society, educational instruments and media and calligraphy, Qur'anic textbooks, spiritual-physical space and appropriate teaching time. 3. In addition to quantitative elements (i.e., educational elements), it is necessary to observe qualitative components (the features of each educational element) too.این تحقیق بهمنظور بررسی وضعیت آموزش قرآن دوره ابتدایی و ارائه الگوی مطلوب، انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه، روش ترکیبی (کیفی- کمی) و جامعه نمونه شامل تمام اسناد بالادستی و متخصصان در زمینه آموزش قرآن ابتدایی میباشد. روش نمونهگیری در این تحقیق، هدفمند بوده و انتخاب افراد نمونه تا حد اشباع نظری ادامه یافته است. در روش گردآوری دادهها هم، متناسب با پرسشهای پژوهشی، از ابزارهای متنوع و مختلفی استفاده شده است. از نتایج این تحقیق: 1. هدف از آموزش قرآن دوره ابتدایی عبارت است از: آموزش جامع قرآن (یعنی صحیح و روانخوانی آیات قرآن، درک مفاهیم آیات منتخب، تدبر و انس با کلام الهی، بهمنظور رسیدن به سبک زندگی قرآنی وحیات طیبه). 2. عناصر آموزش مطلوب قرآن دوره ابتدایی عبارتند از: اهداف، محتوا، معلم، نهادهای دیگر، نظام ارزشیابی، شیوههای تدریس، مدیریت امور قرآنی جامعه، وسایل و رسانههای آموزشی و رسمالخط، قرآن آموز، فضای معنوی- فیزیکی و زمان متناسب تدریس. 3. در کنار کمیتهای آموزشی (یعنی عناصر آموزشی) رعایت کیفیت (یعنی ویژگیهای هریک از عناصر آموزشی) هم لازم است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295120210723An Investigation of the Teachers' Views Regarding the Implementation Problems of the Qualitative-Descriptive Evaluation Plan in the Primary Schools and Proposing Solutionsبررسی دیدگاه معلمان در رابطه با مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در مقطع ابتدایی و ارائه راهکارهایی برای برطرفکردن آنها181204206563FAمحمدمکوندیدکتری مدیریت آموزشی، مدرس گروه علوم تربیتی، واحد اروند، دانشگاه فرهنگیان، خوزستان، ایرانJournal Article20211003This research is carried out to identify the obstacles and problems confronting the implementation of the qualitative-descriptive evaluation plan and to improve and modify this plan in primary schools. This applied research follows a qualitative method. The statistical population of the study consists of primary school teachers in Abadan and Khorramshahr in the academic year of 2018-2019. The sample is selected purposefully covering 22 people on the basis of theoretical saturation. Semi-structured interviews were conducted to collect data through recording and writing down the interviews. Content analysis method was used to analyze the data derived from the interviews. The results revealed that the following problems contained the most important obstacles in the implementation of the qualitative-descriptive evaluation plan in the primary schools from the views of the interviewees: a. turning away from the qualitative-descriptive evaluation system and tending to use the traditional scoring-oriented evaluation system, b. high density of students in classrooms and lack of time to deal with all of them, c. deficiency in training and supporting teachers regarding the qualitative-descriptive evaluation plan, d. massive textbook content, e. limited space, facilities and teaching materials, and f. personal problems of teachers.این پژوهش بهمنظور شناسایی موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی ـ توصیفی و اصلاح و بهود این طرح در مقطع ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش کیفی بوده و ازلحاظ هدف میتوان آن را از نوع کاربردی دانست. جامعة آماری پژوهش را معلمان مقطع ابتدایی شهرستانهای آبادان و خرمشهر در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند. نمونهگیری هدفمند بوده و باتوجهبه اشباع نظری22 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته بوده است و مصاحبهها ضبط و مکتوب شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل محتوی استفاده شده است و مصاحبهها توصیف شدند. نتایج پژوهش نشان داد که رویگردانی از نظام ارزشیابی کیفی ـ توصیفی و گرایش به نظام ارزشیابی سنتی نمرهگرا، تراکم بالای تعداد دانشآموزان در کلاس درس و کمبود وقت، کمبود آموزش و پشتیبانی معلمان در ارتباط با طرح ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، حجم زیاد محتوای کتابهای درسی، کمبود فضا، امکانات و مواد آموزشی و مشکلات معلمان ازجمله مهمترین موانع و مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در مقطع ابتدایی از دیدگاه مصاحبهشوندگان بوده است.دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295120210723An Assessment of the Jurisprudential and Legal Foundations of the “Document of Fundamental Transformation of Education”بررسی مبانی فقهی و حقوقی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش205232206564FAفاطمهجوانبختنویسنده مسئول: استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، پردیس شهید باهنر، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایرانسید ابراهیمحسینیدانشآموخته دکتری مبانی فقه و حقوق اسلامی، استاد مدعو دانشکده علوم قرآنی، شیراز، ایرانJournal Article20200424The right of education contains a special position and makes special responsibilities for governments and families in all countries and in all legal systems. To pursue and enforce this right, especially in case of children, countries have made a commitment for themselves and other influential agents in the form of domestic, regional and international instruments and laws in various forms. In the Islamic Republic of Iran, too, the implementation of this right has always been on the agenda in the form of special laws and regulations; however, it has been pursued on the basis of the “Document of Fundamental Transformation of Education” since 2011. As just a few years have passed since the approval of this fundamental document and a detailed study of the various dimensions of the document seems necessary to validate its various special dimensions, this study is intended to review the jurisprudential and legal support of this transformation document, and provide corrective suggestions as much as possible. The results of this library-analytical research, illustrated that considering general titles of legal principles, and explaining the duties of the public sector are the advantageous side of this document, but inconsistency in the content, ignoring main sources such as Shiite jurisprudence and civil law, the interference of the fields of rights and duties, the presentation of legal issues in other sectors, lack of clarity in the duties of institutions outside the government (such as the family) comprise the drawbacks of this transformational document. Fixing these problems seems to increase the scientific richness and the ability to support and enforce the document. It is suggested that, the jurisprudential and legal principles be classified into two separate sections, and be presented independently in the documents of philosophy of education and philosophy of formal and general education in order to amend the document (based on the third paragraph of the eighth chapter of the Transformation Document).در تمامی کشورها و نظامهای حقوقی، حق تربیت از جایگاه ویژهای برخوردار است و برای دولتها و خانوادهها تکالیف خاصی درپی دارد. برای پیگیری و اجرای این حق (بهخصوص درمورد کودکان)، کشورهای مختلف درقالب اسناد و قوانین داخلی، منطقهای و بینالمللی به اشکال مختلف، برای خود و سایر عوامل مؤثر ایجاد تعهد میکنند. در جمهوری اسلامی ایران اجرای این حق، همواره درقالب قوانین و دستورالعملهای خاصی در دستور کار بوده اما از سال 1390 مبتنیبر سند تحول بنیادین پیگیری میشود. ازآنجاکه از تصویب این سند اساسی، تنها چند سالی میگذرد و بررسی دقیق ابعاد مختلف سند برای اطمینان از ابعاد مختلف کارشناسی آن ضرورت دارد، در این نوشته تلاش شده است ضمن بررسی دقیق پشتوانه فقهی و حقوقی سند تحول، حتیالمقدور پیشنهادهای اصلاحی ارائه شود. نتایج این پژوهش که به شیوه کتابخانهای- تحلیلی انجام شده، نشان میدهد که در این سند، توجه به بیان عناوین کلی مبانی حقوقی، تبیین تکالیف بخش دولتی از مزایای این سند است، اما عدم انسجام در مطلب، عدم استفاده از منابع اصلی مثل فقه شیعه و قانون مدنی، تداخل دایره حقوق و تکالیف و طرح مطالب حقوقی در سایر بخشها و روشننبودن وظایف نهادهای خارج از دولت (مثل خانواده) ازجمله اشکالات این بخش از سند تحول است. بهنظر میرسد رفع این اشکالات، غنای علمی و قابلیت دفاع و ضمانت اجرایی سند را بالا میبرد. پیشنهاد میشود درجهت اصلاح سند (براساس بند سوم از فصل هشتم سند تحول) مبانی فقهی و حقوقی در دو بخش مجزا، تنظیم و پس از رفع اشکالات مطروحه بهصورت مستقل در سندهای فلسفه تربیت و فلسفه تربیت رسمی و عمومی ارائه شود. دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی2251-6972295120210723The Pathology of Religious Education of High School Students (From the Viewpoints of Educators, Teachers and Students)آسیبشناسی تعلیموتربیت دینی در دانشآموزان متوسطه (از دیدگاه متخصصان تعلیموتربیت، معلمان و دانشآموزان)233251206559FAدکتر بابکشمشیریدانشیار،گروه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایرانعلیشیروانی شیرینویسنده مسئول: استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-0871-5735لیلازارعیکارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20210928This research generally aims at identifying the damages of religious education in the formal education system of the country, and providing appropriate solutions for the reduction of these problems on the basis of the views of teachers, educators and students. In this modern era of education, in which indicators of knowledge and life skills are being redefined almost every day, a highly important issue that has attracted the attention of most educational experts and research topics, involves the new plan of religious education in the formal education system of the country. This is a qualitative research using a semi-organized interview method. The research community includes university professors, religious and educational teachers, and high school students selected purposefully by maximum diversity and saturation point sampling method. The data analysis contains a descriptive-interpretive approach. Findings showed that destructive factors and barriers against religious education can be divided into two groups: 1. Factors related to the officials and curriculum planners, and 2. Factors related to the curriculum designing (needs analysis, objectives, content, method, teachers, comprehensiveness, time, place, evaluation). To conclude, some of these damages can be prevented by reconsidering the development of all stages of curriculum planning and coordination among all institutions of the society and paying attention to the hidden curriculum.هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی آسیبهای تعلیموتربیت دینی در نظام آموزشوپرورش رسمی کشور و ارائه راهکارهای مناسب درجهت کاهش آنها باتوجهبه نگاه معلمان، متخصصان و دانشآموزان در این زمینه میباشد. در عصر جدید که تقریباً همهروزه، شاخصهای دانش و مهارتهای زندگی در آن، از نو تعریف میشوند، یکی از مهمترین مسائلی که توجه اغلب صاحبنظران تعلیموتربیت را به خود جلب و پژوهش در این زمینه را ضروری نموده، رویکرد طرح نوین تربیت دینی در حوزه نظام آموزشوپرورش رسمی کشور است. این پژوهش در رویکرد کیفی و با روش مصاحبه نیمهسازمانیافته انجام گرفته است. جامعه پژوهشی، اساتید تعلیموتربیت دانشگاهها، معلمین دینی و پرورشی و دانشآموزان دوره متوسطه میباشند که بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند و از اصل نمونهگیری با حداکثر تنوع و رسیدن به نقطه اشباع بهره گرفتهایم. رویکرد تجزیهوتحلیل دادهها نیز رویکردی توصیفی- تفسیری است. یافتهها نشان داد که عوامل آسیبزا و موانع تربیت دینی را میتوان به: 1. عوامل مربوط به مسئولان و برنامهریزان درسی و آموزشی و 2. عوامل مربوط به فرایند برنامهدرسی (نیازسنجی، اهداف، محتوا، روش، معلم، فراگیر، زمان، مکان، ارزشیابی) تقسیم نمود. درنهایت با تجدیدنظر در تدوین همه مراحل برنامهریزی درسی و هماهنگی بینبخشی همه نهادهای جامعه و توجه به برنامه درسی پنهان، بخشی از این آسیبها قابل پیشگیری هستند.