بست، جان (1379). روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. ترجمه حسنپاشا شریفی و نرگس طالقانی. تهران: انتشارات رشد.
حکیمی، محمود (1386). با پیشگامان آزادی: اندیشهها و کوششهای فرهنگی و سیاسی حاج میرزاحسن رشدیه تبریزی. تهران: انتشارات قلم.
دبس، موریس (1370). مراحل تربیت. ترجمه محمد علی کاردان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
کاردان، علیمحمد (1388). سیر آرای تربیتی در غرب. تهران: سمت.
کاردان، علیمحمد (1385). تعلیم و تربیت در گفت و گو با علی محمد کاردان. مجله پژوهشگران. ش 6 و 7: 27 ـ 15.
کاردان، علیمحمد (1384). اصول و قواعد اساسی در تربیت اجتماعی. مجله پژوهشهای تربیت اسلامی. ش 1: 156 ـ 141.
کاردان، علیمحمد (1381). نوسازی و نوآوری در آموزش و پرورش. امکانات و شرایط آن. مجله نوآوریهای آموزشی. ش 1: 20 ـ 11.
کاردان، علیمحمد (1380). گفتگو با علی محمد کاردان. مجله روششناسی علوم انسانی. ش 28: 22-7.
کاردان، علیمحمد (1379). گزارش یک نشست: سیر تحول تربیت دینی در غرب. مجله پژوهشهای تربیت اسلامی. ش 3: 168 ـ 157.
کاردان، علیمحمد (1379). نقش آموزش و پرورش در رشد علوم. مجله فرهنگستان علوم. ش 16: 30 ـ 15.
کاردان، علیمحمد (1378). علوم تربیتی: مطالعات میان رشتهای (قسمت دوم) رابطه علوم تربیتی با فلسفه. مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. ش 5: 36 ـ 31.
کاردان، علیمحمد (1377). وضع آموزش و پرورش و دانشهای مربوط به آن در پایان قرن بیستم. مجله روانشناسی علوم انسانی. ش 14 و 15: 72- 62.
کاردان، علیمحمد (1374). اصول تربیتی اجتماعی کودکان دبستانی. مجله تربیت. 28 ـ 24.
کاردان، علیمحمد (1372). فرهنگ و آموزش و پرورش فرهنگی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. ش 1: 60 ـ 45.
کاردان، علیمحمد (1368). تعلیم و تربیت. مجله کیهان فرهنگی. ش 62: 7 ـ 1.
کاردان، علیمحمد (1356). گفت و شنود با معلمان درباره معلمان (هنر معلم انسان پروری است). ماهنامه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت). دوره 47. ش ویژه: 118 ـ 109.
کاردان، علیمحمد (1356). مقام و سهم معلم در ساخت جامعه ایران. مجله آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت). دوره 47. ش 1: 7 ـ 3.
کاردان، علیمحمد (1339). بحثی درباره اصول آموزش و پرورش. ماهنامه آموزش و پرورش. ش 24: 15 ـ 5.
کاردان، علیمحمد (1338). ادوار رشد و آموزش و پرورش. ماهنامه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت). ش 21: 25 ـ 18.
قنبری، امید (1385). زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر علی محمد کاردان. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
میالاره، گستن (1370). معنی و حدود علوم تربیتی. ترجمه علی محمد کاردان،.تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
میرزا محمدی، محمدحسین؛ سبحانینژاد، مهدی؛ سیادت نژاد، خدیجه (1388). بررسی تحلیلی آرا و اندیشههای فلسفی ـ تربیتی دکتر محمدباقر هوشیار و مقایسه آن با برخی اندیشههای معاصر. مجله دانشور رفتار دانشگاه شاهد. ش 36: 94 ـ 81.
میر لوحی، سیدحسین (1387). فلسفه و اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه استاد دکتر علیمحمد کاردان و دلالتهای آن برای آموزش و پرورش ایران. مجله تعلیم و تربیت. دوره جدید. ش 96: 243 ـ 242.
وزارت آموزش و پرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
Chaplin, C. (2000). corporate presence in education: what is the purpose of education. www.people.uleth.ca
Unesco (2005).The six goal of education for all.www.nnesco.org.