The Effect of Religious Free Thinking on Critical Thinking of the Students of Islamic Azad University of Kermanshah

Document Type : Original Article

Author

Assistant professor at the Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University of Kermanshah, Iran

Abstract

This study is aimed at investigating the effect of religious free thinking on critical thinking of the students of the Islamic Azad University of Kermanshah. It is an experimental pretest-posttest study. The population under study contains the total community of undergraduate students in educational management at Islamic Azad University of Kermanshah numbering 54 people in 1395. Participants were divided into two groups of 27 individuals by simple random sampling. Critical Thinking Skills Questionnaire form California Critical Thinking Skills Test B, was used for data collection. The validity of the questionnaire was verified by a supervisor and several experts. The reliability of the questionnaire turned out to be as much as 0.61 - 0.76 based on Kuder and Richardson 20 formula. All participants were provided with explanations about the method of study, and they completed the questionnaire as a pretest. The research findings indicated that there was a significant difference between trained learners' performance based on religious free thinking education and the current program. Pupils who were trained through this method, were more successful than those who were trained through the current plan. The results confirmed that all the investigated components of critical thinking were influenced by this type of teaching.

Highlights

پورقراملکی، علی (1380)، نقد و بررسی نظریه آزادی انتخاب دین، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم.

حاتمی، جواد؛ احمدزاده، بتول و فتحی‌ آذر، اسکندر (1391)، دیدگاه استادان دانشگاه درخصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره 69: 119 ـ 103.

جوادی، حسن (1386)، جایگاه رفیع آزادی و نقش محوری آزاداندیشی در تفکرات امام خمینی، آفتاب، شماره 19.

غنیمه، عبدالرحمان (1364)، تاریخ دانشگاه­های بزرگ اسلامی، ترجمه نوراله کسائی، انتشارات یزدانی.

سلطان قرائی، خلیل و سلیمان‌نژاد، اکبر (1387)، تفکر انتقادی و ضرورت آموزش آن در کلاس درس، دوفصلنامه تربیت اسلامی، سال 3، شماره 6: 195 ـ 181.

روشن، امیر (1375)، آزادی و واکنش دو اندیشه‌گر احیای تفکر تفکر دینی در ایران معاصر، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

فتحی، زهرا (1392)، آزاداندیشی در تعلیم‌وتربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری، پژوهش در مسائل تعلیم‌وتربیت اسلامی، سال 21، شماره 19: 53 ـ 31.

قدومی­زاده، فاطمه و فولاد­چنگ، محبوبه (1394)، بررسی ارتباط بین جهت­گیری مذهبی و تفکر انتقادی دانشجویان، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، سال 19، شماره 3: 420 ـ 403.

مطهری، مرتضی (1388)، ده گفتار، تهران: انتشارات صدرا.

معطری، مرضیه؛ عابدی، حیدرعلی؛ امینی، ابوالقاسم و فتحی‌‌آذر، اسکندر (1380)، تأثیر بازاندیشی بر مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری شهرستان تبریز، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ج 1، شماره 4: ۵۸ ـ ۶۴.

موسوی اصل، سیده‌عاطفه (1390)، مطالبات رهبر انقلاب اسلامی درباره کرسی­های آزاداندیشی، سایت متعلق به اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: 3 ـ 1.

Keywords


Vacek, E. J. (2009). Using a conceptual approach with concept mapping to promote critical thinking. MSN, RN. vol. 48, No.1. Education innovation. 
Wilgis, M., & McConnell, J. (2008). Concept mapping: an educational strategy to improve graduate nurses critical thinking skills during a hospital orientation program. The journal of continuing education in nursing. VO l39. No3.
Bataineh, O., & Alazzi, F. K. (2009). Perceptions of Jordanian secondary schools  teachers towards critical thinking, International education. 38 (2), Pg.56. ProQuest  ducation Journals.
Halpern, D.F., & Roediger, H.L., & Sternberg, R.J. (2007). the nature and nurture of critical thinking. Critical thinking in psychology (pp.1-14). Cambridge, Ny: Cambridge  university press.
Fasick, L. (2007). Using Shakespeare’s plays to teach critical thinking and writing skills: teaching English in the tow year college. 35(2), pg.197. proquest education   journals.
Rescaled, X. D. (2008). Teachers educational technology practices:Understanding teachers critical thinking skills and teachers cognitivedemand practices in the classroom. (Doctoral dissertation). Northern Illinois University.
Nelson, T. O (2001), Meaning of critical thinking. Critical thinking and Education. Cambridge university press. 
Stenberg (1978), On Improving throgh instruction. Educational leadership. V.43 , 44-58.
Fugelsang,Jonathan A (2013), Cognitive style and religiosity: The role of conflict detection, Psychonomic Society, Inc. ,No 123 , pp: 335–346.
Razmyar, Soroush, L. Reeve, Charlie (2013), Individual differences in religiosity as a function of cognitive ability and cognitive style. Intelligence, No 41, September ,pp: 667-673.
Gervais, william & Norenzayan, Ara (2012), Analytic Thinking Promotes Religious Disbelief, Science, pp336-493: from www.sciencemag.org.
Clifford, J.S.; M.M. Boufal & J.E. Kurtz (2004). “Personality Traits and Critical Thinking Skill in College Student. Empirical Tests of a two Factor Theory”. Assessment, 11(2): 169-176.
  • Receive Date: 09 November 2017
  • Revise Date: 07 July 2018
  • Accept Date: 19 August 2018
  • Publish Date: 22 November 2018