Identify and explain the aesthetic components of the curriculum based on the Masnavi -ye- Manavi

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student, Department of Curriculum Studies, Allameh Tabataba'i University

2 Professor, Department of Curriculum Studies, Allameh Tabataba'i University. Tehran. Iran

3 Associate Professor, Department of Curriculum Studies,Allameh Tabataba'i University. Tehran. Iran

4 Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Allameh Tabataba'i University. Tehran. Iran

5 Associate Professor, Department of Persian Literature and Language. Allameh Tabataba'i University. Tehran. Iran

Abstract

The aim of this study was to identify and explain the aesthetic components of the curriculum based on the spiritual Masnavi, to introduce the coordinates of the Islamic-Iranian aesthetic curriculum. This research is a qualitative research and in terms of method is qualitative content analysis with a conventional approach. The field of this research is the book of Masnavi Manavi, in the amount of twenty five thousand six hundred and fifty five verses. Which has identified the explicit and aesthetic meanings and concepts of the curriculum in the verses of Masnavi Manavi through coding. After analyzing the content of the poems in the book Masnavi Manavi, finally 10 main components of the aesthetics of the curriculum were identified and discovered. Accordingly, the aesthetic components of the curriculum derived from the spiritual Masnavi include: self-knowledge, insight, appropriateness, love, freedom, criticism, respect for differences, perfectionism, holism and initiative. The components of aesthetics extracted from the spiritual Masnavi as a valuable source of Islamic-Iranian education, is able to provide a complete global model in the direction of using the valuable dimensions of the aesthetics curriculum in all areas of education. A species that, with its indigenous characteristics, is more relevant and acceptable to philosophical, Islamic-Iranian concerns.

Keywords


Smiley face

آصف نیا ،اعظم؛حسینی، افضل السادات؛زروانی،مجتبی.( 1395 ). مولفه های روانشناسی مثبت، در داستان های مثنوی و
.21- کاربرد آن در تربیت نوجوانان، فصلنامه علمی-پژوهشی ادیان وعرفان، سال 49 ، شماره اول، بهار و تابستان، صص 46
آقایی، سیده الهام ؛ماهروزاده ،طیبه ؛ ایمانی نائینی، محسن.( 1399 ). رویکرد ساحت تربیت هنری و زیبایی شناختی،
رویکرد موضوع محور یا رویکرد دریافت احساس و معنا،فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهش در برنامه ریزی درسی،سال
.1- هفدهم، دوره دوم، شماره 38 (پیاپی 65 )، تابستان،صص 11
ایمان، محمدتقی ؛ نوشادی، محمدرضا ( 1390 ). تحلیل محتوای کیفی، فصلنامه پژوهش، سال سوم، شماره دوم، پاییز و
.15- زمستان، صص 44
برقی، عیسی؛ مبهوتی دیزجیکان، جواد ( 1399 ). ضرورت آموزش دانش زیبایی شناختی؛جایگاه آن در برنامه درسی کتاب
.608- خوانداری پایه ی ششم ابتدایی، مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره 13 ، شماره 6، صص 617
پازوکی،شهرام.( 1382 ). مقدماتی در باره مبادی عرفانی هنر و زیبایی در اسلام؛با اشاره به مثنوی معنوی، فصلنامه علمی-
.4- پژوهشی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، دوره 15 ، شماره 15 ، شماره پیاپی 458 ، پاییز، صص 13
پورحسینی،محمد؛سجادی،سید مهدی؛ایمانی،محسن.( 1393 ). تبیین دلالت های دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و
زیبایی شناسی برای فرآیند تدریس و یادگیری، فصلنامه علمی –پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال
. 83- دوم، شماره هفتم، زمستان، صص 100
جلالیان،مینا.( 1394 ). مبانی زیبایی شناسی در دیدگاه مولوی، فصلنامه هنر و تمدن شرق، شماره هشتم، تابستان،
.11- صص 18
علیخانی، مدینه؛ براتعلی، مریم؛ رحمانی، جهانبخش؛ دهباشی، مهدی ( 1400 ). طراحی و اعتبار بخشی محیط برنامه های
درسی مغز محور مبتنی بر زیبایی شناسی، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال دوم،شماره
.37- چهارم،تابستان(پیاپی 48 )، صص 56
مهرمحمدی، محمود.( 1398 ). آموزش عمومی هنر : چیستی ، چرایی ، چگونگی ، چاپ چهارم ، تهران: انتشارات مدرسه.
منوچهری، عباس و همکاران ( 1400 ). رهیافت و روش در علوم سیاسی . چاپ نهم، تهران :انتشارات سمت.
نیک پناه،منصور؛نوری،ابراهیم.( 1395 ). سنجش و سازش عقل، نقل وعشق، در هرم معرفتی مولانا، فصلنامه ادب غنایی،
.221- دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال 14 ، شماره 26 ، بهار و تابستان، صص 238
Abd Rahim, F. (2016). Approaches in the light of Rumi: from reflection to integration. IIUM Journal of Educational studies, 4: 1: 100-119.
205
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
Afroogh, M.R. (2019). A comparative study of "Self knowing " from the viewpoint of Rumi and Shankara. Philosophy international journal, Vol 2, Issue 1, March: 1-6.
Denac, O. (2014). The Significance and Role of Aesthetic Education in Schooling, Creative Education, Volume 5, PP: 1714-1719. Published Online November 2014 in SciRes. http://www.scirp.org/journal/ce.
Doana University. (2016). Benefits of an Aesthetic Education, Doana university center for Excellence in Teaching and Learning, cetl @ doane. Edu.
Doddington, C. (2021). Flourishing with Shared Vitality: Education based on Aesthetic Experience, with Performance for Meaning, Studies in Philosophy and Education, 40:261–27۴.
Elo, S & Helv , K. (2008). The qualitative content analysis process. journal of advanced nursing, (62)1, pp.107-115.
Heybouch, J.A. (2020). Aesthetic and education, Oxford research encyclopedias. Doi. Org.
10.1093/ acrefore / 9780190264093.013. 413. Published online:27 August.
Kaya, S. (2016). "Rumi from the viewpoint of psychology and counseling". Spiritual psychology and counseling, Vol 1: Number 1, 9-25.
Kong, L., and Chang, Y. C. (2019). The effect of teachers’ savoring on creative behaviors: Mediating effects of creative self-efficacy and aesthetic experience. International Journal of Educational Methodology, 5(3): 325-335.
Sajnani, N., Mayor, C., and Tillberg-Webb, H. (2020). Aesthetic presence: The role of the arts in the education of creative arts therapists in the classroom and online, The Arts in Psychotherapy, Vol 69: 12-57.
Yang,L, Cui, H (2020). Study on Design Aesthetic Education in Universities in China , Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 515 ,Proceedings of the 6th International Conference on Arts, Design and Contemporary
Education (ICADCE 2020).
Zhang, R & Barbara, M .W. (2009)."Qualitative analysis of content" ,in B. M , wildemuth.
Applications of social research methods to questions in information and library Science
.Westport comn. Libraries Unlimited .pp308-319.
Volume 31, Issue 61 - Serial Number 61
January 2024
Pages 175-206
  • Receive Date: 24 June 2022
  • Revise Date: 03 February 2023
  • Accept Date: 19 December 2023
  • Publish Date: 22 December 2023