Epistemology from Imam Ali's Point of View, Emphasizing on Educational Implications

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant professor at the Department of Education, Imam Hussein Comprehensive University

2 PhD candidate of the sciences and knowledge of Nahj al-balaghah

Abstract

The purpose of this study is to investigate epistemology from Imam Ali's (AS) point of view, with an emphasis on its educational implications in terms of levels, resources, instruments, obstacles and consequences of knowledge. It also aims at identifying the causal and intermediate provisions and strategies for acquiring knowledge from Imam Ali's (AS) point of view and explaining its educational implications. To achieve these goals, eight questions were raised. This research follows grounded theory method and its content is derived from the gracious books of Nahj al-Balaghah, Ghurar al-Hekam, and other Shiite narrative sources containing the sayings of Imam Ali (AS). The results of the research demonstrated that the causal provision for obtaining knowledge is "divine guidance", and its mediating provision is "divine piety". The levels of knowledge include "doubt, suspicion and certainty"; sources of knowledge contain "revelation and inspiration, reason, the heart, Fitrah, verses of nature, verses of the soul, (human being) and history". The instruments for acquiring knowledge include: "contemplation in the Holy Qur'an, wisdom (reasoning / thinking), sense, discovery and intuition, and taking lessons from the lives of the Ahl al-Bayt (AS). Furthermore, barriers to knowledge include: "following the temptations of the soul, worldliness, non-divine love, lust, longing, obedience to the wicked things and associating with them, excessive improper jokes, egoism and selfishness, sedition, greed, poverty, evil temptations, anger, controversy, neglecting knowledge, pride, short-sightedness and doubt". The consequences of knowledge include: distinction between righteousness and void, possession of the advantage of Shahid, acquiring faith, maintaining faith, piety,

Keywords


ابراهیمی، مریم و علوی، سیدحمیدرضا (1395)، شناخت‎شناسی در قرآن و دلالت‎های تربیتی آن، دوفصلنامه کتاب قیم، 6(14): 27 ـ 45.
ابن‌شعبه حرانی، ح‍س‍ن‌‌ب‍ن‌‌ع‍ل‍ی‌ (1394)، تحف‌العقول، قم: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث.
اعرافی، علی‌رضا؛ بهشتی، محمد؛ فقیهی، علی‌نقی و ابوجعفری، محمد (1383)، درآمدی بر تعلیم‌وتربیت اسلامی (2): اهداف تربیت از دیدگاه اسلام، تهران: سمت.
جلالى، غلامرضا (1379)، امام على(ع) و راهکارهاى اصلاح معرفت، نشریه حوزه، شماره 101 و 102.
جوادی آملی، عبدالله (1387)، معرفت‌شناسی در قرآن کریم، قم: انتشارات اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1389)، اخلاق در قرآن کریم، قم: انتشارات اسراء.
حسین‌زاده، محمد (1383)، مبانی اندیشه اسلامی جلد اول: درآمدی بر معرفت­شناسی و مبانی معرفت دینی، چاپ اول، قم: مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
حسین‌زاده، محمد (1386)، منابع معرفت، چاپ اول، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
رستمی‌نسب دولت‌آباد، زینب (1394)، شناخت‌شناسی از نگاه امام صادق (ع) باتأکیدبر دلالت‌های تربیتی آن، کرمان:انتشارات جهاد دانشگاهی واحد کرمان.
رمضانی، رضا (1381)، معرفت‌شناسی عرفانی، قبسات، 7 (24): 15 ـ 39.  
سبحانی، جعفر (1382)، شناخت در فلسفه اسلامی، چاپ دوم،  قم: انتشارات توحید.
شاکر، محمدکاظم (1380)، فهم قرآن از معرفت ظنی تا معرفت یقینی، فصلنامه معرفت، ش 48: 24 ـ 17.
شب‌خیز، محمدرضا (1393)، فرهنگنامه اصول فقه، تهران: کتاب آوا.
شجاعی، محمدصادق (1386)، نگاهی به شناخت ازمنظر فلسفه، روان‏ش