Transcendental Training from point of view of Imam-Muhammad Al-Ghazali and Abraham Maslow

Document Type : Original Article

Authors

1 Bachelor of Counseling, working in schools in Shiraz, Iran.

2 Professor of Persian Language and Literatur of shiraz university, Iran.

Abstract

This research has tried the method of contend analysis and inductive method to investigate opinions and thoughts of Abu-Muhammad Al-Ghazali-philosopher and wise person in the fifth century (AH) and Abraham Maslow-humanistic Psychologist in the 20th century to compare the training model they presented aiming for the human to attain highest levels of transcendence. The statistical population under study is the works of these two thinkers, including The books, letters and lectures. study shows that training system of these two philosophers have many similarities and differences. The most important difference is the eventual aim of transcendent training which Al-Ghazali identifies as an otherworldly aim. Al-Ghazali’s methodology emphasizes on moderation, making proper habits and advantage of having superior teachers. On the other hand Maslow emphasizes on fulfilling lower level needs and relying on person’s creativity and freedom. Although Al-Ghazali’s training system seems to be more organized, this research finds the combining use of creativity and freedom of choice with benefit of having superior teachers to be helping this system become more effective.

Keywords

Main Subjects


Smiley face

ابوطالب، پروین، (1387)، مفهوم کودکی از دیدگاه امام محمد غزالی و پیامدهای تربیتی آن، به راهنمایی: مرتضی خسرونژاد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز.
اکبری، زهرا، (1392)، ترجمه و تحقیق کتاب ادیان، ارزش‌ها و تجارب اوج، به راهنمایی: حجت‌الله جوانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات، دانشگاه الزهرا، مهرماه 1392.
بختیارنصرآبادی، حسن‌علی. نوروزی، رضاعلی. رحمانپور، محمد، (1386)، درآمدی بر تعلیم و تربیت و مبانی آن از دیدگاه غزالی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، سال دوم. شماره4، بهار و تابستان 1386. صص 193-217.
حیدری، حسین و جواد روحانی رصاف و خدیجه کاردوست فینی، (1393)، جایگاه معنویت و تجارب اوج از دیدگاه آبراهام مازلو، فصلنامه علمی_ پژوهشی انسان پژوهی دینی، سال یازدهم، شماره 31 بهار و تابستان 1393، 27-53.
خوانساری، محمدامین و آذربایجانی، مسعود، (1392)، روش‌شناسی غزالی در روان‌شناسی دین، روش‌شناسی علوم انسانی، سال 19، شماره 75-74، بهار و تابستان 1392، 149-170.
رفیعی، بهروز (1381)، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، جلد سوم، تهران: سمت.
شریعت باقری، محمدمهدی، (1393)، "پیش درآمدی بر نظریه روان‌شناسی و تعلیم و تربیت فطرت‌گرا"، روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، سال پنجم، شماره هجدهم، زمستان 1393، صص 81-108.
شولتز، دوان، (1387)، روان‌شناسی کمال، چاپ پانزدهم، ترجمه گیتی خوشدل، تهران: نشر پیکان.
شمشیری، بابک، (1385)، تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان، تهران: انتشارات طهوری.
طیبی ابوالحسنی، سید امیرحسین، (1398)، "درآمدی بر روش تحقیق: رویه‌های استاندارد تحلیل داده‌های کیفی"، سیاست‌نامه علم و فناوری، دوره 9، شماره 2 تابستان 1398، صص 67-95.
عثمان، عبدالکریم، (1365)، روان‌شناسی از دیدگاه غزالی و دیگر دانشمندان اسلامی دفتر دوم، ترجمه محمد باقر حجتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
غزالی، محمد، (1381)، اﺣﻴﺎء ﻋﻠﻮم اﻟﺪﻳﻦ چهارجلد، ﺗﺮﺟﻤﺔ ﻣﻮﻳﺪاﻟﺪﻳﻦ ﻣﺤﻤـﺪ ﺧـﻮارزﻣﻲ، ﺑـﻪ ﻛﻮﺷـﺶ ﺣﺴـﻴﻦ ﺧﺪﻳﻮﺟﻢ، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﻋﻠﻤﻲ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ.
     غزالی، محمد، (1388)، چنین گفت غزالی، ترجمه ایهاالولد، مترجم زاهد ویسی، چاپ دوم، تهران: نگاه معاصر.
غزالی، محمد، (1380)، کیمیای سعادت دوجلد، تصحیح احمد آرام، تهران: مرکزی.
غزالی، محمد، (1374)، میزان‌العمل، تصحیح سلیمان دنیا، ترجمه علی اکبر کسمایی، تهران: سروش.
غزالی، محمد، (1349)، المنقذ من الضلال، ترجمه زین‌الدین کیائی نژاد، تهران: موسسه مطبوعاتی عطایی.
  فلاحی، کیومرث، (1394)، "سلامت معنوی و نیکبختی این جهانی با توجه به نظری تعادل امام محمد غزالی"، اطلاعات سیاسی_اقتصادی، زمستان 1394، شماره302، 138- 149.
مازلو، آبراهام اچ، (1367)، انگیزش و شخصیت، مترجم احمد رضوانی، مشهد: آستان قدس رضوی.
مازلو، آبراهام اچ، (1374)، افق‌های والاتر فطرت انسان، مترجم احمد رضوانی، مشهد: آستان قدس رضوی.
مازلو، آبراهام اچ، (1398)، ادیان، ارزش‌ها و تجارب اوج، ترجمه زهرا اکبری، چاپ دوم، تهران: نشر کرگدن.
مازلو، آبراهام اچ، (1371)، به سوی روانشناسی بودن، ترجمه احمد رضوانی، مشهد: آستان قدس.
مازلو، آبراهام اچ، (1381). زندگی در اینجا و اکنون. ترجمه مهین میلانی. تهران: فراروان.
Griffel, F. (2009). Al-ghazali’s Philosophical Theology. Oxford: Oxford University Press.
Heylighen, f. (1992), “A Cognitive-Systematic Reconstruction of Theory of Self-Actualization,” Behavioral Science, 37, 39_57.
Newman, L. (2007), Basic of Social Reaserch. Qualitative and Quantitative Approaches, Second edition. United States: Allyn & Bacon.
Ordun,G., Akan,F. (2017). Self-Actualization, Self-Efficacy and Emotional Intelligence of Undergraduate Student. Jurnal of Advanced Management Science. Vol, 5(3), pp 170-175.
Yahya. N, Omar. S.H.S, Al-Shafi’l. Muneer‘deen. M, MohaShaifulbahri Abdullah, Moha Safri Ali, (2018), “The Concept of Human Will According to Al-Ghazali and Abraham Maslow: AcComparative Study.” International Journal of Academic Reaserch In Business And Social Sciences, Vol 8. No 10. Oct, 2018. pp 92-99 .
Volume 31, Issue 58
spring 2023
May 2023
Pages 155-184
  • Receive Date: 03 March 2021
  • Revise Date: 03 November 2021
  • Accept Date: 27 February 2023
  • Publish Date: 22 May 2023