Education during military service Based on The Glorious Comander in Chief’s Views

Document Type : Original Article

Author

PH.D in Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

The issue of education during military service has a high status. The aim of this study was to enumerate the basic theory of the Supreme Leader of the Revolution on the subject of the status of education during the sacred military service. The statistical population of the study is all of His Majesty's orders on the subject of military service. The research method is qualitative and has used two strategies of data foundation theorizing method and deductive qualitative content analysis and quantitative content analysis. Analysis of His Holiness Leh's orders shows that the main orders in the subject of military service have educational themes and the addressees of the orders are 4 categories (commanders, officials and policy makers in the subject of military service, soldiers and the general public). The section on quantitative content analysis of orders shows that the main recommendations in this regard are with an educational approach. In the section on deductive qualitative content analysis, it was found that His Holiness referred to the functions of military service, priorities, requirements, prohibitions, injuries, barriers to military service. In the data analysis section of the foundation, it was found that after explaining what military service is, the underlying factors, intervening conditions, the strategies and consequences of military service are mentioned and the mentioned strategies can be classified into educational, managerial, cultural and social sectors. Educational strategies are also divided into sections (spiritual transformation, education, leisure, training, and knowledge enhancement). Consequences can also be divided into positive and negative consequences. Research analyzes were performed in the field of qualitative content analysis and data theory of the foundation by nvivo software and quantitative content analysis of orders by Excell Software.

Keywords


https://www.khamenei.ir
ایمانی، علی و قاسمی، علی‌اصغر (1395). سیاست‌گذاری خدمت سربازی و فرایند ملت‌سازی در ایران. پژوهش‌های راهبردی سیاست، 5(18), 35-66.
بانکیپور فرد، امیرحسین ؛ قماشی، احمد(1380). تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری. تهران: نشر تربیت اسلامی.
بشیریه، حسین )1388). جامعه‌شناسی سیاسی: نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی. تهران: نشر نی.
بهرامی، قاسم، بختیاری، حسن، ندایی، هاشم (1393). بررسی میزان تأثیر برنامه‌های تربیتی آموزشگاه رزم مقدماتی شهید مدرس بر تربیت دینی سربازان، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 24.
جلودار، حبیب اله و پاتیار، عزت‌الله (1393). خدمت سربازی حرفه‌ای ازمنظر قرآن و نهج‌البلاغه، مجله سیاست دفاعی، سال بیست و دوم، شماره 86.
خامنه­ای، سید علی (1398) نرم‌افزار حدیث ولایت )مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری(.
خامنه­ای، سید علی (1398). بازیابی شده از وب‌سایت رسمی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... خامنه­ای:
خسروی، محمدرضا (1387). مفهوم اعتبار (پایایی) و روایی در تحقیق کیفی، فصلنامه نگرش راهبردی، شماره 93.
خمینی، روح ا... (صحیفه نور).
دانش فرد، کرم اهل و ذاکری، محمد (1391).بررسی تأثیر دوره‌های آموزش نظامی بر توانمندسازی روان‌شناختی سربازان تحت آموزش نزاجا، فصلنامه مدیریت نظامی. سال 12، شمارۀ 45 .صص 43– 62.
زین‌الدینی، مجید (1395). مدیریت و فرماندهی در نیروهای مسلح از دیدگاه حضرت امام خامنه‌ای، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 52 ، شماره 3، پاییز .
سینایی، وحید (1394). بررسی نگرش دانشجویان نسبت به وظیفه عمومی مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال یازدهم، شماره اول.
طاهری بزی، ابراهیم و همکاران (1392).بررسی تأثیرات فردی اجتماعی خدمت مقدس سربازی بر افزایش قدرت نرم ملی« همایش ملی خدمت سربازی) رویکردها، کارکردها، افق‌ها.
علی حسینی، علی، مهدیان، حسین و ربیعی نیا، بهمن (1394). بررسی تأثیرگذاری دوره آموزشی سربازی در مرکز 01 ارتش بر شاخص‌های همبستگی اجتماعی. پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 4(2)، 101-112.
فیروزجائیان، علی‌اصغر؛ جان محمدی لرگانی، وحید (1397). خدمت نظام‌وظیفه فرصتی اجتماعی، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، دوره8، شماره 29.
گیدنز، آنتونی )1386(. جامعه‌شناسی. ترجمه منوچهر محسنی. تهران: نشر نی.
محمدعلی زاده، اکبر، جعفری، سید عبدالله، غلامحسینی، اسماعیل و خدابخشی، محمد (1393). الگوی تحول در مراکز آموزشی و تربیتی نیروهای مسلح، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش در علوم انتظامی، سال دوم، شماره چهارم.
موسوی نقابی، سید مجتبی و همکاران (1393). تبیین کارکردهای فردی اجتماعی دورۀ نظام‌وظیفه و تأثیر آن برارتقاء قدرت نرم ملی«. مطالعات قدرت نرم. سال4 .شمارۀ 10 .صص99 -122.
نصرت پناه، سیاوش؛ ندایی، هاشم و امیری، میترا (1396)، اصول تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری در مأموریت‌های تربیتی سپاه، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 36.
 
Creswell, J. W. (2005), Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition).
Flick,U.(1995)”social representations, in R haree. J smitt and L.v langoenhove. Rethinking psychology. London:sage.pp.70-96
Mayring,p.(2004). Qualitative content analysis. In U.Flick, E.v. kardorff and I. Steinke. A Companion to qualitative research. London: SAGE. Pp. 266-269
  MacLean, A. & Elder, G. H. (2007), "Military Service in the Life Course", Annual Review of Sociology, Vol. 33, 175˚196.
Volume 29, Issue 53
Winter Quarterly
February 2022
Pages 65-100
  • Receive Date: 02 September 2020
  • Revise Date: 10 December 2021
  • Accept Date: 02 November 2020
  • Publish Date: 21 January 2022