Study of the status of Tayyeb's life in the document of fundamental change and explaining the ways of its realization in education

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor of Department of Educational Sciences, Shahed University

2 Graduated from the Master of Science in History and Philosophy of Education at Shahed University

3 The author of the Ph.D. student of Philosophy of Teacher Training at Payamnoor University of Tehran

Abstract

The main objective of this research is to study the status of Tayyeb's life in the document on the fundamental transformation of Iran's education and explaining the ways of its realization in education and training. The research questions are: 1. What is the status of Tayyeb's life as a means of realizing the educational goals in the theoretical foundations of the document of the fundamental transformation of Iranian education? 2. What are the solutions to the realization of life in the education of Iran due to the role of different elements of the educational system? 3. What is the significance of different roles of the elements of the education system in realizing the life of Tayyeb according to the opinion of experts? Content and document analysis has been used to answer the above questions. Findings of the research indicate that the frequency of the word life of Tayyebeh and the competent society in the philosophy of education of the Islamic Republic of Iran (208 times), the frequency of the word Tayyebeh life in the philosophy of formal education in the Islamic Republic of Iran (75 times) and the frequency of the word Tayyebeh in the system Official education and public education in the Islamic Republic of Iran (51 times), indicating the importance of the status of Tayyeb's life in the document on the fundamental transformation of Iranian education.

Keywords


بازرگان هرندی، عباس (۱۳۸۷)، مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته، تهران: دیدار.
تاج‌الدین، صنم (۱۳۸۵)، حقیقت حیات‌طیبه و قلمرو آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران شمال.
حسینائی، فاطمه (۱۳۹۳)، بررسی جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین تعلیم‌وتربیت ایران و تبیین راهکارهای تحقق آن در آموزش‌وپرورش، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد .
حریری، نجلا (۱۳۸۵)، اصول و روش‌های پژوهش کیفی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
چراغی، صدیقه (۱۳۹۰)، بررسی تطبیقی آرای علامه جعفری و آیت‌الله جوادی آملی درخصوص حیات طیبه و جنبه‌های تربیتی آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه الزهرا (س).
دیسناد، فرخنده (۱۳۸۸)، بررسی و تبیین حیات طیبه از دیدگاه قرآن کریم با آرمان‌شهر لیبرالیسم و اهداف تربیتی آنها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س).
زارعی، امیرحسین (۱۳۸۹)، بررسی ابعاد فردی و اجتماعی حیات طیبه از دیدگاه اسلام، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
شیر اسدی، زهرا (۱۳۸۹)، بررسی و تبیین حیات طیبه در نهج‌البلاغه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
صادق زاده علی‌رضا و همکاران (۱۳۹۰)، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران،  تهران : شورای عالی انقلاب فرهنگی.
قاسمی، معصومه (۱۳۸۸)، حیات طیبه در قرآن و نهج‌البلاغه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده الهیات دانشگاه پیام نور تهران.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۰) تهران: وزارت آموزش‌وپرورش
مروجی، مهدی (۱۳۹۱)، حیات طیبه هدف تربیت نهایی برنامه درسی ملی، مجله علمی و تخصصی رشد آموزش قرآن، سال ۱۳۹۱، دوره ۱۰، شماره ۳۸: ۳۷ تا۳۹.
مهدوی هزاوه منصوره؛ ملکی، حسن؛ مهرمحمدی، محمود و عباس‌پور، عباس (۱۳۹۵)، حیات طیبه چشم‌اندازی برای تربیت کودکان: ارائه چارچوب مفهومی برای تبیین ویژگی‌های معلم دوره ابتدایی،  مجله پژوهش در مسائل تعلیم‌وتربیت اسلامی، سال ۲۴، شماره ۳۰، ۱۶۷-۱۳۹.