The analyze the components of the Jihadi teacher based on resistance-oriented critical education

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Educational Science, Assistant of Professor, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Department of Educational Science. Assistant of Professor. Payame Noor University. Isfahan . Iran

3 Teacher, Department of Educationa, saman. shahre kord, Iran.

Abstract

The purpose of the current research was to analyze the components of the Jihadi teacher based on resistance-oriented critical education. The qualitative research method was carried out with a phenomenological approach. The study area included Jihadi elementary teachers in the rural areas of Saman city in the academic year of 1400-1401, who were selected through purposive sampling. The sample size was determined after reaching the theoretical saturation of 11 people. The data collection tool was a semi-structured interview. The content validity of the interview questions was confirmed by the professors. The method of data analysis was based on the hierarchy of themes (King 2004) using Maxqda version 18 software. The results showed that the Jihadi teacher component based on resistance-based critical education has indicators such as paying attention to the spiritual dimension (considering work sacred), the professional view of one's job, the characteristics of work ethics, and the personality characteristics of individuals. The causal conditions of the Jihadi teacher's components include attention to spirituality in the job, required working conditions, teacher's personal belief and mission, teacher's individual characteristics and background conditions of the Jihadi teacher's components, Education, conditions and individual characteristics of the teacher, delegating authority and facilities to the jihadi person. The intervening conditions of the components of the jihadist teacher include, the conditions of the teacher's job, , economic problems and lack of facilities, lack of recognition and motivation for jihadist activity, the existence of managers and officials. It is non-jihadi. The implementation message of the Jihadi teacher's components, the consequences outside the school, the consequences for the Jihadi person, the consequences inside the school, is a suitable model for students. And implementation strategies of Jihadi teacher components include cultivating Jihadi spirit in teachers, appreciation, and selection of Jihadi people in the education system.

Keywords


Smiley face

برزنونی، محمد علی ( 1391 ). سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سوی سازمانی نهادی با مدیریت جهاد ی،
مجموعه مقالات همایش نهادگرایی، سپاه و انقلاب اسلامی، مبانی، رویکردها، چالشها و راهبردها، تهران: نشر
مرکز راهبردی سپاه.
رجائی، ملیحه؛ جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره؛ صادق زاده قمصری، علیرضا ؛ شعبنا ی ورک ی، بختی ار.
1398 )، تبیین تربیت گفتگو محور در نظریه انتقادی مقاومت: مطلوبیت و امکان تحقق آن در نظام آموزشی ایران. )
.104-85 ,(2) پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، 9
ریترز، جرج. ( 1389 ). مبانی نظریه جامعه شناسی معاصر و ریشه های کلاس یک آن.ترجمه شهناز ممس  ی
پرست ، تهران: نشرثالث
ژیرو، هنری. ( 1381 ). به سوی تعلیم وتربیت پست مدرن. ترجمه مرتضی جیریایی، تهران: نشر نی
سلمانی، عباسعلی. ( 1396 ). شایستگی های مربی در زمینۀ تعلیم و تربیت با رویکرد جهادی. فصلنامه پژوهش
.30-5 .(36) در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 25
شارع پور، محمود. ( 1389 )، جامعه شناسی آموزش وپرورش. چاپ هشتم، تهران: انتشارات سمت
شرت، ایون. ( 1387 ). فلسفه علوم اجتماعی قارهای، هرمنوتیک تبارشناسی، و نظریه انتقادی از یونان باستان
تا قرن بیست و یکم. ترجمه هادی جلیلی. تهران: انتشارات نی
95 ص. -106.، شعبانی ورکی، بختیار ( 1383 )، آموزش وپرورش و انسان شدن، نشریه علوم انسانی، شماره 8
صحبتلو، علی؛ میرزامحمدی،محمد حسن ( 1393 ). تاملی بر نظریه انتقادی در تعل یم و تربی ت . فصلنامه
پژوهش درفلسفه تعلیم وتربیت.
صفایی حائری، رضا. ( 1379 ) .شاخص ها و نشانه های وجدانکاری معیاری برای ارزیابی مدیر جهادی،
تهران، نشر کوثر
فرمهینی فراهانی، محسن. ( 1383 ). پست مدرنیسم وتعلیم وتربیت . تهران، آییژ
فیروزآبادی، حسن. ( 1390 ). از جهاد تا جهاد، تهران، انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی .
کلنات، نرگس ؛ شیری، مریم. ( 1395 )، تبیین جایگاه معلم در سند تحول بنیادین، دومین کنفرانس بین المللی
پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران. قم.
گوتک، جرالدال. ( 1399 ). مکاتب فلسفی واراء تربیتی. ترجمه محمد جعفر پاک سرشت، تهران: انتشارات سمت
نوید ادهم ، مهدی ؛ راغب، فاطمه. ( 1399 )، طراحی مدل اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، .
.70-75 .(34) فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی ، 1
کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران. قم.
Giroux, H. (2009). Education and the Crisis of Youth: Schooling and the Promise of Democracy
362
واکاوی مؤلفههای معلم جهادی بر اساس تربیت انتقادی مقاومت محور
سال سی و یکم | شماره شصت و یک | زمستان 1402
The Educational Forum, Vol. 73, Iss. 1: 8-18.
Giroux, H. (2004). Public Pedagogy and the Politics of Neo-liberalism: making the political more pedagogical. Policy Futures in Education, 2(3), 494-503.
Chang, B., Baimaganbetova, S., Yang, M., Cheung, I., Pun, C., & Yip, B. (2021). The Project for Critical Research, Pedagogy & Praxis: An Educational Pipeline Model for Social Justice Teacher Education in Times of Division and Authoritarianism. Belonging: Conceptual critique, critical applications.
Lorencová, H., Jarošová, E., Avgitidou, S., & Dimitriadou, C. (2019). Critical thinking practices in teacher education programmes: a systematic review. Studies in Higher Education, 44(5), 844-859.
Volume 31, Issue 61 - Serial Number 61
January 2024
Pages 343-362
  • Receive Date: 28 September 2022
  • Revise Date: 13 November 2023
  • Accept Date: 19 December 2023
  • Publish Date: 22 December 2023