Explaining the epistemological foundations of belief ethics in Javadi Amoli's view in order to design a conceptual model of belief ethics education

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. in Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, InternationalCampus of Khwarazmi University, Tehran Iran.

2 Associate Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and EducationalSciences, Khwarazmi University, Tehran, Iran.

3 Professor of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, AllamehTabatabai University, Tehran, Iran.

Abstract

Review:

The connection between ethics and the belief process, called the "ethics of belief," was first introduced in Western philosophy by Clifford in the nineteenth century and raised many questions. But its background in Islamic philosophy also exists under special themes such as ethics in thinking and insight in the stage of gaining heart belief and creating belief. The main purpose of this article is to design a conceptual model for teaching ethics of belief based on the epistemological foundations of Javadi Amoli. By examining his written sources with the method of conceptual analysis and theoretical analogy, the researcher succeeded in enumerating five epistemological bases, coherence (epistemological will and task, symmetry and intuition, introversion and extroversion, epistemological and moral virtues, belief network with individual and social action) in the field of ethics. Based on these principles, using the model of practical analogy and Frankenna model, he succeeded in extracting the educational principles (task orientation in the process of forming beliefs, responsibility for the truth), and (internal purification, rationality and solidarity) and (justification integrity) and (The unity of Hassan Fa'eli and the current belief) and (The network of belief, faith and wisdom) for the model teaching ethics of belief.

Keywords


Smiley face

آقایی، علی (1390)، آینده شناسی در آموزش و پرورش، مشهد: انتشارات به نشر.
باقری، خسرو (1387)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول، چاپ هیجدهم، تهران: انتشارات مدرسه.
باقری، خسرو (1392)، الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران، چاپ دوم، تهران: مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
باقری، خسرو؛ نرگس سجادیه، طبیبه توسلی (1389)، رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
جوادپور، غلامحسین (1396)، سرشت اخلاقی معرفت، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
جوادی آملی، عبدا...(1381)، سروش هدایت جلد 2، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1382)، حیات حقیقی انسان در قرآن، قم: اسرا.
جوادی آملی، عبدا...، حسن واعظی محمدی (1384)، تفسیرتسنیم ج 7، قم: اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1385)، حق وتکلیف، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1386)، تسنیم جلد 11، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1390)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (1393)، معرفت شناسی در قرآن، قم: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا... (1394)، دانش و روش بندگی، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...، (1396)، مراحل اخلاق در قران، قم: مرکز نشر اسرا.
 جوادی آملی، عبدا...(1397)، هدایت در قرآن، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1398 الف)، شمس الوحی تبریزی، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1398 ب)، تسنیم جلد 9، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...(1399)، تسنیم جلد 4، قم‌: مرکز نشر اسرا.
 جوادی آملی، عبدا... وعلی اسلامی (1394)، تسنیم ج 2، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی‌آملی، عبدا... و سیدمحمود صادقی، (1388)، سروش هدایت جلد 4، قم‌: مرکز نشر اسرا.
 جوادی‌آملی، عبدا...، احمد قدسی، (1382)، تسنیم، جلد 5، قم‌: مرکز نشر اسرا.
جوادی آملی، عبدا...؛ عباس رحیمیان (1386 الف)، سرچشمه اندیشه جلد 3، قم: انتشارات اسرا.
جوادی‌آملی، عبدا...، عباس رحیمیان‌(1386 ب)، سرچشمه اندیشه جلد 4، قم‌: مرکز نشر اسرا.
حسین­زاده، محمد (1385). پژوهش تطبیقی در معرفت­شناسی معاصر، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
دیناروند، حسن؛ محسن ایمانی (1387)، «تبیین نظریه انتقادی، تعلیم و تربیت انتقادی و دلالت­های آن از منظر فریره و ژیرو و نقد آن»، اندیشه­های نوین تربیتی، دوره 4، شماره 3، صص 176-145.
راوه ئی، کلثوم (1392)، تأثیرات امانت‌انگاری وجود انسان در اخلاق فردی و اجتماعی، دانشگاه معارف اسلامی
ساکی خالص، فریماه (1395)، بررسی نظریه اخلاق باور ویلیام کلیفورد درمعرفت شناسی دینی و نقد ویلیام جیمز برآن، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فلسفه دین، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
 سیدی فضل الهی، صابر (1393)، اخلاق باور از منظر قرآن کریم و مقایسه آن با دیدگاه ویلیام کلیفورد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
سند تحول تربیت (1390)، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
طباطبائی، سیدمحمدحسین (1363)، تفسیر المیزان ج 5؛ ترجمه ناصر مکارم شیرازی... و دیگران، قم: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی؛ تهران: مرکز نشر فرهنگی رجا: امیرکبیر.
عاشوری، زینب (1392)، اخلاق باور از دیدگاه خواجه نصیر طوسی، پایان نامه کارشناسی ارشد الهیات گرایش فلسفه وحکمت اسلامی، دانشکده علوم وتحقیقات اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی.
محمدی پویا، فرامرز (1396)، تبیین بایسته های معرفت شناختی اخلاقِ باور و نقش تفکر انتقادی در آن به منظور ارائه الگوی نظری آموزش اخلاقِ باور، دانشکده علوم تربیتی، رساله دکتری دانشگاه خوارزمی.
مطهری، مرتضی (1375)، مجموعه آثار، جلد سوم، تهران، انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی، (1391)، مسئله شناخت، تهران: صدرا.
ملایوسفی، مجید؛ احمد اله­یاری؛ مریم اسکندری (1391)، مطهری و اخلاق باور، حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 3، شماره 1، ص 140-119.
یارمحمدزاده، پیمان وهمکاران (1389)، «تبیین متغیرهای ادراکی تفکرانتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی»، اندیشه­های نوین تربیتی، دوره 6، شماره 2، صص 31-15.
Amesbury. R. (2008). The virtues of belief: toward a non-evidentialist Ethics of Belief- Formation. Int J Philos Relig, 63.
Avicenna. (2005).The metaphysics of the healing.translated by Michael E. Marmura.brigham young university.
Bruce R. J. and Marsha. W. and Emily C. (2015). Models of teaching. 9th ed, pearson. 
Chignell. Aand Dole. A. (2005). The ethics of religious belief: A Recent history in God and the Ethics of Belief.cambridge universityPress.
Clifford. W. K. (1877). The ethics of belief.contemporary review, copyright(c) 2003 proquest information and leaning company Ltd.
James, W. (1973).The Will to Believe and other Essays in Popular Philosophy, Longman, Green and co. New York.
Jerrold R. Coombs. J. R. and Daniels. L. R. B. (1991). Philosophical inquiry: conceptual analysis. In: Edmund C. Short. E. C. (1991). Forms of curriculum inquiry. SUNY Press.
Marusic, Berislav (2011). "The Ethics of Belief", Philosophy Compass, no.6:33-43. Beck. F. A. G. (1964). Greek education, New York: Barnes and noble inc .
Vahid, Hamid. (2009). The Epistemology of Belief, palgtave macmillan , London.
Volume 31, Issue 59 - Serial Number 59
Summer 2023
September 2023
Pages 119-148
  • Receive Date: 07 December 2021
  • Revise Date: 06 February 2022
  • Accept Date: 23 August 2023
  • Publish Date: 20 September 2023