Explanation of the philosophical foundations of the education of thoughtful students in the philosophical-educational school of Islam in order to provide a theoretical framework

Document Type : Original Article

Authors

1 Doctoral student of Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid University, Tehran, Iran.

2 Corresponding author: Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Shahid University, Tehran, Iran.

Abstract

The research with the aim of explaining the philosophical bases and components of the education of thoughtful students was done in the philosophical-educational school of Islam. The research method was conceptual and inferential analysis. The ideas of two great Islamic philosophers and theologians, namely Allameh Tabatabai and Martyr Motahari, were selected and analyzed as examples. The findings showed that the foundations of ontology, anthropology, epistemology and values of the philosophical-educational school of Islam contain fields such as; The reality of having a material and spiritual world, the emergence of man by the wisdom and power of the Almighty, the fact that man is composed of the soul and the body, the superiority of man over other beings in existence, the natural guidance of man, understanding the characteristics of God's actions and discovering the unknown with reason, activity, theoretical and practical reason in man, the importance of natural tendencies in the perfection of man, the limitlessness of man's pursuit of perfection, the dependence of mastery over destiny on the use of thinking, the association of revelation with thinking to respond to the material and spiritual needs of man. According to these principles, the four steps of consideration, thinking, rationalization and reaching the destination were drawn for the education of the student of thought. Taking advantage of the framework identified in different elements of the curriculum can be the basis for recognizing, analyzing and solving individual and social problems by students.

Keywords

Main Subjects


Smiley face

قرآن کریم
آدم زاده، عفت؛ سرمدی، محمدرضا؛ فرج اللهی، مهران؛ اسماعیلی، زهره، ( 1395 )، از معرفت شناسی علامه
طباطبایی تا تفکر چند وجهی در تربیت زیباشناختی با نگاهی به قرآن کریم، دوفصلنامه آموزه های تربیتی در
.113-130 :(1) قرآن و حدیث، 2
(417 : 1. (طباطبایی، 1374 ، ج 5
(339 : 2. (طباطبایی، 1374 ، ج 5
(99 : 3. (طباطبایی، 1374 ، ج 3
(441 : 4. (طباطبایی، 1374 ، ج 5
173
نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
نشریات علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
حمیدی، کامبیز؛ آزادی، بهداد، ( 1398 )، مقایسه بین آرا و اندیشه های جان لاک در تجربه گرایی مدرنیست با
.197-208 :(1) خط مشی گذاری های رئالیسم اسلامی، فصلنامه مطالعات راهبردی علوم انسانی و اسلامی، 5
3، تهران: اسلام. - شاکر، کمال مصطفی، ( 1384 )، ترجمه خلاصه تفسیر المیزان، جلد 4
صالحی، اکبر؛ یاراحمدی، مصطفی، ( 1387 )، تبیین تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی با تأکید
.23 -50 :(2) بر هدف ها و روش های تربیتی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، 3
صفایی مقدم، مسعود؛ رشیدی، علیرضا؛ پاک سرشت، محمد جعفر، ( 1385 )، بررسی اصل عقلانیت در منابع
29  :(4) اسلامی و استلزامات تربیتی آن، دوفصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3
1.
طباطبایی، محمد حسین، ( 1374 )، المیزان فی تفسیر القرآن ، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، قم:
اسلامی.
طباطبایی، محمد حسین، ( 1387 )، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه صادق لاریجانی و هادی خسروشاهی، قم:
بوستان کتاب.
طباطبایی، محمد حسین، ( 1388 )، بررسی های ا سلامی، قم: بوستان کتاب.
طباطبایی، محمد حسین، ( 1366 )، رساله الولایه، ترجمه همایون همتی، تهران: امیر کبیر.
طباطبائی، محمدحسین، ( 1380 )، نهایه الحکمه، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
1، قم: صدرا. -2- طباطبایی، محمدحسین، ( 1385 )، اصول فلسفه و روش رئالیسم، جلد 3
طباطبائی، محمدحسین، ( 1388 )، فروغ حکمت، جلد 1، قم: بوستان کتاب.
محبی، عظیم، ( 1395 )، مدرسه و تربیت دانش آموز فکور  مبت نی بر مبنا ی نظر ی سند تحول ب نی ادین
آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، تهران: مرآت.
مطهری، مرتضی، ( 1369 )، ده گفتار، تهران: صدرا
مطهری، مرتضی، ( 1372 )، اصول تربیت در دوران کودکی، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی، ( 1373 )، اسلام و مقتضیات زمان، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی، ( 1374 )، سیری در سیره نبوی، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی، ( 1380 )، اصول فلسفه و روش رئالیسم، جلد 2، تهران: صدرا.
1، تهران: صدرا. -2-3- مطهری، مرتضی، ( 1386 )، مجموعه آثار، جلد 22
مطهری، مرتضی، ( 1390 )، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی، ( 1391 )، انسان کامل، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی، ( 1397 )، مسئله شناخت، تهران: صدرا.
174
تبیین مبانی فلسفی تربیت دانش آموز فکور در مکتب فلسفی- تربیتی اسلام به منظور ارائه چارچوب نظری
سال سی و یکم | شماره شصت و یک | زمستان 1402
ملکی، حسن، ( 1384 )، اصول تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مرتض ی مطهر ی، دوماهنامه علو م
.103 -126 :(2) انسانی مصباح، 9
موسوی مقدم، رحمت اله؛ علی زمانی، امیرعباس، ( 1390 )، ساحات وجودی انسان از دیدگاه علامه طباطبایی،
.53 – 76 (3) فصلنامه اندیشه نوین دینی، 7
نجفی، حسن؛ نیک فرجام، محمدکاظم، ( 1401 )، نقش تفکر در آموزش مفاهیم دینی از دیدگاه استاد علی
.49-56 :(4) صفایی حائری، ماهنامه معرفت، 31

Volume 31, Issue 61 - Serial Number 61
January 2024
Pages 149-174
  • Receive Date: 07 November 2022
  • Revise Date: 01 May 2023
  • Accept Date: 19 December 2023
  • Publish Date: 22 December 2023