باقری، خسرو؛ سجادیه، نرگس و توسلی، طیبه (1394)، رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیموتربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
باقری، خسرو (1389)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: مدرسه.
برخورداری، زینب و خوشدونی فراهانی، سمیه (1395)، زن و ﻋﻘﻼﻧﯿﺖ ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی اﻧﺴﺎنﺷﻨﺎﺳﯽ ﻓﺎراﺑﯽ، ﺣﮑﻤﺖ ﻣﻌﺎﺻﺮ، 2، 7: 93 ـ 117.
بوذرینژاد، یحیی و خسروی، قاسم (1394)، جایگاه دانشهای شرعی در طبقهبندی علوم از دیدگاه فارابی، غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی، نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، 1، 4: 169 ـ 191.
تورانی، علی و رهبری، معصومه (1393)، نقش قوّه خیال در پدیده وحی از دیدگاه فارابی و ملاصدرا، دوفصلنامه انسان پژوهی دینی، 31، 11: 79 ـ 96.
ربانی، رسول؛ نوروزی، رضاعلی؛ و قادری، مهدی (1388)، تحلیلی بر اندیشههای تربیتی فارابی و دورکیم، تعلیموتربیت اسلامی، 78، 17: 75 ـ 101.
شریعتمداری، علی (1384)، تعلیموتربیت اسلامی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
فارابی، ابونصر (1388)، الالفاظ المستعمله فیالمنطق، ترجمه و شرح: حسن ملکشاهی، تهران: سروش.
فارابی، ابونصر (1396)، السیاسه المدنیه، ترجمه و شرح: حسن ملکشاهی، تهران: سروش.
فارابی، ابونصر (1371)، التنبیه علی سبیل السعاده، التعلیقات، رسالتان فلسفیتان، تحقیق: جعفر آلیاسین، تهران: انتشارات حکمت.
فارابی، ابونصر (1964)، السیاسه المدنی، تحقیق فوزی متری نجار، بیروت: مطبعه الکائولیکیه.
فارابی، ابونصر (1996)، سیاسه المدنیه، مقدمه و شرح علی بو ملحم، الطبعه الاولی، بیروت: دار و مکتبه الهلال.
کیان، مرجان و نظامالاسلامی، فهیمه (1393)، تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی ـ اخلاقی ازنظر فارابی، کومنیوس و روسو، فصلنامه اخلاق، 35، 10: 67 ـ 95.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس (1393)، روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران: سمت، با همکاری دانشگاه شهید بهشتی.
ملکی، حسن (1379)، تربیت عقلانی در نهجالبلاغه و دلالتهای آموزشی آن، کتاب چهارم، مرکز مطالعات تربیت اسلامی.
هاشمی، سیداحمد و درخشنده، رضا (1396)، بررسی اندیشههای تربیتی در فلسفه تطبیقی از دیدگاه فارابی و مطهری، فصلنامهمطالعاتروانشناسیوعلومتربیتی، 1، 3: 89 ـ 100.