قرآن کریم.
ابنخلدون، عبدالرحمن (1988)، «مقدمه ابنخلدون»، بیروت: دارالفکر.
اعرافی، علیرضا (1370)، تعلیموتربیت از دیدگاه ابنخلدون، مجله نور علم، دوره چهارم، شماره پنجم: 92-71.
بهشتی، محمد؛ ابوجعفری، مهدی؛ فقیهی، علی تقی زیر نظر علیرضا اعرافی(1388)، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیموتربیت و مبانی آن، تهران: سمت.
زیباکلام، فاطمه (1384)، مبانی فلسفی آموزشوپرورش در ایران، دانشگاه تفرش، تفرش: حفیظ.
سعدی، مصلحالدین (1375)، بوستان، تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی، تهران: خوارزمی.
سعدی، مصلحالدین (1370)، کلیات سعدی، مقدمه و شرححال از محمدعلی فروغی، تهران: ایران.
سعدی، مصلحالدین (1382)، گلستان سعدی از روی نسخه تصحیحشده فروغی، تهران: ققنوس.
سیف، علی اکبر (1379)، روانشناسی پرورشی، تهران: آگاه.
شریعتمداری، علی (1369)، تعلیموتربیت اسلامی، تهران: امیرکبیر.
شکوهی، غلامحسین(1378) مبانی و اصول آموزش و پرورش، تهران: آستان قدس رضوی
عطاران، محمد (1375)، آرای مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران: مدرسه.
فقیهی، علینقی (1388)، ابنخلدون و اصول آموزشوپرورش، فصلنامه تعلیموتربیت شماره62: 137.
گنابادی، محمدپروین (1369)، ترجمه مقدمه ابنخلدون، ج1و2، تهران: علمی و فرهنگی.
مایر، فردریک (1374)، تاریخ اندیشههای تربیتی، ج 1و2، ترجمه علیاصغر فیاض، تهران: سمت.
مهرمحمدی، محمود(1386)، کندوکاو در ترجیحات روششناختی پژوهشگران حوزه تعلیموتربیت در ایران فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال ششم، شماره 21: 108-77.
میرزامحمدی، محمدحسن(1395)، مطالعه تطبیقی دیدگاه حکیم ابونصر فارابی و جان هنری نیومن درخصوص علوم، دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهشهای آموزش و یادگیری، دوره 13، شماره 1، پیاپی23.
یوسفی، غلامحسین (1388)، چشمه روشن، تهران: مهارت.