الدر، لیندا، (1399)، تفکر انتقادی: تدابیری برای آگاهانه زیستن، ترجمه اکبر سلطانی و مریم آقازاده، تهران: نشر اختران.
ایمانی خوشخو، مریم، علیخانی، لیلا، (1391)، عوامل و موانع اندیشه ورزی از منظر قرآن، مجله ترویج علم،3(3)،ص18-7.
باترورث،جان؛ ثوایتز، کئوف، (1398)، مهارتهای اندیشیدن؛ تفکر انتقادی و حل مسئله، ترجمه مهدی خانقاه و ناصر پور صادق، تهران: نشر دانشگاه عالی دفاع ملی.
یموتی ج، پرفکت؛ بنت ل، شوارتز،(1396)، فراشناخت کاربردی، ترجمه نادرآزاد صفت و حسین کارشکی. تهران: نشر ارجمند.
حسین پور طوالزدهی، شهره؛ زین آبادی، حسن رضا؛ عبدالهی، بیژن؛ عباسیان، حسین،(1396)، مدرسه به عنوان جامعه یادگیرنده حرفهای پژوهش محور، نوآوری آموزشی،16 (63)،25-7.
حسین پور،سهیلا؛ جلالی، پریسا ،(1398)، بررسی میزان اثربخشی روش تدریس فعال بر خلاقیت و عزتنفس دانش آموزان درس هنر، مجله توسعه حرفهای معلم، (4)، 15- 28.
دوبنو، ادوارد،(1389)، ایده خلاق، ترجمه بنفشه آشنا قاسمی، تهران: ایران بان.
دهخدا، علیاکبر،(1377)، لغتنامهی دهخدا، تهران: نشر دانشگاه تهران.
ذاکری، مختار، بهرامشاهی،علی،بار زاده همایی، مظفر، (1403)،آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان در بستر راهبردهای تدریس و محتوای کتابهای درسی، نشریه آموزش پزوهی،ش37، ص68-51.
رابرتسون، اس یان،(1400)، حل مسئله، ترجمه حسین زارع، تهران: نشر نسل نواندیش.
سالارزئی، امیر حمزه؛ علی عسگری، ابراهیم،(1392)، اندیشه ورزی در استنباط فقه، مجله پژوهشهای فقهی، 9(1)،31 – 53.
ستاری، علی، (1400)، آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان، تهران: نشر سمت.
عادتی، افسانه، شجری، رضا،(1389)، رویکرد مولانا نسبت به استدلال، مجله ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا،1(2)،125 –150.
سیف، علیاکبر،(1401)، روانشناسی پرورشی نوین، تهران: نشر دوران .
شورای عالی انقلاب فرهنگی،(1390)، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
طالبی، سید حسن؛ مقصودی، مجتبی؛ یحیی زاده جلوه دار، سلیمان، (1399)، تأثیر آموزش راهبردهای فرا شناختی بر توانایی خواندن و درک مطلب دانشجویان با سطوح متفاوت انگیزه و دانشفراشناخت، مجله توسعه حرفهای معلم،5(1)، 59-76.
علوی، سید محمود،(1391)، بررسی عناصر برنامه آموزش فلسفه به کودکان در دوره پیش از دبستان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
عمید، حسن،(1389)، فرهنگ فارسی عمید، تهران:نشر راه رشد.
کاظم پور، اسماعیل؛ باباپورواجاری، مریم؛ عصایی، سیدمعصومه،(1393)، تأثیر آموزش اندیشه ورزی بر مهارتهای فراشناخت حالتی دانش آموزان، مجله رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،5(4)، 129-.152.
کریمیان و همکاران،(1395)، جایگاه تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی برسند برنامه درسی ملی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی،سال 25، دوره جدید، ش34، صص 133-151.
کشاورز، سوسن، سرتیپ زاده، لیلا، (1389)، ابعاد اندیشه ورزی از منظر قرآن کریم و دلالتهای آن برای نظام آموزشی، مجله کوثر،(36)،23-48.
کمالی زارچ، محمود؛ زارع، حسین؛ علوی لنگرودی، سمیه السادات،(1391)، اثر بخشی آموزش تفکر انتقادی بر باورهای معرفت شناختی دانشجویان، شناخت اجتماعی،2، 31-14.
گروه نویسندگان،(10/2/1392)، سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی https://farsi.khamenei.ir/print-content?id=22421
گروه نویسندگان،(1390)، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی
مایرز، چت،(1394)، آموزش تفکر انتقادی،ترجمه خدایار ابیلی، تهران: نشر سمت.
محمدی احمدآبادی، ناصر، اعرابی، پریسا،(1399)، نقش میانجی خود کارآمدی معلمان در رابطه بین سبکهای مدیریت کلاس و مهارتهای فراشناختی دانش آموزان، مجله توسعه حرفهای معلم، 5(4). 105-120.
مورو، دیوید؛ وستن، آنتونی، (1399)، کتاب کار استدلال، ترجمه یاسر خوشنویس، تهران: نشر اختران.
موسوی، سیده الناز؛ الهی ،طاهره؛ مسدی آرانی،عباس؛ سالک ابراهیمی، لیلا؛ جلیل پور، مینا؛ شهسواری، زهرا، (1397)، تطبیق مراحل رشد انسان در روانشناسی و نهج البلاغه، پژوهش در دین و سلامت،ش5، ص 140-132
نوشادی، محمود رضا؛ شمشیری، بابک؛ احمدی، حبیب، (1390)،نقش و کارکرد کتابهای تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی در شکل گیری هویت ملی، پژوهشهای برنامه درسی، 1(1)،167-139.
وزارت آموزش و پرورش، (1391)، برنامه درسی ملی، سازمان پژوهش و برنامه درسی، دفتر تألیف کتب درسی.
Lipman,M,(1988),critical thinking, what can It Be? Educational Leadership,(45),38-43
McKeon,R,(1974), Aristotles Rhetoric:An Introduction toAristotle.(2nd ed)Chicago:Univesity of Chicago pess.
Murphy,A,(2016), Acomparison of the emotional intelligence and thinking styles of student university study field, Anunpublished masters thesis,University of south Africa.