قرآن کریم (1373)، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، قم: نشر دارالقرآن الکریم.
ابوالمعالی، خدیجه (1392)، تحلیل کیفی متن، استقرا/ قیاس، مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی، 1 (1): 83-102.
ارسطو (1381)، اخلاق نیکوماخس، ترجمه ابوالقاسم پورحسینی. ج1، تهران: دانشگاه تهران.
اسمیت، فیلیپ جی. (1390)، فلسفه آموزشوپرورش، ترجمه و نگارش سعید بهشتی فسایی، مشهد: بهنشر.
اوزمن، هوارد؛ ا. کراور و ساموئل ام. (1396)، مبانی فلسفه تعلیموتربیت، ترجمه غلامرضا متقیفر و دیگران، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
باقری، خسرو (1388)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج1، تهران: مدرسه.
جوادی آملی، عبدالله (1391)، تسنیم، ج24،25،29،31، قم: اسراء.
راغب اصفهانى، حسینبنمحمد (1412ق)، مفردات ألفاظ القرآن تحقیق: صفوان عدنان داوودى، بیروت: دارالقلم.
رشیدی، شیرین؛ کشاورز، سوسن؛ بهشتی، سعید و صالحی، اکبر (1396)، ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی براساس مبانی معرفتشناختی قرآنکریم، مسائل کاربردی تعلیموتربیت اسلامی، 2(2): 7-36.
زکیزاده رنانی، علیرضا و ابراهیم نجفآبادی، مینا (1396)، تربیت عقلانی در روش تعلیمی خضر علیهالسلام (با محوریت آیات 60-82 سوره کهف)، آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، 3 (5):37-50.
زینلی، محمدعلی (1398)، «مهارتهای عقلورزی در قرآن کریم و استلزامات آن برای اصلاح یا تکمیل برنامه فلسفه برای کودکان»، تربیت اسلامی، 14(28): 139-157.
ستاری، علی (1391)، بررسی مفهوم و نقش فلسفه در فلسفه برای کودکان باتوجهبه روش متیو لیپمن، پژوهشهای فلسفی-کلامی، 14(53): 121-132.
طباطبایی، محمدحسین (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوى همدانى. ج2،3،7،10،11،13،14،16، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی، فضلبنحسن (1360)، ترجمه مجمعالبیان فى تفسیرالقرآن، ج 12، تهران: فراهانى.
طیب، عبدالحسین (1378)، اطیبالبیان فی تفسیرالقرآن، ج2و7، تهران: اسلام.
فضلالله، محمدحسین (1419ق)، تفسیر من وحىالقرآن، ج4،6،14،15، بیروت: دار الملاک للطباعه و النشر.
قرائتى، محسن (1383)، تفسیر نور، ج1،2،10، تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن.
قرشى، علىاکبر (1377)، تفسیر احسنالحدیث، ج5، تهران: بنیاد بعثت.
کاردان، علیمحمد (1390)، سیر آراء تربیتی در غرب، تهران: سمت.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گالف، جویس (1384)، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه جمعی از مترجمین به اهتمام احمدرضا نصر، ج1، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
مایر، فردریک (1374)، تاریخ اندیشههای تربیتی، ترجمه علیاصغر فیاض، ج1، تهران: سمت.
مصطفوی، حسن (1395ق)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 1، تهران: الکتاب.
مکارم شیرازى، ناصر (1374)، تفسیر نمونه، ج2،4،9،13،15،18، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
موسوی، نقی (1391)، بررسی وجوب آموزش استدلالی در تربیت اعتقادی، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامیT دوره جدید (15):73-100.
واثق غزنوی، قادرعلی (1390)، جایگاه انسانشناسی در سازمان و مدیریت از دیدگاه اسلام و غرب، اسلام و پژوهشهای مدیریتی،1(2): 5-40.
Banks. James A. (2012). Encyclopedia of Diversity in Education. Volume 1. SAGE Publication.
Broome.
John. (2013( .
Rationality Through Reasoning. John Wiley & Sons Publication.
Dewey, John. (2007). Experience And Education. Simon and Schuster Publication.
Garrison, J. Neubert, S. Reich. K. (2012). John Dewey’s Philosophy of Education: An Introduction and Recontextualization for Our Times. Springer Publication.
Mayr, Erasmus. (2011). Understanding Human Agency. OUP Oxford Publication.
Ward, lee. (2010). John Locke and Modern Life. Cambridge University Press Publication.